• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwały i chały nowych dróg na południu Gdańska

Maciej Naskręt
8 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa al. Havla pochłonęła największą pulę pieniędzy z kasy miasta - 110 mln zł. Budowa al. Havla pochłonęła największą pulę pieniędzy z kasy miasta - 110 mln zł.

W piątek tramwaj z Chełmu pojedzie po raz pierwszy z pasażerami na Łostowice. To symboliczne zakończenie kilku dużych inwestycji komunikacyjnych w tej części Gdańska. Na kolejne trzeba będzie poczekać przynajmniej do 2014 r.



Która z tych inwestycji zmieniła najwięcej?

Dzięki przedłużeniu linii tramwajowej z Chełmu na Łostowice, kilkanaście tysięcy mieszkańców Łostowic, Ujeściska, Zakoniczyna i Oruni Górnej zyska dogodniejsze połączenie komunikacją zbiorową. Mieszkający tam kierowcy także odetchną, bo to symboliczne zakończenie epoki robót drogowych, które mniej lub bardziej utrudniały im życie przez ostatnie lata.

Zapytaliśmy czytelników serwisu Omijamy Korki w Trójmieście, które przedsięwzięcie na południu Gdańska najbardziej usprawniło ruch w tej części miasta. Najwięcej głosów, bo ponad połowę w naszej ankiecie, dostała modernizacja ul. Łostowickiej. Nieco gorzej wypadła budowa Trasy W-Z do Karczemek - ok. 30 proc. głosów. Zaledwie 9 proc. uznało, że duże zmiany przyniesie budowa al. Havla. Przedostatnie miejsce należy do rozbudowy Węzła Jasień, a ostatnią pozycję zajęła przebudowa ul. Cedrowej.

Pokusiliśmy się o ocenę tego, co zrobiono w tej części miasta w ostatnim czasie.

I. Budowa ul. Cedrowej zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: czerwiec 2011 r.

Gotowa ulica Cedrowa. Gotowa ulica Cedrowa.
Generalny wykonawca - firma Skanska - zmieniła ubity dukt w miejską ulicę. Za budowę nowej jezdni wraz z dodatkową infrastrukturą drogową w sąsiedztwie cmentarza Łostowickiego, Skanska otrzymała ok. 3 mln zł. Inwestorem była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Drogowcy ułożyli nową jezdnię wraz z chodnikami na odcinku ok. 800 metrów. W okolicach zbiornika retencyjnego wykonali zatoczki postojowe dla samochodów i przystanki dla autobusów. Droga ułatwia teraz mieszkańcom Ujeściska, Zakoniczyna i Łostowic dojazd do centrum.

Chwała: nowe połączenie z Ujeściska do ul. Kartuskiej. Chała: ul. Cedrowa w dzielnicy Zabornia zobacz na mapie Gdańska jest tak wąska, że nie ma tam miejsca na chodniki, trudno też mijają się tam pojazdy osobowe.

II. Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: grudzień 2011 r.

Trasa W-Z w Karczemkach. Trasa W-Z w Karczemkach.
Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma Skanska.

Trasa W-Z w Kiełpinku stanowi dalszy ciąg al. Armii Krajowej. Wreszcie łączy ona śródmieście Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta dwiema jezdniami o przekroju dwóch pasów każda. Trasa była realizowana równocześnie z przebudową Węzła Karczemki - inwestycji prowadzonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Chwała: w Gdańsku mamy pierwszą dwujezdniową drogę w kierunku górnego tarasu. Chała: brak przystanków autobusowych tuż przy głównej nitce trasy, tak jak jest to na tej trasie bliżej centrum.

III. Budowa ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: listopad 2011 r.

Gotowa ul. Łostowicka w Gdańsku. Gotowa ul. Łostowicka w Gdańsku.
Projekt zakładał rozbudowę całej ul. Łostowickiej z jednej do dwóch jezdni i przebudowę skrzyżowania ul. Łostowickiej, ul. Kartuskiej i ul. Nowolipie. Wykonano także parking i podjazd przy cmentarzu.

Inwestorem przedsięwzięcia była DRMG. Całość pochłonęło 47,5 mln zł. Drogę budowały firmy Strabag i MTM z przerwami do listopada 2008 r.

Chwała: praktyczna likwidacja korków na połączeniu al. Armii Krajowej i Kartuskiej, wybudowanie 170 metrów torowiska w skrzyżowanie, którego w przyszłości nie będzie trzeba rozbierać podczas budowy linii tramwajowej na Morenę. Chała: nowe skrzyżowanie skomplikowało przejazd ul. Kartuską do centrum. Ulica wciąż jest zakorkowana w czasie porannego szczytu.

IV. Budowa al. Havla zobacz na mapie Gdańska - otwarcie grudzień 2011 r.

Gotowa al. Havla wraz linią tramwajową. Gotowa al. Havla wraz linią tramwajową.
Dwujezdniowa droga, która połączyła ul. Łostowicką z ul. Świętokrzyską powstała razem z linią tramwajową. Firma MTM wraz z firmą Trakcja Polska, które zbudowały al. Havla wraz z torowiskiem tramwajowym od pętli Chełm do pętli przy ul. Świętokrzyskiej, za wykonanie zadania otrzymały ok. 110 mln zł. Ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy.

Umowny termin zakończenia inwestycji to maj 2012 r.

Chwała: choć droga nie odkorkowała południa Gdańska, to przynajmniej kierowcy nie podróżują po dziurach.

Chała: źle funkcjonująca sygnalizacja świetlna. Mieszkańcy żartują, że szybciej można przejść wzdłuż al. Havla, niż przejechać ją samochodem w godzinach szczytu.

V. Rozbudowa Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: czerwiec 2011 r.

Gotowy Węzeł Jasień w Gdańsku. Gotowy Węzeł Jasień w Gdańsku.
Skrzyżowanie zostało rozbudowane na odcinku ok. 300 metrów. Powstały tam dwie dwupasmowe jezdnie od strony Ujeściska i Obwodnicy Trójmiasta. Według urzędniczych planów do 2020 r. w kierunku Szadółek pojadą również tramwaje, bowiem opracowywana koncepcja rozbudowy zakładała możliwość zmieszczenia tam torowiska.

Inwestorem przedsięwzięcia była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a wykonawcą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gdańskiego.

Chwała: możemy wreszcie z ul. Jabłoniowej wjechać na Trasę W-Z w kierunku Karczemek Chała: projektanci wykonali fatalny profil zjazdów z Trasy W-Z do ul. Jabłoniowej. Wiele samochodów wypadło tam z jezdni.

Po zakończeniu tych inwestycji mieszkańcy Południa przez co najmniej dwa lata "odpoczną" od kolejnych utrudnień drogowych w swojej dzielnicy. Najbliższe rozbudowy to zaplanowane na "po 2014 r." modernizacja ul. Małomiejskiej i ewentualnie ul. Świętokrzyskiej.

Miejsca

Opinie (168) 3 zablokowane

  • niezły wypadek na Obwodnicy

    doszło dziś do bardzo groźnego wypadku w rejonie węzła karczemki- zobacz video relacje youtu.be/OH5GTOgh-ck

    • 0 0

  • Chały pana redaktora:
    1."ul. Cedrowa w dzielnicy Zabornia jest tak wąska, że nie ma tam miejsca na chodniki, trudno też mijają się tam pojazdy osobowe." - mieli wyburzać domy?
    2."brak przystanków autobusowych tuż przy głównej nitce trasy, tak jak jest to na tej trasie bliżej centrum."-przystanki na ekranach dźwiekochłonnych? A po co równoległe Kartuskie?
    3."projektanci wykonali fatalny profil zjazdów z Trasy W-Z do ul. Jabłoniowej. Wiele samochodów wypadło tam z jezdni." - WYPADŁO, BO JECHALI ZA SZYBKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 0

  • Nie rozumiem

    Źle że chcieli wybudować bo będą utrudnienia, źle że budowali bo był hałas, źle że wybudowali bo nie podoba się i nie tak jak miało być..... Jeszcze się taki nie narodził, kto by wszystkim dogodził. Nie rozumiem tylko dlaczego ludzie tak marudzą zamiast się cieszyć z tego co mają. Potwierdza się w ten sposób stereotyp Polaka Wiecznie Narzekającego. To nie jest normalny kraj.

    • 1 0

  • Tandeta drogowa

    Havla korkuje się strasznie. A na dodatek ludzie którzy tworzyli system oświetlenia chyba nie przejechali wszystkimi kombinacjami, nikt tego nie sprawdził.
    Przecież zawrócenie na rondzie z Kowali i wjazd znowu w kierunku Kowali to masakra, oświetlenie jest za wysoko, w dzień słoneczny wcale nie widoczny jest kolor światło, zabrakło sygnalizatora na słupie po lewej stronie na wysokości oczy kierujących, pewnie to jeden z wielu bubli w 110mln inwestycji.

    • 4 0

  • ZABIOROM!!

    "Nie zdonżom, po ełro zabiorom, zwinom asfalt i sprzedadzom do Chin za pół Ceny!!" Uwielbiam tą medialną, wręcz śmieszną propagandę klęski!! A potem Kowalski po paczeniu w TVN chodzi i narzeka, bo zła wiadomość to dobra wiadomość! Hejtuję TVN i całą resztę mediów szerzących propagandę klęski i nieudacznictwa.... Ciekawe, że z A2 "zdonrzom" na EURO! A o tym ani słowa!!

    • 1 1

  • przed remontem Węzła Karczemki można było wyjechać z Auchan w stronę Łodzi i Kaszub

    teraz się nie da, trzeba dookoła przez Szadółki! BEZSENS!!!!

    • 0 0

  • ;(

    Polacy - kiedyś myślałem, że to tylko zwykły stereotyp, że Polacy potrafią się łączyć i się szanować tylko w biedzie... dzisiaj wiem, że to prawda. Nasi rodacy nie potrafią uszanować kogoś, kto ma inne zdanie... ktoś taki od razu jest wrogiem, który jest głupi i niczego nie rozumie. Nie mówię, że nie mamy się spierać... tylko róbmy to w trochę bardziej cywilizowany sposób... dlaczego od razu używać obelg?!
    Czytając różne polskie fora polskie nie raz mnie nerwy brały jak widziałem, w jaki sposób Polacy się tam wyrażają... kłóćcie się... proszę bardzo, ale może używajcie argumentów dt. przedmiotu dyskusji, a nie drugiej osoby. Na stronach zagranicznych nigdy takiego czegoś nie widziałem, przynajmniej na taką skale... opanujcie się rodacy proszę... szanujcie inne zdanie i drugiego człowieka!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane