• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwały i chały nowych dróg na południu Gdańska

Maciej Naskręt
8 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budowa al. Havla pochłonęła największą pulę pieniędzy z kasy miasta - 110 mln zł. Budowa al. Havla pochłonęła największą pulę pieniędzy z kasy miasta - 110 mln zł.

W piątek tramwaj z Chełmu pojedzie po raz pierwszy z pasażerami na Łostowice. To symboliczne zakończenie kilku dużych inwestycji komunikacyjnych w tej części Gdańska. Na kolejne trzeba będzie poczekać przynajmniej do 2014 r.



Która z tych inwestycji zmieniła najwięcej?

Dzięki przedłużeniu linii tramwajowej z Chełmu na Łostowice, kilkanaście tysięcy mieszkańców Łostowic, Ujeściska, Zakoniczyna i Oruni Górnej zyska dogodniejsze połączenie komunikacją zbiorową. Mieszkający tam kierowcy także odetchną, bo to symboliczne zakończenie epoki robót drogowych, które mniej lub bardziej utrudniały im życie przez ostatnie lata.

Zapytaliśmy czytelników serwisu Omijamy Korki w Trójmieście, które przedsięwzięcie na południu Gdańska najbardziej usprawniło ruch w tej części miasta. Najwięcej głosów, bo ponad połowę w naszej ankiecie, dostała modernizacja ul. Łostowickiej. Nieco gorzej wypadła budowa Trasy W-Z do Karczemek - ok. 30 proc. głosów. Zaledwie 9 proc. uznało, że duże zmiany przyniesie budowa al. Havla. Przedostatnie miejsce należy do rozbudowy Węzła Jasień, a ostatnią pozycję zajęła przebudowa ul. Cedrowej.

Pokusiliśmy się o ocenę tego, co zrobiono w tej części miasta w ostatnim czasie.

I. Budowa ul. Cedrowej zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: czerwiec 2011 r.

Gotowa ulica Cedrowa. Gotowa ulica Cedrowa.
Generalny wykonawca - firma Skanska - zmieniła ubity dukt w miejską ulicę. Za budowę nowej jezdni wraz z dodatkową infrastrukturą drogową w sąsiedztwie cmentarza Łostowickiego, Skanska otrzymała ok. 3 mln zł. Inwestorem była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Drogowcy ułożyli nową jezdnię wraz z chodnikami na odcinku ok. 800 metrów. W okolicach zbiornika retencyjnego wykonali zatoczki postojowe dla samochodów i przystanki dla autobusów. Droga ułatwia teraz mieszkańcom Ujeściska, Zakoniczyna i Łostowic dojazd do centrum.

Chwała: nowe połączenie z Ujeściska do ul. Kartuskiej. Chała: ul. Cedrowa w dzielnicy Zabornia zobacz na mapie Gdańska jest tak wąska, że nie ma tam miejsca na chodniki, trudno też mijają się tam pojazdy osobowe.

II. Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: grudzień 2011 r.

Trasa W-Z w Karczemkach. Trasa W-Z w Karczemkach.
Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł. 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą firma Skanska.

Trasa W-Z w Kiełpinku stanowi dalszy ciąg al. Armii Krajowej. Wreszcie łączy ona śródmieście Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta dwiema jezdniami o przekroju dwóch pasów każda. Trasa była realizowana równocześnie z przebudową Węzła Karczemki - inwestycji prowadzonej przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Chwała: w Gdańsku mamy pierwszą dwujezdniową drogę w kierunku górnego tarasu. Chała: brak przystanków autobusowych tuż przy głównej nitce trasy, tak jak jest to na tej trasie bliżej centrum.

III. Budowa ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: listopad 2011 r.

Gotowa ul. Łostowicka w Gdańsku. Gotowa ul. Łostowicka w Gdańsku.
Projekt zakładał rozbudowę całej ul. Łostowickiej z jednej do dwóch jezdni i przebudowę skrzyżowania ul. Łostowickiej, ul. Kartuskiej i ul. Nowolipie. Wykonano także parking i podjazd przy cmentarzu.

Inwestorem przedsięwzięcia była DRMG. Całość pochłonęło 47,5 mln zł. Drogę budowały firmy Strabag i MTM z przerwami do listopada 2008 r.

Chwała: praktyczna likwidacja korków na połączeniu al. Armii Krajowej i Kartuskiej, wybudowanie 170 metrów torowiska w skrzyżowanie, którego w przyszłości nie będzie trzeba rozbierać podczas budowy linii tramwajowej na Morenę. Chała: nowe skrzyżowanie skomplikowało przejazd ul. Kartuską do centrum. Ulica wciąż jest zakorkowana w czasie porannego szczytu.

IV. Budowa al. Havla zobacz na mapie Gdańska - otwarcie grudzień 2011 r.

Gotowa al. Havla wraz linią tramwajową. Gotowa al. Havla wraz linią tramwajową.
Dwujezdniowa droga, która połączyła ul. Łostowicką z ul. Świętokrzyską powstała razem z linią tramwajową. Firma MTM wraz z firmą Trakcja Polska, które zbudowały al. Havla wraz z torowiskiem tramwajowym od pętli Chełm do pętli przy ul. Świętokrzyskiej, za wykonanie zadania otrzymały ok. 110 mln zł. Ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy.

Umowny termin zakończenia inwestycji to maj 2012 r.

Chwała: choć droga nie odkorkowała południa Gdańska, to przynajmniej kierowcy nie podróżują po dziurach.

Chała: źle funkcjonująca sygnalizacja świetlna. Mieszkańcy żartują, że szybciej można przejść wzdłuż al. Havla, niż przejechać ją samochodem w godzinach szczytu.

V. Rozbudowa Węzła Jasień zobacz na mapie Gdańska - otwarcie: czerwiec 2011 r.

Gotowy Węzeł Jasień w Gdańsku. Gotowy Węzeł Jasień w Gdańsku.
Skrzyżowanie zostało rozbudowane na odcinku ok. 300 metrów. Powstały tam dwie dwupasmowe jezdnie od strony Ujeściska i Obwodnicy Trójmiasta. Według urzędniczych planów do 2020 r. w kierunku Szadółek pojadą również tramwaje, bowiem opracowywana koncepcja rozbudowy zakładała możliwość zmieszczenia tam torowiska.

Inwestorem przedsięwzięcia była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a wykonawcą Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gdańskiego.

Chwała: możemy wreszcie z ul. Jabłoniowej wjechać na Trasę W-Z w kierunku Karczemek Chała: projektanci wykonali fatalny profil zjazdów z Trasy W-Z do ul. Jabłoniowej. Wiele samochodów wypadło tam z jezdni.

Po zakończeniu tych inwestycji mieszkańcy Południa przez co najmniej dwa lata "odpoczną" od kolejnych utrudnień drogowych w swojej dzielnicy. Najbliższe rozbudowy to zaplanowane na "po 2014 r." modernizacja ul. Małomiejskiej i ewentualnie ul. Świętokrzyskiej.

Miejsca

Opinie (168) 3 zablokowane

  • Wszystko spieprzone... (2)

    Do narzekaczy i malkontentów: Napiszcie co dziś zrobiliście przez cały dzień pracy:
    np. Wypiłem 4 kawy, siedziałem 3 godziny przeglądając d*perele/jak ta/ w Internecie, przeczytałem dwie gazety, byłem na imieninowym ciastku u Stasia i jakoś dzień przeleciał. Na co by tu jeszcze ponarzekać!

    • 7 0

    • no jak to na co

      na niskie zarobki

      • 4 0

    • A ty co zrobiłeś? Pewnie zjadłeś bułkę i nawet w pracy nie byłeś, bo jesteś bezrobotny. Ja dzisiaj zarobiłem kilka tys. zł a co zrobiłem? Nie twój interes :)

      • 0 5

  • dlaczego te drogi nie maja 3 pasow w jedne strone what ? 3 NA 3 TO STANDARD !!!

    we wszystkich krajach w afryce som juz 3 pasy w jedne ! a u nas jak zwykle budujom na 19 wiek ha ha ha

    • 1 8

  • teraz BASEN ! CZEKAMY !

    • 3 1

  • (2)

    Ważne że się buduje. Za parę lat jeżeli utrzymają tempo - będzie jak należy.
    Przestańcie marudzić. Należy docenić to co jest zrobione.
    Najczęściej narzekają nieroby i nieudacznicy którym się wydaje że ciągle im się coś należy.

    • 3 1

    • Święta racja!!!

      Najczęściej narzekają nieroby i nieudacznicy którym się wydaje że ciągle im się coś należy.

      • 0 0

    • tempo spadnie już po Euro!

      rozpocznie się proces autodestrukcji!...

      • 0 0

  • Do projektantów trasy.

    Mieszkam na ul.Cebertowicza. Chcę jechać na Morenę. Dojeżdżam do ul.Witosa. Muszę skręcić w ul.Cieszyńskiego.
    Policzę ile razy, (na ilu światłach) stoję:
    przed Cieszyńskiego (prawoskręt), przed Witosa (tramwaj!), przed Dragana, przed Milskiego (tramwaj!), przed Wilanowską (prawoskręt), przed Havla (tramwaj!), przed Armii Krajowej. Razem siedem.

    A do tego miejsca w prostej linii jest ok. 200 metrów !!

    Powyginana i tak wąska jezdnia. No ja wiem, ja rozumiem. Nie dało się inaczej.
    Bo to stacja paliw BP, bo to Carman....
    No ale Plan Zagospodarowania Przestrzennego był już wtedy, gdy tym firmom dawano pozwolenie na budowę i działalność.
    Nie marudź, chłopie. I tak jest lepiej. A będzie jeszcze lepiej.

    • 4 2

  • WEŹTA RÓBTA COŚ W INNYCH MIEJSCACH I ZACZNIJCIE ROBIĆ COŚ Z HALA OLIVIA I STADIONY PGE BO TRAGEDIA

    • 0 3

  • zmodernizowana Łostowicka z błędami

    Niezrozumiały jest brak przejścia dla pieszych przez jezdnie ul. Łostowickiej w połowie jej długości między skrzyżowaniem z ul. Kartuską a główną bramą cmentarza. Przecież między innymi dla odwiedzających cmentarz modernizowano tę ulicę. Dla wychodzących bramką przy niższym parkingu nie ma przejścia na drugą stronę mimo, że jest tam przejazd poprzeczny dla samochodów.

    • 3 1

  • Niepołomicka & Chodniki na nową pętlę (2)

    To ja trzy grosze od siebie:

    1. Niech szanowne miasto zrobi coś z Niepołomicką (na której asfalt sprzed 40 lat, pamiętający furmanki - obecnie totalnie rozjeżdzony przez maszyny budowlanców z Osiedla Południowego Ekolanu, bloku-widma (jakiegoś szczecińskiego dewelopera), a ostatnio przez maszyny Tom-Budu

    2. Niech szanowne miasto zrobi dokończy chodnik prowadzący z nowej pętli do Łostowic (tych prawdziwych, nie tych przy Łostowickiej ;). Dotychczasowy bardzo malowniczo (i stromo) urywa się tuż za przystankiem A.

    3. Niech szanowne miasto (albo P. Naskręt) zdradzą, kiedy będzie zrobiony chodnik z Mojego Marzenia na nową pętlę. Wizualizacja już była, teraz proszę o konkrety...

    • 3 1

    • ad flate (1)

      pogadaj z deweloperem czy przypadkiem te inwestycje to nie są jego zadania...
      A nie miasta.

      • 0 2

      • przypadkiem na pewno nie :)

        Widziałeś kiedyś dewelopera, który zrobił coś więcej niż musiał? To miasto negocjuje z deweloperami zakres przedsięwzięć okołobudowlanych (jak np. współfinansowanie przez hipermarkety rozbudowy przylegającego układu drogowego) , i to miasto powinno ustalić z inwestorami - przed wydaniem pozwolenia na budowę - co taki deweloper ma zrobić w kwestii dojazdów. Ergo - jeżeli deweloper nie tylko nie buduje nowych dróg, a jeszcze rozjeżdża istniejące - to miasto daje ciała

        • 2 0

  • a co z moreną ?????

    Niech miasto coś w końcu zrobi z drogami na Morenie. Masakra!!! Bulońska to sito - dosłownie. Slalomem trzeba jechać a i przy prędkości 30km/h telepie na wszystkie strony. Do kogo mam kierować rachunki za naprawę zawieszenia???
    Tu też mieszka dużo ludzi, a po remoncie łostowickiej dużo więcej osób ciśnie przez te osiedle.
    Na myśliwskiej dalej płyty leżą!!!

    • 2 2

  • to, że drogą szybkiego ruchu ( nowa Kartuska) nie jeżdżą autobusy

    nabite ludźmi ( tak z 40 km/godz) to wcale nie jest wadą

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane