• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska: remont potrzebny, ale budzi obawy

Patryk Szczerba
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną. Ruch z Chwarznieńskiej podczas remontu zostanie przekierowany na Hodowlaną.

Nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia remontu ul. ChwarznieńskiejMapka na Witominie, ale inwestycja, choć potrzebna, budzi niepokój wśród mieszkańców. Obawiają się zablokowania dzielnicy i zniszczeń, gdy cały ruch zostanie skierowany na niedawno remontowaną ul. HodowlanąMapka.



Przypomnijmy, że koperty z ofertami na remont Chwarznieńskiej otwarto na początku grudnia. Gdynia zaplanowała na kolejny etap przebudowy tej ulicy nieco ponad 62 mln zł brutto.

Złożone oferty:

  • Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 53,9 mln zł,
  • Firma Kruszywo sp. z o.o. - 66,6 mln zł.


Oferta MTM mieści się w planowanym budżecie, ale decyzja o jej przyjęciu jeszcze nie zapadła. Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni wciąż analizuje obie oferty.

Jeśli wykonawca zostanie wybrany, prace ruszą w tym roku, a zakończą się w roku 2024.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej, zakres prac:

  • budowa ulicy Chwarznieńskiej od ulicy MałokackiejMapka do ulicy SłonecznejMapka,
  • przebudowa ulicy SosnowejMapka,
  • budowa skrzyżowania Chwarznieńska/Rolnicza/Małokokacka/WielkokackaMapka,
  • budowa drogi rowerowej w ulicy Chwarznieńskiej oraz odcinka drogi rowerowej w ulicy RolniczejMapka,
  • budowa odcinka ulicy Promiennej do ul. Słonecznej wraz ze skrzyżowaniem,
  • budowa odcinka ulicy HodowlanejMapka (od wyniesionego skrzyżowania z ulicą Słoneczną do ulicy Chwarznieńskiej),
  • budowa i przebudowa infrastruktury technicznej oraz usunięcie kolizji,
  • budowa małej architektury - ławki, kosze, przysiadaki, stojaki na rowery oraz nasadzenie zieleni.


MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł? MTM przebuduje Chwarznieńską za blisko 54 mln zł?

Remont zakorkuje Witomino?



Równolegle do wyboru wykonawcy toczy się dyskusja na temat organizacji ruchu podczas remontu. Mieszkańcy obawiają się zakorkowania dzielnicy, gdy robotnicy wejdą na ul. Chwarznieńską - najważniejszą arterię Witomina.

Wielu obawia się, że przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną zablokuje dzielnicę. To bowiem jedyna alternatywa w momencie rozpoczęcia prac.

O tym, że może być trudno mówią też radni z PiS.

- Nie ma zapowiadanej obwodnicy Witomina, więc nie będzie możliwości odciążenia komunikacyjnego dzielnicy. Przekierowanie ruchu na ul. Hodowlaną może spowodować gigantyczne korki. Nie wiemy, jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna mieszkańców Witomina - mówi Paweł Stolarczyk, który zorganizował konferencję prasową w tej sprawie.
I przypomina, że miasto wcześniej miało inne plany dotyczące przebudowy Chwarznieńskiej.

Przed laty była inna wizja przebudowy Chwarznieńskiej



Przypomnijmy, że chodziło o remont Chwarznieńskiej, ale w innym od obecnego zakresie. Spółka MTM złożyła wówczas ofertę na 79 mln zł , a Strabag na 103 mln zł.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację tej inwestycji 69 mln zł, a więc 10 mln zł mniej, od tańszej oferty.

- Koncepcja nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówił wówczas Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej

Projekt trafił do szuflady, a w międzyczasie udało się wyremontować sąsiednią ul. Hodowlaną. Inwestycja, w ramach której powstał także zbiornik retencyjny, w zdecydowanej większości była finansowana ze środków Unii Europejskiej.

Zbiornik retencyjny upiększył Witomino Zbiornik retencyjny upiększył Witomino

Remont Hodowlanej i Chwarznieńskiej z dofinansowaniem



Gdynia, by wykorzystać dofinansowanie, musiała przebudować Hodowlaną przed remontem ul. Chwarznieńskiej. Zwiększony ruch, który pojawi się na wyremontowanej na ulicy, nie martwi jednak radnych Samorządności.

- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej została poprzedzona przebudową ul. Hodowlanej, co pozwala na wyznaczenie objazdu na czas prac na jej najbardziej newralgicznym fragmencie. Inwestycja o wartości powyżej 50 mln, a dodatkowo tak kompleksowa w centralnej części dzielnicy, to wielkie wyzwanie, które w okresie prac będzie powodowało lokalne utrudnienia. Zmiana, która nastąpi na Witominie będzie wpływała na życie mieszkańców przez wiele lat! - zaznacza Jakub Ubych, przewodniczący rady miasta.
Warto zaznaczyć, że planowany remont ul. Chwarznieńskiej też prawdopodobnie nie byłby możliwy, gdyby nie środki zewnętrzne - tym razem z rządowego programu Polski Ład.

Obwodnica Witomina: co z inwestycją?



Większość mieszkańców Witomina i zachodnich dzielnic Gdyni czeka i podkreśla, że zmiany na lepsze przyjdą dopiero po wybudowaniu obwodnicy Witomina, która powinna być realizowana w pierwszej kolejności.

Sęk w tym, że inwestycja wciąż jest tylko w planach, choć jest już uzgodniona dokumentacja branżowa. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową. Pół roku temu usłyszeliśmy w magistracie, że nie ma ostatecznej decyzji w sprawie uzgodnień środowiskowych z powodu odwołania.

W 2019 r., gdy ogłaszano początek inwestycji, władze Gdyni zakładały, że na obwodnicę Witomina potrzeba 70 mln zł. To mniej więcej tyle, ile kosztuje trzeci etap parku Centralnego z podziemnym parkingiem na 270 miejsc.

Według zapowiedzi z początku budowy parku Centralnego ta część miała kosztować 20 mln zł. Bardzo prawdopodobne jest więc, że także za obwodnicę Witomina trzeba będzie zapłacić dużo więcej, niż szacowano początkowo.

Pozostaje też pytanie, czy ta inwestycja otrzyma zewnętrzne dofinansowanie. Według gdyńskich urzędników prace mają potrwać 1,5 roku.

Obwodnica Witomina: plany, terminy, daty



Miejsca

Opinie (193) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Trzeba to zrobić i tyle . Trudno jakoś się przemęczymy! Sam mieszkam na Witominie i jeżdżę autem . Jednak jak będzie trzeba to przesiądę się do komunikacji miejskiej . Poza tym zawsze komuś coś nie będzie pasowało więc do roboty!

    • 0 0

  • Przepraszam, ale jakim prawem wycinacie kolejne lasy? Chcecie sobie budować, to uzbierać kasę i zbudować tunel. (14)

    A od lasów wara!
    Albo, druga opcja, wyburzcie inne zabudowania, skoro wam miejsca brakuje.
    Co to za głupie pomysły. Jest ustawa o lasach i koniec. Chceta mieć więcej dizli w mieście, to wrzućta je do tunelu albo postawcie szlabany, posługując się waszym językiem.

    • 40 91

    • Przedsiębiorstwo Produkcji Drewna LP

      Przecież leśnicy rżną lasy na okrągło. Na nabrzeżach brakuje miejsca do składowania !

      • 0 0

    • ci sami, co jak budują cos w centrum, krzycza o betonozie

      ale wyciac hektary cennego lasu i zabetonowac go, by im bylo pare minut szybciej? oo, jak najbardziej, to postep.

      A siedzcie sobie w korkach jak dla mnie, albo lepiej, ograniczyc dojazd prywatnymi samochodami i zostawic autobusy tylko

      • 1 0

    • Ale wiesz, że taki tunel to fortuna niewspółmierna do efektu?

      I to, co zaoszczędziłbyś na kilkuset drzewach, to zostałoby wydane na wyciąganie spalin z tego tunelu i ich odprowadzanie na zewnątrz? A samo utrzymanie też byłoby droższe?

      • 0 1

    • A gdzie mieszkasz? (1)

      Daj znać gdzie mieszkasz aktualnie i ile drzew wycięli abyś mógł tak kupić mieszkanie?

      • 4 1

      • akurat

        dla mnie lasu nie musieli wycinać :-)

        • 1 0

    • (5)

      Lasów w Polsce systematycznie przybywa wiec raczej wycięcie dosłownie kilkunastu czy kilkuset drzew nic nie zmieni a cel uświęca środki w tym przypadku wystarczy spojrzeć na retro mapy a następnie na Google Maps drzew jest znacznie więcej niż w 1996 roku nawet co zaskakujące w centrum miasta pozdrawiam

      • 12 11

      • lasów ? (4)

        zobacz jak zdziesiątkowali Park Krajobrazowy a potem pisz te brednie

        • 9 14

        • (3)

          No i widzisz tu dochodzimy do bzdur które wypisujesz zobacz ile za to jest nowych zadaszeń proponuje zacząć od wejścia na retro map i zobaczyć obszar parku na terenie kolibek tam przybyli więcej drzew niż wycieki ich łącznie przez 20 lat

          • 9 5

          • hahaha

            Gdzie Kolibki a gdzie TPK , las wycięty aż huczy. Wróć do UM , przerwa na się skończyla

            • 1 2

          • A te nasadzone kikutki bilansują produkcję tlenu tych wyciętych? (1)

            • 5 3

            • Stare drzewo wiecej konsumuje noz produkuje. Jak emeryci swoja droga. Dlatego drzewostany sie odmladza. Robisz to nawet w ogrodku jesli go masz tylko na duzo mniejsza skale.

              • 1 5

    • Jako kierowca popieram przedmówcę. Wszędzie tylko wycinają zieleń, leją beton a później mówią - kup sobie elektryka bo się nam wartość co2 nie zgadza. Jak wytniemy całą zieleń to nie będzie nam miało co przerobić tego co2 na o2.

      • 2 4

    • Siostro

      Pacjent majaczy

      • 4 2

    • Nawiedzonych nie brakuje

      • 6 3

  • Podjazd z Wielkokackiej w Hodowlaną? Katastrofa

    Ciekawe czy ktoś z decydentów pomyślał ile będzie codziennie stłuczek w korku na podjeździe z Wielkokackiej w Hodowlaną?
    A co będzie jak spadnie śnieg? Nikt o zdrowych zmysłach wtedy tamtędy nie jeździ...

    • 0 0

  • Trzeba napisać do Horały na instagramie (2)

    On jedyny może pomóc tym beznadziejnym rządzącym w Gdyni.Może uda się Horale załatwić dotacje na obwodnice Witomina,obecny prezydent zawalił totalnie zabudowę Gdyni,zawalił infrastrukturę drogowa i teraz stoimy w korakach na Witominie.

    • 6 2

    • Horala ma to w d... On ma port centralny na głowie

      • 0 0

    • Horała to portowiec on tylko w telewizji dobrze mówi i na tym kończy się jego zainteresowanie Gdynia wy ludzie jesteście naiwni.

      • 0 0

  • A może coś innego? (1)

    Jako były już mieszkaniec Karwin zawsze zastanawiałem się dlaczego nie można zbudować drogi wzdłuż starego traktu koło torów z Karwin i wyprowadzić dwa zjazdy w stronę Witomina Leśniczówki i Redłowa do Stryjskiej. Można dodać także łącznik od obwodnicy między Leroyem na Nowowiczlińskiej przez las obok Krykulca do tej nowej trasy, zawsze będzie szybciej i prościej dla mieszkańców okolicznych dzielnic. Teraz samochodów przybyło, a my ciągle stoimy w miejscu bo mamy tylko dwa zjazdy z Obwodnicy do centrum. I teraz stojąc w korku na Chwaszczyńskiej już wiem, na przeszkodzie oprócz kasy stoi 80 letni, zwykły las nazywany szumnie przez władzę Parkiem Krajobrazowym. Jak ja się cieszę, że teraz mieszkam bliżej centrum.

    • 5 0

    • To prawda ale problem leży w tym

      że od początku sowich rządów pan Szczurek kompletnie zaniedbał infrastrukturę drogową.Pomysł budowy lotniska,który był krytykowany przez wszystkich od urbanistów po polityków i urzędników zrujnował nasze miasto finansowo.Nie ma pieniędzy i nie ma lotniska a pomysłodawca lotniska wciaż chodzi na wolności.

      • 0 0

  • To jest podpucha. Oni tej Chwarznienskiej przebudowywać nie chcą. (4)

    Dobrze wiedzą, że mieszkańcy Witomina (i nie tylko) będą temu przeciwni. I wtedy zgodnie z wolą narodu odpuszczą. A przecież każdy wie, że w pierwszej kolejności powinna powstać obwodnica Witomina, tak aby nie tworzyć paraliżu całej zachodniej części miasta. A wtedy, po jej powstaniu, można zrewitalizować całe Witomino, podobnym kosztem, bo nikt nie będzie wtedy oczekiwał autostrady w dzielnicy, ani nawet buspasow

    • 17 0

    • Umowa jest już podpisana

      • 0 0

    • Mam nadzieje ze masz racje bo nie moge uwierzyc ze mozna byc tak durnym zeby rozpoczynac remont ulicy ktora jest jedynym lacznikiem centrum miasta z obwodnica i nie ma zadnego alternatywnego objazdu, a dopiero potem budowac ten "objazd". To jest po prostu niepojete...

      • 1 0

    • Dokładnie. Jak dzieci we mgle.

      Chcą brać się za remont zamiast budować wpierw nowe i nie mając żadnej alternatywy rozwiązania nadmiernego ruchu. Hodowlana to nie jest żadna alternatywa. Witomino zablokuje się. Tam jest tylko jedna główna ulica. To zdecydowanie za mało. Do tego bardzo stromy zjazd na jej końcu.

      • 4 0

    • Chcąc robić cokolwiek powinni wpierw rozwinąć ofertę zbior komu

      Blokując przejazd przez Witomino powinna pojawić się opcją objazdu przez Estakadę do Grabówka (Obłuża) oraz obwodnicą do Sopotu, a nawet Gdańska Oliwy

      • 3 0

  • (3)

    No tak. Radny pis. Wiadomo że musi być przeciw. Czemukolwiek. Byle zabłysnąć

    • 9 28

    • No tak jak zwykle radni PIS

      chcą coś dobrego zrobić dla miasta i jego mieszkańców a wtedy znajdzie się menta PO-wska żeby szczuć.

      • 0 0

    • Generalnie nie popieram pomysłów PiSu,

      ale tu akurat wg mnie maja 100 % racji.
      W dodatku remontować będzie MTM która to firma jak widzę na co dzień dojeżdżając do pracy Chwaszczyńską/Wielkopolską pracuje bardzo wolno, na rozkopanych fragmentach tygodniami nie widać żadnych prac.
      Złośliwi twierdzą że skrót MTM oznacza "Mamy Trzy Maszyny"...bo więcej trudno zaobserwować na ogromnym przecież placu budowy. I teraz jeszcze zanim skończą z Chwaszczyńską to rozkopią Chwarznieńską i będą się przez 3 lata bujać z tymi swoimi trzema maszynami i bandą obiboków.

      • 1 0

    • Radni PO za to siedzą jak myszy pod miotłą

      • 4 4

  • Nikt normalny z witomina i chwarzna po tym remoncie na szczurka juz nie zaglosuje (1)

    to bedzie gwozdz do trumny dla teh ekipy. 1,5h dojazdu z chwarzna do centrum w jedną stronę, a cale witomino zakorkowane i zasmrodzone!

    • 17 0

    • Szczurek

      On ma to w d...e wyczerpał swoje kadencje. Martwić się będą inni

      • 0 0

  • Tylko TUNEL pod jezdnią...

    Tunel pod jezdnią bez blokowania ruchu. Wykopuje się ziemię pod betonowe ściany, potem wybiera ziemię i tunel jest . Do Redłowa, żeby była jasność.

    • 0 0

  • Koszmarna blokada dojazdu na Chwarzno i Wiczlino

    Przez pół dnia przejazd przez Witomino będzie koszmarem. Najpierw należy zrealizować NOWY odcinek przez TPK a dopiero potem remontować Chwarznieńska. W przeciwnym razie będzie jak na Wielkopolskiej, czyli totalna blokada przez większość dnia. Zbyt wiele samochodów jeździ codziennie na Chwarzno, Sokółke i Wiczlino by proponowany objazd zadziałał. Zamiast robić półśrodki w postaci plastra proponowanego należy raz a dobrze zmienić organizację ruchu poprzez zbudowanie nowej drogi objeżdżającej całe Witomino

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane