• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki wrócą na autostradę A1

Maciej Naskręt
15 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek. W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek.

Do tej pory pojazdy o masie powyżej 12 ton omijały pomorski odcinek autostrady A1. Zmieni się to po 1 lipca. Wtedy na równoległej drodze krajowej nr 91 zostaną wprowadzone opłaty, które skłonią przewoźników do korzystania z autostrady.



Czy opłaty na krajowej "91" zmuszą przewoźników do korzystania z autostrady?

Na podpis premiera czeka rozporządzenie, które zezwoli na uruchomienie na drodze krajowej nr 91 (wcześniej droga krajowa nr 1) systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Przed powstaniem autostrady A1 droga stanowiła najszybsze połączenie Trójmiasta z Toruniem, bądź Bydgoszczą.

Rządowy projekt ma zacząć obowiązywać 1 lipca tego roku. Wprowadzenie opłat na drodze z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz z pewnością spowoduje, że część przewoźników opuści ją i wybierze właśnie autostradę A1.

- Spodziewamy się wzrostu liczby pojazdów ciężarowych. Na czerwiec planujemy akcję informacyjno-promocyjną skierowaną właśnie do kierowców ciężarówek - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządcy autostrady A1 z Rusocina do Torunia.

Nie tylko kilkadziesiąt minut, ale też niższe opłaty skłonią przewoźników do wyboru autostrady A1. Przejazd starą drogą na odcinku 105 km pojazdem ciężarowym wyposażonym w silnik o normie emisji spalin Euro 2 pochłonie z kasy przewoźnika prawie 45 zł. Ok. 22 zł w przypadku Euro 5. Jadąc krótszą o 12 km autostradą koszt ten wynosi 41,80 zł.

Według pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe przejeżdża ok. 700 ciężarówek. Ile pojazdów zjedzie na autostradę A1 pozostaje niewiadomą.

To nie wszystkie opłaty, jakie mogą dotknąć przewoźników z Trójmiasta. Kolejnym odcinkiem płatnym będzie nowa droga ekspresowa z Elbląga do Pasłęka w ciągu drogi krajowej nr 7. O jej otwarciu informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL. Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL.
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Zobacz jak funkcjonuje system poboru opłat - viaTOLL.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • A 1

    Osikać tą waszą płatną A1 ciepłym moczem i tye w tym temacie.

    • 3 0

  • Przedsmak totalnej inwigilacji.

    Płacisz kartą i wiedzą gdzie jadasz, co kupujesz, ile wydajesz. Skanują twoje auto i wiedzą gdzie jesteś. Za jakiś czas wszczepią nam chipy....

    • 3 0

  • TIRY NA TORY

    • 0 2

  • Póki autostrady nie będą łączyć głównych miast (7)

    takie opłaty są bez sensu, pozatym wprowadza sie na siłę opłaty na starą jedynkę, która nie ma nawet standartu drogi ekspresowej, tak samo jak nagle wprowadza sie limity wagowe na danej trasie, tirowcy jeździli parenaście lat daną drogą a ona nagle straciła nośność ? po co zmuszać ludzi do korzystania, skoro w ustawie jest, że musi być alternatywa drogi bezpłatnej, prawda jest taka, że i tak zapłacimy za to my.

    • 113 30

    • (6)

      Pomyśl chwile, to nie boli. Drogi krajowe w obecnej formie nie są po to żeby jeździły po niech ciężarówki, kiedyś ktoś był genialny i wytyczał drogi krajowe przez każde miasto po drodze, dziś trzeba budować obwodnice tych miast bo okazuje się ze drogi nie są w stanie obsłużyć takiego ruchu. Jakby kiedyś ktoś pomyślał i odrazu zbudował drogę z pominięciem tych miejscowości to dziś nie byłoby takich problemów i nie trzeba by budować obwodnic za ciężkie pieniądze. DK 91 nie jest wyjątkiem, i to ze przez środek miasta przejeżdżają nią ciężarówki nie jest dobrym pomysłem. Ruch pojazdów ciężkich zawsze powinien być wyprowadzany poza miasto. Bardzo dobrze że wprowadzają opłaty na DK 91, bo u nas niestety jednym z ważniejszych kryterium jest koszt, inne formy zakazów są powszechnie łamane przez większość kierowców.

      • 34 9

      • to ty pomyśl (4)

        Drogi krajowe w obecnej formie nie są po to żeby jeździły po niech ciężarówki

        a kto tak powiedział ? ty pindolku? to wolny kraj a podatek od korzystania z dróg jest wliczony w paliwo.

        • 12 24

        • mówimy o pojazdach ciężarowych które wykonują usługi firmowe. Ty jako osoba prywatna masz alternatywę drogi równoległej bezpłatnej.! To jest pierwsza rzecz której nie rozumiesz a najbardziej kluczowa!

          • 1 0

        • tylko że na drogę swój podatek zapłaciło 10 tyś. ludzi a jeden kij jednym p[rzeładowanym przejazdem kasuje taką drogę (2)

          to mu się na tego kija składaliśmy?

          • 14 0

          • są kraje gdzie radary pstrykają i fotki przeładowanym pojazdom...

            • 3 0

          • nie mowilem nic na temat przeladowania....

            • 0 3

      • Do swoich rodziców też się tak odzywasz? Trochę szacunku do ludzi.

        • 3 34

  • Może też znikną z trasy nr. 222 (6)

    Mam nadzieje że Tiry znikną też z drogi nr 222. Ostatnio podróżuje tą trasą mędzy Gdańskiem a Trzcińskiem pod Starogardem Gdańskim rowerem , gdyż przez remont Kanału Raduni został odcięty dla rowerzystów jedyny bezpieczny dojazd do Pruszcza i teraz musze korzystać z trasy nr 222 co ostatninimi czasy jest niebezpieczne gdyż jeździ nią ostatnio tir za tirem i jest tam coraz bardziej niebezpieczne. Dlaczego tam nie ma zakazu ruchu tirów na tej trasie. Ta droga nie jest przystosowana do ruchu cięzkiego i dlaczego nie ma wzdłuż tej trasy ścieżki rowerowej , gdyż latem korzystają z tej drogi sakwiarze. Jest tylko odcinek w Straszynie i odcinek Starogard- Kokoszkowy to wszystko. Czas w końcu to zmienić

    • 2 6

    • ja tez zmieniłem srodek transportu (2)

      na rover, ale dlatego, ze lekarz mi powiedział: musi pan zmienic styl zycia, może przesiadka na rower. Lekarz to lekarz, niczym dobry doradca ubezpieczeniowy, słuchac trzeba. Wiec przesiadłem się na rover 75 ... i tak juz trzeci rok ziutam. A i EKG mi się poprawiło

      • 1 2

      • A płodność jak? Rower jest dla niej jak buldożer. (1)

        • 0 1

        • No tak, stanowczo matematyk a nie polonista...

          bo kompletnie nie załapał ironii...Ale wujek Guglowski pomoże....wpisz w wyszukiwarce Rover 75, naciśnij wyszukaj i zapłacz nad sobą...

          • 0 1

    • nie znikną...222 i 224 to jednyna bezpłatna alternatywa dla dojechania z Trójmiasta do Tczewa

      • 1 0

    • Widziałeś kiedyś rower zaopatrujący sklepy, hurtownie i fabryki?

      Chcesz mieć towar w sklepach i pracodawcę, dzięki któremu masz czym zapłacić? To pozwól im żyć. A jak nie, zjedz rower z majonezem, jeśli się jakiś ostanie.

      • 1 1

    • zatrzymać tiry i gospodarke w tym kraju bo ty debilu chcesz sobie rowerkiem pojeździć??????

      • 4 0

  • WOGÓLE NIKT NIE POWINIEN JEZDZIDZĆ PŁATNYMI DROGAMI (2)

    TO BY TE STAWKI Z KSIĘŻYCA MOŻE POSZŁY W DÓŁ

    • 10 1

    • Dostali by wyrównanie z budżetu za poniesione straty ! Kolesie się potrafili ustawić i na pewno nie będą stratni!

      • 0 0

    • fajnie byłoby zrobić taką ogólnopolską akcję np. przez miesiąc

      ale jak ?

      • 2 0

  • (1)

    Może w każdym samochodziei zamontować jakieś urządzenie i kasować jak tylko ruszy? Parodia

    • 5 1

    • Nie bój nie bój, Viatol w dłuższej perspektywie przewidziany jest również do pobierania opłat od osobówek !! Wtedy będziemy płakać jak to ruszy

      • 0 0

  • Ankieta po raz kolejny bombowa! (2)

    Szkoda że jest odpowiedz traktująca rządowy pomysł słusznym, ale już zeby podkreślić że na siłę okradają ludzi w coraz to nowych miejscach, zabrakło miejsca!

    • 64 5

    • Bo te ankiety pisze pewnie jakiś maniakalny wyborca obecnych władz.

      • 1 0

    • pomysł jest słuszny w obecnej sytuacji

      nie słuszne było natomiast samo zlikwidowanie winiet i w zamian budowa systemu via toll. ale już za późno...

      • 5 0

  • obniżcie ceny to wszyscy na tym skorzystamy !!! (1)

    Ten co lata za nasze pieniądze ma dobrze. Niech i nam kierowcą zrobią "dobrze" i obniżą opłaty za A1 prawie 30 zł za odcinek Gdańsk Toruń -- WIELKA PIERNIKOWA POMYŁKA ???

    • 5 1

    • Pomyłka to wybranie ponowne tego samego rządu.

      • 1 1

  • Tiry nie wroca na A1 (1)

    Tylko wybiora bezplatna droge wojewodzka 222, rownolegla do A1 lecz po drugiej stronie. 91 i mieszkancy odetchna ale problem przeniesie sie gdzie indziej.

    • 6 0

    • Ale Donek opowie wszystkim o sukcesie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane