• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki wrócą na autostradę A1

Maciej Naskręt
15 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek. W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek.

Do tej pory pojazdy o masie powyżej 12 ton omijały pomorski odcinek autostrady A1. Zmieni się to po 1 lipca. Wtedy na równoległej drodze krajowej nr 91 zostaną wprowadzone opłaty, które skłonią przewoźników do korzystania z autostrady.



Czy opłaty na krajowej "91" zmuszą przewoźników do korzystania z autostrady?

Na podpis premiera czeka rozporządzenie, które zezwoli na uruchomienie na drodze krajowej nr 91 (wcześniej droga krajowa nr 1) systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Przed powstaniem autostrady A1 droga stanowiła najszybsze połączenie Trójmiasta z Toruniem, bądź Bydgoszczą.

Rządowy projekt ma zacząć obowiązywać 1 lipca tego roku. Wprowadzenie opłat na drodze z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz z pewnością spowoduje, że część przewoźników opuści ją i wybierze właśnie autostradę A1.

- Spodziewamy się wzrostu liczby pojazdów ciężarowych. Na czerwiec planujemy akcję informacyjno-promocyjną skierowaną właśnie do kierowców ciężarówek - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządcy autostrady A1 z Rusocina do Torunia.

Nie tylko kilkadziesiąt minut, ale też niższe opłaty skłonią przewoźników do wyboru autostrady A1. Przejazd starą drogą na odcinku 105 km pojazdem ciężarowym wyposażonym w silnik o normie emisji spalin Euro 2 pochłonie z kasy przewoźnika prawie 45 zł. Ok. 22 zł w przypadku Euro 5. Jadąc krótszą o 12 km autostradą koszt ten wynosi 41,80 zł.

Według pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe przejeżdża ok. 700 ciężarówek. Ile pojazdów zjedzie na autostradę A1 pozostaje niewiadomą.

To nie wszystkie opłaty, jakie mogą dotknąć przewoźników z Trójmiasta. Kolejnym odcinkiem płatnym będzie nowa droga ekspresowa z Elbląga do Pasłęka w ciągu drogi krajowej nr 7. O jej otwarciu informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL. Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL.
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Zobacz jak funkcjonuje system poboru opłat - viaTOLL.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    drogi nie potrafią zbudaować, ale system opłat potrafią.

    • 106 5

    • Fakt

      System jest skrojony na dzisiejsze czasy, potrafi nawet naliczyć podwójnie opłatę :)

      • 2 0

    • NIE PRAWDA

      OBIE DROGI SA ZBUDOWANE! I A1 I STARA JEDYNKA ( DO TCZEWA ) SA NOWE LUB WYREMONTOWANE!! OCZYWISCIE "GENIUSZE" Z FIRM TRANSPORTOWYCH NIE POTRAFILI POLICZYC KOSZTOW POZA OPLATA TJ GODZIN JAZDY ZUZYCIA PALIWA I SAMOCHODU NA TRASIE ROWNOLEGLEJ DO AUTOSTRADY I RUSZYLI NA STARA JEDYNKE, TO TERAZ MAJA OPLATE TU I TU, MIEJMY NADZIEJE ZE WROCA NA A1 I PRZESTANA ROZJEZDZAC STARA JEDYNKE ORAZ POWODOWAC WYPADKI I ZAGROZENIE!!!

      • 6 3

  • Jedynym powodem nie jest cena przejazdu lecz.... (1)

    to, że przy Autostradzie A1 nie ma tirówek, natomiast przy drodze krajowej jest ich dostatecznie duzo. Dlatego ok 700 tirow nie skreca na autostrade

    • 2 4

    • to znaczy że jesteś drajwerem

      • 0 0

  • A miało być taniej...

    Słyszałem o planie obniżki za przejazd A1, a jest jak zwykle: tylko w górę !!!!

    • 3 0

  • Też uważam że towary lepiej przewozić koleją gdyż więcej towarów w takich wagonach się zmieści niz w tirach, nie są niszczone drogi, mniej zanieczyszczeń środowiska i komfort podróży samochodem jest lepszy.

    • 2 1

  • nie wrócą (1)

    koszty przejazdu A1 są większe niż viatoll na DK91

    • 62 5

    • wyzej pisza ze odwrotnie

      wiec jak to jest, znaczy jak bedzie?

      • 1 0

  • Mam pytanie do kierowcow. (3)

    Czy opłaca się teraz kupować w ogole samochod? Wiem, ze temat dotyczy stricte samochodow ciezarowych, ale pytam Was kierowcow. W koncu temat motoryzacja.

    • 4 0

    • To zależy od priorytetów. Jeśli u Ciebie są to: (2)

      -zdrowie seksualne
      -komfort psychiczny
      -bezpieczeństwo
      -opinia w pracy (od stanowiska lidera zmiany w górę nie wypada i gwiżdżę na to co jest normą w Danii - inny krąg kulturowy.)
      -poczucie kontroli nad istotnym aspektem dnia
      -opinia na zjeździe absolwentów
      -pojemność
      -przewidywalność innych uczestników
      -posiadanie tego minimum wartego pochwalenia się

      Wtedy opłaca się. Korki to tylko jedna wada w morzu zalet. Jeśli ma za nic te wartości, przepłacasz.

      • 4 3

      • czyli dla Ciebie samochód rekompensuje twoje męskie problemy (1)

        Jeżeli tylko po to ci auto to gratuluje. A tak naprawdę zastanów się czy samochód jest ci niezbędny do życia. Jeżeli nie posiadanie jego nie przeszkadza ci to go nie kupuj. Jeżeli jednak stwierdzasz, że jest ci on potrzebny to go kup. Samochód to zwykłe narzędzie jeżeli jest Tobie potrzebne to warto kupić

        • 0 4

        • Czegokolwiek mi nie rekompensuje, czyni mnie szczęśliwym. Uszanujesz to, łaskawie?

          Jeśli ciebie rower czyni szczęśliwym, muszę to uszanować. Byleś nie wyznawał prawa Kalego.

          I mówię poważnie, że marnie wygląda zdrowie seksualne rowerzystów: Mężczyźni stają się mniej płodni. Chociaż są tacy, to nie żart, dla których jest to zaleta. A kobiety stają się tak mało podatne, że nie pobudzi ich nikt bez doktoratu. Po prostu jazda je uodparnia na to, na co chyba nikt nie chce być odporny. Rozważ zyski i straty w tej kwestii.

          Nie podoba mi się wizja świata, w której bojkotuje się wszystko co dla przeżycia jest zbędne. Chcę nie tylko przeżyć. Chcę żyć. Rower może pozwoli zaznawać przyrody typu las, łąka i inne fermy kleszczy które znam z telewizji. Ale uczyni kaleką w innej bardzo przyrodniczej kwestii.

          • 5 2

  • co za idiota obwodnicę Trójmiasta zrobił płatną dla cięzarowych ??? (1)

    za chwilę i tak słabe drogi będą jeszcze słabsze ! brak słów a może idiota made in Poland ???

    • 7 1

    • racja przez centra jak zwykle przeładowane ciężarówki latają a obwodnicy ich nie ma !

      • 0 1

  • co za genialne rozwiązanie (2)

    wow! czy tak czy tak okradną cie człowieku. Raz podatki dwa opłaty.

    • 8 0

    • Okradną (1)

      A to ciekawe. Uważasz, że pobieranie opłat od "tirów" za niszczenie dróg to jest okradanie. Moim zdaniem to firmy transportu drogowego nas właśnie okradają. Nieustannie przeładowując naczepy, dopuszczając gdy transport ponad gabarytowy jeździ jak normalny i niszczy mosty itd.

      • 2 5

      • A tiry są zwolnione z akcyzy na paliwo? Stanowi chyba 50% ceny.

        Dokładnie nie liczyłem, by się nie denerwować. Jak to fatalnie wpływa na wzrost gospodarczy. Gdyby nie znienawidzone przez ciebie firmy, mało kto miałby pracę, a chleb po 8 złotych. Za okruszek.

        • 2 2

  • Donek, bedziesz mial przechlapane (1)

    miarka sie przebierze

    • 8 3

    • A może ktoś wreszcie się zastanowi i pomyśli czemu nakładają opłaty na te drogi

      Może pomyślisz i zobaczysz po jaką cholerę przez nasz kraj tyle tysięcy tirów jeździ zamiast 3/4 z nich przeładować na kolej, która jest tańsza w eksploatacji niż drogi. To nie wina donka, że jeden z drugim jełopem ciągle przeładowuje "tiry", aby zaoszczędzić przez co my normalni obywatele tracimy. Zobacz co 1 rok używania trasy W-Z zrobiło z nią. W-Z przez lata nie została tak zniszczona jak przez ostatni rok. A co to spowodowało no właśnie te cholernie przeładowane "tiry", które mają problemy nawet w podjechaniu pod górę. Kiedyś można było przelecieć z lewego na prawy pas przy 120 i nawet się nie czuło, a teraz przy 80 km czuje się jakby samochód miał wyskoczyć z drogi.

      • 3 2

  • To wszystko przypomina mi grę w kotka i myszkę.

    Rząd chce utrudnic zycie obywatelom i zedrzeć z nich kasę a obywatele wynajdują wciąż nowe rozwiązania....

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane