• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciężarówki wrócą na autostradę A1

Maciej Naskręt
15 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek. W wakacje pomorskim odcinkiem autostrady A1 może pojechać więcej ciężarówek.

Do tej pory pojazdy o masie powyżej 12 ton omijały pomorski odcinek autostrady A1. Zmieni się to po 1 lipca. Wtedy na równoległej drodze krajowej nr 91 zostaną wprowadzone opłaty, które skłonią przewoźników do korzystania z autostrady.



Czy opłaty na krajowej "91" zmuszą przewoźników do korzystania z autostrady?

Na podpis premiera czeka rozporządzenie, które zezwoli na uruchomienie na drodze krajowej nr 91 (wcześniej droga krajowa nr 1) systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz. Przed powstaniem autostrady A1 droga stanowiła najszybsze połączenie Trójmiasta z Toruniem, bądź Bydgoszczą.

Rządowy projekt ma zacząć obowiązywać 1 lipca tego roku. Wprowadzenie opłat na drodze z Pruszcza Gdańskiego do Nowych Marz z pewnością spowoduje, że część przewoźników opuści ją i wybierze właśnie autostradę A1.

- Spodziewamy się wzrostu liczby pojazdów ciężarowych. Na czerwiec planujemy akcję informacyjno-promocyjną skierowaną właśnie do kierowców ciężarówek - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company, zarządcy autostrady A1 z Rusocina do Torunia.

Nie tylko kilkadziesiąt minut, ale też niższe opłaty skłonią przewoźników do wyboru autostrady A1. Przejazd starą drogą na odcinku 105 km pojazdem ciężarowym wyposażonym w silnik o normie emisji spalin Euro 2 pochłonie z kasy przewoźnika prawie 45 zł. Ok. 22 zł w przypadku Euro 5. Jadąc krótszą o 12 km autostradą koszt ten wynosi 41,80 zł.

Według pomiarów przeprowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe przejeżdża ok. 700 ciężarówek. Ile pojazdów zjedzie na autostradę A1 pozostaje niewiadomą.

To nie wszystkie opłaty, jakie mogą dotknąć przewoźników z Trójmiasta. Kolejnym odcinkiem płatnym będzie nowa droga ekspresowa z Elbląga do Pasłęka w ciągu drogi krajowej nr 7. O jej otwarciu informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL. Zasada funkcjonowania systemu viaTOLL.
Elektroniczny System Poboru Opłat - viaTOLL - wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł funkcjonować, nad wybranymi odcinkami sieci dróg włączonych do systemu nad jezdniami musiały stanąć specjalne bramownice. Są to lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są zamontowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t. poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL.

Każdorazowo, gdy taki pojazd będzie mijał bramownicę, zostanie naliczona opłata za przejazd określonym odcinkiem drogi włączonej do systemu.

W Polsce system pracuje od 1 lipca 2011 r. Proces budowy bramownic, jak i cały proces budowy systemu viaTOLL przebiegał z opóźnieniami.

Zobacz jak funkcjonuje system poboru opłat - viaTOLL.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • haha

    Już wiem jak pojadą ciężarówki od Tczewa! Tczew-Tczewskie Łąki-Suchy Dąb-Wiślina-Przejazdowo-POG/Rudniki

    • 5 0

  • wiecej opłat dla cieżarówek = droższe jedzenie w BIEDRZE I TYLE (3)

    • 19 3

    • Nie prawda (2)

      Opłaty mają zmusić przeniesienie większości towarów na tory. Tylko w Polsce tak duży odsetek towarów transportuje się "tirami". Na zachodzie głównie to "tirami" wozi się na ostatnim odcinku. Jak byłem w stanach to w ogóle się zdziwiłem, bo na drogach międzystanowych (nie płatnych) nie spotkałem się prawie w ogóle z "tirami". Tam wszystko na dłuższych odcinkach wożą koleją, bo jest taniej i prościej. A tylko na odcinkach hurt - sklep idzie tir.

      • 6 4

      • to teraz pomyśl (1)

        dlaczego nie opłaca się korzystać z kolei i nie tylko o kasę chodzi

        • 1 0

        • A teraz pomyśl ty

          Wbrew pozorom w dłuższym okresie czasu się opłacają pod każdym względem. Jednak póki co u nas jest duży lobbing drogowy i dlatego tam mocno rozwinęła się u nas ta gałąź transportu. Problemem jest u nas brak inwestycji w kolej, ale to się nam ciągle odbija czkawką. Oczywiście zaraz powiesz, że przeładunek jest drogi i wydłuża czas, ale czy tak jest naprawdę. Jeżeli policzymy koszty transportu oraz ryzyko jakie ponoszą firmy w transporcie drogowym, to się okaże, że są na podobnym poziomie. A czas hmmm, dla towarów szybkiego obrotu ma znaczenie, ale to jest ok 15%, a reszta i tak jak dojedzie idzie na skład i tam leży. Ale u nas logistycy to są z nazwy, bo połowa z nich to magazynierzy przekształceni na logistyków.

          • 5 2

  • Nowy kijek urzędasów na obywateli, czy oni inaczej nie potrafią ?

    Nie mają żadnych marchewek ?

    • 3 0

  • TEN RZAD TO BANDA ZLODZIEI (2)

    MIELI POMAGAĆ PRZEDSIĘBIORCĄ A JEDYNE CO ROBIA TO DRENUJA KIESZENIE. IM KOMUS BARDZIEJ CHCE SIE BYC KRETYWNYM I PRZEDSIOEBIORCZYM TYM BARDZIEJ NA NIM ZERUJA. BANDA DARMOZJADOW

    • 8 2

    • k... mać, ludzie, nauczcie się wreszcie że w liczbie mnogiej piszemy końcówkę OM, a nie Ą !!! (1)

      tym przedsiębiorcOM, tym dziewczynOM, kobietOM, ludziOM itp !!!

      • 2 1

      • PAL GUMĘ

        • 1 0

  • opłaty za autostrady (1)

    ciężarówka może i na siebie zarobi ale dla mnie oplata 19.90 to za dużo po prostu jak doliczę do paliwa to sie nie oplaca.Składamy się jako kierowcy na drogi i po ich wybudowaniu dalej płacimy. Czy GTC samo wybudowalo 1? a inne? o co u chodzi. Moim zdaniem dopóki nie ma dobrych dróg dookoła to autostrady dla ruchu niezarobkowego powinny być za symbol czyli 1 zet +vat.

    • 5 3

    • Policz wszystkie koszty, nie tylko opłatę kontra "darmową" drogę.

      Na autostradzie jedziesz 100 razy bezpieczniej, bez stresu, możesz (jeśli chcesz) pruć i 140 km/h bez fotoradarów, czy suszarek, bez skrzyżowań, linii ciągłych, ograniczeń prędkości, wyprzedzania ciężarówek, traktorów, rowerzystów, łosi w kapeluszach za kierownicami starych golfów itp, zjeżdżania na pobocze przed idiotami z przeciwka wyprzedzającymi na trzeciego/czwartego, kolein, dziur, itp atrakcji. Auto mniej się zużywa,(silnik, opony, zawieszenie, skrzynia biegów, sprzęgło itd.), paliwa też spalisz mniej, ty nie tracisz zdrowia, a przy okazji zyskujesz czas.

      Na tym to polega - a nie tylko 19,90 kontra 0.

      • 4 3

  • dobrowolny przymus

    jak czegos nie chcemy to juz nasz wspanialy rzad nakloni nas zebysmy zmienili zdanie, inna sprawa, ze ciezarkowki faktycznie rozjezdzaja drogi a ich kierowcy czesto zapominaja o przepisach

    • 3 3

  • Ta świetny pomysł. Nie możemy zarobic na ciężarówkach bo jeżdżą inna drogą to walnijmy tam tez opłaty.

    • 8 1

  • Wszystko płatne

    Czy jest pojęcie że aby Tir płacił za wszystkie drogi w Polsce to musi wzrosnąć koszt każdego przewożonego towaru i ktoś ten wyższy koszt zapłaci.Jak myślicie kto będzie płacił?

    • 9 1

  • !! (1)

    w koncu!!!!!!!!!!

    • 15 27

    • Przejazdy autostradami powinny być bezpłatne. W obecnej sytuacji kierowcy tirów jeżdżą za free drogami lokalnymi. Co z tego wynika? Państwo i tak nie ma 15 zł za przejazd, za to po roku użytkowania trzeba remontować osiedlowe drogi za grube miliony (miliardy?)

      • 4 0

  • A do Tczewa (1)

    mam zapychać rowerem?

    • 2 0

    • TIR-em przez Trąbki 222 i na 224..

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane