• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?

Maciej Naskręt
23 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta. Jeśli nie uda się otworzyć Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej jednocześnie, ogromny ruch pojawi się na Obwodnicy Trójmiasta.

Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.



Na które inwestycje drogowe na Pomorzu czekasz najbardziej?

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna miały być budowane jednocześnie. Takie były przynajmniej założenia poprzedniego rządu. Obecnie wiemy, że Trasa Kaszubska powstanie, ale w okrojonym zakresie. Natomiast Obwodnica Metropolitalna musi czekać na realizację. Nie jest to jednak postanowienie ministerialnych urzędników.

Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.

Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.

- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się

Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.

Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.

Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.

- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma

Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.

- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.

- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta. Planowane i istniejące drogi wokół Trójmiasta.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (322) 3 zablokowane

  • precz z Obwodnicą Metropolitalną! Precz z idiotami z PO promójącymi tą śmierć Pomorza (5)

    to jest ŚMIERĆ Pomorza. To jest rozlewanie Trójmiasta na Kaszuby, to jest rozwalanie przyrody, korki i suburbanizacja kwadrat. To jest k..wa patologia i intelektualne Zimbabwe

    • 8 20

    • Idiotą to Ty jesteś sądząc po tym co za brednie piszesz! Typowy zakuty " pisowski " łeb.

      • 0 1

    • Lepiej pracować w Gdańsku, a później na swą wieś spokojną wracać.

      Bez budowy normalnych dróg ten region będzie jedynie skansenem, reliktem przeszłości.
      Bo nawet waloru turystycznego mieć nie będzie, gdy się nie da dojechać.

      • 4 1

    • buda PISlamski piesku i zdrajco Pomorza

      ty chcesz budowac tylko na południu - bo takie Zakopane to arteria przelotowa moze?

      • 3 3

    • a ty rozumiem chcesz uwalić ważną arterię jak Kurski uwalił Opole?

      pisowski trollu, zadzwoń do Jarka po nowe wytyczne. Bo coś ci słabo idzie. I nie pluj się tak.

      • 3 3

    • Co pijesz durniu i kto Ciebie zrobił pisowski oszołomie?

      • 2 3

  • każda z tych dróg jest bardzo potrzebna

    • 4 1

  • (1)

    I dobrze,niech jej nie budują. Jak kupowaliśmy dom nie było jeszcze jej w planach,a teraz mam ją mieć za oknem i nikt mnie o zdanie nie pytał.

    • 6 2

    • Trzeba było kupić domek w Szadułkach Zdrój

      • 0 0

  • Podajcie mi jeden argument, że nowa metropolitalna będzie korzystniejsza (7)

    ekonomicznie dla regionu od poszerzenia o 2 pasy istniejącej obwodnicy.
    Zaznaczę tylko, że koszt wybudowania metropolitalnej jest około 10 razy większy od kosztu poszerzenia obwodnicy

    • 8 7

    • (6)

      Oto argumenty. Obwodnica metropolitalna wyprowadzi ruch tranzytowy dalej poza trojmiasto. Obwodnica staje sie droga wewnetrzna do przemieszczania ludzi miedzy dzielnicami Trojmiasta. Drugi argument. Obwodnica metropolitalna przebiega przez nowe niezalesione tereny, co umozliwia inwestycje na Kaszubach. Kaszuby sa blisko trojmiasta, ale obecnie nie ma dobrych drog zeby na nie moc dojechac np. tirami.

      • 5 4

      • (2)

        aha czyli klasyczne przesunięcie korków w inne miejsce i wypuszczenie tysięcy samochodów na lokalne wąskie i niebezpieczne drogi

        • 2 1

        • (1)

          Po których zapewne dziś nikt nie jeździ?
          Fakt, dziś na tych drogach często się stoi, bo są zatkane.

          • 2 0

          • po wielu z nich mało się jeździ a wypuszczenie tysięcy samochodów sprawi że i na nich ruch wzrośnie bardzo mocno a są to lokalne drogi bez chodników poboczy całe dziesięciolecia zaniedbywane

            • 0 1

      • Inwestycje.. tiry na Kaszubach? Myślisz, że Kaszubi tego chcą?

        Turystyka? Z każdego węzła metropolitalnej rozleje się potok samochodów na lokalne drogi. Też tego chcą?
        Ruch tranzytowy poza Trójmiasto? Ile tirów korzysta z obwodnicy w tranzycie? 5% 3% Reszta albo zaczyna, albo kończy trasę gdzieś w Trójmieście.

        • 1 2

      • a może na kaszubach nie chcą rozbudowy ? Może chca spokoju, przyrody ?
        Może turysci w sezonie chcą tego samego ?

        • 1 1

      • Dzieci, którędy będziecie jeździć w czasie rozbudowy obwodnicy?

        Napiszcie.

        • 4 0

  • (2)

    Nazwiska i adresy tej piątki! Obwodnica Metropolitalna potrzebna jest jak powietrze dla Trójmiasta!

    • 10 7

    • ty powietrza nie chcesz, ty chcesz wyprowadizć się pod Bytów i żądać od Państwa

      autostrady do roboty w Szadółkach.

      • 0 1

    • Obwodnica zamorduje Trójmiasto

      jest potrzeba dla wieśniaków z Kaszubów którzy chcą popełnić samobójstwo Kaszuby rozjeżdżając

      • 1 5

  • Wezel Chwaszczyno (7)

    Bez mozliwosci zjechania na Chwaszczyno...
    Nie dziwie sie, ze wstrzymali.

    • 62 19

    • Bo zgodnie z wolą protestujących Trasa Kaszubska zostanie włączona do obecnej obwodnicy w Gdyni, a nie na węźle w Osowej (jak to było pierwotnie zaplanowane).

      • 0 0

    • Całkowicie nie rozumię węzła Chwaszczyno. (1)

      Przecież obwodnica metropolitarna miałaby sens gdyby skracała drogę z południa i wschodu na zachód.
      Z Żukowa powinna odbijać na zachód w kierunku Lęborka.
      A tu mamy zygzaki.
      I ludzie wbijając w nawigację trasę, pojadą obwodnicą i ewentualnie przez drogę zieloną do Chwaszczyna i dalej do Lęborka.

      • 1 2

      • Chwaszczyno jest tak zakorkowane mieszczuchami

        budującymi domki i osiedla na kaszubach, ze przepustowość już dawno została maksymalnie przekroczona. Codzienne stanie w kilkukilometrowym korku do ronda jest delikatnie mówiąc uciążliwe. Proszę obadać ten temat na trafficu google maps. Jest to najbardziej zakorkowana okolica 3m. Ten węzeł jest niezbędny!

        • 1 0

    • A co to jest chwaszczyno zeby droga ekspresowa miala zjazd? (3)

      Przeciezz to wies wiec nie oczekuj

      • 19 14

      • (1)

        Przez Chwaszczyno mógłby pójść jeden ze zjazdów do Gdańska Spacerową.

        • 7 3

        • I tak

          właśnie było w planach!

          • 7 0

      • Z dużą ilością mieszkańców.

        • 13 10

  • No i dziś w raporcie jest info czemu OM jest potrzebna już i na cito.
    Wystarczy jeden wypadek na obwodnicy, aby sparaliżować znaczą część komunikacji w Trójmieście.

    • 2 3

  • Przyłączyć Chwaszczyno do Gdyni, a odłączyć wiczlino z jego wiejskimi słoikami! (1)

    • 3 1

    • Chwaszczyno do Gdanska !

      • 1 0

  • Sprawa utknęła w sądzie od pół roku. Tego sądu broni PO, PSL, KOD i Współczesna (1)

    Pięciu geszefciarzy z PO i LSD zatrzymało budowę przy pomocy paru kolegów w sądzie????
    Na to wygląda.

    • 5 6

    • i bardzo dobrze.

      Geszeft to wy robicie promując poronioną OM

      • 0 1

  • Jedna inwestycja (1)

    Może jakby ograniczone ludziki z GDDKiA myślały trochę bardziej od strony systemowego rozwiązania sieci dróg a nie łatania dziur i zadowalania polityków, to byłoby lepiej.
    Po co osobne dwie inwestycje, skoro to powinna być jedna droga - S6, będąca przedłużeniem S7, końca południowej obwodnicy. Jako element sieci dróg krajowych, w korytarzu wschód-zachód. Żeby żaden ćwierćinteligent nie pytał po co droga na Kaszuby.
    Zwykła obwodnica to już zakorkowana droga miejska - zwłaszcza w godzinach szczytu. Powinna mieć więcej pasów ale to nie rozwiąże problemu - wystarczy zobaczyć korki w L.A., Dubaju czy innych metropoliach - gdzie wszystko stoi mimo 5 czy nawet 7 pasów w jedną stronę.

    • 3 1

    • Masz racje - opinii publicznej i decydentom trzeba pokazywać całość, a nie elementy tej całości.

      Zresztą pisanie o OM jako obwodnicy istniejącej obwodnicy wywołuje u wielu ewidentny brak zrozumienia czym jest sieć dróg w tym wypadku krajowych S6/S7 i Via Hanseatica (Lubeca-Ryga)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane