- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (108 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (314 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (46 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Co dalej z budową Obwodnicy Metropolitalnej?
Trasa Kaszubska z zielonym światłem - można ją budować. Tymczasem w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej trzeba uzbroić się w cierpliwość. Inwestycja utknęła w sądzie administracyjnym. Jeżeli nie powstanie do otwarcia Trasy Kaszubskiej, może to sparaliżować ruch na Obwodnicy Trójmiasta. Dlatego sprawdzamy ministerialne plany w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej.
Decyzja środowiskowa dla tej drugiej inwestycji utknęła w sądzie administracyjnym. Przypomnijmy, że 22 grudnia 2016 r. został wniesiony wniosek o kasację wyroku przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Inwestycji sprzeciwia się pięciu mieszkańców gminy Kolbudy i gminy Żukowo. Sprawę opisaliśmy osobnym artykułem.
Sprawa nie drgnęła w sądzie od pół roku.
- Nie mamy żadnej informacji o pojawieniu się naszego wniosku na wokandzie Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Nie będzie Metropolitalnej, Obwodnica Trójmiasta zakorkuje się
Jeśli okaże się, że dla wspomnianej inwestycji drogowej będzie trzeba ponownie przeprowadzić ocenę środowiskową, albo wyrok zapadnie z dużym opóźnieniem, może to w konsekwencji oznaczać poważne utrudnienia w ruchu dla całego Trójmiasta. Najbardziej odczują to kierowcy, którzy na co dzień korzystają z Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?
Obecnie ruch na Obwodnicy Trójmiasta jest "tamowany" przez sygnalizację świetlną na dojazdach. Szczególnie dzieje się tak od strony Rumi, czy na samych węzłach obwodnicy. Gdy w 2022 r. do istniejącej obwodnicy zostanie wpięta Trasa Kaszubska bez by-passu, którym jest Obwodnica Metropolitalna, pojawi się ogromny ruch na drodze ekspresowej między Gdynią a Gdańskiem. Nieoficjalnie drogowcy mówią, że wzrosnąć on może do ok. 20 proc.
Dzisiaj jest tam ok. 70-80 tys. samochodów na dobę. A może ich tam być ponad 100 tys. co spowoduje znaczne spowolnienie.
Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czeka. Obecnie nie wycofuje się z ogłoszonych przetargów. Urzędnicy zakończyli pierwszy etap i czekają na sygnał z sądu i ministerstwa.
Na planowanej Trasie Kaszubskiej uwzględniono rozwiązania, które umożliwią wpięcie w nią Obwodnicy Metropolitalnej.
- Węzeł Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej, będzie uwzględniał wpięcie Obwodnicy Metropolitalnej. Oczywiście pewne fragmenty jezdni będzie trzeba rozebrać, by obie drogi połączyć, gdyby Trasa Kaszubska powstała szybciej niż Obwodnica Metropolitalna - mówi Radosław Kantak, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Ministerstwo: na Obwodnicę Metropolitalną na razie pieniędzy nie ma
Z kolei ministerstwo na tę chwilę nie zabezpieczyło pieniędzy na nową obwodnicę Trójmiasta.
- Nie możemy na tę chwilę uruchomić z budżetu państwa pieniędzy na budowę Obwodnicy Metropolitalnej. Muszą najpierw zakończyć się procedury sądowe i administracyjne. Gdybyśmy w tym momencie to zrobili oznaczałoby, że inne inwestycje w kraju, które są gotowe do realizacji trzeba by odłożyć na późniejszy czas - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Co ciekawe, urzędnicy z Warszawy, przy realizowaniu tras biorą nie do końca pod uwagę Program Budowy Dróg Krajowych przyjęty jeszcze przez rząd Ewy Kopacz.
- Chcemy realizować drogi tam, gdzie są one faktycznie potrzebne, czyli na przykład tam, gdzie jest niezbędne odciążenie ruchu - mówi Szmit.
2,1 mld zł potrzebne na budowę Obwodnicy Metropolitalnej
Przypomnijmy: 30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.
Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.
Dopiero po uruchomieniu OM będą mogły ruszyć prace przy rozbudowie OT. Wcześniej jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ prace na istniejącej ekspresówce wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.
Miejsca
Opinie (322) 3 zablokowane
-
2017-05-23 09:23
Pociagnac do odpowiedzialności karnej tych ludzi
W głowach sie przewraca panie Patoka . Mam nadzieję ze te pana skład budowlany w Lublewie plajtnie . Bo kto by chciał wspierać człowieka co blokuje potrzebną dla mieszkańców obwodnicę. Panu tylko chodzi o pieniądze i jak widać jest pan zaopatrzony tak w siebie ze nie widzi co sie dzieję obecnie na drogach .
- 9 3
-
2017-05-23 08:59
Trzeci pas obwodnicy (1)
Budować trzeci pas obwodnicy.
- 9 3
-
2017-05-23 09:08
Nie umieją jeździć na dwóch, a co dopiero na trzech.
- 4 1
-
2017-05-23 08:54
Słaby artykuł
Już nawet nie mówię o tym, że: teraz jest 70 do 80 tys /dobę. Ruch ma wzrosnąć do 20%. Co łącznie ma dać ponad 100 tys aut /dobę. Cieszę się że matematyka jest teraz obowiązkowa na maturze..
Trasa Kaszubska odciąży spory fragment Gdyni i całe małe trójmiasto...
Natomiast to że zaczyna się tam gdzie się zaczyna a nie w Osowej, to już nie wina ani polityków ani drogowców jak wszyscy dobrze pamiętamy....- 5 1
-
2017-05-23 07:58
kompetentny pisowski minister?
Był w 7 czy 8 partiach, dwa razy zabrane prawo jazdy, zarabiał w skokach. Reszta na wiki.
- 8 3
-
2017-05-23 07:57
obwodica Gdanska
a nie żadna metropolitalna.
- 5 9
-
2017-05-23 07:44
dość tej dewastacji kaszub drogami z nikąd do nikąd
- 11 8
-
2017-05-23 06:18
Nowe osiedla (1)
Mieszkańcy osiedli przy obwodnicy mają przerąbane. Ciekawe ile z nich zastanawia się czym oddycha na co dzień. Więcej aut to jeszcze więcej metali ciężkich.
- 16 12
-
2017-05-23 07:40
Pyły węglowe
Więcej zanieczyszczeń jest w centrach miast ponieważ oprócz samochodów dochodzą stare piece i palenie w nich wielokrotnie bardziej zatruwa powietrze. Na południu Gdańska i Gdyni są nowówczesne osiedla i tego problemu nie ma.
- 4 0
-
2017-05-23 06:45
Nie budować, Trójmiasto niepotrzebnie się rozlewa i śmierdzi spalinami. (1)
Jest mnóstwo terenów bliżej centrum, wymagających poprawy dostępności. Mniej kaszubskich diesli w centrum, mniej straconych godzin na dojazdy.
- 22 10
-
2017-05-23 06:53
Poszukaj rozumu w lodowce albo w piwnicy w swoim falowcu
- 4 8
-
2017-05-23 06:37
Czy to prawda że np nowa kielnienska jest już klepnieta?
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.