• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • Parkingi w centrum??? (1)

    A nie lepiej na obrzeżach i inwestować w transport publiczny? Przecież parkingi w centrum będą generowały większy ruch a ma być odwrotnie? Nadmieniam że mój pomysł nie ma patentu i urzędnicy mogą go bezpłatnie wykorzystać

    • 41 1

    • Tylko ze na obrzezach mieszka te 80 proc. co chce parkingi

      w centrum. A oni nie chca tyle aut pod domami :-)

      • 7 2

  • chwila chwila (2)

    Dlaczego miałyby być likwidowane obecne miejsca parkingowe? Dużo lepiej uzupełniać już istniejące parkingi nowymi (może mniejszymi) niż narzucać jedyną opcję w postaci wielkich parkingów, do których jako wszyscy mieszkańcy będziemy się dorzucać prywatnemu inwestorowi. Miasto zdecydowało się na plan pozbawiony jakiegokolwiek rozsądku i kompromisu. Parkingi kubaturowe będą jeszcze droższe w opłatach niż i tak już wysokie dziś opłaty za parkowanie w Gdańsku. Koniec końców - główne miasto stanie się rejonem dostępnym wyłącznie dla ludzi bardzo zamożnych.

    • 15 7

    • To już się dzieje.

      Widać już podział na dzielnice elit i slumsów. A będzie jeszcze gorzej.

      • 4 2

    • Prawie tak zamoznych

      Że niemal stać ich 3 zeta na parking

      • 1 0

  • (1)

    To, że w Amsterdamie czy innym Londynie zbudowano metro pod zabytkami nie oznacza jeszcze że te zabytki się w trakcie budowy nie sypały...

    • 14 3

    • Poza tym budowano metro, a nie parkingi

      Parkingi to za miastem

      • 0 0

  • chych parkingów pragna własciciele hoteli

    dla mnie są zbędne przy cenie 5 zł za godzinę.

    • 13 1

  • Dzielnice elity i dzielnice slumsów. (4)

    Bo to mieszkańcy przedmieść mają przesiadać się na rowery. To ich dotyczy cały hejt na motoryzację. Nie dotyczy to tych, co mają duże pieniądze. Do takich rozwiązań dążą władze Gdańska. 80% mieszkańców ubogich dzielnic z ograniczeniami i 20% elity dla której wszystko. Tak wygląda miasto wolności i solidarności

    • 20 12

    • Biedni Duńczycy się przesiedli na rowery i w ankietach wykazują, że jazda rowerem to dla nich źródło radości (1)

      Kopenhaga miastem zajmującym od lat wysokie miejsce w rankingach jakości życia. Po prostu nie do wytrzymania są te pomysły lewaków nie mających zielonego pojęcia o prawdziwych potrzebach mieszkańców. I jeszcze do tego te rowery cargo: biedne dzieci dowożone do przedszkoli w pudłach z dykty otwartych na świeże powietrze. Kto do tego dopuścił? Nie będzie Duńczyk pluł nam w twarz ni dzieci edukował. My mamy duuużo pieniędzy nie tylko na budowę parkingów, ale także na naprawę walących się zabytków - patrz kościół św. MIkołaja. Ruscy nie spalili, a nasi naprawili. Naprawimy każdy gmach podtapiany przez zmian klimatu. A co. Stać nas na własną interpretację konstytucji w której nie wiadomo po co umieszczono jakieś artykuły o zrównoważonym rozwoju. Nasze samochody elektryczne ueber alles. Będą parkować za darmo gdzie chcemy i gdzie nie chcemy,

      • 6 12

      • gdzie mam trzymać rower?

        w mieszkaniu pod łóżkiem czy w przedpokoju?

        • 6 3

    • A po co biedota w centrum?

      Mam restaurację i nie wiem po co biedota ma robić sztuczny tłum w centrum gdzie i tak jest już ciasno.

      • 1 4

    • Właściwie o co ci chodzi?

      Jak widać masz problemy z dławiącą cię zawiścią i na siłę szukasz do tego jakiejś ideologii.

      • 1 1

  • Moze w innych krajach da się, ale u nas wszrlkie inwestycje przy zabytkach doprowadzaja fo ich zniszczenia.to dla tych zabytkow (1)

    • 7 4

    • A po polsku to jak będzie?

      • 4 0

  • (3)

    W Gdyni przynajmniej nie ma tego problemu. Wszystkie tereny budowlane nadajace sie ewentualnie na kubaturowe parkingi zostaly wyrzedane przez miasto deweloperom na apartementowce i biura i po problemie. Teraz juz po prostu nie da sie. Pozostaja co najwyzej coraz bardziej kubatorowe parkometry. gdzie trzeba juz podawac nr rejestracyjne pojazdu, a w przyszlosci peenie i nr kolnierzyka wlasciciela pojazdu.

    • 18 4

    • Ilekroć bywam w Gdyni mam wrażenie, że panuje tam istny kult auta.

      Trochę jak po wsiach.

      • 2 3

    • Ja wpisuję długość...

      • 0 0

    • Wpisanie nru blach to zbyt duzy wysiłek intelektualny, czy o co chodzi?

      • 0 0

  • (5)

    Konserwator wojewódzki nie zaciąga opinii np. geologów. Dla niego ważna jest dyrektywa z Nowogrodzkiej.

    • 6 19

    • Podobnie jak dla władz Gdańska koperta. (4)

      Od developera.

      • 11 2

      • (1)

        Od 6 lat służby reżimowe szukają tych kopert od deweloperów i znaleść nie mogą.
        a znajdują tylko srebrną.

        • 6 3

        • Bo największe przewały robi się na granicy prawa.

          Mieszkanko z opustem 80%? Proszę bardzo, mamy akurat super promocję!

          • 9 2

      • (1)

        Tym wpisem powinna się zająć prokuratura. Pomawianie o branie łapówki jest karalne!

        • 1 5

        • Czy ktoś oprócz ciebie używa tu słowa łapówka?

          A jakieś tam sprawy odnośnie majątku i korupcji jeszcze się toczą.

          • 5 1

  • I bardzo dobrze....

    Bo jak mieliby zbudowac takie szkaradztwo jak przy urzedzie wojewodzkim , to ja dziekuje.

    • 11 6

  • 80% chce parkingów w obrębie Głównego i Starego Miasta? To chyba jakieś nieporozumienie.

    Może chodzi o parkingi na obrzeżach. Z jednej strony jest mowa o ograniczeniu ruchu w historycznym centrum, a z drugiej stron strony ma powstać kubaturowy parking w sercu historycznego centrum? Gdzie tu logika?
    Obok mamy szkieletora przy stoczni, który stoi pusty, jest też parking w Forum, powstaje też parking przy Urzędzie Wojewódzkim.
    Poza tym dochodzi kwestia wpływu na okoliczne zabytki, czy przykład rozpadającego się kościoła św. Mikołaja niczego nie nauczył?
    Zresztą wyniki ankiety w tym artykule mówią chyba co innego.

    • 39 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane