• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim. Najwięcej kontrowersji wzbudził do tej pory pomysł budowy podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Gdańsk wraz z inwestorem, spółką Immopark, musieli wstrzymać się z budową parkingów kubaturowych w centrum miasta. Powodem jest brak porozumienia z konserwatorem zabytków, który nie zgadza się na podziemną kubaturową zabudowę, która mogłaby naruszyć fundamenty zabytkowej zabudowy Głównego Miasta. Tymczasem prawie 80 proc. ankietowanych gdańszczan chciałoby, by parkingi powstały.



Czy parkingi kubaturowe powinny powstać?

Wygląda na to, że budowa parkingów kubaturowych w centrum Gdańska szybko nie ruszy. Wciąż nie ma bowiem przełomu w szorstkich relacjach inwestora i konserwatora zabytków, który nie zgadza się na kształt zaproponowanej inwestycji.

Przypomnijmy, że w listopadzie 2019 r. swój sprzeciw wyraziła też część mieszkańców Śródmieścia. Zebrano wówczas prawie 600 podpisów przeciw budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim.

Miesiąc później konserwator wydał pierwsze formalne decyzje dotyczące parkingów, m.in. zakaz badań archeologicznych na Targu Węglowym i Podwalu Przedmiejskim, zakaz wycinki drzew i demontażu pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

Wiosną sprawą zajęło się z kolei Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które uchyliło częściowo decyzje konserwatora i cofnęło zakaz wycinki drzew.

Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków. Koncepcja budowy parkingów kubaturowych na razie utknęła na etapie sporu między inwestorem a konserwatorem zabytków.

Sprawa od kilku miesięcy stoi w miejscu



Po pół roku od tamtych wydarzeń o przebieg rozmów z konserwatorem i aktualne działania przy planowanej inwestycji zapytaliśmy Marcina Podleckiego, prezesa spółki Immopark, która ma być koncesjonariuszem parkingów. W krótkiej rozmowie przyznał tylko, że rozmowy z konserwatorem zabytków utknęły w martwym punkcie i od kilku miesięcy sprawa nie posunęła się do przodu.

- Konserwator nie chce zgodzić się na żadną kubaturową podziemną zabudowę w centrum Gdańska. Twierdzi, że od tego sypią się kościoły w Gdańsku. Mam na to swoje zdanie, ale zachowam je dla siebie. Proszę o telefon za kilka miesięcy - powiedział nam Marcin Podlecki.
W podobnym tonie wypowiada się Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Obecnie nie procedujemy wniosku o budowę parkingów kubaturowych w Gdańsku. W ostatnim czasie żaden wniosek w tej sprawie nie wpłynął do konserwatora zabytków - mówi Tymiński.
Nieco więcej światła na sprawę rzucają urzędnicy. I choć w sprawie dzieje się niewiele, to podkreślają, że działania miasta związane z budową parkingów nie zostały całkowicie zawieszone.

- Inwestor odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego od wszystkich negatywnych decyzji wydanych przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków (PWKZ). Minister nakazał ponowne rozpatrzenie spraw przez PWKZ, w związku z czym koncesjonariusz jest na etapie ponownej procedury z tym związanej - wyjaśnia Olimpia Schneider z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

Prawie 80 proc. ankietowanych chce parkingów



Co ciekawe, miasto dysponuje wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Gdańska. Była to próba tysiąca losowych osób, którym zadano prawie 50 pytań. Część z nich dotyczyła parkowania w centrum miasta.

Dokładna treść pytania dotyczącego budowy parkingów brzmiała następująco:

W planach miasta jest budowa czterech parkingów na obrzeżach Głównego Miasta - trzech podziemnych (Targ Węglowy, Podwale Staromiejskie, Podwale Przedmiejskie) i jednego naziemnego (Długie Ogrody). Wskutek inwestycji część obecnych miejsc parkingowych naziemnych zostanie zlikwidowana, w ich miejscu powstaną nowe przestrzenie publiczne i tereny zieleni. Dodatkowo, celem usprawnienia ruchu po Głównym Mieście, wprowadzona zostanie nowa jednokierunkowa organizacja ruchu drogowego. Czy Pana(i) zdaniem ww. inwestycje są potrzebne?

Zdecydowana większość ankietowanych (76 proc.) uważa, że inwestycja w postaci budowy parkingów jest potrzebna, przeciwnego zdania jest 9 proc. respondentów, a 15 proc. nie miało zdania.

- Do pytania o parkingi dołączona była mapa, prezentująca ich planowane lokalizacje oraz wizualizacje przestrzeni publicznych. Badanie zostało przeprowadzone w terminie 12-25 listopada 2019 r. metodą wywiadów bezpośrednich. Łączny koszt przygotowania Barometru w 2019 roku wyniósł 57 tys. zł - mówi Schneider.

Opinie (212) 4 zablokowane

  • nie chcemy parkingu na Długich Ogrodach, tak samo jak nie chcemy Jarmarku Dominikańskiego w tej lokalizacji

    Śmiecie po jarmarku nie zostały sprzątnięte do 28 września 2020r. - to już chyba 2 miesiące. Borawski - podobno jesteś od ochrony środowiska - kiedy będzie porządek na Długich Ogrodach po sztandarowej imprezie lata na Długich Ogrodach?

    • 19 5

  • wydaje sie ze konserwator utknal gdzies w okolicach 1890-1957 (2)

    i jesli cos wyglada inaczej niz z tej epoki to zabraniam. a na pytanie dlaczego to absolutnie

    • 10 28

    • a miasto w latach 70-tych (1)

      Obecnie w miastach które przeżyły paraliż komunikacyjny już 40 lat temu robi się wszystko aby ułatwić poruszanie się komunikacją zbiorową a maksymalnie ograniczać transport samochodowy. W Oslo centrum zostało całkowicie wyłączone dla samochodów.

      • 3 3

      • Trochę racji masz. Trochę.

        Miasto zatrzymało się w rozwoju dróg właśnie na latach 70.kiedy świat szedł do przodu. U nas nie ma co ograniczać bo mamy ciągle drogi z tego okresu.

        • 2 1

  • nie wierzę

    80% gdańszczan jest za tymi parkingami??? a protesty, które się odbywały nie liczą się??? dzieci z sp50 są bardziej świadome zagrożeń, niż władze miasta. WSTYD!!! Gdańsk już nie przypomina samego siebie, zamienił się w wesołe miasteczko. kiedyś to było poważne, portowe miasto, a teraz bez przemysłu, ale za to z walącymi się domami, bo władze patrzą tylko na zyski deweloperów, i swoje.

    • 25 6

  • cos ten konserwator sztorcem stoi i smierdzi. parkingi podziemne musza byc i (1)

    beda. Zmieni sie to towarzystwo pindzi mindzi na prawdziwego gospodarza jak pan szydlowski i bedzie bilet metropolitalny tygodniowy za 30 zlotych, beda parkingi i porzadnie wyremontowane ulice.

    • 3 13

    • Szydłowski.? Co on zrobił dla miasta? Dla siebie owszem.

      Parkingi muszą być, ale nie nie w ścisłym centrum. Ruch samochodowy w centrum powinien być zminimalizowany. parking generuje ruch.

      • 0 0

  • Te parkingi będą płatne o czym fani ich budowy pewnie zapominają (2)

    • 17 3

    • Może nie dla wszystkich

      Płatne zapewne nie dla wszystkich.

      • 2 2

    • Co więcej, by taka inwestycja się zwróciła stawki muszą być wyższe od obowiązujących obecnie w SPP, zaś przychód szedłby do kieszeni prywatnego operatora, a nie budżetu miasta.

      • 8 1

  • Bardzo tendencyjne pytanie ci urzędnicy zadali

    Nie było tam informacji o powodach sprzeciwu konserwatora i mieszkańców - że ta budowa oznacza wycinkę szpalerów drzew oraz może zagrozić historycznym budynkom.

    • 10 2

  • Do przemyślenia

    Targ węglowy i Podwale Grodzkie w ogóle nie wchodzą w rachubę.Czy znowu mają się sypać mury budynków i kościołów?Natomiast Podwale Przedmiejskie i Długie Ogrody tam można wybudować podziemne parkingi celem wzmocnienia gruntu.Wpierw powinniśmy wybudować parkingi podziemne przy szpitalu to nasz obowiązek wobec chorych i ich rodzin aby nie płacili haraczu.I kolejna sprawa ceny za postój w centrum miasta powinny być niższe. Nie naśladujmy Warszawy czy Poznania gdzie włodarze po prostu zagubili się w deweloperce,parkingach i urbanistyce.

    • 6 6

  • Muzeum II wojny: kosztowny gadżet zrobiony przez PO w czasie kryzysu (1)

    zrobili taką podziemną wannę - drogo i pewnie wpłynęło na poziom wód, ale się dało

    • 10 1

    • I powinni tam zrobić parking. A muzeum przenieść na Westerplatte.

      • 0 1

  • Parkingi kubaturowe - ale z głową

    Nie trzeba szukać przykładów za granicą, wystrczy popatrzeć na Warszawę. Parkingi P&R przy stacjach metra - u nas powinny być przy dojazdówkach np. z Elbląga i obwodnicy południowej. Lokalizacja Długie Ogrody jest jak najbardziej OK (tam jest teraz parking wyłożony płytami). Ludzie dojeżdżający do pracy będą mogli tam zaparkować i przesiąść się na tramwaj lub autobus. A co do opłat - to dla posiadaczy biletów miesięcznych na komunikację taki parking powinien być darmowy.

    • 10 0

  • Apartamentowce z podziemnymi halami garażowymi konserwatorowi nie przeszkadzają.

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane