• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

Katarzyna Moritz
31 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Z Bramy Nizinnej zdjęto oryginalne wrota z XVII wieku. Sama brama też nie jest w najlepszym stanie i od wielu lat nie może doczekać się remontu. Z Bramy Nizinnej zdjęto oryginalne wrota z XVII wieku. Sama brama też nie jest w najlepszym stanie i od wielu lat nie może doczekać się remontu.

Z Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku zniknęły pochodzące z XVII wieku, jedyne w mieście oryginalnie zachowane w całości wrota oraz furtki. Na szczęście nie zabrali ich wandale, lecz konserwatorzy.



Powrót wrót po konserwacji do Bramy Nizinnej:

Brama Nizinna, która łączy Stare Przedmieście z Olszynką, została zbudowana w 1626 roku przez Jana Strakowskiego, na podstawie planów fortyfikacyjnych sporządzonych przez Corneliusa van den Bosche z 1619 roku. Zamykana była z dwóch stron drewnianymi wrotami, które dzięki ocaleniu bramy od zniszczeń wojennych, przetrwały do dziś.

- Zachowały się dwa komplety dwuskrzydłowych wrót po obu stronach przejazdu oraz cztery furtki po obu stronach dwóch przejść dla pieszych. Powstały one w tym samym czasie, co brama. Na wrotach zachowały się oryginalne kolucha, zasuwki, haczyki, uchwyty, zamki. Stanowią one unikatowy dla historii gdańskiej architektury i rzemiosła przykład wrót bramnych - podkreśla Katarzyna Darecka z działu konserwacji Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, który zarządza obiektem.

Jednak oryginalne dębowe wrota w połowie grudnia trzeba było zdemontować. Głównie dlatego, że Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy.

- Te wrota są bardzo cenne, a tymczasem ciągle niszczały, nie tylko z powodu aut. Bardzo szkodziło im też błoto pośniegowe, które drewno wchłaniało. Dodatkowo jedno skrzydło trochę zaczęło się pochylać i zawias zaczął coraz słabiej trzymać - wyjaśnia Darecka.

Po demontażu wrota zabezpieczono przed dalszym niszczeniem. Gdy podeschną, zostaną poddane konserwacji i badaniom. Są przypuszczenia, że wrota i furtki nie miały jednolitego koloru, a były w barwach brązowo-czerwonych. To takie barwy wojowniczo-ochronne, które miały odstraszać wrogów.

Podobne ślady malowania odkryto w pozostałościach wrót w Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, którą także budował Strakowski, jednak tam przetrwała tylko część stolarki.

Czy cenne wrota wrócą na swoje miejsce?

- Wrota powinny być na swoim miejscu, ale mam nadzieję, że to będzie w lepszych czasach, gdy w tym miejscu nie będzie już takiego ruchu samochodowego, a także że uda nam się zadbać o samą bramę. Przy ruchu, jaki panuje tam obecnie, za jakiś czas znów doszłoby do zniszczeń - wyjaśnia Darecka.

Trudno jednak powiedzieć, kiedy sama Brama Nizinna będzie konserwowana. Ona także jest w złym stanie, od lat w jej wnętrzu stoją stemple wzmacniające konstrukcję. Do tej pory, mimo kilku prób, nie udało się pozyskać na to środków.

Trudno też liczyć na to, że spod bramy zniknie ruch samochodowy. Mimo, że zaplanowano budowę Nowej Chmielnej i puszczenie ruchu przez Bramę Kolejową, to tzw. "obejście Bramy Nizinnej" miasto będzie realizować nie wcześniej niż w 2030 roku.

Zabytkowymi wrotami z Bramy Nizinnej interesują się nie tylko zawodowi konserwatorzy zabytków, ale także pan Ryszard Gawerski, kolekcjoner starych zamków, kłódek i skrzyń, który w 2001 roku zaprezentował olbrzymi klucz do bramy.

- Oglądałam go, moim zdaniem to nie jest klucz oryginalny z XVII wieku, jest dorobiony znacznie później. Interesowałam się tym, bo na wrotach zachowane są przepiękne zamki - dodaje konserwator.

Miejsca

Opinie (108) 1 zablokowana

  • Niestety (7)

    W wypadku gdańska słowo konserwator i wandal to niemal synonimy jeśli się rozejrzeć po naszych zabytkach.

    niestety jaki prezydent takie miasto.

    • 198 31

    • Po prawej stronie byla szkola.chodzilem do niej
      60lat temu.Przy wiezdzie do bramy po lewej nie
      pamietam,ale po prawej mieszkal kolega z klasy.
      Dramat!!!! Jestem pewny ze kiedys zrobimy to po
      swojemu

      • 2 0

    • (3)

      Nie mogę już tego czytać...

      ... jaki komentarz, taki artykuł, jaki krasnal, taki ogród, jaka maka, takie gofry, jaki naród, taki rząd, jakie ogrzewanie, takie opłaty, jaka opona taki poślizg, jaki stół, takie śniadanie, jaka chmura, taki opad, jaki płot, takie włamanie, jaki lizak, taka przyjemność, jaka kobieta, jaka nerwica, jaki dom, taki bogacz, jaki asfalt, taka ulica, jaka Gdynia, taki Gdańsk, jakie nerki, taki mocz, jaki silikon, taki biust, jaki pies, taka smycz, jaki policjant, taki mandat, jakie buty, takie skarpetki, jaka doda, taki pop...

      ... a może by tak nie generalizować?!

      • 11 30

      • A o jakim generalizowaniu ty tu bredzisz? (2)

        Adamowicz buduje ECS którego nikt nie chce bo są inne potrzeby. Wiele zabytków rozleciało się bezpowrotnie bo prezydent ma własną koncepcję i wspiera jedynie budowę hipermarketów które zatykają ulice w centrum miast. Niestety to trzeba szybko wyburzać już po niespełna jednym pokoleniu bo jest tak szkaradne.

        Patrz fotki Adamowicza z otwarcia Gildii czy po przebudowie dworca PKP itp.

        A teraz burzymy burzymy burzymy a zabytków już nie ma

        • 35 4

        • Pominę, że przy budowie ECSu (1)

          wyburzono dwie, ORYGINALNE, zabytkowe XIX w. kamienice...

          • 24 2

          • To że były zabytkowe nie oznacza że miały jakąś wartość historyczną.

            • 3 12

    • Najlepszy przykład - Stocznia Gdańska

      Kamieniczki przy Jana z Kolna, Rzeźnia, Latarnia...

      • 13 1

    • Dawać szybko wrota do muzeum!!!!!!!

      Niech plebs płaci za oglądanie spuścizny narodu!!!!

      • 6 1

  • ...

    A jakim prawem ten gościu ma klucz do bramy. Firmę na "zamkowo-sejfową" ale klucz powinien być w urzędzie miejskim lub muzeum. Czy on dał komuś "w łapę"?!

    • 4 1

  • Gdańskie wrota do miasta

    Bramy oddzielały poszczególne szlaki handlowe i wskazywały kierunki do miasta. Ruch uliczny w dawnym Gdańsku wyglądał inaczej.Zabytki trzeba konserwować i zachować historyczne zabudowania dla następnych pokoleń.
    Warto też organizować wycieczki szkolne do miejsc mało uczęszczanych i znajdujących się na obrzeżach Gdańska.

    • 3 1

  • fuuu

    nie lubie tej bramy bo kojarzy mi się jedynie z drogą do PORDU...

    • 1 1

  • Na remont zabytku z 1626 pieniedzy nie ma.

    A na remont zbrojowni z lat 1950tych, czy odrestaurowanie kopii helmu z ratusza to juz kasa jest.
    Miasto dba o d*plikaty czegos co bylo by zabytkiem gdyby istnialo.
    A prawdziwe zabytki sie same rozpadaja i niszczeja (Baszta pod Zrebem, Bastion sw Gertrudy, praktycznie cale Dolne Miasto).

    IDZ PAN WC**J Z TAKA WLADZA, KTORA KLADZIE LACHE NA ORYGINALY, A DBA JEDYNIE O "TURTYSTYCZNA" 50 LETNIA REPLIKE MIASTA.

    • 12 0

  • Na ratowanie historii i zabytów z 1626 r!!! nie ma pieniędzy!!???? (1)

    Miasto powinno dostać karę za to!!! Gdzie to zgłosić??? Może gdzieś to zgłosimy?? Do Unijnych jakiś struktur ochrony dziedzictwa i historii - jest coś takiego??

    • 29 0

    • Miasto, to my, więc nie miasto, tylko Adamowicz i jego lizusy.

      Z własnej kieszeni powinni zapłacić nałożoną karę.

      • 3 0

  • Szok!!! (5)

    Tak piękny zabytek a nie można znaleźć finansowania na remont i odrestaurowanie.Może najpierw miasto zajęło by się zabytkami a nie stalowymi bunkrami typu ESC.

    • 267 7

    • (1)

      ale w takim starym budynku nie ma ciepłych posadek dla kolesi...

      • 60 2

      • jest za to stała trasa egzaminacyjna i szkoleniowa dla kursantów szkół jazdy ( co zresztą widać na załaczonym obrazku). Z ta bramą wiąże się tyle pięknych wspomnień... Piękny zabytek w służbie celów wyższych w imię jedynie słusznej linii łupienia kierowców i kandydatów na kierowców. Przynajmniej z tego względu imć budyń winien dopilnować restauracji.

        • 6 0

    • piekny?

      chyba jestes esteta z nowego poru haha

      • 1 8

    • Przy odnawianiu zabytków urzędnicy i prezydent nie dostają procentu od inwestycji w przeciwieństwie do nowo powstających obiektów. I to jest chyba główny powód?

      • 13 0

    • W tych wrotach nie mozna zainstalowac kolesia za 15 tyś/miesiąc.

      To po co się tym zajmować? Setki lat przetrwalo, ale Adamowicza nie przetrwa.

      • 30 0

  • (1)

    Więcej osób Bramą Nizinną jeździ w kierunku Oruni niż Olszynki...

    • 33 1

    • Stwierdzono także, że zimą ilość ludzi wysiadających z autobusów jest taka sama, jak ludzi wsiadających.

      • 6 0

  • brama nizinna opuszczona jest od wiekow

    Wrota w muzeum to nic ciekawego do ogladania, a brama bez wrót, to jak konserwator bez gaci.
    cytat---
    Ja dodam piec groszy, Konserwator bez grosza ---
    W latach mojej mlodosci mielismy tam swoj klub tance plus muzyka-- jak ona teraz wytrzymuje ten okropny trafik samochodowy,???? Ludzie ratujcie zabytki niech was nie kusza wlacznie zbytki, zbierajcie kase!!!

    • 6 1

  • Poczekamy aż się zawali i wtedy odbudujemy? (4)

    Polski model konserwacji zabytków.

    • 104 4

    • Obudź się Polsko! (3)

      Nie "polski", tylko tych, dla których "polskość to nienormalność".

      • 6 8

      • Nie bardzo rozumiem uwagę (2)

        Chodzi o to, że znaczna część Głównego Miasta to powojenna makieta, nazywana inaczej rekonstrukcją. Jak widać, warto było coś odbudować, żeby było gdzie wycieczki prowadzać. I dobrze, czemu nie.

        Zdumiewające jest natomiast, że autentyczne zabytki, które przetrwały kilkaset lat, w tym ostatnią wojnę, ulegają dewastacji albo są wręcz wyburzane. Być może po czasie zasłużą na odbudowę?

        • 10 0

        • Dla ciekawskich, którzy jeszcze nie widzieli (1)

          jak wyglądał Gdańsk po wojnie:
          sabaoth.infoserve.pl/danzig-online/1945.html

          • 4 0

          • Okazałam się ciekawska...

            i obejrzałam, dziękuję. Nie wiedziałam, że taka oto strona istnieje.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane