• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z odcinkowym pomiarem prędkości na Słowackiego? Niepokojące dane

Maciej Korolczuk
16 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Chociaż w ostatnim czasie liczba wypadków na Słowackiego spadła - co ma związek głównie z poprawą przyczepności nawierzchni - to prędkości osiągane między Matarnią a Niedźwiednikiem są zdecydowanie za wysokie.

Ponad 126 km/h jechał w niedzielny poranek jeden z kierowców na ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, co oznacza, że przejazd ok. 2-kilometrowego odcinka z Niedźwiednika do Matarni zajął mu niecałą minutę. Tego samego dnia - tyle że pół godziny później - inny, a może ten sam kierowca, przejechał w przeciwnym kierunku ze średnią prędkością 119 km/h. Z danych, jakie gromadzą zainstalowane kamery odcinkowego pomiaru prędkości wynika, że zaledwie garstka kierowców jeździ tamtędy z przepisową prędkością.



Odcinkowy pomiar prędkości na Słowackiego:

Choć kamery systemu odcinkowego pomiaru prędkości zostały zainstalowane nad ul. Słowackiego już kilka lat temu, to wciąż działają tylko w ograniczonym zakresie. Urządzenia są wielofunkcyjne, co - jak podkreślają eksperci - jest ich zaletą, ale i wadą. Obecnie służą tylko i wyłącznie do zbierania danych statystycznych, które po analizie komputerowej są wyświetlane na znakach zmiennej treści.

- Analiza prowadzona jest w oparciu o odczyt tablic rejestracyjnych, przy czym trzeba zaznaczyć, że odczyt ten ma charakter zaszyfrowany i jako zarządca drogi nie mamy możliwości analizy przejazdu konkretnej "tablicy rejestracyjnej". Dostajemy tylko informację statystyczną o anonimowym punkcie - podkreśla Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.

Więcej informacji o danym kierowcy mogliby wydobyć z systemu pracownicy Głównego Inspektora Transportu Drogowego, bo to oni według obecnych przepisów zajmują się obsługą urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości. Kłopot w tym, że GITD może obsługiwać wyłącznie urządzenia, które należą do ITD. W przypadku urządzeń zainstalowanych w Gdańsku, ale też w innych miastach w kraju m.in. Olsztynie czy Łodzi, są to urządzenia samorządowe.

- Trzeba uczciwie przyznać, że powodem tego jest m.in. fakt, że urządzenia służą nie tylko mandatowaniu, ale również zbieraniu danych statystycznych do systemów ITD. W związku z tym inspektorzy mają obawy co do efektywności i podziału odpowiedzialności związanej z utrzymaniem i eksploatacją tych urządzeń. Odbyło się w tej materii kilka spotkań przedstawicieli samorządów z Trójmiasta z ITD. Ostatecznie nie udało się wypracować rozwiązania umożliwiającego uruchomienia modułu rejestracji wykroczeń - dodaje Wawrzonek.
  • Rekordzista przejechał 3-kilometrowy odcinek Słowackiego ze średnią prędkością 126,8 km/h.
  • W kierunku Wrzeszcza maksymalna średnia prędkość wyniosła 119,7 km/h.

Gdyby system działał, posypałyby się mandaty



Skoro system działa, ale tylko teoretycznie, postanowiliśmy sprawdzić jego możliwości w praktyce. Poprosiliśmy dział inżynierii ruchu o przykładowe dane z kamer na Słowackiego z pierwszego weekendu października. Dane o średnich prędkościach zarejestrowanych przez system na jezdni zarówno w kierunku Matarni zobacz na mapie Gdańska, jak i Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska są zaskakujące, ale i niepokojące. Chociaż jak pokazują statystyki, liczba kolizji i wypadków tam spada (czego przyczyną jest głównie śrutowanie nawierzchni), to średnie prędkości osiągane między Matarnią a rondem de La Salle są bardzo wysokie.

Rekordzista pomknął ul. Słowackiego 7 października. W niedzielny poranek kamery zarejestrowały jego przejazd między Niedźwiednikiem a Matarnią ze średnią prędkością 126,8 km/h. Na pasie w kierunku ronda de La Salle niechlubny rekord był niewiele mniejszy i padł pół godziny później - kamery zarejestrowały 119,7 km/h.

Niepokojąco wyglądają też ogólne statystyki. Na 6,4 tys. kierowców, którzy tego dnia jechali w górę Słowackiego, tylko niecałe 30 proc. jechało zgodnie z przepisami (obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 70 km/h). Nieco więcej kierujących dyscyplinują znaki na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Według statystyk z tego dnia było ich niespełna 50 proc.

Wideo archiwalne

09:42 17 PAźDZIERNIKA 18 (aktualizacjaakt. 10:09)

Zderzenie dwóch aut na leśnym odcinku Słowackiego we Wrzeszczu (29 opinii)

Na leśnym odcinku Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, tuż przed rondem de la Salle doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Na miejscu są już policja i straż pożarna.

- Zgłoszenie w tej sprawie wpłynęło do nas o godz. 9:23. Zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba poszkodowana została odwieziona do szpitala - informuje oficer dyżurny Stanowiska Kierowania Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku.

Lewy pas w kierunku Wrzeszcza jest zablokowany.
Na leśnym odcinku Słowackiego w kierunku Wrzeszcza, tuż przed rondem de la Salle doszło do groźnie wyglądającego wypadku. Na miejscu są już policja i straż pożarna.

- Zgłoszenie w tej sprawie wpłynęło do nas o godz. 9:23. Zderzyły się dwa samochody osobowe. Jedna osoba poszkodowana została odwieziona do szpitala - informuje oficer dyżurny Stanowiska Kierowania Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku.

Lewy pas w kierunku Wrzeszcza jest zablokowany.
Zobacz więcej

Opinie (416) ponad 20 zablokowanych

  • A może przepisy są złe, skoro nie przestrzega ich 70% ludzi? (4)

    Nie dajmy się zwariować.

    • 9 13

    • Gdyby 80% kradło, to twierdziłbyś tak samo?
      Zło pozostaje złem niezależnie od tego, jak wiele osób je popełnia. Nawet, gdyby 99% kierowców znacznie przekraczało tam prędkość, to nie znaczy, że postępują właściwie.
      Po to jest prawo, aby przywracać porządek i karać tych, którzy je naruszają. Kara to nauka.
      Żeby nie było, nie jestem zwolennikiem karania za przekroczenie nawet o 1 km/h. Wprowadziłbym nawet większą tolerancję niż obecnie, do 20 km/h. Ale za jej przekroczenie - bezapelacyjna kara, zależna od wysokości zarobków lub - jeśli nie da się ich ustalić - od wartości samochodu. W przypadku drogich aut- powyżej 100 tys złotych - górną granicą mandatu powinna być wartość samochodu. Gdyby jeden z drugim zapłacili np. po 100 tysięcy mandatu, to by zaczęli przestrzegać ograniczeń prędkości.

      • 1 0

    • (1)

      70% kierowców też nie ustępuje pierwszeństwa i nie stosuje się do sygnalizacji świetlnej. Tak przepisy są złe

      • 10 2

      • Pie*dolisz głupoty. Gdyby 70% kierowców nie stosowałoby się do pierwszeństwa i sygnalizacji świetlnej, to już dawno byś nie żył. Prawda jest taka, że jakiś d*bil ustawił tam znak, niemający pokrycia w rzeczywistości.

        • 0 5

    • Typowe podejście typowego kierowcy ;)

      • 9 1

  • Tristar daj sporo ciekawych informacji (30)

    Np. dziennie w Trójmieście ponad 12 000 razy samochody przyjeżdżają na czerwonym świetle

    • 151 13

    • 12 000 to tylko w Gdyni (15)

      W Gdańsku średnia przekracza 28 000 przejazdów na czerwonym na dobę, w tym 11 000 na Grunwaldzkiej i Zwyciestwa. A np. na skrzyżowaniu Kościuszki i Kilińskiego lub przy Dolarowcu w strone Gdańska na każdym cyklu system notuje przejazd na czerwonym.

      • 30 2

      • 3 sekundy to za mało (7)

        Aby zatrzymać się na czerwonym

        • 9 12

        • Ucz się fizyki a nie religii. (2)

          70km/h to 19.44m/s
          Droga hamowania dla 70km/h to 32m.
          Według Dz.U. z 2003 nr 220 poz. 2181 żółte światło świeci się 3 sekundy.
          Nie hamując przy 70km/h w trzy sekundy przejedziesz 58.5m.
          Gdybyś zaczął hamować jak zobaczysz żółte to byś się zatrzymał ok 24 m przed skrzyżowaniem.

          • 6 1

          • (1)

            A na twojej d.pie ten co ci siedział na zderzaku, bo niestety wielu kultywuje taki styl jazdy.

            • 2 3

            • jego wina - bezapelacyjnie. Można sobie auto za darmo wyremontować :)

              • 0 1

        • ile byś nie dostał

          czasu na żółte to i tak będziesz na nim wjeżdżał zamiast się zatrzymać

          • 3 0

        • (1)

          Jedź 50km/h to zdążysz.

          • 20 8

          • na al. Zwycięstwa jest dopuszczone 70km/h

            • 5 0

        • dokładnie!

          Niech w końcu coś z tym zrobią nasi wspaniali drogowcy od światełek.

          • 7 1

      • (6)

        No i dobrze nastawiali palanty tych j...nych świateł które tylko powodują korki to nic dziwnego że ludzie wk. rwa łapią i starają się przejechać jak się da poza tym to takie prosciutkie w teorii depnij na hamulec i auto stanie dęba na paru metrach. W mądrzejszych od syfiastej pazdzierzowej polski krajach kierowca jest uprzedzany o zmianie świateł np miganiem zielonego tu pazerne szmaty nie zrobią tego bo im zrodelko wyschnie

        • 19 50

        • (4)

          To nie światła powodują korki tylko nadmiar samochodów.

          W nocy też są światła a korków brak.

          Naucz się logicznie myśleć zanim zabierzesz głos w internecie.
          Nie jesteś anonimowy a tylko się ośmieszasz...

          Co do migającego światełka ostrzegawczego:
          Tak jest np. w Grecji - tylko, że to ostrzegawcze światło jest ~250-300 metrów przed faktycznym sygnalizatorem ;)

          • 26 13

          • U nas 50% korków to nie nadmiar samochodów, tylko nie umiejący jeździć kierowcy (2)

            Nie ruszanie naraz spod świateł, blokowanie skrzyżowań, niepłynna jazda. Gdyby to wyeliminować, okazałoby się, że mamy jeszcze miejsce na drugie tyle samochodów i jeździ się świetnie.

            • 14 2

            • Spróbuj jechać z przepisową prędkością (1)

              I nie wjeżdżać na skrzyżowanie jak jest zastawione.

              W sumie muszę zamontować jakąś kamerkę i się tak kiedyś przejechać po mieście. Ciekawy filmik wyjdzie.

              • 3 0

              • Jakoś mi się to udaje. Już 30 lat

                • 1 0

          • Ośmieszaja się te glupki odpowiedzialne za tzw światła czeka na wyjazd z bocznej ulicy 10 aut to to g... Wypuści na jednym cyklu dwa to normalne jest? Albo to że pieszy wcisnie guzik sekundę za późno i musi cały cykl parominutowy kiblowac przed pasami albo te super inteligentne sygnalizacje bazujące na miedzianym drucie wtopionym w asfalt które ni ch.... nie wykrywaja np roweru to jest niby to wspaniałe dobro? Ty się naucz myślec chłopie bo na razie pieprzysz bzdury

            • 14 13

        • Widze ze wypadles matce z wozka jak byles maly.

          • 4 0

    • (5)

      Skąd te dane?

      • 20 8

      • Chyba z tristara jak napisał że z tristara (4)

        • 35 6

        • ale skąd tristar ma te dane (3)

          • 6 16

          • z horoskopów wyczytuje

            • 12 1

          • z kamer zamontowanych na skrzyżowaniach ;)

            • 9 2

          • Z ulic

            Szacunek ludzi ulicy

            • 57 2

    • wina Tuska?

      to wina świateł, gdyby nie robiły się czerwone, to ludzie z oczywistych względów nie przejeżdżaliby na czerwonym

      • 3 2

    • Wniosek z wykresów: ludzie boją się jechać z górki :) (1)

      • 10 3

      • Nie, raczej mają wbite do głowy że tam kiedyś stały fotoradary

        • 5 5

    • ten cały Tristar ,,, (3)

      ten cały "super system" to można sobie wsadzić w ...buty. tzw "zielona fala" to jakaś fikcja w tym mieście.nawet jak jest pusto to ruszając z jednego skrzyżowania - czerwone światło na drugim zapala się tuż przed dojazdem do niego :) mimo iż nikogo nie ma :) rozwiązanie jest jedno - złamanie przepisów i przekroczenie prędkości załatwia sprawę - ale to chyba nie o to chodziło w tym czymś za grube miliony

      • 31 13

      • Spróbuj kiedyś pojehcać zgodnie z przepisami

        Zieloną falę psują geniusze przekraczający prędkość, którzy potem trafiają na czerwone na następnych światłach, stoją te "oszczędzone" 10s i zatrzymują ruch za nimi.

        • 15 5

      • Czasami jest tak, że niezależnie jakby się jechało to stoi się na czerwonym 200m dalej. Przykład z wyjazdu z Obrońców Wybrzeża w Gdyni. Często stoję na kolejnych 5 czerwonych z rzędu, a gaz w podłogę nic nie da, bo ruszając już widzę jak zapala się czerwone na następnych...

        • 11 3

      • Nie zgadzam się

        Miniony piątek, godzina 7.15, wjazd na Grunwaldzką z Drogi Zielonej. Od tego miejsca zielone światło aż do Bramy Oliwskiej. PRędkość między 60, a 70 km/h. Bardziej zwolnić musiałem raz przy pętli w Oliwie.

        • 11 1

    • I po co te statystyki.

      Powinien nagrywać i obdarowywać szczęśliwców, którzy dokonują takich wykroczeń. A tak tylko wiemy co i ile...

      • 46 9

  • Niech mi ktoś wyjaśni dlaczego (4)

    Tam jest ograniczenie do 70km/h?

    • 5 6

    • żeby głupi miał pytanie

      • 1 0

    • Bo jest to kręta i niebezpieczna droga, na której jest wiele wypadków

      • 1 1

    • Dla zabawy gamoniu

      • 3 1

    • Powinno być 100, nie?

      • 1 1

  • Kierowca (1)

    Kto nie przekracza prędkości na słowackiego niech pierwszy rzuci kamień

    • 1 1

    • trach! Zawsze jadę tam maksymalnie 70 km/h, a przeważnie - wolniej. Mówię o odcinku leśnym, który jest wyjątkowo kręty i niebezpieczny.

      • 1 0

  • Tam powinno być jak na drodze z Rekowa do Redy

    na tamtym odcinku NIKT nie przekracza dozwolonej prędkości - jest 60 km/h, a większość jedzie ok. 55 km/h. Są dwa fotoradary i każdy z nich robi zdjęcie każdemu wjeżdżającemu i wyjeżdżającemu.
    Nikt nie ryzykuje. To samo zrobić na Słowackiego - 70 km/h to wystarczająca prędkość na krętym i niebezpiecznym leśnym odcinku Słowackiego.

    • 2 0

  • Tak najlepiej zróbcie w całym mieście ograniczenie do 30 i fotoradary... Kim trzeba być żeby popierać takie idiotyzmy. Zawsze zdarzy się ktoś kto nie umie jeździć i spowoduje wypadek i bez waszych radarów i mandatów. Na słowackiego jest coraz mnie wypadków, ograniczenie do 70 jest zbyt surowe i tyle. A prędkość to trzeba dostosować do pogody, umiejętności i samochodu.

    • 1 1

  • Za opieszale ruszanie spod świateł

    Powinny być bardzo wysokie kary

    • 1 3

  • (1)

    kto da wincyj!!!!!!!?????

    • 1 1

    • Wyjazd był ze znajomym?

      • 0 1

  • słowackiego (2)

    to nie jest słowackiego tylko żołnierzy wyklętych. słowackiego jest zupełnie gdzie indziej i tam nie ma szans na taka prędkość .szkoda,że korolczuk tego nie wie więc jak tu wierzyć jego wpisom ?

    • 1 8

    • Nie ma, nie było i nigdy nie będzie w Gdańsku takiej ulicy.

      • 0 0

    • Chyba ty jesteś wyklęty

      • 2 0

  • (1)

    Znieść ograniczenie prędkości.
    Zdemontować barierki.
    Ustanowić nagrodę za pobicie rekordu w obie strony, z minimum 150 km/h.
    Dodatkowo wprowadzić zakaz wzywania lawet.
    Wraki na pobocze,część sama wyleci (likwidacja barierek), jako dowody podejmowania prób.
    Selekcja naturalna uczyni OS Słowackiego bezpiecznym odcinkiem, a widok pobocza da do myślenia.

    • 8 2

    • Za nieudane próby 100 zł za kilometr powyżej 70 km/h.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane