- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (109 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (63 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (108 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (156 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (232 opinie)
Co z tą klimatyzacją w komunikacji miejskiej?
Niby jest, a jednak często, jakby w ogóle jej nie było. Raz działa na maksa, innym razem wcale jej nie czuć. Wraz z upałami na usta pasażerów komunikacji miejskiej powrócił temat klimatyzacji w pojazdach. Czytelnicy zasypują nas skargami, a urzędnicy zapewniają, że codziennie prowadzą kontrole, podczas których sprawdzają, czy "klima" działa, jak należy. Nakładają też kary finansowe na operatorów.
Czy jutro będzie upał? Sprawdź prognozę pogody
Najwięcej było ich ostatnio, czyli w lipcu, gdy upały rzeczywiście dały się we znaki.
- Zaczęły się upały i powrócił problem wyłączonej klimatyzacji w autobusach. Czy ZTM coś wreszcie zrobi w tej sprawie? - pytali nasi czytelnicy w Raporcie.
Gdzie jest klimatyzacja? (25 opinii)
Upał a autobus 207 bez klimatyzacji (24 opinie)
W poniedziałek, 17 lipca, otrzymaliśmy też e-mail w tej sprawie.
- Autobusy jadące na liniach 126, 122 w stronę Złotej Karczmy nigdy nie mają klimatyzacji, do tego psują się lub w ogóle nie przyjeżdżają z rana. Sytuacje są nagminne, raz zadałem pytanie kierowcy, dlaczego nie włącza klimatyzacji, kiedy jest prawie 30 st. Odpowiedź była szczera: "a chce pan dojechać? Włączę klimatyzację i autobus się rozwali, bo nie będzie miał siły" - napisał do nas pan Andrzej.
Interpelację do prezydent Gdańska ws. braku klimatyzacji w autobusach linii 207,200 i 132 złożył z kolei miejski radny Henryk Hałas.
Klimatyzacja w każdym autobusie i prawie każdym tramwaju
Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, wszystkie autobusy, które realizują przejazdy w sieci ZTM w Gdańsku, są wyposażone w klimatyzację.
- Jeżeli chodzi o tramwaje, aktualnie ok. 75 proc. pojazdów ma urządzenia klimatyzacyjne. Tabor jest jednak cały czas modernizowany i unowocześniany. W tramwajach, które nie mają klimatyzacji, motorniczy powinien włączyć nawiew lub otworzyć okna - mówi Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.
Są kontrole i kary dla operatorów
Urządzenia klimatyzacyjne są regularnie serwisowane przez operatorów obsługujących linie autobusowe i tramwajowe. Centrala Ruchu ZTM w Gdańsku prowadzi też kontrole w pojazdach. Zgodnie z umowami przewozowymi za brak sprawnej klimatyzacji grożą sankcje - z możliwością wycofania pojazdu z ruchu włącznie.
- Pracownicy Centrali Ruchu codziennie prowadzą kontrole w autobusach i tramwajach. Jeżeli temperatura powietrza przekracza 21 st. Celsjusza, sprawdzają także, czy włączona jest klimatyzacja. Jednak na niektórych trasach pomimo włączenia może być niewydajna (duża liczba pasażerów, częste otwieranie drzwi). Za brak włączonej klimatyzacji na operatorów nakładane są kary finansowe - podkreśla Szajda.
Ile kar nałożono w tym roku?
- Lipiec 2023 - 14 (łącznie GAiT i BP Tour),
- Czerwiec 2023 - 7 (jw.)
- Maj 2023 - 3 (jw.)
- Kwiecień - 1 (niedogrzany pojazd w GaiT)
- Marzec 2023 - 0
- Luty 2023 - 2 (GAiT - brak ogrzewania)
- Styczeń 2023 - 1 (GAiT - brak ogrzewania)
- Zgodnie z przepisami prowadzący pojazd komunikacji miejskiej ma obowiązek włączenia urządzeń klimatyzacyjnych, gdy temperatura na zewnątrz wynosi powyżej 21 st. Celsjusza (wtedy klimatyzacja jest ustawiana na 18-19 st.). W przypadku bardzo wysokiej temperatury na zewnątrz (powyżej 27 st. Celsjusza) przedział pasażerski powinien zostać schłodzony do 23 st. - wskazuje Szajda.
Klimatyzacja jest włączana w momencie uruchomienia pojazdu przez prowadzącego.
Ciągłe otwieranie drzwi i okien nie pomaga
- Musimy jednak pamiętać, że nie jest możliwe utrzymanie stałej temperatury w pojeździe, który co chwilę się zatrzymuje i otwiera na przystanku kilkoro drzwi, co oznacza nieustanną wymianę powietrza. Przecież producenci samochodów też zalecają użytkownikom aut unikanie otwierania okien i drzwi w czasie pracy klimatyzacji, bo to powoduje znaczne obniżenie jej skuteczności. Zachowanie tego warunku w przypadku autobusu lub tramwaju, do którego co kilka minut wsiadają pasażerowie i z niego wysiadają, nie jest niestety możliwe - tłumaczy Szajda.
Gorąco? Mgiełki wodne pomogą przetrwać upały
Jak dodaje rzeczniczka, aby w takiej sytuacji schładzanie wnętrza pojazdu było efektywne, urządzenia klimatyzacyjne musiałyby pracować ze zwiększoną mocą, co w wielu przypadkach skutkowałoby skargami na panujący w autobusach i tramwajach chłód.
- Z kolei mniej intensywne klimatyzowanie bywa odbierane przez część pasażerów jako jego brak. Częstotliwość otwierania drzwi pojazdów oraz czas postoju na przystankach mają kluczowe znaczenie. Napływające do nas sygnały od podróżnych są różne, a zdania podzielone. Część pasażerów skarży się, że klimatyzacja nie działa lub działa za słabo, natomiast część twierdzi, że chłodzenie jest zbyt intensywne i trzeba zakładać w lecie szaliki. Jak wiadomo, odczucia termiczne każdej osoby są inne. Ile osób, tyle opinii - mówi Szajda.
Zmierzyliśmy temperaturę w komunikacji miejskiej. Film archiwalny:
Masz uwagi? Zgłoś kierowcy lub motorniczemu
Jeżeli pasażer uważa, że w pojeździe jest za gorąco lub zbyt chłodno, może zwrócić się w tej sprawie do motorniczego bądź kierowcy. Może też poinformować dyżurnego Centrali Ruchu ZTM w Gdańsku (czynnej całą dobę, 7 dni w tygodniu). Numer telefonu (podany również w każdym pojeździe) to 58 520 57 75.
W Gdyni sześć skarg zasadnych
W Gdyni w klimatyzację wyposażonych jest 312 pojazdów (85 proc.), z czego 79 trolejbusów (72 proc.), 228 autobusów (90 proc.) oraz 5 mikrobusów (100 proc.).
- W 2023 r. wpłynęło jedynie 6 zasadnych skarg dotyczących klimatyzacji. ZKM Gdynia prowadzi systematyczne kontrole pracy klimatyzacji w pojazdach obsługujących sieć gdyńskiej komunikacji miejskiej i w ten sposób uprzedza skargi ewentualne pasażerów, eliminując z obsługi linii pojazdy z niesprawną klimatyzacją - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Miejsca
Opinie (201) 3 zablokowane
-
2023-07-18 08:44
A zimą,
ogrzewanie na ful, temperatura wyższa niż latem i zaduch.
- 10 0
-
2023-07-18 08:44
Mówienie o 100% autobusów z klimatyzacją to mrzonki, które jedynie papier chętnie przyjmie. W większości autobusów klimatyzacja od kilku lat nie widziała ani dopełnienia czynnika chłodzącego, ani odgrzybiania. I sam brak działania klimatyzacji nie byłby tak wielkim problemem, gdyby nie to, że w nowych pojazdach otwieranych okien jest jak na lekarstwo, a te, które są, są małe, a szczyt tej tendencji będzie można zaobserwować w nowych elektrykach, gdzie klimatyzacja nawet na testach nie działała w celu zaoszczędzenia baterii, a okna są tak takie, że ich otworzenie nie da żadnego przewiewu.
- 6 0
-
2023-07-18 08:44
o czym mowa????? (1)
naczynia połączone.. ZTM twierdzi iż kontroluje, GAiT twierdzi że wszystko działa, oba twory to spółki miasta....naliczanie kar... hihihihi sobie kary naliczają? bo nie kumam rozumiem BP-tur firma prywatna poniesie koszta finansowe ale Gait?, jak nie będzie kasy bo kary zeżrą to miasto które zabrało będzie musiało dołożyć...Cały ten system to kłamstwa i polityka zamiast wydawać kasę na bzdury nikomu nie potrzebne typu przyspieszanie tramwajów zielone poczekalnie w Oliwie i wiele innych bzdur.Trzeba zainwestować w normalny nowoczesny tabor i dopiero wymagać od przewoźnika dyscypliny... jeździmy wiecznie sypiącymi się Pesami bo normalne tramwaje były za drogie... modernizujemy stare 40-sto lenie złomy i to całkiem nie bardzo nam idzie.. bo tak naprawdę nie da się zrobić ze złomu super nowoczesnego tramwaju, a przynajmniej nie za te pieniądze..a na końcu pretensja i kara jest dla kierowcy i motorniczego bo chce wykonać kurs...jak ci ostatni będą zjeżdżać na klimatyzację to wy drodzy pasażerowie raczej nigdzie nie dojedziecie, a tramwaj czy autobus będzie co godzinę albo 2 na przystanku...Tu trzeba pretensje mieć do tych na górze za lata zaniedbań kłamstw i politycznej gry za lata mamienia ludzi jak to jest dobrze...a na stanowiskach w kluczowych spółkach zatrudniać prawdziwych managerów co znają się na biznesie a nie kolegów z UM. I pan Prezydent powinien jak najmniej wpitzielać się do komunikacji bo czego się nie dotknie razem ze swoimi zespołami to nie wychodzi....a cierpimy my wszyscy.... Szydzą z PIS a robią to samo we wszystkich spółkach i firmach kolesie i rodzina... a żadnego specjalisty...hipokryzja?
- 12 0
-
2023-07-18 15:01
Synek camerdynera
Gejownia to jest pralnia piniędzy
- 0 0
-
2023-07-18 09:06
Klimatyzacja jest nieekologiczna
- 2 0
-
2023-07-18 09:10
Klimatyzacja nie jest eko, zużywa dużo energii
- 3 4
-
2023-07-18 09:14
Najgorsze są te małe, uchylne lufciki.
Kiedyś pojazdy komunikacji miejskiej miały duże, otwierane okna, które dawały orzeźwiający przewiew. Teraz w dobie klimatyzacji są stosowane te żałosne lufciki, które w przypadku awarii klimatyzacji nie zapewniają praktycznie żadnego przedmuchu. Powinny być nadal stosowane duże, otwierane okna, tylko na czas działania klimy powinny być blokowane przez kierowców i motorniczych. Natomiast w sytuacji kryzysowej mogłyby stanowić skuteczną alternatywę. Dlaczego producenci taboru uparli się na te uchylne lufciki???
- 5 0
-
2023-07-18 09:17
Zawsze się znajdzie krowa, której wieje w berecik
- 4 3
-
2023-07-18 09:24
Bzdura
Na moja prośbę o włączenie klimy w tramwaju pan motorniczy odpowiedział ze może dopiero przy operze jechaliśmy z Chełmu taka prawda ze tną na klimatyzacji
- 3 1
-
2023-07-18 09:32
Gait troszeczkę poprawił tę klimatyzację
Chociażby wreszcie zaczęła działać w N8C bo w poprzednich latach to była porażka- kilmatyzacja była w części pojazdów, a nigdy nie była włączana. Natomiast bp tour to sobie jaja robi i dziwi mnie że ZTM im na to pozwala.
- 0 2
-
2023-07-18 09:35
Przesadzacie
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.