• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cywilne lotnisko w Gdyni wystartuje na początku roku

Michał Sielski
12 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa terminalu General Aviation cały czas trwa. Zdjęcie zostało wykonane podczas ostatniego weekendu. Budowa terminalu General Aviation cały czas trwa. Zdjęcie zostało wykonane podczas ostatniego weekendu.

Już niebawem ruszą prace budowlane na skrzyżowaniu ul. płk. Dąbka i Trasy Kwiatkowskiego, za kilka tygodni zacznie też powstawać wjazd na lotnisko. Port lotniczy Gdynia-Kosakowo ma zacząć działać w nowym roku.



Gdy ruszała budowa lotniska na obrzeżach Gdyni, jednym z kilku argumentów za jego powstaniem była chęć zapewnienia rezerwowego portu na czas piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Później władze miasta na każdym kroku podkreślały, że w żadnym stopniu nie będzie to konkurencja dla Rębiechowa, a lotnisko musi być gotowe na Euro 2012 jako rozwiązanie komplementarne. Plany spaliły na panewce, bo prace budowlane do tej pory się nie zakończyły.

- Nie ma powodów do obaw. Ruch lotniczy związany z obsługą piłkarskich mistrzostw Europy nie był tak duży, by lotnisko w Rębiechowie potrzebowało pomocy. Dlatego nie byliśmy zmuszeni do tymczasowych rozwiązań i prace budowlane idą zgodnie z harmonogramem - tłumaczy teraz wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Pośpiechu chyba rzeczywiście nie ma, bo roboty częściowo wstrzymano nawet na czas festiwalu Open'er. Teraz zostaną wznowione.

- Na przełomie października i listopada zakończą się prace budowlane, a potem przyjdzie czas na procedury odbiorowe i certyfikacyjne - mówi Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu i rozwoju lotniska Gdynia-Kosakowo.

Na przełomie roku lotnisko powinno mieć już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Początkowo nie będzie on wielki, a o regularnych połączeniach lotniczych z innymi miastami na razie można będzie tylko pomarzyć. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo lądować będą głównie małe, prywatne samoloty.

- W momencie uruchomienia lotniska będzie ono przystosowane do obsługi samolotów kodu "B", do których zaliczyć można awionetki oraz dużą część business jetów. W kolejnym etapie rozwoju portu lotniczego, po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, jak np. B 737 czy A 320, planujemy rozpoczęcie obsługi nieregularnego ruchu pasażerskiego. Przewidujemy również poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego - wylicza Piotr Szpajer.

Cieszysz się, że w Trójmieście będzie drugie lotnisko cywilne?

Ten kolejny etap, czyli przyjmowanie samolotów czarterowych, zacznie się nie wcześniej, niż za dwa lata. Dopiero później będzie można pomyśleć o pierwszych regularnych połączeniach z innymi miastami.

Do rozwoju lotniska niezbędna jest także infrastruktura. I to nie tylko ta lotniskowa, ale również miejska. Do tej pory od Trasy Kwiatkowskiego do ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni stoi się w korku, zwłaszcza w godzinach szczytu. Natomiast wjazd na lotnisko od strony ul. płk. Dąbka prowadzi drogą o standardzie bardziej leśnym niż miejskim.

- Skrzyżowanie ul. płk. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni zaczniemy przebudowywać lada dzień. Czekaliśmy z pracami do zakończenia festiwalu Open'er. Natomiast procedura przetargowa na wykonanie drogi dojazdowej do lotniska jest już niemal zakończona. Prace też powinny zacząć się najpóźniej za kilka tygodni - podkreśla wiceprezydent Bogusław Stasiak.

Opinie (329) ponad 10 zablokowanych

  • Open'er (2)

    w tym roku wstrzymali prace na czas festiwalu, ale co bedzie za rok? znowu go beda przenosili? i znowu oddamy nasza jedyna szanse na porzadny festiwal w 3miescie na rzecz innego miasta?.... ; /

    • 2 5

    • w tym czasie wszystkie loty (4-5 dziennie) przejmie Gdańsk

      • 2 0

    • przecież trąbia o tym od dawna, że nic się nie zmieni!!!

      • 0 1

  • Przecież zastępczym lotniskiem na czas Euro (2)

    mogło być lotnisko w Pruszczu Gdańskim.

    Moim zdaniem budowa kolejnego portu lotniczego jest nieuzasadniona ekonomicznie.

    Tak mam świadomość, że lotnisko w Pruszczu jest wojskowe, daleko itp. ale jego przygotowanie na jednorazowe wydarzenie jest tańsze niż budowanie nowego portu.

    Kosakowo też nie jest blisko centrum :)

    • 28 11

    • kerm (1)

      a jakim lotniskiem bylo gdynskie? Ile masz lat?Aby napisac cos z sensem ,trzeba sie przynajmiej zapoznac z faktami .

      • 1 2

      • Trzeba rozumieć to co się czyta

        by pouczać innych.

        W komentarzu odnosiłem się do argumentu prezentowanego przez władze Gdyni - że lotnisko w Kosakowie miało odciążyć Rębiechowo, w czasie Euro.
        Nigdzie nie odnosiłem się do przeszłości lotniska w Kosakowie celem porównania go do tego w Pruszczu Gdańskim. Samo porównanie nie ma sensu.

        Proszę pomyśleć zanim coś się napisze.

        • 3 0

  • Kosakowo?? (3)

    Mieszkając w Orłowie myślę że szybciej i sprawniej dojadę na rębiechowo niż do Kosakowa. Czy mnie - Gdyniance potrzebne jest lotnisko w Kosakowie ?

    • 43 13

    • i to jest argument

      najwazniejszy, ale przy tej inwestycji nie dyskutuje sie o faktach ani rozsadku; ktos tu sobie przedluza ego:(

      • 0 1

    • :)

      ....ale to nie jest lotnisko dla zwykłego zjadacza chleba. Będą tam lądować mieszkańcy osiedla Tesoro Ivory w Suchym Dworze:)

      • 6 0

    • jest potrzebne kolesiom z Suchego Dworu i Sea Towers!

      Tym się powinna zająć Najwyższa Izba Kontroli! Taka niegospodarność... pokażcie mi w Europie gdzieś dwa miedzynarodowe lotniska położone tak blisko siebie! I jeszcze w Aglomeracji < 1 mln osób...

      • 13 4

  • Nie wiemy czemu się podniecacie, Kosakowo nie można porównywac do Rębiechowa, nie te schody

    Kosakowa nawet nie można porównac do lotnisk w Szczecinie, Łodzi i Lublina. Nawet gdyby za kilkanaście lat zdecydowałoby się przyjmowac loty rejsowe to Rębiechowo będzie miało wtedy więcej niż 5 mln. paxów i może zasadzic takie opłaty dumpingowe, że Szczurek by musiał ze swojej kieszeni doplacac

    • 5 4

  • (3)

    jestem za, wole ladowac w gdyni niz w poznaniu w razie mgly w gdansku:P

    • 10 14

    • myslisz ze jak bedzie mocna mgła w Rebiechowie to 10 km dalej bedzie swiecic słońce? (2)

      • 11 2

      • tak, często mgły w rębiechowie są lokalne.

        nie wiem co wam to lotnisko przeszkadza, ich kasa, ich problem. lepsza konkurencja niż monopol

        • 1 2

      • on nie myśli, on wierzy w zapewnienia propagandowe z UM Gdynia

        a tam wydadzą uchwałę - "Zakaz pojawiania się mgły nad lotniskiem w Kosakowie" i już mgły nie będzie

        • 13 3

  • gdyby

    - gdyby koty skrzydła miały wróbli by nie było , wyginąłby ich ród cały gdyby koty skrzydła miały lecz przewidział los wspaniały rzecz arcyciekawą gdyby wróble zęby miały , kotów by nie było

    • 3 0

  • terminal jest malusieńki, 1/3 starego terminala na Rębiechowie a może mniejszy (1)

    moim zdaniem to najpoważniejszy błąd

    • 11 3

    • to jest modułowy budynek, w kazdym momencie można rozbudowac

      ale skoro zakłada sie ruch małych/malenkich samolotów, to po co wiekszy?

      gdy zaczna latac chartery, to pewnie zwieksza

      • 2 2

  • Dla pana Ryszarda bylo zbyt drogo za cesne w Gdansku ?

    • 9 1

  • Po co tam lotnisko?

    Przecież tam są wiecznie mgły. Na Openerze nawet sceny nie było widać.

    • 9 3

  • Najwspanialsza rzecz jaka się Gdyni przydarzyła po budowie PORTU to ucywilizowanie Lotniska Babie Doły (3)

    To strzał w dziesiątkę ROZWOJU REGIONU choć co do kwestii poparcia władz województwa tego projektu to szkoda słów. Ja tam tego poparcia nie tylko nie widzę, ale byłbym szczęśliwy gdyby choć nie przeszkadzali. No ale czego się mamy spodziewać po ludziach ściągniętych do Gdańska na siłe, gdzie kiedyś do miasta pare dni zaprzęgiem w woły zajeżdżały. Dziś wszystkiego zazdroszczą Pięknej Gdyni a dofinansowanie unijne wolą oddać powrotem do Brukseli lub wykorzystać na swoje nieudatne projekty, które są już tyle razy poprawiane, że aż wstyd. No ale kumple swojaki POmoga i sie kręci a nam przyjdzie wszystkim spłacać podatki, odsetki i dług.

    Jeśli mówicie o strategii rozwoju rynku lotniczego w woj pom. to tu historia jest nieco bardziej skomplikowana a Gdynia od początku posiadała lotnisko w Rumii, a następnie w Babich Dołach. Linie lotnicze obsługujące połączenia z Chinami też są zainteresowane ew. rozbudową tego lotniska gdzie miałaby swoje miejsce m.in. BigChina - bezpieczny import z Chin, o innych nie wspomnę bo to tajemnica handlowa.

    Ostatnio przy moim pscie zauważyłem parę wpisów ludków ubolewających, że Gdynia się wyludnia. Więc kieruje Apel do RADY MIASTA GDYNI.
    Aby Gdyni nie wyprzedziła Częstochowa a jest na 13 poz jeśli chodzi o wielkość proszę Gdyńskich Radnych, aby wzorem(świętego miasta) Częstochowy uchwalili czym prędzej w budżecie minimum 150 tys. zł na dofinansowanie zabiegów in vitro. Oczywiście dla młodych małżeństw, które nie mogą mieć dzieci, a chcieliby zamieszkać co najmniej 10 lat w mieście marzeń i wychować ttu swoje potomstwo, które skończyłoby także najlepsze szkoły. Na pewno wielu z tych młodych zostanie także pilotami, marynarzami i będą sławić w Świecie nasze piękne miasto itd.

    Jeśli mój apel poskutkuje może już za 5 lat Gdynia stanie się 300 tys. miastem i będziemy w pierwszej dziesiątce największych.

    • 8 18

    • Częstochowa to Jasna Dziura - tam wszystko znika (1)

      Z resztą podobnie jak w UM Gdynia ...
      Teraz Prasident Gryzoń ogłosi budowę metra i tunelu łączącego Si Tołers z Juratą ...

      • 3 5

      • na to zaproponuj zmianę nazwy na Gdy(nia)chowa?

        Wójt Gminy Kosakowo otworzył już budowy Podziemnego Magazynu Gazu w Kosakowie. Ta inwestycja pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego nie tylko regonu ale i kraju oraz zapewni stabilność dostaw gazu dla Województwa Pomorskiego. Warto również pamiętać, że wzrost zużycia paliwa proekologicznego, to także wymierne korzyści dla środowiska naturalnego. Gaz będzie magazynowany w wytworzonych komorach solnych w pokładowym złożu soli. Więc podziemne Kosakowo już mamy jest też podziemne Oksywie i Babie Doły oraz w iinnych dzielnicach. Gdynia to chyba najbardziej podziemne miasto w Polsce za sprawą także fortyfikującego się przedwojnia i czasów powojennych. Nigdzie nie powiedziano, że ze względu na ceny działek i kłopoty prawne z służebnościami więc pozostają działki powietrzne i podziemne;))

        A że już powoli jednostki pływające i za niedługo także powietrzne będą przechodzić na GAZ więc wszystko się zamknie w Gdyni i Kosakowie. Ostatnio nawet prezyd.Komorowski napisał w "Nadmorskim" jako mieście największego biznesu w Polsce;)))

        • 3 4

    • Bezstronny, co za bełkot !

      Jakie ucywilizowanie ??? Chyba, ucywilnienie !!!

      • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane