- 1 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (160 opinii)
- 2 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (102 opinie)
- 3 Przystanki tramwaju wodnego w dzierżawie (57 opinii)
- 4 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (62 opinie)
- 5 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (153 opinie)
- 6 Port Service: trwa szukanie nowego miejsca (140 opinii)
"Czeka nas kolejny stracony rok dla kolei"
- Wprowadzony w grudniu nowy rozkład jazdy kolei w Trójmieście niemal nie różni się od poprzedniego. Czy to sukces i spełnienie oczekiwań pasażerów? Absolutnie nie, to wręcz stracona szansa - pisze nasz czytelnik, Bartosz Starczewski.
Rozwój miasta przy braku rozwoju kolei
Tak zwane centralne pasmo usługowe, czyli część Gdańska rozciągająca się wzdłuż linii kolejowej i głównego ciągu drogowego, od kilku lat bardzo intensywnie się rozwija. Powstają nowe biurowce, sklepy, punkty usługowe, rozwija się kampus UG.
To wszystko przyciąga tłumy ludzi, zwłaszcza w dni robocze w godzinach szczytu, ale nie tylko. Dla tego zwiększonego ruchu brak właściwej obsługi komunikacją zbiorową - SKM nie jeździ częściej.
Komunikacja w Trójmieście: rozkłady jazdy
Od wielu lat nie kursują przyspieszone pociągi SKM tzw. Sprintery. Jadąc po torach dalekobieżnych i zatrzymując się wyłącznie na wybranych stacjach umożliwiłyby szybsze dotarcie do Trójmiasta z Wejherowa czy Lęborka. Połączeń SKM do Tczewa czy choćby Pruszcza Gdańskiego nie ma od wielu lat (choć z krótką przerwą na wznowienie połączeń).
Pociągi z Wrzeszcza do Kościerzyny i Kartuz z miesiąca na miesiąc są coraz bardziej popularne, co widać gołym okiem, a oficjalne statystyki tylko to potwierdzają. Także pociągi z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Trasy na Kaszuby mają bardzo ograniczoną przepustowość, jednak można z nich jeszcze trochę "wycisnąć" przy dobrym ułożeniu rozkładu jazdy, wydłużeniu składów, systemie przesiadek itp.
Inwestycje wpływające na kolej
Nie można zapominać o inwestycjach, których efektem - zamierzonym lub ubocznym - będzie większe zainteresowanie koleją.
Warto wspomnieć o kilku z nich:
- - parking na blisko 400 aut przy stacji Gdańsk Rębiechowo - trudno o inwestycję mocniej zachęcają do pozostawienia samochodu na rzecz pociągu;
- - remonty dróg oraz budowa tras rowerowych umożliwiających łatwe dotarcie do tego przystanku z różnych miejscowości położonych w Gminie Żukowo;
- - system roweru Metropolitalnego Mevo, który także powinien spowodować zwiększenie zainteresowania pociągami, znacznie ułatwiając dotarcie do stacji kolejowych;
- - wspólny bilet, który wspólny będzie tylko z nazwy, jednak będzie zmianą ukierunkowaną na ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego.
Inwestycje SKM
Ponadto w najbliższej przyszłości - jeszcze w tym, a najdalej w przyszłym roku - rozpocznie się kilka inwestycji drogowych, które znacząco utrudnią dostanie się do Trójmiasta samochodem czy autobusem.
Chodzi zwłaszcza o:
- - budowę Trasy Kaszubskiej, która zakorkuje jeszcze bardziej wjazd do Gdyni od strony Kaszub oraz obwodnicę Trójmiasta (w związku z przebudową węzła Karwiny);
- - prawdopodobnie w tym samym czasie będzie trwała przebudowa układu drogowego na Witominie, co odetnie jedną z potencjalnych możliwości ominięcia korka na ul. Chwaszczyńskiej;
- - mniej więcej wtedy, gdy budowa S6 się zakończy, miasto Gdynia zabierze się za przebudowę odcinka Chwaszczyńskiej biegnącego przez Karwiny;
- - z kolei w Gdańsku dużymi krokami zbliża się przebudowa ul. Budowlanych stanowiącej wjazd z Kaszub w kierunku Wrzeszcza;
- - na przebudowę oczekuje także drugi wjazd do miasta od zachodu, czyli ul. Kartuska, a w planach jest też przebudowa ul. Kielnieńskiej biegnącej przez Osowę.
Elektryczne pociągi z Trójmiasta na Kaszuby
Nietrudno sobie wyobrazić jak bardzo zakorkowane będą drogi. Jedyną sensowną alternatywą będzie oczywiście kolej, czyli linia PKM. Jeżeli jednak w chwili obecnej pociągi na tej trasie kursują zbyt rzadko i w efekcie często są przepełnione, to niestety nie będą stanowiły rozsądnej alternatywy dla transportu autobusowego oraz indywidualnego samochodowego.
Stąd teza postawiona w tytule - 2019 to rok straconej szansy kolei w Trójmieście i na Pomorzu. W takim kształcie jak dziś, nie stanowi ona wystarczająco kuszącej alternatywy, która mogłaby przyciągnąć kolejnych pasażerów.
Co można zmienić w funkcjonowaniu kolei w Trójmieście?
Jak mogłaby wyglądać atrakcyjna oferta kolei?
- Co 6 min. w godzinach szczytu na linii SKM,
- co 15 min. z Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę,
- co 30 z Wrzeszcza do Kartuz,
- co 60 z Wrzeszcza do Kościerzyny.
Dodatkowo powinny zostać przywrócone pociągi przyspieszone i jeździć na trasie z Lęborka do Tczewa chociaż co 60 min.
Oczywiście poza godzinami szczytu pociągi powinny kursować z odpowiednio mniejszą częstotliwością (dla uproszczenia - dwa razy mniejszą).
Pociągi powinny jeździć regularnie, aby zachować jednakowe odstępy czasowe między kolejnymi odjazdami. To ułatwi skomunikowanie innych środków transportu.
Wszystko o: Pomorska Kolej Metropolitalna
Pociągi powinny jeździć jako system. I nawet nie chodzi o jeden system taryfowy w Trójmieście czy województwie, a o to, żeby chociaż sama SKM stworzyła ze swoich połączeń skomunikowany system.
Można uzyskać to zwłaszcza tak, że pociągi jadące na liniach SKM i PKM byłyby ze sobą skomunikowane na stacji Gdańsk Wrzeszcz np. w taki sposób, że: gdy przyjeżdża pociąg od strony lotniska, to 3-4 min. później (to wystarczający czas na przejście na inny peron) przyjeżdżają pociągi zarówno z Gdańska Śródmieścia, jak i ze strony Sopotu, a ok. 3-4 min. po nich odjeżdża pociąg w kierunku lotniska.
I tak za każdym razem, przez cały dzień, gdy przyjeżdżają pociągi z linii PKM do Wrzeszcza. Dałoby to doskonałe skomunikowania we wszystkich kierunkach i bez wątpienia zachęciło kolejne osoby do korzystania z pociągów.
Dla uzyskania takich efektów potrzebne jest z pewnością duże zaangażowanie wszystkich podmiotów, w kompetencjach których leży transport kolejowy, a więc zwłaszcza spółek PKP: SKM, Polregio i PLK, a do tego spółki PKM oraz władz województwa pomorskiego.
Na pewno potrzebne są również pieniądze. Jeśli jednak chcemy zapewnić nam wszystkim sprawny transport dla przemieszczania się codziennie i od święta, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyć korki, walczyć o czyste powietrze bez smogu i generalnie o lepszą jakość życia dla nas wszystkich, to zwyczajnie nie ma innego wyjścia.
Nie dojdziemy do idealnego stanu od razu, z dnia na dzień czy z roku na rok - nie mam złudzeń, że w 2020 opisane wyżej rozwiązania zostaną w całości wprowadzone.
Jeżeli jednak transport zbiorowy nie będzie rozwijany, to czeka nas komunikacyjna katastrofa. A brak rozwoju, jak to ma miejsce w tym roku, jest jak cofanie się.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (298) 3 zablokowane
-
2019-01-31 09:09
Tylko samochod (2)
Rozumiem Londyn to tam mozna transport publiczny bo inaczej nie da rady.
Natomiast u nas tylko auto, jesli ktos laczy skm z autobusem to samochodem oszczedza pol godziny.
Do tego jezdzisz w swojej czystej kabinie, nikt obcy ci nie chucha, kaszle itp. Gdy ostatnio kilka dni jezdzilem SKMka bo auto zostawilem na serwisie to od razu sie przeziebilem od tego brudu!- 8 15
-
2019-01-31 09:33
Nie ma takiego miasta Londyn!
Jest Lądek, Lądek Zdrój...
- 1 0
-
2019-01-31 09:22
Przeziębiłeś siębid brudu?!
Szacun. Nie wiedziałem że tak się da...
- 4 0
-
2019-01-31 09:28
Zegar
Czekam na zegar dla podróżnych {Gdynia Główna )
- 9 0
-
2019-01-31 09:04
A bilety kwartalne na SKM zlikwidowane to jedyna modyfikacja na ten rok (1)
- 9 4
-
2019-01-31 09:24
Wymusił to marszałek
- 3 1
-
2019-01-31 09:19
Część PKM-ek z Kartuz i Gdyni powinna dojeżdżać do Gdańska Gł. Perony IV. i V. stoją puste. We Wrzeszczu powinien być układ torowy tak zmieniony, aby PKM-ki z peronu II. mogły wjechać na tory SKM
- 9 6
-
2019-01-31 09:11
Bardzo się zgadzam
Zwiększenie częstotliwości na linii SKM i PKM w godzinach szczytu powinno być priorytetowe.
- 9 1
-
2019-01-31 09:10
skm to tragedia
- 7 9
-
2019-01-31 08:59
Tak dla sprinterów!
- 7 4
-
2019-01-31 08:48
(1)
Wiele słusznych spostrzeżeń ! Czy takie opinie są przekazywane gdzieś dalej?
- 5 4
-
2019-01-31 08:58
Są ignorowane i udawane że nieczytane.
- 3 0
-
2019-01-31 08:55
Sorry, ale jaki marszałek województwa, taka komunikacja.
- 10 3
-
2019-01-31 08:47
Zacznijcie się do tego przyzwyczajać
Dopóki UE daje kasę na inwestycje to będą kupować i przecinać wstęgi. Tylko potem nie będzie pieniędzy na eksploatowanie tego co kupią. Za parę lat komunikacja będzie się zwijać. Proszę to skopiować i wkleić na 4-5 lat.
- 7 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.