• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekamy na koncepcję kolejowego objazdu na Kaszuby

Maciej Naskręt
26 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym od trasy PKM odbije kolejowa obwodnica prowadząca do Glincza i zapewniająca łączność z trasą Gdynia-Kościerzyna.
  • Widoczny nasyp, którym niegdyś biegła kolej do Starej Piły. na tym odcinku trasa kolejowa zostanie odtworzona.
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".

Lada dzień kolejarze z PKM ogłoszą przetarg na opracowanie swojej części koncepcji (w Kokoszkach) rewitalizacji trasy z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Jest ona niezbędna do tego, by pociągi z Trójmiasta mogły cały czas kursować na Kaszuby, po rozpoczęciu elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna. Nadal trwają wspólne ustalenia kolejarzy ze spółek PKM i PKP PLK w sprawie harmonogramu prac przy budowie wspomnianego objazdu. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Skorzystasz na budowie kolejowego objazdu?

Coraz więcej dzieje się w sprawie odbudowy linii kolejowej z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Ma ona zapobiec odcięciu mieszkańców Kaszub, a szczególnie Kartuz, od połączeń kolejowych z Trójmiastem. Stałoby się tak, gdyby na czas prac związanych z elektryfikacją linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna nie powstał objazd wyłączonego z ruchu odcinka.

Co prawda wciąż nie ma wiążących ustaleń pomiędzy PKM (odpowiada za odbudowę linii Karczemki-Glincz) i PKP PLK, która przygotowuje się do elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Nie wypracowano jeszcze harmonogramu działań. Jednak nie oznacza to, że nic się nie dzieje w tej sprawie.

- Czekamy na harmonogram prac przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe z ich części objazdu kolejowego z całej linii 201 z Kościerzyny do Gdyni, bo to wszystko musi być ściśle zsynchronizowane - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Pierwsze prace przygotowawcze na odcinku realizowanym przez PKM już się rozpoczęły. Wycięto drzewa i krzewy, które porastały od dawna niewykorzystywaną trasę kolejową.

Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu. Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu.
Spółka PKM planuje w najbliższych dniach ogłoszenie przetargu na opracowanie minimum dwuwariantowej koncepcji "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej".

- Koncepcja ta zawierać będzie m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248, wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej. Ich realizacja będzie po stronie Gdańska - tłumaczy Tomasz Konopacki.
Wyłoniony w przetargu wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.

Po co w ogóle budujemy kolejowy objazd?



Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo.

Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo. Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo.
W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - jaki od ponad trzech lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201.

Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie "bajpasa kartuskiego", a nie aż do Trójmiasta.

Oświadczenie spółki PKP PLK. Oświadczenie spółki PKP PLK.

Miejsca

Opinie (209) 4 zablokowane

  • (1)

    Najlepszy jest dworzec w Gdańsku Głównym...remont od wieku wieków. Nikt nawet nie pamięta kiedy się to zaczęło. Ile razy ķładli szpachle na zalany strop wiedzac ze to zaraz wszystko odpadnie.
    Te liczne koncepcje dworca. Ten tunel remontowany od wieków w tempie ślimaka. Ciekawe jestem czy tunel skończą przed rokiem 2040...mówię to serio.

    • 6 0

    • Powinny być znaki

      Wilkomen In danzig,Melinen*

      *Melina

      • 0 0

  • Czekam na powrót SKM do Tczewa przez Pruszcz (8)

    Śmiech, że chcą walczyć z korkami, a zrezygnowali z tego połączenia.

    • 76 4

    • (3)

      SKM niech się skupi na ruchu miejskim. Do Tczewa i Pruszcza jeżdżą Regio. Fakt, mogłyby częściej poza szczytem.

      • 4 1

      • Tyle, że ta taryfa Regio to przez i**otę wymyślona (2)

        Bilet kolejowy do Gdańska Głównego kosztuje 5 zł tam, gdzie za autobus płaci się 2,5-3,20 zł. Na pytanie, czy nie chcą zarobić na nowych pasażerach usłyszałem rozbrajającą odpowiedź "nie, bo nam pociągi już Tczew zapełnia".

        A cena 2 biletów np. PR Gdynia Orunia - Gdańsk + SKM Gdańsk Gł. - Przymorze to jakiś efekt aberracji pensjonariusza Kocborowa. Albo celowe wypychanie ludzi z pociągów.

        • 3 2

        • nie jest niczym niezwykłym, że bilet na pociąg jest droższy (1)

          to w sumie norma. Jedynie w Polsce w latach '90 próbowano utrzymywać sztucznie cenę na tym samym, albo nawet niższym poziomie.

          • 0 0

          • to i**otyzm, nie norma

            • 0 0

    • Pisz do marszałka (1)

      on zamawia rozkład. Masz przecież super derme z PR

      • 2 0

      • marszalek ma betonowy mozg i jest nierefolmowalny

        • 0 1

    • (1)

      Nie możliwe do realizacji.
      Raczej perspektywa 2040-50 rok.
      Trasa zajęta przez trupy Marszałka ruch cargo i icc

      • 4 2

      • zajęty to jest d**ilizmem umysł odpowiedzialnych kolejarzy

        Pociągi z Gdańska na Tczew da się trasować nawet co 3 minuty, a cargo nie musi wjeżdżać do Gdańska o 7 rano ani z niego wyjeżdżać o 16.

        Jakoś do k nędzy podejścia do Monachium lepszych parametrów nie maja, a ruch na nich o wiele gęstszy.

        • 2 0

  • Może niech równolegle ścieżkę rowerową wybudujá? (1)

    Jak zamknà tà trasé po rewitalizacji obecnej będzie to fajna trasa na wycieczki rowerowe. Bez miejskiego i samochodowego smrodu i hałasu

    • 2 0

    • Ci tylko o tych rowerach, pedalki...

      • 0 0

  • Czyli do Gdyni kolej nie pojedzie... (2)

    • 3 1

    • (1)

      Na śledziu sobie pojedź

      • 1 2

      • Na twojej starej pojade, betonie

        • 0 0

  • (1)

    Jak my tera do roboty dojedziem?

    • 6 4

    • Poszukajta roboty u siebie, burasy...

      • 0 1

  • Kiedy bedzie jeden tani bilet na wszystkie możliwe linie w calej aglomeracji trojmiejskiej?? (3)

    I moze by zaczac od odbudowy / elektryfikacji istniejacych lini na terenie trojmiasta (Obluze, Nowy Port) i projektowaniu nowych ? Checmy zwozic Kartuzów do trojmiasta a lokalsi za pare lat beda stali tylko i wylacznie w korkach do roboty i z roboty jak komunikacja miejska W trojmiescie bedzie wygladala tak jak wyglada.

    • 16 2

    • Kartuzom mowimy won do siebie !!!

      • 0 0

    • Nowy Port. Po co? (1)

      • 3 6

      • Po to, ze kiedy juz zabudują "apartamentowcami" cala okolice mozna bylo wygodnie dojechac.

        • 0 0

  • Kiedy dokumentacja i plany do Kosakowa przez północ Gdyni? (5)

    • 19 2

    • Puki co nie (2)

      • 0 1

      • Chyba póki co? (1)

        • 2 0

        • No poki co nie.

          • 0 0

    • czym ? en57 70 letnim

      • 2 0

    • Rozpisali cos tam na jakas koncepcje w perspektywie do 2027

      • 4 0

  • PKM miala odkorkowac trojmiasto (5)

    Teraz szybciej mozna dojechac z Kartuz do Rębiechowa niz z Chełmu do Oliwy w szczycie.
    Na wsi nie ma az tylu pasazerow aby utrzymac trase i nie ma tylu podatkow aby ka remontowac.
    PKM powinna biec z Gdanska poludnie przez Orunie Olszynke i laczyc sie z skm na stoczni lub w centrum.
    Wladze Gdanska doprowadzily do paralizu miasta. Szkoly i przedszkola sa tam gdzie mieszkaja emeryci. PKM jest na polach. Drogi sa tam gdzie korzystaja z nich przyjezdni i nawet tristar wzmacnia ruch spoza Gdańska kosztem traconych minut przez Gdanszczan.

    • 11 25

    • Kolej od zawsze była wyznacznikiem w osiedlaniu sie ludności (1)

      Tam gdzie kolej, tam zawsze byli ludzie. Jest to narzędzie, które jak pędzel na płótnie, zaznacza miejsca, gdzie pojawią sie mieszkańcy.

      • 5 0

      • Ludzie...fuj..

        • 0 0

    • (1)

      To zapraszam dowolnego dnia w godzinach porannych. Już we wspomnianym Rębiechowie ciężko ustać, a o miejscu siedzącym można zapomnieć przed Żukowem(jazda w kierunku Trójmiasta).

      • 10 2

      • Zukowo..tam dopiero kolo i ogien wynalezli, po grzyba tam pociagi?

        • 0 1

    • Tylko kolej i szybki tramwaj (nie mylic z tramwajem)

      Minusuja Ci slepi zwolennicy stanu niech bedzie jak jest. A prawda jest taka, ze bez rewolucji w mysleniu, Gdansk sie udusi. Kazdy kto mysli ze kupowanie nowych pes i wydluzanie niewydolnego systemu tramwajowego w nieskonczonosc powoduje ze msmy najnowoczesniejszy transport w Europie, nie ma pojecia o nowoczesnym transporcie miejskim. Podroz w jedna str ponad godzine tramwajem bez priorytetow na skrzyzowaniach???? Do tego doliczyc trzeba dojazd do przystanku tramwajowego. To nie zachodnie standardy. Trzeba zaczac mowic o rozbudowie kolei miejskiej lub o budowie szybkiego tramwaju biegnacego czesciowo w tunelach, wykopach lub na estakadach. I inni kandydaci, ppza sp. Prez. Adamowiczem, taka koniecznosc dostrzegli.

      • 4 0

  • (4)

    "Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" Pisze sie by-passa moi drodzy.Oj byłem swego czasu drwalem,ciężka to praca i mało płatna ale można odpocząc od pogoni za hajsem.W Bieszczadach znalazłem spokój ducha niczym Janek Pradera w Siekierezadzie.

    • 16 33

    • (1)

      Nie, można spolszczać słowa pochodzenie obcego. Każdy dziś mówi o piżamie, dżinsach, nieprawdaż?

      • 11 2

      • I seksie..

        • 0 0

    • Pisz tak jak mówisz, czytaj tak, jak jest napisane

      • 5 0

    • Dlatego słowo bajpas jest w cudzysłowie.

      • 3 1

  • Kiedy elektryfikacja kolejnych wiosek w pomorskiem ? (1)

    Kolej koleja ale my chcemy prad w domach ?

    • 2 6

    • po co ci prad?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane