• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czekamy na koncepcję kolejowego objazdu na Kaszuby

Maciej Naskręt
26 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym od trasy PKM odbije kolejowa obwodnica prowadząca do Glincza i zapewniająca łączność z trasą Gdynia-Kościerzyna.
  • Widoczny nasyp, którym niegdyś biegła kolej do Starej Piły. na tym odcinku trasa kolejowa zostanie odtworzona.
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".
  • Wycinka zieleni pod przyszłą budowę "bajpasu kościerskiego".

Lada dzień kolejarze z PKM ogłoszą przetarg na opracowanie swojej części koncepcji (w Kokoszkach) rewitalizacji trasy z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Jest ona niezbędna do tego, by pociągi z Trójmiasta mogły cały czas kursować na Kaszuby, po rozpoczęciu elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna. Nadal trwają wspólne ustalenia kolejarzy ze spółek PKM i PKP PLK w sprawie harmonogramu prac przy budowie wspomnianego objazdu. Inwestycja ma być gotowa w 2021 r.



Skorzystasz na budowie kolejowego objazdu?

Coraz więcej dzieje się w sprawie odbudowy linii kolejowej z Karczemek do Glincza przez Starą Piłę. Ma ona zapobiec odcięciu mieszkańców Kaszub, a szczególnie Kartuz, od połączeń kolejowych z Trójmiastem. Stałoby się tak, gdyby na czas prac związanych z elektryfikacją linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna nie powstał objazd wyłączonego z ruchu odcinka.

Co prawda wciąż nie ma wiążących ustaleń pomiędzy PKM (odpowiada za odbudowę linii Karczemki-Glincz) i PKP PLK, która przygotowuje się do elektryfikacji trasy Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Nie wypracowano jeszcze harmonogramu działań. Jednak nie oznacza to, że nic się nie dzieje w tej sprawie.

- Czekamy na harmonogram prac przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe z ich części objazdu kolejowego z całej linii 201 z Kościerzyny do Gdyni, bo to wszystko musi być ściśle zsynchronizowane - zaznacza Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Pierwsze prace przygotowawcze na odcinku realizowanym przez PKM już się rozpoczęły. Wycięto drzewa i krzewy, które porastały od dawna niewykorzystywaną trasę kolejową.

Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu. Planowany zakres prac elektryfikacyjnych na Kaszubach. Zielona trasa musi powstać, by zapewnić ruch kolejowy między Gdańskiem i Kaszubami. Różowe odcinki będą bowiem czasowo wyłączane z ruchu.
Spółka PKM planuje w najbliższych dniach ogłoszenie przetargu na opracowanie minimum dwuwariantowej koncepcji "Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej".

- Koncepcja ta zawierać będzie m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248, wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich. Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi Gdańsk Karczemki, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, ciągów pieszych parkingu i zatoki autobusowej. Ich realizacja będzie po stronie Gdańska - tłumaczy Tomasz Konopacki.
Wyłoniony w przetargu wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.

Po co w ogóle budujemy kolejowy objazd?



Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Ma ona powstać do 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo.

Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo. Stacja w Starej Pile. Od wielu lat nie odjechał stąd żaden pociąg pasażerski. Za dwa lata ma to się zmienić. To niezbędne do utrzymania ruchu kolejowego na trasie Gdańsk-Kartuzy podczas elektryfikacji linii Gdynia-Kościerzyna-Maksymilianowo.
W związku z tą inwestycją ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny - jaki od ponad trzech lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM - może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201.

Dzięki powstaniu tzw. "bajpasa kartuskiego" i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201, mieszkańcy powiatu kartuskiego mieliby cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. W przypadku mieszkańców powiatu kościerskiego konieczne byłoby natomiast dowożenie ich komunikacją zastępczą do któregoś z przystanków kolejowych na trasie "bajpasa kartuskiego", a nie aż do Trójmiasta.

Oświadczenie spółki PKP PLK. Oświadczenie spółki PKP PLK.

Miejsca

Opinie (209) 4 zablokowane

  • PKM miala odkorkowac trojmiasto (5)

    Teraz szybciej mozna dojechac z Kartuz do Rębiechowa niz z Chełmu do Oliwy w szczycie.
    Na wsi nie ma az tylu pasazerow aby utrzymac trase i nie ma tylu podatkow aby ka remontowac.
    PKM powinna biec z Gdanska poludnie przez Orunie Olszynke i laczyc sie z skm na stoczni lub w centrum.
    Wladze Gdanska doprowadzily do paralizu miasta. Szkoly i przedszkola sa tam gdzie mieszkaja emeryci. PKM jest na polach. Drogi sa tam gdzie korzystaja z nich przyjezdni i nawet tristar wzmacnia ruch spoza Gdańska kosztem traconych minut przez Gdanszczan.

    • 11 25

    • (1)

      To zapraszam dowolnego dnia w godzinach porannych. Już we wspomnianym Rębiechowie ciężko ustać, a o miejscu siedzącym można zapomnieć przed Żukowem(jazda w kierunku Trójmiasta).

      • 10 2

      • Zukowo..tam dopiero kolo i ogien wynalezli, po grzyba tam pociagi?

        • 0 1

    • Kolej od zawsze była wyznacznikiem w osiedlaniu sie ludności (1)

      Tam gdzie kolej, tam zawsze byli ludzie. Jest to narzędzie, które jak pędzel na płótnie, zaznacza miejsca, gdzie pojawią sie mieszkańcy.

      • 5 0

      • Ludzie...fuj..

        • 0 0

    • Tylko kolej i szybki tramwaj (nie mylic z tramwajem)

      Minusuja Ci slepi zwolennicy stanu niech bedzie jak jest. A prawda jest taka, ze bez rewolucji w mysleniu, Gdansk sie udusi. Kazdy kto mysli ze kupowanie nowych pes i wydluzanie niewydolnego systemu tramwajowego w nieskonczonosc powoduje ze msmy najnowoczesniejszy transport w Europie, nie ma pojecia o nowoczesnym transporcie miejskim. Podroz w jedna str ponad godzine tramwajem bez priorytetow na skrzyzowaniach???? Do tego doliczyc trzeba dojazd do przystanku tramwajowego. To nie zachodnie standardy. Trzeba zaczac mowic o rozbudowie kolei miejskiej lub o budowie szybkiego tramwaju biegnacego czesciowo w tunelach, wykopach lub na estakadach. I inni kandydaci, ppza sp. Prez. Adamowiczem, taka koniecznosc dostrzegli.

      • 4 0

  • Czekam na SKM z Gdańska do Tczewa (8)

    • 12 4

    • (3)

      Brak możliwości technicznych.
      Trasa E65 zajęta. En57 Marszałkowskie są tak wolne że zajmują za dużo slotów czasowych.

      Trasa na v160, impulsy na v160 a Marszałek decyduje się jeździć V110 :) logiki brak...
      pzdr dla fantastów z Urzędy Marszałkowskiego

      • 3 1

      • Z tej trasy E65 (2)

        Powinni zdjąć cały ruch towarowy, który powinien iść do Tczewa bypasem przez Kaszuby

        • 1 1

        • (1)

          To akurat najmniejszy problem.
          Trudno zsynchronizowac trasę jeśli marszałkowskie en57 jadą ok 80km-100km/h z Pendolino 160km/h. Już teraz Polregio z trasy jako maruder jest spychane.
          Siatka połączeń powinna być uzupełniona szybkimi połączeniami Polregio v160 do Tczewa, do Malborka.

          Plk Gdańsk rwmontujac E65 nawet nie zostawiła miejsca na nowe tory..taki mamy klimat

          • 1 0

          • To akurat najmniejszy problem.

            No jasne. Najpierw Cargo uniemożliwia puszczanie osobówek, ale jakoś nikt nie zapyta, z jakiej racji właśnie Cargo musi jeździć w godzinach szczytu, a nie nocami?

            • 0 0

    • A to już nie jeżdzą?

      Chyba z jakieś 5 lat temu jechałem do Tczewa "kibelkiem" i o ile mnie pamięć nie myli to była SKMka.

      • 2 0

    • (1)

      Polregio wystarczy. Ten z Tczewa to dobry fachowiec. Chyba jako jedyny w UM. Myśle że w kilka lat (5-10) poradzi sobie i ogarnie temat

      • 1 0

      • Ten z Tczewa to dobry fachowiec

        Nie żartuj. Gość ma u mnie krechę od czasu, gdy gardłował za przekształceniem pośpiechów Gdynia - Poznań w ekspresy. Na rok wypłoszył 3/4 pasażerów...

        Właśnie ten gościu jest przyczyną marazmu na kolei i gwarancją jej dalszego trwania.

        Przecież jemu nie zależy nawet na tym, aby zwiększać prędkość podróżną, osobówkom między Sopotem a Tczewem spokojnie by można nawet dzisiaj 5 minut z czasu jazdy urwać.

        • 0 0

    • Mają zrobić dodatkowy tor na E65 na odcinku Gdańsk - Tczew, gdzie pojedzie SKM. Co prawda mało ich będzie, bo jeden tor, ale

      • 0 0

  • Najpierw niszczono kolej a teraz się odbudowuje (5)

    Czysta paranoja!

    • 26 2

    • Dalej się niszczy vide linia do Brzeźna

      • 8 1

    • Podziękuj tym z unii wolności i SLD, Bieleckim i Lewandowskim.

      • 5 0

    • Zniszczyli złodzieje rządzący w latach 90-tych.

      • 6 0

    • Doprowadzając do tłoku nadal niszczy się kolej.
      Tak Marszałku - nie ogarniasz tematu.
      Relacje w kierunku Tczewa stoją na głowie

      • 2 0

    • podziękuj staremu piernikowi celińskiemu.

      Nazwisko specjalne z Małej...

      • 0 0

  • 229 z Pruszcza Gdańskiego przez Straszyn w stronę Kaszub (1)

    Kiedy? Kiedy? Kiedy?

    • 19 4

    • Nigdy niestety. Marszałek ma teraz inne wydatki. Jego pool taborowy za kilka lat może pod względem "wiekowości" dogonić pociągi DB.
      Najstarsze pociągi w unii...kierunek pomorze

      • 3 0

  • Pomysł ten powstał dzięki pasjonatom (4)

    z pomorskiego towarzystwa miłośników kolei żelaznych o czym autor tekstu cyklicznie zapomina!!!!

    • 27 4

    • (1)

      daj namiar na te towarzystwo.

      • 0 0

      • ptmkz.pl

        Proszę

        • 0 0

    • (1)

      A Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej to co? :)

      • 4 2

      • To tylko dodatek

        Niczym kwiat do korzucha a lansuja się jakby to ich zasługa była. Lepsi już oni niż pseudoeksperci od Miasta Wspólnego

        • 2 2

  • Fajnie że po chorych latach 90tych, kiedy to odwrócono się od kolei, przyszły czasy budowy nowych i unowocześniania starych (1)

    Budowa dróg i rozwój transportu indywidualnego przez transport samochodowy to ślepa uliczkam

    • 23 1

    • Elektryfikacja trasy do 2022. zakup taboru do 2080...

      • 3 1

  • (2)

    A ja z utęsknieniem czekam na kolej na północy Gdyni..

    • 16 2

    • Niestety Miasto Wspólne

      I ich lobbowanie to fikcja i tanie lansowanie się

      • 0 0

    • Trzeba najpierw zatęsknić za innym prezydentem Gdyni

      Zmuda-Trzebiatowski wydwał się OK, no, ale jak mieszczanom z Pogórza kanalizochod pasuje, no to mają 4 lata zmarnowane...

      • 1 0

  • najpierw dokończcie co zaczeliście (4)

    Dworzec PKP Gdańsk

    • 15 3

    • (1)

      Tunel to już z 10 lat robią :) pasuje do tempa zakupowego Marszałka. 9 nowych pociągów co 15 lat

      • 2 1

      • A nie jest to tak, że dworce kolejowe podlegają pkp plk?

        To co Marszałek miałby tu pomóc?

        • 0 0

    • hehe oj tak...plk Gdańsk zagina czaso przestrzeń. Szkoda że znów robią tunel po taniości.
      A można było zrobić taki jak we Wrocławiu...

      • 0 1

    • Robi się

      A jak nie widzisz to idź do lekarza od oczu

      • 0 0

  • Kiedy dokumentacja i plany do Kosakowa przez północ Gdyni? (5)

    • 19 2

    • Puki co nie (2)

      • 0 1

      • Chyba póki co? (1)

        • 2 0

        • No poki co nie.

          • 0 0

    • Rozpisali cos tam na jakas koncepcje w perspektywie do 2027

      • 4 0

    • czym ? en57 70 letnim

      • 2 0

  • Gdynia-Bąk to były czasy jak się jechało na grzyby wesołym pociągiem. (3)

    Pełno grzybiarzy i wędkarzy w pociągu.

    • 35 1

    • Ogolnie powinny wrocic bezposrednie Bydgoszcz- Trojmiasto trasa 201. Na pewno nie jezdzilyby puste

      • 5 0

    • Grzyby nie będą jeździć pociągiem

      a pasażerowie których tam nie będzie

      • 1 1

    • I harcerzy na biwaki do Lesnej Huty!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane