• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • Jak u Orvella są równi i równiejsi

    Jak ja był bym winien miastom 4,5 mln zł to albo bym już siedział w więzieniu albo już by mnie i moją rodzinę komornik sprzedał w niewolę. Ale jak widać "swoi mają lepiej" będzie drugi Amber Gold i sprawa przycichnie. Ciekawe jakie powiązania rodzinne są Zarządu z Urzędnikami ? Bo ktoś tu kogoś chroni :-)

    • 7 0

  • ciekawy wykres dostępności

    który nie obejmuje tajemniczego 29.04.

    • 2 1

  • No no no

    To mówicie, że kary to już ponad 11% wartości projektu?
    To jaka na tym była marża, że nie rozmawiamy jeszcze o upadłości NB 3miasto?

    Zegarek potrzebuje jeszcze chwilki, czy jak?

    • 5 0

  • Dramat

    czy z ludzi naprawdę chcą zrobić takich głupoli? Sami zobaczcie na mapie gdzie są dostępne rowery? Plan naprawczy to zaorać i rozpisać nowy przetarg. Winnych skazać ! Kto rozpisał takie zamówienie ? Kto założył, że stacje ładowania nie będą miały mocy przerobowej do ładowania ? Kto to zaprojektował? Kto nie przewidział, że trzeba będzie zmieniać akumulatory w ponad 4000 sztuk ? Może ktoś przewidywał, że rowery będą stać i gnić na stacjach? Śmiech i dramat !!

    • 6 0

  • Absurdalna dostępność rowerów

    Kto ją liczy? Na jakiej podstawie?
    Przecież to są dane przedstawione przez firmę, która jest z tego rozliczana. Jak są liczone rowery duchy? Te które niby są, idzie się na miejsce a roweru nie ma - w systemie jest.
    Kto liczy niesprawne rowery? Raczej nikt spoza firmy nie ma takich danych, więc jak są one weryfikowane?
    Kto sprawdza czy naładowanie akumulatorów wykazywane w systemie jest rzeczywiste?
    a żeby tego było mało, to dostępność według umowy miała być sprawdzana między 3-5:00 w nocy... powinna być między 15-18....gdyby to był poważny projekt

    • 7 0

  • W Antwerpii korzystam z roweru miejskiego, koszt roczny 49 euro (1)

    Proste rowery nie elektryki, mnóstwo stacji, prostota obsługi, a mevo moim zdaniem powinien jak już być podział na elektryki i zwykle rowery, i na pewno nie 100 zł za rok za elektryka, za zwykły to była by dobra cena, elektryk to 200_250zl powinno byc

    • 4 1

    • Myślę że w zależności od dochodu powinno być ;)

      Daj spokój przecież ten projekt ma dofinansowanie więc nie musi zarobić na siebie z opłat.

      • 0 1

  • Prokurator dla tych, którzy się obłowili na miliony, na tym wałku zwanym Mevo.

    • 4 0

  • dlaczego w dużych miastach nie ma alternatywy dla roweru na baterię

    przecież wielu zwłaszcza młodych woli tylko pedałować

    • 3 0

  • Żałosne.

    Przedstawiciele OMGGS siedzieli cicho przez 1,5 miesiąca, a teraz serwują marketingową paplaninę.
    Pan Glaser i Pan Perycz-Szczepański jakby mieli honor to by podali się do dymisji, zaś Pani Dulkiewicz gdyby miała honor to by przeprosiła mieszkańców wszystkich 14 gmin, które przystąpiły to projektu.
    Jednakże nie potrafią zachować się przyzwoicie i stosują metodę "spychologii" i "populistycznego bełkotu"

    • 11 1

  • tu nie powinno byc mowy o planie naprawczym ....................

    plan naprawczy to ściema bo ma zapwenic ze miasta zapłacą kolejne transze płatności za niby realizowany projekt , pozwólcie zbankrutować Mevo

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane