• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • Ale łaska (1)

    100 sztuk , ciekawe gdzie bo nie widzę.
    Już lepiej by było gdyby dali 500

    • 6 1

    • Wejdź na gdziejestmevo pl

      Tylko dostępne widać.

      • 0 0

  • Id

    Od 3 dni po zainstalowaniu apki i krótkich jazdach rowerem po centrum tylko raz wystąpił niepoważny problem. Po zgłoszeniu tel błąd usunięty, rower był zdolny do jazdy. Jak narazie Mevo daje rade.

    • 0 8

  • Nie potrafisz, nie pchaj się na afisz.

    Za porażkę wypożyczalni rowerów w równym stopniu odpowiada p. Glaser. Zabrakło wiedzy i odpowiedzialności za społeczne pieniądze.

    • 10 0

  • Ale cyrk !

    Cwaniaczki kasują frajerów , a pomocnikami są ci TKM w UM ...
    Poczekajmy roczek a ten cały "cymes" będziemy mogli kupić za grosze na licytacji u komornika ,
    albo wyciągać z krzaków i śmietników !

    • 13 2

  • Chwilaaa (3)

    Dosteonosc wzrosla w dni gdy lalo i od momentu gdy poblokowali zakladanie kont. Teraz te slupki z kazdym dniem beda szly do gory, bo kazdy juz na mevo sie przejechal (xD). Sie nie dziwie. Sam chcialem zalozyc konto by w razie udostepnic rower odwiedzajacym mnie w 3city znajomym. Juz mi sie odechcialo..

    Wstyd !

    • 14 1

    • Każdego dnia coraz więcej przejazdów, nie ma spadku jak niektórzy piszą (2)

      Dziś ponad 1000 rowerów.
      Wczoraj 9900 przejazdów, dzień wcześniej 9020

      • 0 1

      • dokladnie tak każdego dnia wzrasta po 500 przejazdów

        mnie dziś tknęło i zobaczyłem co się działo z rowerem przez 24h, którym jechałem i nagle zdębiałem. Okazało się, że rower zwiedził poprzez 10 wypożyczeń drogę z końca gminy Gdańsk na koniec sopotu 2 razy. Fajnie to pokazuje jak każda osoba ten rower przestawiała dalej :).

        • 1 0

      • Ale to jest w sztucznych warunkach ograniczonej dostepnosci I rosnacej liczby rowerow...

        • 0 0

  • Do widzenia, panie z wykresami!

    Ci nieudacznicy od programowania przetargów rowerowych mają jeszcze więcej ambicji. Oni chcą nam projektować całą komunikację, z samochodową włącznie. Czas ich przegonić za mury miasta zanim znowu czegoś nie zepsują.

    • 12 0

  • Jaki drugi etap wdrażają? Przecież nie ma nawet tyle rowerów ile przewiduje pierwszy!

    • 9 0

  • To zaczyna przekraczać granice żenady

    Projekt za publiczne pieniądze który ruszył z kilkumiesięcznym opóźnieniem (a jakieś urzędasy musiały ten projekt odebrać i stwierdzić że jest gotowy) i już piszą o planie naprawczym... no takie rzeczy to tylko w naszym kraju. I to pokazywanie wykresu że się dostępność rowerów zwiększyła - to chyba oczywiste skoro wyłączyli możliwość płatności i ludzie po prostu nie mogli korzystać xD Powiedzmy wprost - w tym projekcie chodziło tylko o to ile można tej publicznej kasy wpakować do własnej kieszeni przy zachowaniu minimalnych pozorów że projekt został zrealizowany. Na miejscu urzędasów prześwietliłbym gdzie dokładnie trafiła cała ta kasa, bo na fakturach może i się zgadza, ale pokopać głębiej to się okaże że to faktury wystawione firmom znajomych i rodzin osób odpowiedzialnych za ten projekt. żenada

    • 9 0

  • ograniczyli dostęp... nie można dopłacać

    to trudno kutwa żeby liczba dostępnych rowerów malała

    • 9 0

  • MEVO (2)

    Cała ta akcja z Mevo daje do myslenia - okazuję się boieim, że wyrosło jakieś dziwne, roszczeniowe pokolenie, którego nawet nie stać na własny rower. TZN. stać ich na tatułowanie sobie całych ramion i innych części ciala za grube tysiaczki, ale żeby kupić sobie rower za 800 zł na kilka lat to już nie.... Strach pomyśleć, że ci ludzie kiedyś będą rządzić naszym krajem.

    • 6 15

    • co ty bredzisz? (1)

      To OM GGS obiecał gruszki na wierzbie i dostarczył psiary o nazwie Mevo. Już sam kolor tego paskudztwa odstręcza.

      • 1 1

      • Co?!!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane