• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • malkontent

    ...tak projektowano za komuny, strasznie to archaiczne, masa asfaltu i betonu, jakieś przeskalowane psie budy jako centrum handlowe i to wszystko niemal w centrum miasta. Nie dość że będzie i tak ruch ze względu na fakt że teraz jest, to jeszcze na dokładkę centrum. Jeśli się planuje na 20 lat do przodu to chyba warto pomyśleć o tym że jak ktoś ma się przesiąść z auta do kumunikacji miejskiej lub na rower to zasięg takiej osoby znacząco się zmniejsza. Zatem projektowanie takich obszernych pastwisk betonowych których przejście zajmuje godzinę, nie ma sensu moim zdaniem. Nawet teraz wyciska się z obszaru ile się da wciskając parkingi na dachy (i tak nikt nie wchodzi wyżej niż na I piętro galerii) lub pod ziemię (szczególnie jeśli rzeźba terenu to ułatwia jak w większości Trójmiasta. Jak oglądam obrazki to mi się przypominają nie w pełni zrealizowane plany dla zaspy, straszna padaka, tylko się idzie i idzie po tych chodnikach, kładkach i tunelach..... komary rypią, wiatr zwieza z tych kładek, ani jednego drzewa i setki złomowca na placu w centrum miasta.

    • 3 1

  • KASZANKA WYBORCZA BUDYNIA

    • 4 1

  • Gdańsk...

    Jeżeli pozbędziemy się tłustego nieudacznika typu Adamowicz i jego przedwyborczych obiecanek , to może za kilka lat coś zmieni się na lepsze w moim pięknym mieście. Przeciez Gdańsk to zad...pie Europy, dorównuje wschodnim Landom typu Białoruś czy Rosja. Jeżeli ktoś chwali się co zostało zrobione , niech najpierw porówna z np. Warszawą czy Krakowem. Tam się nie obiecuje tylko pracuje a nasz urząd miasta tylko bierze grube pensje i grzeje dupska , śmiejąc sie z durnych mieszkańców.

    • 3 1

  • CUDA WYBORCZE BUDYNIA ?

    Pewnie niemrawy Adamowicz i jego nieudaczne urzędasy za pozwoleniem Tuskowych dopalaczy , snują maniakalne wizje . Chociaż podobno na głupotę przedwyborczą nie ma lekarstwa !!!

    • 3 1

  • rewelacyjny pomysł. na Zachodzie się sprawdza - na obrzeżach miasta jest kilka takich punktów, gdzie można zostawiać samochód i za atrakcyjną cenę dojechać do centrum bus pasem

    • 2 0

  • makabra

    Przytulnie tam będzie jak na kładce na zaspie. Wiaterek we włosach pieszym.

    • 4 1

  • Ciekawe

    "Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji..." - tylko coś tego nie widać. Najważniejsze inwestycje Gdańsska: ECS, Stadion, Muzeum II Wojny (fakt kasa z budzetu państwa), Teatr Szekspirowski - same niezbędne inwestycje aby miasto się roziwjalo a "nam żyło się lepiej". Pamiętajmy, że niedługo są wybory samorządowe można coś zmienić- tylko czy będzie w czym wybierać. Aby nie zło na mniejsze zło - i czy będzie ktoś kto postawi się naciskowi politycznemu aby wstrzymac niepotrzebne inwestycje (ECS) . Co do centrum to pewnie jak przyjdzie co do czego to koszt rocznego utrzymania zamknie się kwotą ok 20 mln zł. a warto przypomnieć, że remont al. Zwyciestwa kosztował ok. 5 mln zł. - ile mozna by za taką kase porządnie wyremontować ulic co roku (ze 15 do 20 km) a ile się teraz remontuje

    • 5 1

  • Ekipa BUDYNIA zaczeła kampanię

    Mamią kolejnymi wizjami pod tytułem Jak to pięknie będzie jak nas już nie będzie.

    • 4 1

  • To jest chore

    a co z Łódzką i tramwajami, nic sie nie robi, Łosto0wicka same dziury nic się nie robi okolice węzła UE dziury nic sie nie robi i td i tp

    • 1 1

  • Ale gruba ... tłusta dzisiaj kiełbasa wyborcza !!! A kosmodrom

    kosmiczny gdzie ... zapomnieli ???

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane