• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • ja tu widzę projekt galerii handlowej z niezbędnymi dojazdami i parkingami

    a nie "centrum komunikacyjnego"

    ... Pawełek kochanie obudź się czas do pracy ...

    • 3 1

  • Czas pokarze

    Plany niezłe tylko jak wyjdzie z realizacją? Gdyż na ogół takich wizji były już miliony a kasa poszła na inne cele, już teraz jeśli plany mają się ziścić miasto powinno zdobywać wszelkich zainteresowanych inwestorów i walczyć o jego realizację a nie że za 2 lata komuś zaświta myśl o budowie marketu czy parku rozrywki w tym miejscu, i wizja zmian zostanie zapomniana.

    • 0 1

  • Czerwony Most zamiast Centrum Solidarności?

    Można by przynajmniej rozpocząć taką inwestycję, zamiast ładować miliony w kolejny bezsensowny gmach bez-użyteczności publicznej.

    • 2 1

  • tunel

    Juz dzisiaj tzw włodarze 3miasta i samorządu powinni opracowac koncepcję tunelu od skrzyżowania OPAT w Chyloni do Gdańska z rozjazdem na południe i wschód.projekt na min.10 lat - przygotowanie 4-5 lat.Nic nie zmieni tego faktu

    • 2 0

  • Bardzo ładne ale....

    To miasto potrzebuje całościowego planu rozwoju infrastruktury, a nie doraznie sklecanych czterolatek. Do tego jak kazdy porzadny plan powinien zawierac harmonogram i źródła finansowania.
    Mam nadzieje ze urzednicy opłacani z naszych podatkow maja cos takiego a nie tylko zestaw kilku kwiatków ktore maja przykryc ogolny marazm.
    Na dzien dzisiejszy dostajemy efekty wizji i holowizji a przeciez miasto buduje sie latami.

    • 0 0

  • czerwony most vs. ECS

    a po co takie wielkie nakłady na usprawnienia komunikacji ??
    przeznaczmy na rozbudowę ECS !!
    ;)

    • 2 1

  • ooo!

    Tak jak w tej piosence ;)
    DOSŁOWNIE!!

    • 1 1

  • SUPER

    Ja bym coś wymyślił bardziej nawiązującego do starej zabudowy Gdańska czy neogotyckiego dworca, ale pomysł węzła jest dobry. Aczkolwiek z wizualizacji już widać że za mało miejsc parkingowych.

    • 1 1

  • Powtórka z rozrywki???

    Czy z tymi parkingami na prawie 3.000 aut będzie tak samo, jak z parkingiem przy sądzie??? Najpierw miał być piętrowy parking na kilkaset aut, a wyszło co wyszło. I każdy ma to w ...

    • 3 1

  • Obiecanki cacanki

    Mieszkam na Zaspie od 1976 r. Proszę popatrzyć na stan ulicy Jana Pawła II pomiędzy jednostką A i B osiedla. Jej stan urąga najbardziej elementarnej przyzwoitości jakiej powinna odpowiadań ulica miejska. 34 lata dziur i i wybojów jakich nie ma chyba w całym Gdańsku, a jest to centralna ulica wielotysięcznego osiedla. Wstyd Panie Prezydencie Gdańska.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane