• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • hmm

    wygląda paskudnie. masa wylanego asfaltu, rozwleczone centrum handlowe i tuje w okręgu na platformie. Fuj. Nad formą trzeba jeszcze sporo popracować. Dobrze, że jest na to jeszcze kilkadziesiąt lat... :)

    • 0 0

  • a na tefałenie pokażą kiedy to będzie

    • 0 1

  • gdybyscie Gierka zostawili w spokoju, dziś mielibyscie czerwona droge i 10-mostów (2)

    a tak macie brud, smród i dziury , złote koscioły, czerwone mordki czarnych drabów i pomnik patriotów styropianowych

    • 1 8

    • ciekawe, skąd byś znalazł chętnych na finansowanie tego o czym mówisz (1)

      gdyby Polską rządzili nadal ludzie myślący jak Gierek i jego kolesie

      • 2 0

      • gdyby nie Gierek dziś latałbys w krzaki ze spuszczonymi majtkami dziecino

        i twoje wykształcenie to paciorek

        • 1 2

  • gratulacje

    proponuje zamiast budować skrzyżowania wielopoziomowe mamić nas bliżej nieokreślona przyszłością , każde dziecko wie żeby nie było korków na Łostowickiej trzeba pobudować wiadukt nad Kartuskią - każdy tylko nie miasto , to samo skrzyżowanie al Armi Krajowej - Okopowa ale po co budować wystarczy napisać ze za 50 lat jest planowane coś tam ręce opadają pozdrawiam

    • 1 1

  • dlaczego centrum miasta ma być luźno zabudowanym węzłem komunikacyjnym? (2)

    to co widzimy może się podobać głównie ludziom uzależnionym od komunikacji samochodowej. Wokół dworca kolejowego powinny powstawać miejsca pracy - obiekty uslugowe, biura etc. a nie parkingi dla samochodów. Ten projekt ma niewiele wspólnego z zasadą zrównoważonego rozwoju.
    Nad opłatami za wjazd samochodem do miasta i za parkowanie samochodów w centrum trzeba rozważać już dziś a nie za piętnaście lat, jak pisze autor artykułu.

    Amerykanie już teraz główkują, jak miasta uniezależnić od samochodów, promując ruch pieszy rowerowy i transport zbiorowy w śródmieściu - dość gęsto zabudowanym a nie tak jak w okoliach Arizony.

    Pozdrawiam kumatych

    • 4 1

    • wielkie dzieki za sluszna uwage (1)

      jak widzisz to ONI przewiduja to jako centralny punkt przesiadki z pojazdow samochodowych transportu prywatnego na pojazdy szynowe i autobusy transportu publicznego-komunalnego oraz ONI chca tu zlokalizowac wszystkie smieci postojowo-parkingowe czyli zajezdnie SKM Autobusow i Tramwajow poniewaz zlikwiduja juz Istniejace Zajezdnie Tramwajowe i Autobusowe - chca zrobic taki Jeden Wielki Smietnik w Centrum Miasta i nikt nie przewiduje ze to powinno byc Wielkie Centrum Miasta Buisenes Biur Handlu Uslug Rozrywki tak jak to Ty widzisz i ja rowniez, tym bardziej ze Wyspa Spichrzow bedzie zabudowana mieszkaniowka a nie Biurowcami - ktos tu nie ma wizji miasta na przyszlosc i te okoliczne tereny wokol tego Czerwonego Centrum-Mostu zabuduja badziewiem takim samym jak juz tu jest od zarania bo Orunia to piekny teren i centrum miasta ale to teren zapomniany i niechciany przez WLADZE i ONI tego tak nie widza jak Ty i ja i dalej beda budowac miasto bez centrum i przyszlosci tak jak to jest teraz czyli Gdansk dalej bedzie prowincjonalnym miastem a nie Metropolia z Centrum - tu sa tereny gdzie mogly by powestac nowoczesne wierzowce biurowce itp teren jest wolny na Polnoc do Morza na Wschod do Wisly i Poludnie do Pruszcza
      jedyne co tu dobre robia to to ze buduja Poludniowa Obwodnice Trojmiasta - ale juz ONI placza ze to sa niskie tereny - unas zawsze jest problem ale na Swiecie to juz takiego problemu nie ma - miasta powstaly na duzo trudniejszych terenach

      • 1 1

      • ida wybory i cos rzucaja

        to wszystko jest projekt koncepcyjny oparty na pomyslach z lat Gierkowskich

        • 1 0

  • To już było!

    Pamiętam, że ok 30 lat temu projekt przebudowy ul. Cienistej obejmował też budowę wiaduktu nad Radunią, Traktem Św. Wojciecha i torami PKP w kierunku Olszynka.
    Wygląda na to, że dodano do tego centrum handlowe i węzeł komunikacyjny.
    Realizacja (a może nowa wizja) za następne 30 lat.

    • 3 0

  • ..."chłop z chłopem spać będzie, baba z babą, krowy będą się źrebili, owieczki prosili, wilki latać będą, bociany pływać, słońce wzejdzie na zachodzie, a zajdzie na wschodzie"...

    • 1 1

  • a w 2627r. w tysięczną rocznicę bitwy pod Oliwą

    zostanie wybudowany przez OBECNE WŁADZE MIASTA nowy piękny kosmodrom, skąd będą odlatywały tramwaje na Marsa ;)))

    • 1 0

  • Gdańsk się rozwija (1)

    świetny pomysł! Podoba mi się to, że Gdańsk stawia na rozwój. No i planiści się nie nudzą;)

    • 2 2

    • rozwija się jak rolka papieru

      zaraz się skończy wszystko do sprzedania i bryndza zostanie.

      • 0 0

  • fajnie, ale trochę długo

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane