• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • No to mamy jasność

    Takie węzły buduje się na zachodzie od końca lat 70-tych.Tymczasm w Gdańsku planuje się wybudowanie takiego węzła za 20 lat, czyli gdzieś około 2030 r. Opóźnienie naszych radosnych urzędników sięga jak widać 50 lat.

    A tymczasem ZDiZ już bada gdzie by tu wybudować kolejne radosne rondo turbinowe.

    • 33 2

  • hm (1)

    Narazie tak mówią. w ciągu tych 20 wieeeeeeeeeele sie i tak zmieni...

    • 10 1

    • ehe dojdzie x razy więcej samochodów i nawet jeśli to wybudują to odciąży to miasto do poziomu dzisiejszego:]

      • 0 0

  • Fajnie nich budują,tylko.

    No właśnie BRAK KASY.

    • 5 2

  • Nowa Sikorskiego, Nowa Bulońska jest bardziej potrzebna niż "Czerwony Most" (2)

    Miasto powinno najpierw zrealizować Nową Sikorskiego, Nową Bulońską czy Nową Świętokrzyską po 2 pasy dla każdego kierunku wraz z pasem rozdzielczym na przedłużenie linii tramwajowych.

    • 17 1

    • (1)

      Są gdzieś plany co w jakiej kolejności ma być budowane ? Z chęcią bym to zobaczył.
      Fajnie by było jak by ten serwis napisał o planach na najbliższe 10 lat.

      • 4 0

      • Wystarczy przeczytać info z tego portalu sprzed 5 lat. Zmian nie dostrzeżesz, zapewniam

        • 1 0

  • Lepiej dokończcie Słowackiego (2)

    a wizje są piękne, ale teraz to ja chcę jechać przez miasto, a nie stać w korkach

    • 37 2

    • Pomyśl

      Jak będziesz stał w korkach to będziesz czytał o nocnych fantazjach Adamowicza budowy Gdańska i poczujesz sie lepiej

      • 3 0

    • Przecież juz zaczeli - likwidowac od północy - pierwsze 2 km są już zakończone...

      • 1 0

  • He he he

    za dwadzieścia lat...To tak jak w piosence z "Misia" o trasie łazienkowskiej.

    • 27 1

  • wbijajcie dalej kase w usługi i igrzyska... brawo! jescze więcej! kolejne strefy luksusu!

    a gdzie wspieranie produkcyjnych MiŚP ??

    za ile dogonimy Grecję?? daje 10-15 lat

    • 5 5

  • Czerwona Droga, Czerwony Most, skąd my to znamy ??

    W 1978 roku od pętli na Kartuskiej przez Nowolipie ( jest pas, a jakże ) miał kursować tramwaj na Morenę, aby połączyć b. wieś Zabornię z Wrzeszczem, i co ?
    I nic, to tylko ( pardon) medialny pic !!!!. P.S. Wycinek z gazety trzymam do dziś !

    • 32 2

  • jo

    • 1 2

  • Jaki jest sens robienia newsa z czegoś... (1)

    ...z czego będą mogły korzystać najwcześniej nasze dzieci, a możliwe, że dopiero wnuki?

    To coś jak ja bym napisał, że za jakieś 200 lat ludzie będą nieśmiertelni. Sensacja, nie? :-)

    • 23 3

    • Masz rację

      To, że będziemy niesmiertelni jest bliżej prawdy niż Gdańsk z kompletnie nowymi drogami bez dziur.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane