• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery szybkie łodzie Straży Granicznej do remontu

Jakub Gilewicz
29 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
SG-215, czyli "Strażnik 5" to łódź interwencyjno-pościgowa o prędkości maksymalnej 42 węzłów. SG-215, czyli "Strażnik 5" to łódź interwencyjno-pościgowa o prędkości maksymalnej 42 węzłów.

Kontrolują statki, interweniują w przypadku nielegalnego przekraczania granicy i biorą udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Cztery szybkie jednostki Morskiego Oddziału Straży Granicznej od lat dbają o bezpieczeństwo na polskiej części Bałtyku. Wkrótce zostaną wyremontowane.



Czy państwo powinno inwestować w wyposażenie Straży Granicznej?

Jednostki typu IC 16 M III to łodzie interwencyjno-pościgowe o długości prawie szesnastu metrów i wyporności 20 ton. Mogą płynąć z prędkością do 42 węzłów, czyli prawie 78 km/godz. Ich załoga liczy cztery osoby.

Obecnie Morski Oddział Straży Granicznej posiada cztery takie łodzie. Dwie należą do Pomorskiego, a dwie do Kaszubskiego Dywizjonu SG. I tak w Gdańsku stacjonuje jednostka o numerze burtowym SG-215, w Łebie SG-213, w Kołobrzegu SG-216, a w Świnoujściu SG-214.

Przeczytaj też: Straż Graniczna zbuduje na lotnisku w Rębiechowie nową bazę lotniczą

Zajmują się walką z nielegalnym przekraczaniem granicy, a także walką z przemytem substancji psychotropowych, broni, amunicji i towarów objętych akcyzą (alkohol i papierosy).

Poza tym zabezpieczają interesy ekonomiczne RP na polskich obszarach morskich, czyli mają przeciwdziałać m.in. nielegalnym połowom ryb i zanieczyszczaniu środowiska morskiego. A do tego biorą udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych.

- Na co dzień jednostki realizują wyjścia w celu eskortowania statków z materiałami niebezpiecznymi oraz statków pasażerskich, a także patrolowania polskich obszarów morskich i rozpoznawania na nich statków. Wychodzą również interwencyjnie, aby rozpoznać w rejonie granicy państwowej jednostki, które nie odpowiadają na wezwania operatorów Zautomatyzowanego Systemu Radarowego Nadzoru. Załogi jednostek SG kontrolują statki na polskich obszarach morskich - wyjaśnia Tadeusz Gruchalla z MOSG.
Po latach cztery szybkie łodzie czeka jednak remont dokowy i przeprowadzenie przeglądu dla odnowienia klasy Polskiego Rejestru Statków. Jak wyjaśnia Straż Graniczna, wynika to z przepisów PRS, które nakazują w cyklu pięcioletnim przeprowadzanie przeglądu i remontu właśnie dla odnowienia klasy.

Piaskowanie, malowanie i wymiana zatrzasków

Przeglądy i remonty, na które Straż Graniczna ogłosiła przetarg, mają rozpocząć się i zakończyć jeszcze w tym roku.

Podwodne części kadłubów mają zostać wypiaskowane i pokryte trzema warstwami farb, a to dopiero początek, bo prace obejmują m.in. czyszczenie zbiorników paliwowych, wymianę zaworów, uszczelnień, a poza tym - w przypadku konkretnych jednostek - np. wymianę zatrzasków szuflad czy kuchenki elektrycznej. Dodatkowo zakupione będą urządzenia grzewcze o większej wydajności.

Przeczytaj też: Straż Graniczna będzie miała własną strzelnicę

Mimo że przetarg, który finansuje ze swojego budżetu Straż Graniczna, dotyczy czterech jednostek, to jak zapewnia MOSG, łodzie będą remontowane pojedynczo.

- Nie ma mowy o jednoczesnym wyłączaniu wszystkich czterech jednostek na czas przeglądu i remontu. Przedział czasowy narzucony przez MOSG wynika z terminów określonych w świadectwach klasy poszczególnych jednostek pływających i jest tak szeroki, że pozwoli na realizację całego zakresu przeglądów i remontów przy założeniu, że jednostki będą wyłączane ze służby pojedynczo - zapowiada Tadeusz Gruchalla.

Zobacz też jedną z większych jednostek Straży Granicznej typu SKS-40, których modernizacja odbywała się w poprzednich latach.

Opinie (66) 1 zablokowana

  • Czas oczyścić mundurowki ze złogów

    Na placówkach sg jeszcze dużo czerwonych pająków siedzi. Zwolenników kod i totalnej!!!!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane