• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czworo chętnych do projektowania Nowej Świętokrzyskiej

Krzysztof Koprowski
26 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska, a jej koniec przewidziano tuż przy granicy miasta z Kowalami. Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska, a jej koniec przewidziano tuż przy granicy miasta z Kowalami.

Cztery firmy zainteresowane są projektowaniem ul. Nowej Świętokrzyskiej, która będzie stanowiła główną oś komunikacyjną Południa. Droga wraz z torowiskiem tramwajowym może powstać w najbliższych latach.



Jeśli powstanie ul. Nowa Świętokrzyska, to w jaki sposób będziesz najczęściej z niej korzystać?

O wykonanie dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej starają się Mosty Katowice z Katowic oraz trzy lokalne biura projektowe: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, Transprojekt Gdański i Europrojekt Gdańsk.

Firmy te mają czas do 4 grudnia na złożenie ofert przetargowych. O wyborze zdecyduje w 90 proc. cena oraz w 10 proc. zaproponowany okres rękojmi. Na opracowanie kompleksowej dokumentacji zwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące, licząc od momentu podpisania umowy z miastem.

Wybór wykonawcy dokumentacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest prowadzony w formie przetargu ograniczonego.

Oznacza to, że zainteresowane firmy składają wniosek o dopuszczenie do przetargu, a dopiero po ich weryfikacji, m.in. pod kątem odpowiedniego doświadczenia, zapraszane są do składania ostatecznej oferty przetargowej z ceną swojej usługi (na tym etapie właśnie jesteśmy).

W przypadku dokumentacji dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, zgłosiły się cztery firmy i wszystkie zostały zakwalifikowane do drugiego etapu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie ominie zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową, która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej, Nowej Bulońskiej Północnej i (Nowej) Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ komunikacyjny okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Układ sieci komunikacji szynowej w rejonie Południa z zaznaczeniem tras ujętych w różnych dokumentach planistycznych. Układ sieci komunikacji szynowej w rejonie Południa z zaznaczeniem tras ujętych w różnych dokumentach planistycznych.
Ulica Nowa Świętokrzyska w pełnym układzie ma posiadać dwie dwupasowe jezdnie, torowisko tramwajowe oraz infrastrukturę rowerową i pieszą.

Decyzja o tym, czy układ drogowy będzie realizowany od razu w pełnej formie, nie została jeszcze podjęta. Niewykluczone więc, że podobnie, jak to miało miejsce w przypadku ul. Nowej Bulońskiej Północnej (dokumentację wykonał Europrojekt Gdańsk), powstanie najpierw tylko jedna jezdnia, torowisko, droga rowerowa i chodnik z zachowaniem rezerwy pod docelowy układ drogowy.

Czytaj też: Założenia transportowe dla Gdańska Południe

Nowa Świętokrzyska miała mieć wybranego projektanta już kilka miesięcy temu, ale w styczniu zapadła decyzja o nadaniu wyższego priorytetu projektowego dla ul. Nowej Politechnicznej i powrocie do tematu ul. Nowej Świętokrzyskiej w momencie wybrania wykonawcy dokumentacji ul. Nowej Politechnicznej (zostały nim Mosty Katowice).

Czytaj też: Nowa wizja Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W)

Budowa nowej osi komunikacyjnej Południa ma być prowadzona w najbliższej perspektywie finansowej Unii Europejskiej do 2020 r. Miasto liczy, że z racji ujęcia w niej promowanego przez Brukselę ekologicznego transportu alternatywnego wobec auta (w tym przypadku tramwaju), zyska ona wysokie dofinansowanie.

Szacunkowy koszt pełnego przekroju drogowo-tramwajowego ul. Nowej Świętokrzyskiej to 340 mln zł.

Czytaj też: 3 x 5, czyli wizja Gdańska do roku 2020

Zobacz przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej.

Koncepcja przebiegu nowej wersji ul. Nowej Politechnicznej - Trasy GP-W.

Opinie (109)

  • drogi a osiedla (2)

    a mnie zastanawia fakt, dlaczego najpierw nie buduje się porządnych dróg, a potem dopiero osiedli. Tylko jak powstaną ogromne osiedla to się ludziska zastanawiają jak te drogi upchać pomiędzy budynkami? Co się dziej na Jabłoniowej? Koszmar. Bloki gonią bloki, a droga - masakra:(

    • 12 2

    • Tereny przy obwodnicy pod deweloperke byly kupowane

      po 1-2 zł za m2 jako ziemia rolnicza , a potem powoli odrolnione. To nie Warszawa gdzie można wstawiać plomby i nadbudowki w dobrych dzielnicach. Przykład dobrej lokalizacji masz np. przy morzu wtedy metr kosztuje kilkanaście tysiaków. Nie ma gdzie budować - nawet na Zaspie ludzie się biczą, więc developer woli zbudować coś tanio.

      • 5 1

    • Bo wtedy ludzie mówią a po co i że są marnowane pieniądze

      Wystarczy spojrzeć na komentarze przy PKM, gdzie akurat wyprzedzono powstanie części osiedli i najwięcej jest właśnie komentarzy tego typu.

      • 11 0

  • dlaczego za ułamek przewidywanych nakładów na ten kolejny gargamel infrastrukturalny (1)

    nie zbudować rowerostrady wzdłuż doliny potoku oruńskiego?

    Ten temat pojawił się w dokumentach miasta już w 2010 roku czyli pięć lat temu.

    Zamiast budować wygodną drogę dla rowerów i pieszych wzdłuż doliny potoku, to zbudowali drogę rowerową w poprzek doliny - byle do węzła przy rondzie a nie do głównej osi komunikacyjnej miasta.

    • 4 10

    • Dla 3 osób na krzyż , ktore jezdzą caly rok , a nie tylko

      sezon nie opłaca się. To tak jakbyś zbudował sobie w Gdańsku basen odkryty. Może jakby to było przy EC z podgrzewaną wodą ...

      • 4 1

  • (1)

    Czy na zakończeniu tej trasy tramwajowej również będą takie niedorzeczne protezy, jak w Migowie?

    • 1 3

    • Z tej protezy linia pobiegnie dalej do Ujeściska. Czy to aż tak niedorzeczne ?

      • 1 1

  • tyle razy przekładali budowę nowej świętokrzyskiej... uwierzę, jak pojadę nią. Tymczasem kolejne 5 lat w korku...

    • 7 2

  • I do tego najwieksza bzdura

    to nowa wersja tzw. Nowej Politechnicznej...........by zachować pare ruder Do Studzienki to lekka reka wydaja dodtakowe mln..........!!!! Zamiast upraszczac komplikuja a nalezy pamietac za kasa dla pomorskiego sie skonczy..........za wierność PO ...............nie msciwy PIS przeciez tego nie zapomni.........., poza tym komunikacja elektryczna tj przyszlość (ale nie tramwaji z liniami wielokilometrowymi i z bezsensownymi wezlami przesiadkowymi w miejscach do tego najmniej odpowiednich). Brak parkingow i wezlow przesiadkowych na obrzezach miast tzn okolice obwodnicy i stamad szybki dowoz pasazerów..........a tak co dojezdza do Jasienia, wsiada tam , po czym po 4 przystankach znow sie przesiada,,,,,jedzie znow 5 przystankow do Gd.gl.. i znow sie przesiada!!!!!!!!!!!!!!!To jest dopiero sprawna komunikacja!!!!!!!!!

    • 2 4

  • Ide o zakład, że pomimo zmiany władzy w Gdańsku będą dalej budować a w Gdyni szukać winnych przez których się mało dzieje (2)

    • 36 7

    • winny zastoju w Gdyni juz dawno jest znany.....to Gdańsk (1)

      Przeciez w Gdyni wszystko jest super, tylko ci wredni sąsiedzi.....

      • 7 1

      • bo w Gdyni jest spoko, ale akurat PiS w niczym tu nie pomoże (najniśze poparcie na PiSu w kraju)

        • 0 2

  • Dwie dwupasmowe jezdnie?

    Po co? To miałoby sens, gdyby jedno z pasm było oddzielnym pasem dla autobusów, ale na to BRG nie pozwoli. Jeśli wszystko dla samochodów, to tylko zwiększy korki.

    • 4 4

  • Wiadomo że ta ulica nie powstanie. Dziś są inne priorytety.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane