- 1 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (136 opinii)
- 2 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (187 opinii)
- 3 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (69 opinii)
- 4 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (125 opinii)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (128 opinii)
- 6 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (25 opinii)
Czy drzewa przy drogach są niebezpieczne?
Wojewoda pomorski Ryszard Stachurski zwraca uwagę, że na Pomorzu stanowczo zbyt często dochodzi do tragicznych wypadków, następujących w wyniku wjechania w drzewo. I sugeruje, że niektóre z nich nie powinny stać przy drogach, bo oprócz ochrony środowiska, powinniśmy je oceniać także przez pryzmat bezpieczeństwa użytkowników ruchu. Ma rację?
- Do tej pory wojewoda po części podzielał opinię tych, którzy uważają, że to nie drzewa winne są wypadkom, bo to nie one wpadają na jadące ulicami pojazdy. Dane statystyczne sprawiły jednak, że nieco inaczej zaczął patrzeć na ten problem. Nie chodzi oczywiście o to, aby z dnia na dzień zacząć wycinać przydrożne drzewa. Wojewodzie zależy raczej na tym, abyśmy na sprawę nie patrzyli wyłącznie przez pryzmat ochrony przyrody. Musimy myśleć również o bezpieczeństwie użytkowników ruchu drogowego - mówi Roman Nowak, rzecznik prasowy wojewody.
129 ofiar śmiertelnych w ciągu trzech lat
Co sprawiło, że wojewoda zaczął zmieniać zdanie? Przede wszystkim wciąż niepokojąco duże liczby. W latach 2012-2014 w wyniku najechania na drzewo na drogach województwa pomorskiego w 756 wypadkach zginęło aż 129 osób, a 1047 zostało rannych. Najlepiej pod tym względem jest w Trójmieście, ale trzeba sobie jasno powiedzieć, że jest u nas najmniej dróg, przy których krawędzi posadzone są drzewa. W Gdańsku odnotowano 16 takich przypadków, w których 6 osób poniosło śmierć, a 20 zostało rannych. W Gdyni miało miejsce 11 wypadków z najechaniem na drzewo - nikt w nich nie zginął, ale obrażenia odniosło 21 osób. W Sopocie nie odnotowano w tym czasie tego rodzaju zdarzeń.
Dużo gorzej jest w innych regionach Pomorza. W powiecie gdańskim (okolice Pruszcza) w 52 wypadkach śmierć poniosło 7 osób, a 68 zostało rannych. Najwięcej wypadków z najechaniem na drzewo w latach 2012-2014 odnotowano w powiecie starogardzkim (87), kartuskim (83), słupskim (70) i kościerskim (64). Najwięcej osób zginęło w powiecie puckim (13), słupskim (12), kartuskim (11) i wejherowskim (10).
Wypadków będzie mniej, jeśli kierowcy zwolnią
W statystykach, które dostał wojewoda, próżno jednak szukać przyczyn najechania na drzewo. Z policyjnych statystyk wynika natomiast niezbicie, że w takich miejscach zdecydowanie najczęstszymi przyczynami wypadków jest przekraczanie dozwolonej prędkości, niedopasowanie jej do warunków na drodze (deszcz, mgła), a także wyprzedzanie w miejscach niebezpiecznych. W drzewa wjeżdżają też pijani kierowcy, a bardzo rzadko przyczyną takich wypadków jest np. usterka pojazdu, zaśnięcie kierowcy czy zły stan techniczny drogi.
Czytaj także: 32 ofiary po uderzeniu autobusu w drzewo, katastrofa w Kokoszkach
- Bez względu na to, co doprowadziło do najechania na drzewo, bezspornym pozostaje fakt, że zgon lub obrażenia następowały w wyniku uderzenia w znajdującą się w najbliższym otoczeniu drogi przeszkodę. Nie ulega jednak wątpliwości, że stosowanie się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego i dostosowywanie prędkości do warunków panujących na drodze są najskuteczniejszym sposobem na poprawę dramatycznych statystyk - podkreśla Roman Nowak.
Drzewa sadzić, ale nie wszędzie
Co więc proponuje wojewoda? Chciałby, aby odpowiednie służby przyjrzały się miejscom, w których najczęściej dochodzi do najechania na drzewa. Będzie rozmawiał m.in. z przedstawicielami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Ma nawet wsparcie Najwyższej Izby Kontroli, która od roku apeluje o zmiany w prawie, dotyczące nowych nasadzeń przy drogach.
- Nie tyle postulujemy wycinanie przydrożnych drzew, co wnioskujemy o to, aby nowych nie sadzić w pasie drogowym w pobliżu miejsc, gdzie doszło wcześniej do niebezpiecznych wypadków na skutek zderzenia z drzewem. Nowych nasadzeń powinno być jak najwięcej, ale niekoniecznie w miejscach, z których chwilę wcześniej usunięto drzewa uznane za zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego - podkreśla Paweł Biedziak, rzecznik NIK.
Podobny trend widać niemal na całym świecie. Dwa lata temu Francuska Rada Bezpieczeństwa Drogowego wnioskowała o wycięcie nawet zdrowych drzew przy drodze, bo po usunięciu chorych znacznie spadła liczba śmiertelnych wypadków. W większości miejsc Skandynawii i Niemiec drzewa - zwłaszcza na zakrętach - znakuje się odblaskowymi elementami, lub montuje przed nimi bariery energochłonne.
Opinie (536) 2 zablokowane
-
2015-08-19 14:28
zagadka (1)
Ile metrów od krawędzi jezdni znajduje się drzewo, na którym rozbił się samochód ze zdjęcia ilustrującego ten artykuł?
- 6 2
-
2015-08-19 16:18
i ile metrów torowiska tramwajowego oddziela to groźne drzewo od jezdni? ;--)
- 2 1
-
2015-08-19 15:39
PIESZYCH usunąć z miast i dróg bo stanowią zagrożenie dla kierowców. (2)
zbyt wielu pieszych niespodziewanie wpada na samochody gniotąc swym ciężarem maski, szyby, dachy samochodowe
- 10 2
-
2015-08-19 16:14
i CI ROWERZYŚCI co się pojawiają znikąd, jak strzały na Tytusie Romku itd
zakazać. rozgonić, zdelegalizować, bo groźni dla świętych furmanek- 1 1
-
2015-08-19 15:45
Tacy pijani pieszy jak ty?
- 1 1
-
2015-08-19 13:27
asfalt jest niebiezpieczny (1)
większość wypadków jest na drogach asfaltowych trzeba usunąć asfalt
- 21 4
-
2015-08-19 15:51
ciebie tez
- 0 5
-
2015-08-19 13:05
Ma racje. (...) (7)
- 82 27
-
2015-08-19 14:16
Wybory idą. (4)
Trzeba się podlizać parobkom w golfach.
- 9 6
-
2015-08-19 14:41
drogi parobku (3)
W nadchodzących wyborach nie będzie wybierany wojewoda
- 3 2
-
2015-08-19 15:47
A mówiłam synku cobyś jednak na WoSie notował a nie kozy kręcił.
- 4 0
-
2015-08-19 15:40
poczytaj o ustroju naszego panstwa, tosie,, (1)
- 4 1
-
2015-08-19 15:41
myślisz że on da radę? eee, chyba za trudne...
- 2 0
-
2015-08-19 13:21
dobrze mówi
- 2 2
-
2015-08-19 13:17
Nie ma. A na szczęście na jesieni
przestanie być wojewodą.
- 7 12
-
2015-08-19 15:44
Nie, drzewa nie są niebezpieczne.
Wypadki są powodowane przez ludzi, nie przez drzewa, barierki, przystanki autobusowe itd.
- 7 1
-
2015-08-19 13:27
Zamieńmy drzewa na ekrany !!! (3)
A powodów jest kilka. Ekrany:
- nie zrzucają liści,
- nie usychają,
- nie atakują kierowców wyskakując nieoczekiwanie (inaczej jak drzewa)
- posiadają miły w dotyku plastik (kora drzew jest passe)
- odgradzają od podziwiania wątpliwej wartości krajobrazu
- łatwiej naklejać plakaty
- nie dają zbędnego cienia - przecież każdy ma klieme
- dają pracę ludziom, którzy muszą je czyścić i naprawiać
- nie rosną do nie wiadomo jakich rozmiarów- 16 2
-
2015-08-19 13:29
taaaak (1)
to bardzo zacna idea. Wreszcie ktoś mądry pisze. Postawić ekrany przy każdej ulicy!!!
- 5 1
-
2015-08-19 15:41
i w poprzek też
- 1 0
-
2015-08-19 15:36
o ile zakład że ten sam rodzaj kierowców cymbałów będzie się rozbijał o ekrany
- 1 0
-
2015-08-19 15:40
Drzewa nie sa niebezpieczne. Niebezpieczni sa kierowcy
- 9 1
-
2015-08-19 15:00
Drzewa są niebezpieczne (2)
Tak samo słupy trakcji trolejbusowej/tramwajowej, latarnie, budynki, barierki a nawet krawężniki, znaki drogowe i mosty. Wszystkie do usunięcia, będzie bezpieczniej.
- 12 4
-
2015-08-19 15:31
i piesi - koniecznie do usunięcia, koniecznie!!! (1)
- 4 1
-
2015-08-19 15:35
no i inne samochody.
jak by był tylko jeden, na wielkim wybetonowanym na łyso świecie, było by dość bezpiecznie- 2 0
-
2015-08-19 15:18
Ludzie to imbecyle
Jedzie Taka/Taki i uważa się za rajdowca na zrytych dziurami drogach. Jeśli taki przywali w drzewo to powinien być tam zostawiony jak rozjechany kot na poboczu
- 7 2
-
2015-08-19 14:57
Idzmy dalej zlikwidowac domy przy drogach,tez stwarzaja zagrorzenie.debile i tyle w temacie
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.