Czy elektryfikacja Kolei Metropolitalnej jest niezbędna? Będą problemy jak z SKM?

Plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Strzyży.
Plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Strzyży. fot. PKM

Za rok powinny wyjechać pierwsze składy na nową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Władze samorządu wojewódzkiego już jednak myślą o dalszym rozwoju linii - budowie sieci trakcyjnej. Czy słusznie? Sprawdziliśmy argumenty za i przeciw.



Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności do elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny na zamówienie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. To wstęp do gry o unijne pieniądze dla tego przedsięwzięcia. Razem z elektryfikacją linii do Kościerzyny, mają być prowadzone identyczne prace na 18-kilometrowej linii PKM między Osową a Wrzeszczem. Gotowa sieć trakcyjna na tych trasach umożliwi przejazd m.in. elektrycznym zespołom trakcyjnym z Gdyni do Gdańska przez lotnisko w Rębiechowie. Całe przedsięwzięcie miałoby się skończyć do 2018 r.

Inwestycja wciąż jest bardziej w głowach kolejarzy i władz samorządu, niż na papierze w postaci projektu, stąd warto się zastanowić, czy elektryfikacja w ogóle jest nam potrzebna. Czy oczekiwania ze strony wielu mieszkańców nie są nieco na wyrost, tym bardziej, że część osób, nawet tych związanych z PKM-ką, wieszczy zelektryfikowanej linii problemy podobne, z jakimi obecnie boryka się serwująca nam regularne awarie linia SKM?

Wada: elektrowozy gorsze od spalinówek dla środowiska

W szufladach siedziby spółki PKM, która jest odpowiedzialna za obecną budowę 18-kilometrowej linii, znajduje się ekspertyza unijnych urzędników z JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions, czyli Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów) na temat różnic między koleją spalinową, a elektryczną między Wrzeszczem a Osową.

Ekspertyza ocenia krytycznie wprowadzenie elektryfikacji na budowie wspomnianej linii. Wyjściem do tego typu założenia jest m.in. fakt, że na terenie Polski energię elektryczną pozyskuje się głównie z węgla. Uzyskanie z niego energii i spożytkowanie w elektrowozie powoduje większe szkody dla środowiska, niż przejazd spalinowozu w tym samym czasie i na tym samym odcinku.

Stąd też już w fazie przygotowań do budowy PKM projekt budowlany elektryfikacji trafił razem z ekspertyzą do wspomnianej szuflady.

Zobacz dzień otwarty na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w dzielnicy Strzyża.

Zobacz dzień otwarty na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w dzielnicy Strzyża.

Wada: wysoki koszt elektryfikacji

Obecnie kolejarze szacują, że kilometr elektryfikacji jednotorowej linii kolejowej może kosztować od 500 tys. do 1 mln zł. Stąd koszt rozbudowy infrastruktury tylko na linii PKM zamknąłby się w kwocie ok. 40 mln zł. Na linii PKP PLK, która jest jednotorowa (pomijając stacje) szacuje się, że łączny koszt budowy sieci trakcyjnej z Gdyni do Kościerzyny pochłonąłby 70-80 mln zł.

Łączny koszt obu wspomnianych inwestycji na obu liniach wyniósłby tyle, co sama modernizacja torowiska z ubiegłego roku właśnie linii między Gdynią a Kościerzyną. W tej cenie można nabyć także kolejnych 10 składów spalinowych od Pesy.

Przebieg linii PKM w Gdańsku.

Przebieg linii PKM w Gdańsku.

Wada: częste awarie sieci trakcyjnej

Sieć trakcyjna to jeden z najbardziej awaryjnych elementów infrastruktury kolejowej. Regularnie przekonuje się o tym kilkanaście tysięcy pasażerów PKP SKM w Trójmieście. Awarie tej infrastruktury występują przynajmniej raz w miesiącu letnim i do kilku razy w okresie zimowym.

Sytuację zawdzięczamy bliskiemu położeniu morza. Eksperci kolejowi twierdzą, że sieć trakcyjna na terenach wilgotnych i wietrznych jest kilkakrotnie bardziej narażona na uszkodzenia - zerwania niż w pozostałych regionach.

Zarządca linii kolejowej musi także wyposażyć się w sprzęt naprawczy sieci trakcyjnej i zatrudnić ekipę, która będzie umiała z niego korzystać. Można też zlecać firmom naprawy sieci, ale w obu tych przypadkach pasażerowie będą de facto płacić więcej.

Czy linia PKM powinna zostać zelektryfikowana?

Zobacz wyniki (1334)
Wada: szpetna przestrzeń

Elektryfikacja linii to kilometry drutu i setki bramownic lub słupów. Czy w takiej scenerii można się zakochać? Niekoniecznie. Przykład z linii relacji Gdańsk - Gdynia pokazuje, że wolimy zasłonić linię kolejową zielenią.

Budowana linia PKM będzie kolejową trasą z pięknymi widokami - m.in. na zbiornik Jasień, Niedźwiednik, Wrzeszcz i Strzyżę. Jeśli wstawimy tam słupy i bramownice ten niepowtarzalny widok zostanie zaburzony.

Zaleta: m.in. pociągi dalekobieżne przed lotniskiem

Elektryfikacja linii zapewnia jednak sprawne połączenia. Pociągi z napędem elektrycznym rozpędzają się szybciej niż podobne składy wyposażone w silnik spalinowy. Osiągają też większe prędkości.

Ważną sprawą jest także moc uzyskiwana przez lokomotywy. Moc silnika spalinowego jest ograniczona konstrukcją silnika i dlatego lokomotywy spalinowej nie można przeciążać. Silniki trakcyjne lokomotywy elektrycznej są przeciążane chwilowo - mogą wtedy ruszyć z cięższym składem niż pojazd spalinowy.

Drut z napięciem 3kV na linii PKM i z Gdyni do Kościerzyny może okazać się niezbędny, gdy pomarzymy o usprawnieniu transportu kolejowego między krajowymi lotniskami i będziemy chcieli użyć przy tym m.in. choćby nawet pociągów Pendolino (należałoby wcześniej wydłużyć peron przy lotnisku). Spółka PKP Intercity nie będzie miała problemu ze skierowaniem nowych składów na szlak.

Zaleta: niskie koszty eksploatacji pociągów elektrycznych

Warto też pamiętać, że koszty eksploatacyjne spalinowozu są także większe, niż lokomotywy elektrycznej, poza tym żywotność lokomotywy spalinowej ze względu na szybsze zużywanie się silnika spalinowego jest krótsza od żywotności lokomotywy elektrycznej. Różnica może wynosić nawet 30 proc.

Lokomotywa elektryczna może ponadto odbierać nieograniczoną ilość energii elektrycznej z sieci trakcyjnej, stąd czas pracy elektrowozu jest teoretycznie nieograniczony. Czas pracy lokomotywy spalinowej wyznacza natomiast po prostu zapas paliwa.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • a nie ma składów dualnych? na prąd i mazut? (18)

    • 72 12

    • raczej na rope i prad (10)

      silnik spalinowy pracuje na stalych obrotach ktore go nie obciazaja. ten spalinowy silnik napedza silnik elektryczny ktory to przekazuje bezposrednio moc na kola.

      dzieki temu uklad bedzie mniej awaryjny, bedzie mial lepsze osiagi. bedzie ekologiczny

      • 19 3

      • błysnąles... nie o to pytałem. (7)

        każdy wie, że w spalinowych do napędu i tak jest silnik elektryczny nie ma skrzyni biegów, Przekładni itp, tylko "prądnica" i silniki elektryczne. pytanie brzmiało czy są na prąd z trakcji i z własnegoźródła...

        • 4 3

        • Pendolino (1)

          Przykład trakcji elektrycznej i dużej prędkości pociągów widać na przykładzie nowych wyremontowanych skmendolino(max 60km/h).

          • 6 11

          • max 60 ?

            Może na trasie Gdynia-Gdańsk tak i jest, bo skład nie ma się jak rozpędzić. Ale na odcinkach Cisowa-Janowo i Rumia-Reda regularnie osiągają 90-100 km/h.

            • 2 0

        • Ja na przykład nie wiedziałem.

          forum takie pouczające

          • 6 0

        • Każdy wie, ale nie wie.

          No nie do końca tak jest. W spalinowych zespołach trakcyjnych i autobusach spalinowych nasi producenci stosują przekładnie hydrodynamiczne ( np. Voith'a). W lokomotywach spalinowych takie rozwiązanie jest popularne ( silnik spalinowy->prądnica-> elektryczne silniki trakcyjne).

          • 3 0

        • Electro-diesel (1)

          Są takie pojazdy, zarówno lokomotywy, jak i zespoły trakcyjne. Hasło: electro-diesel, np.:

          • 1 0

          • ... odsyłacz wycięło, ale wystarczy wpisać w anglojęzyczną Wikipedię lub choćby i w Google.

            • 1 0

        • Nie prawda... W spalinowozach Pesy i Newagu, jakie jeżdżą po naszym województwie, silnik spalinowy to tzw. powerpack, czyli wysokoprężny motor zespolony z przekładnią trakcyjną (skrzynią biegów), która to podaje moment obrotowy za pośrednictwem wału Cardana (przegubu asynchronicznego, co dalej komplikuje konstrukcję) na przekładnię nawrotną osadzoną już na ramie wózka napędowego. Generalnie przy napędzaniu tychże zespołów nie jest używany silnik elektryczny, co więcej, każdy kto jechał takim SZT wie, że zmiana przełożeń jest doskonale wyczuwalna. :)

          • 0 0

      • CZYLI HYBRYDA taka sama jak w samochodach osobowych

        ogólnie sprawność termodynamiczna obiegów spalinowych pracujących w sposób ciągły i stabilny jest wyższa od takiej samej sprawności obiegów węglowo - parowo - elektrycznych! ale to przyszłość !!

        • 2 1

      • Guzik prawda...

        Przeczytaj uważnie artykuł, wyszło im że prąd z elektrowni na węgiel spowoduje więcej zanieczyszczeń atmosfery.
        Z tą ekologią jest tak jak z ekologicznymi samochodami i maszynami na akumulator.
        Aby pojechały trzeba je naładować z sieci prądem wyprodukowanym w węglowej elektrowni, po pewnym czasie wymienić akumulator którego wyprodukowanie też pochłania energię, surowce a stary utylizować.

        • 2 0

    • te ankiety, jakby spoleczenstwo we wszytkim bylo wyedykowane tak specjalistycznie, ze swiadomie podejmuje decyzje

      albo robia specjalisci albo niech decyduja ankiety

      • 14 1

    • Hybrydy w Polsce są nieekologiczne.... (2)

      Precz z elektrycznością z węgla w Polsce. Budujmy atomówki....

      • 20 11

      • a co zrobisz z odpadami radioaktywnymi? Wyślesz w kosmos?

        ..

        • 4 2

      • wyborca

        Polac mu dobrze prawi, wszystko elektryczne i budowac atomowki. A odpady zutylizujemy jak te co nam spalaja w porcie pochodzenia ukrainskiego hehe

        • 2 0

    • Ja proponuję konie pociągowe jak w dyliżansach za dawnych lat. (2)

      Będzie cicho i ekologicznie i sielsko O!
      (nie łączyć z wozami nad Morskie Oko)

      • 8 2

      • hybryda wołowo-elektryczna (1)

        ...jak na statkach dwu-wołowych Pratchetta ;-) (Niuch = Snuff)
        tyle ze zamiast kieratu trzeba by użyć bieżni jak w GYM
        bo lokomotywa jest węższa niż barka.
        Nadmiar mocy gromadzony w akumulatorach, by ruszyć z miejsca.

        jestem 100% pewien, że to się da zrobić!
        wyobrażacie sobie pociągi roztaczające woń nawozu i porykiwanie wołów?
        a paliwo rosnące na polu?

        jak szaleć to szaleć ;-) wyżej Świata Dysku nie podskoczycie!

        • 5 0

        • Beri

          niuch+snuff+wzdyg?

          • 1 0

  • (6)

    Trzeba zrobic elektryfikacje, bo inaczej pkm po wsze czasy bedzie jezdzic skladami, ktore maja za malo drzwi.

    Pokretne, idiotyczne, ale co sie dziwic - dziekujmy urzednikom.

    • 163 7

    • (4)

      ja sie boje, ze wtedy puszcza 40letnie kible przed modyfikacja.

      • 21 5

      • i co? (3)

        Rozumiem, ze szlachcic nie moglby zniesc mysli przejechania sie sprawnym pojazdem, jesli ten nie swieci nowoscia?

        Wolisz rozumiem isc pieszo z Wrzeszcza na lotnisko, czy uzyc swojego tedeja?

        Ludzie, czy Wy naprawde widzicie problemy tylko tam, gdzie ich nie ma? Skad w Was tyle kompleksow...

        • 9 14

        • (2)

          wstyd taki bangladesz pokazywac przyjezdnym. szczegolnie jak po otwarciu drzwi rozprzestrzeni sie smrod zapomnianego tam obs*anego menela.
          a tedeja nie mam, dizle sa dla bogaczy.

          • 11 6

          • (1)

            chyba nie ma obaw że na pkm puszczą starocie, bo tam za stromo
            po prostu.

            • 6 2

            • Dla kogo za stromo?

              EN57 jeżdżą do Zakopca i dają radę bez piaskowania, więc nie rozpowszechniaj bzdur i nie uprawiaj demagogii.
              A na PKM-ce nie ma możliwości puszczenia staroci (chyba, że awaryjnie), bo zakupione składy będą należały do UM albo do PKM, a przewoźnicy będą organizować jedynie same przewozy - czyli zapewniać obsługę dla nie swoich pociągów.

              • 5 1

    • Zobaczymy reakcje mieszkańców na nocne przejazdy spalinowych składów. Do miasta tylko elektryki.

      • 4 0

  • Hałas (6)

    A hałas? Przeciez kolejka przebiega tak blisko naszego parku krajobrazowego!?

    • 46 41

    • Ale co hałas?

      W obu przypadkach więcej hałasuje jazda, niż silnik.

      • 34 8

    • (1)

      parkowi nie przeszkadzaja latajace nisko samoloty, poprzecinanie spacerowa i slowackiego, tarabaniacy w dzwony klecha w matemblewie. zwierzaki sa przyzwyczajone do mieszkania w miescie.

      • 41 10

      • Bujaj Volta

        • 1 12

    • przejdź się na linię Gdynia Kościerzyna i poczekaj na autobus szynowy (1)

      pomyka aż miło i prawie wcale go nie słychać

      • 27 3

      • Ale przecież:

        Komunizm to władza rad plus elektryfikacja całego kraju

        • 1 0

    • Taka mam koncepcje

      Rozda się wszystkim zatyczki do uszu. Zwierzętom też.

      • 11 1

  • (6)

    Pendolino pod lotniskiem? I tak sie nie rozpedzi, bo co chwile jest przystanek, to po co mowic, ze zaleta jest predkosc? Bedzie jechac w takim samym albo bardzo zblizonym czasie jak pkm niezelektryfikowana.

    • 78 19

    • (1)

      Tak, ale takie częste hamowania i ruszania, to jednocześnie więcej spalin. A wówczas powstaje pytanie, po co w ogóle było budować tę kolej ?

      • 5 5

      • energię elektryczną pozyskuje się głównie z węgla.

        • 1 2

    • Pendolino nie zatrzymuje sie na kazdej stacji (1)

      • 14 1

      • a kolej metropolitalna - tak. po to wlasnie jest

        • 11 0

    • TAK !! * pendolino * jak najbardziej !! - powinno mieć przystanek ( opcja ) przy lotnisku ( i tylko tam )

      Dodatkowa porcja prestiżu zarówno dla portu lotniczego jak i samego składu. Może nie wszystkie składy miały by tamtedy jechać ( omijany byłby wtedy Sopot ) - ale część NAPEWNO TAK !! - zwłaszcza dla tych co chcieli by sie szybko i komfortowo dostać na lotnisko w Rebiechowie ze środka kraju - odciążenie Okęcia w sytuacjach powiedzmy niekorzystnych warunków ( mgła ... itp. ) zarowno w Gdańsku jak i w Warszawie... a i po drodze są lotniska... - to bardzo trafny pomysł ! BARDZO !

      • 0 0

    • Pendolino

      Pendolino nie służy do połączeń lokalnych i ukształtowanie trasy Wrzeszcz - Rębiechowo nie jest istotne. A byłoby niekorzystne dla pociągów dużych prędkości nie ze względu na liczbę przystanków, bo nie na wszystkich taki pociąg musi się zatrzymywać, ale ze względu na dość ostre jak na kolej łuki na sporej części trasy.

      • 0 0

  • Niezbednym jest tani wapolny bilet do 100 zl na Pkm.Skm.Ztm (6)

    bez takiego rozwiązania pkm nie bedzie sukcesem!

    • 141 7

    • (1)

      taki bilet zachęcił by do przesiadki z auta do komunikacji miejskiej

      • 39 0

      • błędem byloby juz po ukończeniu pierscienia drogowego wokol gdanska jego dalsze powiwkszanie lub budowa kolejnych dróg no chyba ze bus pasow.Te pieniądze powinny zostac przeznaczone na transport poblicznny nowe linie i ich czestotliwosc oraz tabor

        • 21 3

    • a czemu nie za 80.70 albo 50zł? (3)

      100zł nie pokryje kosztów, niestety.
      W warszawie wpływy z biletów nie sięgają nawet 40% i miasto dopłaca za to, że gminy sąsiednie korzystają z sieci.

      • 3 10

      • to mozna wprowadzic bilet z doplata nawet 70% (1)

        a w to miejsce zawezic do 2 pasow ruchu przelotowke przez trojmiasto dzieki czemu zaoszczedzimy kase na remonty 2 pasow ruchu.

        przepustowosc trasy sie zmniejszy, a ludzie zrezygnuja z jazdy autem bo po co stac w korkach. zaoszczedzone miejsce przeznaczyc na zielen przy drodze oraz wieksze doplaty

        • 17 3

        • 2 pasowa przelotówka? komunikację miejską trzeba rozwijać, ale nie kosztem infrastruktury drogowej, bo w ten sposób nie nadrobi się zapóźnień. Jak zbiorkom będzie regularny, czysty, mniej zatłoczony i bardziej dostępny to ludzie sami pomyślą o przesiadce. Ale teraz jak ktoś ma jechać na zakupy i wracać z 4 siatami zatłoczonym tramwajem, a potem dygać z nimi od przystanku do domu kilometr to ludzie wolą sobie już postać w korkach

          • 9 6

      • Dopłaca bo dzięki temu ludzie dojeżdżają do firm w stolicy

        A te firmy płacą tam podatki. Więcej płaca podatków niż kosztują doplaty

        • 1 0

  • A trzecia szyna? :/ (21)

    Zasilanie z trzeciej szyny i druty nie będą pękać ani krajobraz nie zmieni się

    • 136 15

    • (3)

      .. tylko przejścia dla żab, węży i nietoperzy trzeba będzie wybudować :)

      • 35 2

      • (1)

        żaba przeskoczy,
        nietoperz przeleci,
        a wąż niech spier...

        • 114 1

        • Wąż dał minussssssa :-)

          • 18 0

      • Tak, za dwie bańki
        Pozdrawiam

        • 4 0

    • (1)

      Do 3 ciej szyny musi być odgrodzony cały teren bo jeszcze jakiś idiota będzie przechodził i pomyśli że może by się położył na tej trzeciej szynie bo taka ładna i pociąg na pewno po niej nie jeździ...

      No i oczywiście PKM nie miała by możliwości jazdy po torach SKM chyba że miała by podbierak dolny i górny.

      • 40 0

      • a to problem dorobić taki

        podbierak?

        • 6 2

    • kolego takie rozwiazanie stosuje sie tylko w metrze albo tam gdzie ludzie nie chodza (8)

      • 24 5

      • Czyżby? Dobrze, że w Niemczech czy Anglii o tym nie wiedzą.

        • 37 5

      • no nie wiem... caly berlin jest opleciony "trzecia szyna" (1)

        A tam metro jeździ nie tylko pod ziemią się też na powierzchni..tzw.s-bahn!!

        • 19 1

        • a nawet U-Bahn wyskakuje na powierzchnię

          i to w Zentrum!

          • 16 0

      • z zasady ludzie po torach nie chodzą, więc wszystko się zgadza
        a kolej miejska nie powinna mieć kolizyjnych skrzyżowań i po problemie
        z resztą np. w Berlinie przy Pfarrer-Lütkehaus-Platz jest kolizyjne skrzyżowanie linii S-Bahn z ulicą

        • 7 0

      • postawić tabliczki "za chodzenie po torach w niewyznaczonym miejscu 1000 zł kary" (3)

        do tego parę kamerek. wtedy nikt nie będzie się pchał

        • 3 7

        • a nie lepiej postawić tabliczki "chodzenie po torach powoduje śmierć od porażenia prądem" (1)

          to chyba gorsza kara od 1000 zł

          • 16 0

          • Ani jedno,ani drugie nic nie da w Dzikim Kraju. Niech prąd po cichu robi swoje.

            • 10 0

        • Jak nie będzie

          przecież później można na biegun albo do ju ken dens

          • 1 0

    • 3 szyna jest za tanim rozwiazaniem i nie upp.lki sie za duzo dla siebie (5)

      poza tym zbyt prosty serwis i firma szwagra nie za robi tyle na obsłudze

      • 25 3

      • (4)

        jest to jedyny argument który jestem w stanie przyjąć przeciwko trzeciej szynie... niestety :-/

        • 24 1

        • trzecia szyna oznacza, że napięcie nigdy nie będzie mogło być zmienione np. na 25kV (3)

          przerwa między szynami jest za mała, by wygasić ewentualne wyładowanie łukowe

          • 4 0

          • Przewidujesz zmianę napięcia na sieci PKP? (2)

            Nie wierzę w to. Jak standard radziecki przyjęto, tak standard radziecki pozostanie. 3 kV DC forever...

            • 3 0

            • jeżeli będą chcieli myśleć o KDP odrobinę poważniej, niż teraz, to niestety ale będą musieli zmienić (1)

              2x25kV AC pozwoliłoby też np. zelektryfikować linię na Hel - podstacja zasilająca mogłaby stać w Gdyni, resztą zajęłyby się autotransformatory na słupach.

              • 3 0

              • Jakby myśleli poważnie to już by budowali infrastrukturę pod 300km/h. Poza tym mowa jest o kolei miejskiej więc po co wtrącać watki o KDP.

                • 2 0

  • (3)

    elektrownia smrodzi daleko kolej blisko

    • 59 1

    • Klątwa kościoła w Brętowie też blisko! (2)

      Na nic elektryfikacja, gdy inwestycja sczeźnie!

      Którzy podnieśliście świętokradczą dłoń na substancję zabytkową, o biada wam!

      Przez wieczność złotego cielca w Letnicy zębami do fundamentów rozgryzać będziecie, w miechy po bulwach odziani i szarpani od kruków!

      Wydał znak wysoki trybunał NSA jednak nie upamiętaliście się! Teraz dusze w*****ie!



      Ludu, upamiętajta się, bo wszystkie pomrzeta!

      Nadejdzie słuszna kara za Euro2012 i zaprawdę powiadam wam, bądźcie daleko, gdy to się stanie! Tam codziennie o 20:12 zapalcie świeczki i trzy razy głośno rzeknijcie "precz z PKM!", zasię poplujcie ku biletomatom. Inaczej biada wam!

      • 2 7

      • wooow.. ale staf.. (1)

        podziel się

        • 8 0

        • "teee, wilk, ty to się umiesz wyluzować"

          • 3 2

  • (3)

    Elektryfikacja - tak, ale w innej formie niż napowietrzna sieć drutów i słupów.

    • 25 12

    • elektryfikacja to najwcześniej za 50 lat (1)

      No i jak było do przewidzenia mimo aktywności urzędników od PKM próbujących ogłupić mieszkańców że sieć trakcyjna będzie później właśnie rozpoczęło się oswajanie z faktem że jeśli będzie elektryfikacja to najwcześniej za 50 lat? Co do zasłaniania się SKM to sieć trakcyjna SKM jest tak stara jak linia i przez to się ciągle zrywa. A do redakcji to co do zdjęcia do artykułu z Tynemouth: zdjęcie powyżej to zdjęcie z wiszącą siecią trakcyjną a zdjęcie poniżej to zdjęcie gdzie sieć trakcyjna znajduje się w tak zwanej "trzeciej szynie" czyli też jest zelektryfikowana.

      • 26 4

      • Redaktorzy trojmiasto

        pokazali znów klasę

        • 16 0

    • A właśnie po staremu - dla możliwości wydłużenia relacji do Tczewa czy

      Wejherowa.

      • 1 0

  • Sieć trakcyjna na PKM (5)

    Co za osioł pisze takie dyrdymały? Może wg zaleceń postawmy na PAROWOZY???

    • 89 13

    • hehe zgadza się (1)

      za parowozami przemawia romantyczny widok ciuchci, tani koszt eksploatacji- bo taniej palić węglem, start lokomotywy nie powoduje pobrania większej energii czyli zużywamy mniej węgla czyli mniej szkodzimy czyli jest ekologicznie ;) dodam jeszcze że nie ma awarii sieci i kosztów elektryfikacji a do tego mamy niskie koszty zakupu i jeszcze zrobimy zakup polskiego węgla wspierając rodzime górnictwo :))) mało argumentów?
      w ten sposób można nawet kogoś przekonać, że słoń nadaje się do wykonywania lotów w kosmos jako satelita GPS

      • 31 1

      • popieram

        a idąc dalej , możemy śmiało założyć, że najwięcej witamin znajduje się w aptece :D

        • 18 0

    • Nie osioł, tylko redaktor Maciej N. - słynny Pogromca korków z SSC

      Poza tym te ekspertyzy były robione pod konkretne zamówienie - po to aby wykazać, iż najpierw SZT, a dopiero potem EZT (dwa przetargi, dwie okazje do wiadomo czego no i do emerytury coraz bliżej).
      Koszty elektryfikacji linii dwutorowej to nie jest automatyczny przelicznik x2 w stosunku do linii jednotorowej. Słupy stawia się pomiędzy torami i nie ma potrzeby stawiania bramownic za wyjątkiem przystanków pomiędzy torami, ale tych zdaje sie nie będzie lub tylko ten przy terminalu.

      • 16 0

    • Po co parowozy - lepiej drezyny z napędem ręcznym (1)

      To dopiero będzie ekologia, zwłaszcza pod górę

      • 5 0

      • Drezyny - dobry pomysł

        Na Szadółkach mamy nadmiar biogazu, napełniać nim butle i założyć do drezyn motorowych jako źródło zasilania zamiast pochodnych ropy. Wtedy będzie sens istnienia Szadółek.
        PS
        Patent mój urzędasy!!!

        • 2 0

  • Wniosek jest taki: (5)

    Samochody elektryczne są gorsze od spalinowych dla środowiska. Zatem dlaczego miasto preferuje nieekologiczny transport, chociażby poprzez preferencje w parkowaniu ? Jeśli argumentem ma być to, że w mieście będzie mniej spalin, to dlaczego zamiast kolei metropolitalnej nie zbuduje się zwykłej drogi ?

    • 81 12

    • (1)

      Z racji efektu skali. Przewożąc np 200 osób jednym pociągiem potrzeba mniej paliwa niż do przewiezienia ich 200 samochodami. Poza tym chodzi także o to aby można było się bez samochodu łatwo dostać na lotnisko

      • 12 1

      • natomiast argumenty wyciagniete tu sa dosyc naciagane.

        Dlaczego nie zdecydowano sie zrobic miejsca na slupy pomiedzy torami, skoro tak chciano dbac o widoki.

        Brak elektryfikacji nie daje mozliwosci awaryjnego uzywania tej linii dla relacji Gdansk - Gdynia.

        Kwestia przyspieszenia tez jest nie bez znaczenia dla tak krotkich odcinkow miedzy stacjami.

        • 9 0

    • a nie można

      żeby pociąg był ciągnięty wołami??

      • 4 0

    • (1)

      Czy nikomu tutaj nie jest znane pojęcie SPRAWNOŚCI? Ilość energii uzyskiwana z jednostki paliwa w bloku energetycznym dużej elektrowni jest dwukrotnie większa, niż w małym silniku spalinowym. Nawet uwzględniając straty przesyłowe - opłaca się. W przypadku elekrociepłowni wskaźniki są jeszcze korzystniejsze.

      Oczywiście prądem lepiej napędzać pociąg, niż samochód - brak problemu akumulatorów.

      • 16 0

      • Rekuperacja

        Uwzględnij jeszcze odzysk energii hamowania i nagle okaże się, że artykuł jest zrobiony na zamówienie i kłamliwy. Energia elektryczna nie musi pochodzić wyłącznie ze spalania węgla. Energia elektryczna w Polsce jest mało zależna od zagranicznych (np. rosyjskich) surowców energetycznych. ........

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.