Budynek ocaleje, ale bez mieszkańców
29 czerwca 2022
(158 opinii)
Czy Gdańsk poprzez budowę architektonicznych ikon może powtórzyć sukces Bilbao oraz jak projektować drogi, by służyły nie tylko do szybkiego przejazdu samochodem, ale by też prezentowały się atrakcyjne i zachęcały do spacerów - te tematy poruszano podczas debaty "Gdańsk. Tu rośnie nowe centrum Europy" w ECS, zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto.
Budowa Muzeum II Wojny Światowej z lotu ptaka.
Koncepcja Trasy GP-W autorstwa biura architektonicznego Alter Polis.
2015-12-09 13:23
i nie weźmie się za egzekwowanie przepisów dotyczących parkowania, nie mówiąc o wyjaśnianiu mieszkańcom, że posiadanie samochodu
- nie implikuje prawa do parkowania go w dowolnym miejscu,
nie implikuje również prawa korzystania z niego w dowolny sposób
(dotyczy to zwłaszcza parkowania na chodnikach oraz/lub lekceważenia limitów prędkości), to będziemy mieli ciągle do czynienia z dryfem strategicznym: miasto coraz bardziej rozlazłe, poprzecinane drogami "szybkiego" ruchu i innymi przejawami przesuwania granic kompromisu na rzecz mieszkańców przyspawanych mentalnie do fotela samochodu
2015-12-09 15:00
koleś, a może jeszcze maja karać i pozwalać mieć jeden samochód na rodzinę?
2015-12-09 17:07
uważasz za nieskuteczne.
Przeginanie już dawno się opatrzyło i można tylko ziewnąć na taki tekst.
Dobre miasto to takie, które dba przede wszystkim o pieszych, nie zapominając o rowerzystach i klientach transportu publicznego.
Miasto myślące przede wszystkim o użytkownikach samochodów już mamy.
Ciekawe, czy samochód parkujesz w swoim przedpokoju?
2015-12-09 17:12
Dobre miasto to takie, ktore traktuje wszystkich jednakowo - sprawiedliwie.
2015-12-10 08:22
zgadza się. więc dlaczego wydaje się nieproporcjonalnie więcej pieniędzy dla tych którzy jeżdzą samochodami? Porównaj sobie ile miejsca na ulicach i chodnikach mają samochody a ile piesi czy rowerzyści
2015-12-12 16:49
2015-12-10 09:19
2015-12-10 08:13
aż się rzygać chce od czytania ciągle tych samych paranoicznych tekstów
2015-12-09 22:43
Oto cudowne dziecko dwóch pedałów-nie szukacie tu podtekstu,jest to cytat z dziennikarza spotowego Tomaszewskiego- wydobyło z otworu gębowego odgłos nieartykułowany.
2015-12-09 15:14
"Przejdźcie się państwo tą ulicą i potem powiedzcie mieszkańcom: tu zrobimy tramwaj, a na wysokości pierwszego piętra, na wyciągniecie ręki będziecie mieli trakcję elektryczną do jego zasilania"
Czyli przy Boh. Getta mieszkaja lepsi ludzie niz przy Do Studzienki lub Mickiewicza. Tamci moga miec taki widok z okna. Co wiecej, aktualni mieszkancy Do Studzienki moga zostac eksmitowani, a sama ulica moze zostac przeksztalcona niemalze w droge ekspresowa.
I to jest ok. Im nikt w oczy nikt patrzec nie musi, ani nic nie mowic.
Ciesze sie, ze urzednicy tak silnie bronia mieszkancow. Szkoda, ze jakos dziwnie 200m odleglosc tak silnie wplywa na moc owej obrony.
2015-12-09 15:42
Na Studzienki i Mickiewicza ruch jest cały czas duży i mieszkańcy są przyzwyczajeni do hałasu. Na wartość ich mieszkań też to nie wpłynie. Co innego z Bohaterów Getta. A ci eksmitowani z Do Studzienki to tylko na tym zyskają.
2015-12-09 15:12
niech zaczną od zlikwidowania własnego darmowego parkingu
2015-12-09 13:56
Nadal sobie nie przyswoiłeś, że posiadanie roweru nie implikuje prawa do pieprzenia od rzeczy w komentarzach...
2015-12-09 13:33
Ikony tak - makabryły nie. Drogi tak - autostrady prze miasto nie.
2015-12-09 16:03
2015-12-09 16:05
...bo powstanie gorszy.
Ten jest przynajmniej oswojony.
2015-12-10 12:40
I niewysoki i łatwy do zburzenia...
2015-12-09 22:24
akurat LOT to budynek symbol.
Czy ty wiesz ile pokoleń się tu umawiało na randki??
2015-12-09 13:19
Bo chyba nie mamy na myśli rdzawego pudła ecs, albo forum radunia stylistycznie rodem z lat 90.
2015-12-09 22:16
Toż to majstersztyk architektury :-) ;-)
2015-12-10 12:39
Sory za minus. Nie zauważyłem emotii a są tacy co takie brednie piszą na poważnie.
2015-12-09 15:13
2015-12-09 15:32
Maracki jak to Mariacki. Ale już cały zespół kościołów na starym mieście jak najbardziej...
2015-12-10 11:20
Pragnę tylko zaznaczyć, że kościół Mariacki jest największą świątynią na świecie zbudowaną z cegły.
2015-12-10 12:38
Na podmurówce kamiennej. :) ceglanych jest więcej.
2015-12-09 23:25
Żuraw, żurawie portowe, Dworzec Główny PKP, Kościół Mariacki, Katedra Oliwska, most wantowy, Złota Brama, budynek LOT, Zaspa (z lotu ptaka), falowce, ulica Mariacka i kilka innych obiektów, które stanowią wizytówkę Gdańska. Takie rzeczy tylko tutaj :)
2015-12-09 13:36
Jedna z naszych ikon architektury - wynalazczyni systemu metropolitalnych dróg płytowych odeszła do Warszawy ...
2015-12-09 13:25
gdańskie ikony architektury to choćby wiele budynków zbudowanych w stylu renesansu niderlandzkiego, np. Zbrojownia oglądana od ulicy Piwnej.
Z nowych realizacji ikoną może być stadion (dawniej PGE Arena)
2015-12-10 11:00
Jak się już pisze tak długi artykuł, to chociaż rzetelnie, błagam. Złota 44 absolutnie NIE zbankrutowała, zmienił się tylko inwestor (co na dobre zresztą wyszło dla budowy). Budynek już rozpoczął kampanię sprzedażową i prace idą zgodnie z planem. Tekst, albo cytat tego pana wprowadza w błąd... A z tą wizualizacją powyżej to już jakieś fatum. Gwarantuję, że można znaleźc w necie wizualizacje, które wyglądają niemal identycznie jak stan faktyczny (te ostatnie sprzed rozpoczęcia prac). Ale oczywiście trzeba dorzucić to co "najdziwniejsze", żeby była nutka sensacji.
2015-12-10 09:10
i nic tego nie zmieni!!!!
2015-12-09 13:28
Jakie korzyści ma piszący na siłę te wierszówki lobbując jedno i drugie stowarzyszenie którego jest się członkiem? Czy istnieje coś takiego jak rzetelność dziennikarska?
2015-12-09 15:10
Przez co oczywistym jest, ze moze uznawac np. prace nad komorkami macierzystymi za nieetyczne.
FRAG prezentuje pewna wizje miasta. Mozesz sie z nia zgadzac lub nie. Podaj prosze Twoja wizje miasta. Z checia dowiem sie, czy istnieje, abym mogl sie z nia zgodzic lub ja skrytykowac.
Puste slowa krytyki z Twojej strony nic nie wnoszace do dyskusji.
2015-12-09 15:31
A wizje FRAG to powrót do średniowiecza z ich wąskimi uliczkami obstawionymi sławetnymi pierzejami budynków ściśniętych do granic możliwości. Oni nawet nie zdążyli zauważyć, że był ktoś taki jak baron Hausmann. Ludzie chcą mieć zieleń i przestrzeń wokół siebie, a nie hałas i smród tzw. wielkiego miasta.
To samo z wciskaniem na sile tramwajów wąskie uliczki ze starymi domami. Jak to funkcjonuje, to warto zobaczyć w KRK i popytać mieszkańców choćby ul. Długiej i jej podobnych. O kosztach nie wspomnę, bo tam ściany pękają i nie ma za co remontować budynków. Na szczęście Gdańsk, to nie Kraków i skoro jednak mamy wolne przestrzenie, to zagospodarujmy je z głową (oczywiście bez idiotycznych ekranów), ale z poszanowaniem potrzeb innych ludzi, anie tylko mieszkańców deweloperskich gett , dla których taka Do Studzienki czy podobna uliczka jest tylko chwilowym fragmentem ich codziennej drogi do pracy i do domu.
2015-12-10 08:17
manipulujesz bo brak argumentów. to co napisałeś na temat fragu i ich pogladow jest zwykła bzdurą. bo jak można powoływać się na Hausmanna i jednocześnie krytykować frag? Przecież oni tak właśnie chcą żeby wyglądało miasto.
2015-12-09 22:25
2015-12-09 20:46
A trojmiasto.pl stało się powoli tubą propagandową FRAGu...
Całe szczęście, że coraz więcej osób to dostrzega.
2015-12-09 14:05
widać, że komentujesz nawet bez przeczytania artykułu.
2015-12-09 15:18
Artykuł Pana K.K. bez choćby cytatu z ust jego szefów z FRAG-u nie może zaistnieć.
A rzetelność dziennikarska to pojęcie, które odeszło ze ś.p. Lechem Bądkowskim
2015-12-09 15:10
2015-12-09 15:32
Żadnych budynków tzw publicznych i gminnych.
Zastanówcie się dlaczego dawne miasta bez konserwatora zabytków i urbanisty miejskiego tak ładnie wyglądały?
2015-12-10 07:58
2015-12-09 16:04
1) Ładnie może i wyglądały - główne ulice w centrum i wille bogaczy. Klika metrów dalej, wewnątrz i od strony podwórzy tych czynszówek zaczynał się inny świat. Problem w tym, że wtedy materiały fotograficzne były kosztowne, więc fotografowano tylko te ładne fasady a i w podwórza lepiej było się nie zapuszczać ze sprzętem. Stąd mamy jednostronny obraz.
2) Ładny wygląd nie równa się funkcjonalności.
2015-12-10 07:57
Dlatego prócz Starówki warszawskiej były domy Powiśla.
Co nie zmienia faktu że gdyby kasa z Pałacu Kultury, ECS czy Domu Kultury w Nowym Porcie poszła proporcjonalnie na inwestycje budowlane lokalnych ludzi, to mielibyśmy piękniejszą Warszawę, Gdańsk, czy Nowy Port.
2015-12-09 15:44
2015-12-09 22:20
Całe Główne i Stare miasto, Kraków, Zamość, Warszawa. Urbaniści projektowali Przymorze, Zaspę i inne Złote Tarasy...
2015-12-09 22:26
Jakoś od XI-XII wieku do początków socrealizmu. Potem już architektura zaczęła się staczać. ECS np. to czysty socreal - czyli architektura za publiczne pieniądze budowana dla ludu pracującego na cześć władzy.
2015-12-09 22:29
Ty chyba nie wiesz co to jest socreal, weź lepiej się poducz trochę zanim się wypowiesz... Socreal to jest dom kultury w N.Porcie, ale nie ECS. Socreal da się lubić.
2015-12-09 22:48
DK w Nowym Porcie też został zbudowany przez władze dla ludu, żeby za publiczne pieniądze wtłaczać ludziom idee promowane przez władze. A jak skończyły się pieniądze, to budynek upadł i nikogo nie interesuje. Bardzo mi przypomina to historię ECS. Socreal to nie tylko bryła. Nie chodzi mi wykład z historii architektury tylko o koncepcję.
2015-12-09 23:03
Wyburzyc to stolec ecs
2015-12-09 13:11
Wystaczy poszukać badań, prowadzonych niesustannie od czasu bduowy. Tak się kończy budowanie pomników w polu, które łądnie wyglądają na wizualizacji czy z helikoptera, ale dla zwykłego człowieka do betonowe klocki, zaśmiecające przestrzeń
2015-12-09 14:41
Nie stoi w polu ale centrum miasta.
2015-12-09 17:21
ale tak z bliska, przy ścianie, a nie zdjęciami z zoomem x10 na Googlu.
Prawda jest taka, że okolica w promieniu 100m od muzeum to betonowy wygon, a ilosć przestępstw drastycznie wzrosła. Ot i pozytywny wpływ ikony. Wszystkie budynki Gherrego mają taki sam efekt. Podobnie wieża Libeskinda w Malmo czy muzeum Zahy Hadid w Rzymie.
Przerost formy nad treścia, ot dzisiejsza architektura w pigułce.
2015-12-09 20:54
skoro jest street view ?
A co do nowoczesnej architektury to jestem jak najbardziej ZA. Jako młody człowiek doceniam postęp i nie krytykuję wszystkiego, co zostało stworzone w tym milenium... Ludzie zastanówcie się, dlaczego wypisujecie bezmyślnie krytyczne opinie, skoro nawet nie macie bladego pojęcia o nowoczesnej architekturze ?!?!
2015-12-09 22:37
Oto projektant i budowniczy na Kaszubach wychodka z klepek po beczkach błysnął architektoniczną inwencją twórczą.
2015-12-09 13:33
Przynajmniej jedna osoba pieprzyła głupoty
2015-12-09 20:39
Miasto to ulice (nie trasy!) a słowo ulica pochodzi od uli w których pszczoły ruszają się tworząc zgiełk. Tak samo powinno być na ulicach! Ludzie -piesi, rowerzyści, taksówki, tramwaje, pojedyncze samochody. Życie, ruch! Przestrzeń w okół teatru Szekspirowskiego nie zachęca do ruchu jakiegokolwiek. Można się przemknąć, najlepiej autem.. Powinno się jak najszybciej zabudować teren, zwężyć Podwale Przedmiejskie i utworzyć normalne skrzyżowania i otworzyć naziemne, w poziomie ulicy przejścia dla pieszych. Masy ludzi przemieszczają się dziś wąskimi tunelami jak szczury, podczas gdy samochody śmigają górą z pełnią pierwszeństwa -PRL !!
2015-12-09 22:35
Powiedz to człowiecze tym, dla których uczczenia na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych palą się lampki i stoją kwiatki. Jak już zrealizujesz swoją FRAG-u wizję, postój dobę przy korkach na Podwalu aż nawdychasz się dostatecznie
emitowanym CO2.
Planeta będzie uratowana, mniej tego gazu dostanie się do atmosfery, wiecej pochłoną płuca takich mądrali jak Ty.
2015-12-09 20:44
Ciasno w mieście to już było - za komuny - w mrówkowcach, gdzie na pojedynczych metrach mieszkały tysiące ludzi i dojeżdżali do tego samego zakładu pracy tą samą kolejką.
A teraz "młodzi gniewni" chcą tego samego...
Żenada
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.