• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ktoś dba o drogi na osiedlach i w dzielnicach?

Adam
9 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Film naszego czytelnika pokazuje stan dróg na gdańskim Chełmie.


Po tegorocznej zimie osiedlowe drogi wyglądają jakby spadł na nie deszcz meteorytów. Czy jest szansa na ich naprawę? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Adam. ZDiZ odpowiada, że nie będzie łatwo, bo wydatki na łatanie dziur pochłonęły koszty odśnieżania dróg zimą.



Publikujemy list przysłany do redakcji Trojmiasto.pl przez naszego czytelnika.

Gdańsk to wspaniałe miasto, jedno z najpiękniejszych w Polsce. Mamy stadion, halę widowiskowo-sportową, do tego na półmetku budowy jest Europejskie Centrum Solidarności, Muzeum II Wojny Światowej i Teatr Szekspirowski. Również w kwestii infrastruktury Gdańsk nie próżnuje, wydano bowiem miliony, a nawet miliardy na nowe, długie, szerokie i bezkolizyjne drogi oraz nowe linie tramwajowe.

Jednak czy aby o czymś nie zapomniano?

Poprzez ogrom inwestycji wykonanych przy współfinansowaniu UE, zapomniano o tym, co dla mieszkańców Gdańska jest najważniejsze - o drogach osiedlowych. Niestety ich stan z roku na rok jest coraz gorszy, a remontów jak na lekarstwo. Jeśli jednak już znajdą się pieniądze na naprawę dróg lokalnych, to odbywa się ona jak najmniejszym kosztem.

Grafika opracowana przez naszego czytelnika. Czytelnik dodaje jednak, że zamiast "Większość dróg w Gdańsku" powinno być napisane "większość dróg osiedlowych", wszak ulice tranzytowe były robione w prawidłowej technologii. Grafika opracowana przez naszego czytelnika. Czytelnik dodaje jednak, że zamiast "Większość dróg w Gdańsku" powinno być napisane "większość dróg osiedlowych", wszak ulice tranzytowe były robione w prawidłowej technologii.

Jak oceniasz infrastrukturę drogową w Trójmieście po tegorocznej zimie?

Zazwyczaj działania ograniczają się do wymiany nawierzchni ścieralnej drogi "bitumicznej". Wówczas remont nabiera charakteru naprawy doraźnej i zazwyczaj już po kilku latach należy na nowo "łatać" dopiero co remontowaną ulicę. Dzieje się tak, ponieważ droga pseudobitumiczna nie ma wiążącej struktury. W szczeliny pomiędzy kostką (brukiem) dostaje się woda i przy ujemnej temperaturze zamarza. W wyniku czego jej powierzchnia się zwiększa, a nawierzchnia ścieralna wpierw pęka, by później odpaść.

Aby bardziej zobrazować stan dróg, na przykładzie dzielnicy Chełm, postanowiłem nakręcić krótki film i zrobić krótki fotoreportaż. Podczas przejazdu autobusem linii numer 108, można było zauważyć, iż kierowca ma stalowe nerwy oraz to, iż stan dróg w tej dzielnicy jest daleki od ideału. Dobrze wiem, że w Gdańsku istnieje wiele gorszych dróg od tych zobrazowanych na filmie, gdzie nietrudno jest o uszkodzenia podwozia czy urwanie koła.

Jednak chciałbym wiedzieć czemu, skoro urzędnicy mają pieniądze na naprawę zawieszenia w autobusach, które należą do miasta, nie woleliby przeznaczyć je na porządną naprawę dróg? Czyżby coroczne łatanie ulic po zimie i każdej większej ulewie, oraz naprawa autobusów, radiowozów, karetek oraz innych pojazdów, było bardziej opłacalne niż naprawa główna uszkodzonych jezdni?

Odpowiedź rzecznika prasowego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - Katarzyny Kaczmarek.

Bieżącym utrzymaniem dróg zajmuje się w ZDiZ Dział Utrzymania Dróg. Potocznie mówimy o nim dział utrzymania bieżącego. Według definicji dział zajmuje się utrzymaniem prawidłowego stanu dróg publicznych: krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych w granicach administracyjnych Miasta Gdańska oraz niepublicznych (wewnętrznych), podlegających zarządowi ZDiZ o łącznej długości wszystkich dróg 845,99 km i łącznej powierzchni 6,4 mln m kw.

Do głównych zadań działu należy:
- bieżące utrzymanie nawierzchni jezdni i chodników,
- utrzymanie pionowego oznakowania dróg i urządzeń oraz elementów zabezpieczenia ruchu drogowego,
- obsługa techniczna zgłaszanych szkód wynikających ze złego stanu technicznego infrastruktury drogowej,
- współpraca z innymi jednostkami w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg.

Jak wiec widać, zakres jest ogromny, to nie tylko samo łatanie dziur na drogach.

Tegoroczny budżet tego działu to ok. 22,1 mln zł. Ale ponieważ zima dała się nam we znaki, to najprawdopodobniej z budżetu tego działu pochodzić będą pieniądze, którymi opłacić musimy zimowe faktury. Do teraz, przypomnę na zimowe utrzymanie, wydaliśmy już ok. 7 mln zł więcej, niż planowaliśmy. A przymrozki wciąż są, nie wiadomo jak długo warunki zimowe potrwają, nie wiadomo też, co będzie w grudniu 2013 r.

Czyli nasze potrzeby wzrosły o 7 mln zł, jeśli przesuniemy je z Działu Utrzymania Dróg, to zabierzemy mu prawie 1/3 rocznego budżetu. Budżet ZDiZ nie jest workiem bez dna, nie da się dodrukować pieniędzy i trzeba gospodarować tym co posiadamy. Dlatego musimy szukać sposobu na to, żeby i odśnieżać, i łatać dziury.
Adam

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (180)

  • Zlota Karczma

    Zapraszam na Zlota Karczme przy budynkach Margo, jak juz wywalczylismy naprawe drogi gdzie byla dziura na dziurze ( a nawet powstal o tym program telewizyjny), z dwukierunkowej drogi funkcjonujacej kilka lat zostal jeden pas ruchu, bo drugi mieszkancy nowo wybudowanych budynkow potraktowali jak dodatkowy parking. Niestety nie ma tez na tym odcinku chodnika dla pieszych, wiec pozostaje autom i pieszym korzystanie z jednego waskiej jezdni. W zimie nie mozna bylo rowniez tego kawalka odsniezyc, ze wzgledu na parkujace auta. Czy mozna tak po prostu jeden pas ruchu zamienic na miejsca parkingowe? Gdzie jest straz miejska?

    • 0 0

  • upadłość totalna gdańskiego dziennikarstwa

    art pisany przez dziennika dla dziennika
    wiem że bierzecie kasę z magistratu i niewiele możecie napisać ale aby aż tak upadać na twarz?
    miejcie swoją godność albo jesteście medialnymi prost...

    • 2 0

  • Kiedy władza zrozumie,

    że ludzie NIE chcą igrzysk, chcą po prostu normalnie żyć. Jeździć do pracy tania komunikacją, a do rodziny w niedzielny obiad po równych drogach.

    Gigantomania budynia MUSI zostać powstrzymana !!!

    • 7 0

  • Wkelka dziuura vis a vis wejscis (1)

    • 0 0

    • wejscia do szpitala na Zaspie

      • 0 0

  • adamoni sie nudzi mocno -,-

    • 0 0

  • W Gdansku drogi sa POFALOWANE.

    Pierwsze na co sie zwraca uwage po wjezdzie do miasta to to ze na tych drogach telepie okrutnie. Trudno znalezc 100metrowy kawalek gdzie asfalt bylby na tym samym poziomie. Zawsze jest jakas mulda, zapadniete miejsce po naprawie dziury, koleiny. Nawet jak nie ma dziur to jazda jest nieprzyjemna.

    Ale jest ECS (zatrudniajacy juz teraz kilkunastu urzedasow)! Co za ulga!

    • 5 0

  • Na drogi brakuje...

    ...ale na 13-tki dla urzędasów-darmozjadów 8 milionów się znalazło!

    • 2 0

  • Dragana ulica z ciasta osły z miasta.

    Dbają,dbają D*U*P*Y*D*A*J*Ą - szczególnie na Dragana.

    • 1 0

  • Olbrzymia koleina przy skrecie w prawo z zielonej drogi w Jana Pawla

    Jadac w kieruku Hallera

    • 0 0

  • Bo remonty to trzeba planować a nie ....

    na polecenie "Budynia" tu zrobić pilnie, tamtego nie zrobić, a inne na kiedyś... Poza tym to najtaniej jednak nie jest nawet dopuszczalnie. Na Damroki, po naprawie dziurki wypadły na nowo po 2 tygodniach. Chałubińskiego nawet po interwencji bez zmiany, już od 2 miesięcy te same dziury. Buhahah, że zamontowali wyspowe przejście dla pieszych!! Żeby ruch zatrzymać, bo chyba nie spowolnić przy astronomicznych 10 km/h :)))
    A Ci z ZDiZ znają ulice w swoim mieście??? NIEEE

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane