• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • bzdury! (1)

    zablokowanie tych ulic to paraliż miasta! mamy piękny bulwar do spacerowania, skwer kościuszki, po co wykluczać główne ulice?!?! jako mieszkanka Starowiejskiej jestem zdecydowanie przeciwna tym bezsensownym próbom zrobienia na siłę czegoś, co jest niepotrzebne!!

    • 8 2

    • główne ulice przekształcane w strefy bardziej przyjazne ludziom niż pojazdom

      to nie są ulice wykluczane. To są ulice włączane w normalny nurt życia miejskiego, skażony przez nadmierną skłonność do korzystania z samochodu nawet na małe odległości.

      • 0 0

  • (2)

    Szczurasy w swoim zywiole: analizy, spotkania, konsultacje a na końcu wieeeelkie g.... . Jak zresztą zazwyczaj w ich przypadku, a w przypadku stepy szczególnie. Żałosne. Co z Polanka Redlowska, parkingiem przy cmentarzu na Witominskiej, lotniskiem w Kosakowie? Czas szybko leci...juz niedługo będzie można zagłosować PRZECIW SZCZURASOM!

    • 7 5

    • lepiej analizy i spotkania niż przepychanka w realu

      o tym nie pomyślałeś?

      • 0 0

    • Lecz się D.

      • 2 1

  • dlaczego Gdyni brakuje klimatu?

    Własne dltego, że centrum to hałas i smród spalin

    • 2 2

  • Bezmyślność

    Wszystkie głupie pomysły wymiotły sklepy z centrum Gdyni takie jak np: pasmanterie, tekstylne, gospodarstwa domowego i inne które są niezbędne dla nas społeczeństwa a buduje się molochy galerie których nienawidzę, nie było to jak się kupowała w małych sklepach na u. Świętojańskiej, jak się spacerkiem przeszło ul. Świętojańską to zrobiło się wszystkie niezbędne zakupy, a teraz na tej ulicy niema co kupować.

    • 1 2

  • Skwer najmniej szkodliwy

    Zamknięcie skweru i JP2 byłoby najmniej uciążliwe dla ruchu, a nawet z ewentualnymi miejscami parkingowymi nie byłby problem. Tylko oprócz deptaka trzeba by było stworzyć odpowiednią infrastrukturę, ale z klimatem. Bo znając życie stworzono by tam jakieś szklane modernistyczne g...a

    • 1 2

  • Miasto czyli UM Gdynia zobowiązało się do zmian w ramach programu Civitas Dynamo. (22)

    I teraz maja problem. Coś trzeba zamknąć w centrum bo kasa pobrana i utopiona w Sylwester z Polsatem. Żenada. A niech zamykają. Cieszy mnie to. Paraliż centrum miasta na zamówienie. Może przejrzycie na oczy kogo wybraliście na kolejne 4 lata niszczenia Gdyni.

    • 73 45

    • olo, wiekszego de..la na tym forum chyba jak ty, tu nie ma (7)

      jak mozna pleść takie dyrdymały?

      Miasto Gdynia musi korzystać z różnych programów badawczo rozwojowych, które w sposób analityczny i naukowy nakreślą nowoczesny układ transportowy. A nie dyktatu prezydenckiego taki jaki mamy na południowy wschód od naszej pięknej Gdyni. Całe szczęście, że mamy mądre i analityczne zarządzanie miastem.

      • 1 7

      • D&d : widac ze masz cos z deklem. (5)

        chyba już czas abys podlaczyl się pod program rozwojowy i naukowo analizujący poziom twojego myslenia. Sprzedajesz jakies propagandowe teksty prosto z UM Gdynia.

        • 7 2

        • dla ciebie wszystko to propaganda, (4)

          ponieważ siedzisz w niej po uszy i nie wyobrażasz sobie, że są ludzie, którzy maja stosowna wiedzę i są odpowiedzialni a do tego z wizją pro-rozwojową dla dobra nas wszystkich. Jednak i oni chcą spojrzenia innych a właśnie takie mogą uzyskać w ramach programu Civitas Dynamo.

          olo, zdradź mi gdzie tacy jak ty się rodzą, edukują (jeśli choć podst. posiadasz) i wychowują, bo jesteś złym i szkodliwym ewenementem na zdrowej tkance Gdyni:))

          • 1 7

          • juz mowilem ze masz cos z deklem wiec juz czas na wizyte lekarska (3)

            Rozumiem ze sam masz stosowna wiedze i wizje rozwojowa dla Gdyni. Skad spadles? Gdzie się edukowales? Może na miotle? Tego rodzaju chore wizje doprowadzają to miasto do paraliżu komunikacyjnego i upadku ekonomicznego nas wszystkich. Tylko pogratulować wizji. Wlasnie tak szkodliwy element i chore wizje doprowadzaja to miasto do upadku.

            • 7 1

            • oj głupiś, głupiś,... (2)

              głuptaku, że takich święta ziemia nosi i jeszcze w najpiękniejszym miejscu jakim jest Gdynia

              • 1 4

              • zejdz na ziemie (1)

                • 1 1

              • Szkoda czasu na komentowanie wypowiedzi osobnika olo, bo jemu tak paruje z czachy, że zrobiły się dredy

                • 0 1

      • Są większe de..le, na przykład ja

        i nie jest to dla mnie problem. Być nazwanym de..lem, przez de..la, nie jest niczym nadzwyczajnym, cóż głupszemu należy wybaczyć. Po drugie, rozumiem, z powodu braku miejsc w gdyńskich przedszkolach, nie miałeś możliwości wyrabiania pierwszych zachowań prospołecznych, wyjaśnienia sobie kilku poważnych kwestii, m.in.że kto się przezywa, ten się sam tak nazywa.

        • 1 0

    • (8)

      Nikt Gdyni nie niszczy, chca tylko ograniczyc smrod i halas na 2 ulicach. Stworzyc miejsce do swobodnego chodzenia! Zdecydowanie wole to, niz smolenskie mgly i spiski, przyjaznie z Samoobrona, taplanie sie w przeszlosci.

      • 21 7

      • ja też chcę ciszę mam okno od 10 lutego (1)

        Zamknąć 10 lutego zrobić deptak mniej smrodu mniej hałasu?!

        • 3 4

        • hałas deptaków

          No i zaraz będziesz miał ciszę jak w okolicach Monte Cassino - puby, dyskoteki, pijaną młodzież do rana, krzyki, itd. Niech tak będzie na Skwerze Kościuszki, jak najdalej od normalnych ludzi, rodzin z dziećmi, tych co czytają książki i chodzą do teatru, a nie świętują swoją głupotę do rana...

          • 5 1

      • a chodzisz po tych ulicach czy moze jezdzisz? (4)

        tylko p******cy i przypaly z Samorzadnosci znajduja jakies tematy zastepcze. Widac już zamglenie nad UM Gdynia.

        • 7 9

        • (3)

          Do centrum jade tylko rowerem, autobusem, a jak samochodem to parkuje gdzies dalej i ide piechota. Samochod najbardziej mnie ogranicza, bo musze do niego dojsc/wrocic, problem z parkowaniem, brak ruchu, drogo. Rower jest najlepszy do poruszania sie po centrum.

          • 5 5

          • Buahaha (2)

            Zostawisz auto daleko bo zydzisz na opłatę parkingowa hehee

            • 4 4

            • Oczywiscie, wole wydac to na cos bardziej mi potrzebnego. Dla mnie kołowanie po centrum, tylko po to, zeby znalezc miejsce pod samymi drzwiami i ograniczyc swoj ruch do przejscia kilku metrow jak jakis inwalida jest glupota. Wstyd! I jeszcze mialabym za to placic w paliwie i za bilet. Wole sie przejsc albo przyjechac tam rowerem. Gratis i do tego kondycja lepsza.

              • 7 1

            • z mojej odpowiedzialnej postawy korzystają inni tacy jak ty

              naśmiewanie się z rozsądnych zachowań komunikacyjnych jest formą strzelania sobie w stopę.

              • 4 2

      • Do swobodnego chodzenia masz bulwar po sąsiedzku

        • 5 3

    • pewnie, lepsze były pis-dusie i pomnik smolenski i zimnego Lecha na każdym placu (3)

      i sto kościołów na stulecie czegoś tam:-) oraz kapliczka na każdym rogu. nie, dziękujemy. wolimy szczury itp.

      • 22 15

      • niedługo będzie projekt pomnika sfałszowanej karty do głosowania (1)

        • 9 6

        • Wiesz o jakimś fałszerstwie? Zgłoś to do sądu!

          Bezmyślne powtarzanie po Jarusiu nic nigdy nie zmieniło na lepsze.

          • 5 4

      • na deratyzacje skoro sie tak mnoza

        • 5 5

    • otwarcie ulicy dla ruchu pieszego redukuje ruch na sąsiednich ulicach

      paraliż miasta powoduje nadmiar samochodów a nie poprawa warunków życia ludzi przy ulicach centrum miasta.

      • 4 6

  • Mieszkajacy na tych ulicach napewno chcą zamknięcia (3)

    Cała reszta gdynian nie chce zmian bo jak ma dojechać do centrum? Czy ktoś pytał się resztę gdynian o te zmiany? Jest jeszcze sprawa skweru Kościuszki który był świetnym miejscem parkingowym a został zamknięty przez głupich radnych. Turyści w mieście to pieniądze a się te pieniądze wygania. (bo gdzie zaparkują jak zamkną świętojańską, słowackiego itd. a autobusem z Łodzi czy Krakowa do nas chyba nie przyjadą).

    • 3 3

    • starowiejska NIE (1)

      Ja mieszkam na starowiejskiej i jestem przeciwna zamykaniu tej ulicy jak rowniez ktorejkolwiek z w.w.

      • 2 1

      • Ja też jestem przeciwny zamykaniu czegokolwiek

        Wolę stać w korkach wygodnie, wydzielać spaliny, niż dbać o przyrodę. Apres nous le deluge.

        • 1 5

    • aj

      Zgadzam się z tobą całkowicie. Powinno się udostępnić Gdynię WYŁĄCZNIE samochodziarzom, bo typowy Polak to samochodziarz; powinien dojechać wszędzie bezpłatnie. Piesi to lewacy i wrogowie postępu. Precz z buspasami! Precz z transportem publicznym! Precz z zielenią!

      • 1 3

  • (7)

    Zamknąć te banki w p****, zostawić knajpy, otworzyć kluby. Turyści się zjada i będą zostawiać majątek

    • 8 5

    • knajpa nie jest atrakcja sama w sobie (4)

      nikt nie będzie przyjeżdżała specjalnie w knajpie posiedzieć, najpierw muszą być inne atrakcje żeby potem co zjeść czy wypić

      • 5 0

      • (3)

        Jasne ze tak, ale priorytetem na swietojanskiej powinno być wywalenie wszystkiego co nie służy spedzedzaniu wolnego czasu. Wywalić banki i sklepy.. Na zakupy do riviery ot co

        • 1 2

        • To przenieśli już rivierę na Świętojańską ? (2)

          • 1 2

          • Galerii handlowych nigdy za dużo (1)

            Gdynia powinna ich mieć 10, Gdańsk 15, a Sopot 15. To się nazywa rozwój.

            • 0 0

            • Sorry - Sopot 4, a nie 15

              Nie przesadzajmy

              • 1 0

    • (1)

      A na walkę z bezrobociem - budować na fabryki.

      • 1 1

      • Fabryki

        w których będziemy zarabiać 1.800 zł

        • 3 0

  • (2)

    Powinni zrobić deptak wzdłuż torów SKM z Cisowej do Sopotu. Jak ktoś lubi eko to niech zapindala na piechotę.

    • 8 1

    • sikorka sinobrązowa

      Jak najbardziej. SKM negatywnie wpływa na gody sikorki sinobrązowej i przez nadmierny hałas może przenieść tę aktywność w okolice Karwin. Jestem gotów chodzić pieszo, aby żyć w zgodzie z naturą klimatycznych uwarunkowań z piątej części naszego tysiąclecia.

      • 2 1

    • wzdłuż torów SKM od dawna powinna być wygodna droga rowerowa

      a nie rezerwa terenu na "drogę czerwoną" lub bohomazy malowane na ekranach "dźwiękochłonnych".

      • 1 5

  • Test myślenia dla Gdynian: (4)

    Czy gdyby w Sopocie na Monciaku był dozwolony ruch kołowy, to byłoby więcej czy mniej pieszych/klientów niż obecnie??
    To samo pytanie odnośnie Gdańska, ul. Długiej/Długiego Targu..?? Ludzie, myślcie trochę mniej schematycznie!

    • 10 14

    • Ta, Monciak i Długa to główne arterie komunikacyjne Sopotu i Gdańska.

      • 4 2

    • Test myślenia dla bajkerów (1)

      Czy widzą różnicę w charakterze ulicy pomiędzy Monciakiem i Długą a Świętojańską.

      • 11 3

      • Monciak blokuje niemal caly ruch w sopocie,

        tworząc wąskie gardło na niepodległości. Niech śląska też zostanie naszą Niepodległości, a Władysława IV bedzie tylko dla komiunikacji miejskiej

        • 2 1

    • nie porównuj Monciaka i Długiej bo jak pamięcią sięgam to one większość czasu są zamknięte dla ruchu specyfiką tamtego rejonu jest siatka ulic obok tak ułożona że dojechać można do podwórek bez problemowo

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane