- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (35 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (260 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 4 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (743 opinie)
- 6 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
Czy policja może "suszyć" z powierzchni wyłączonej z ruchu?
Czy policja może kontrolować prędkość kierowców, zatrzymując się na powierzchni jezdni wyłączonej z ruchu? Takie wątpliwości naszych czytelników pojawiły się w Raporcie z Trójmiasta, gdy jeden z kierowców opublikował zdjęcie radiowozu stojącego tuż za wyjazdem z tunelu pod Martwą Wisłą.
To nie pierwszy tego rodzaju sygnał od kierowców, którzy widząc radiowóz na pasie wyłączonym z ruchu, twierdzą, że to działanie niezgodne z prawem.
A jak jest w rzeczywistości? Co mówią na ten temat przepisy?
- Zakładając, że stojący na powierzchni wyłączonej z ruchu radiowóz ma włączone sygnały świetlne, z definicji jest pojazdem uprzywilejowanym i nie musi stosować się do znaków i sygnałów drogowych. Mówi o tym art. 53 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym - precyzuje nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy wydziału ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jeżeli policjant uzna to za konieczne, może przeprowadzić kontrolę w dowolnym miejscu (np. niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia podjąć próbę zatrzymania, by w ten sposób uchronić innych kierowców od niebezpieczeństwa), lecz zatrzymanie pojazdu do kontroli nie może utrudniać ruchu ani zagrażać bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu.
- Przy doborze miejsca kontroli funkcjonariusze skupiają się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zachowaniu dobrej widoczności. W przypadku gdy policjant zatrzymuje do kontroli pojazd w miejscu niedozwolonym, to w takich okolicznościach radiowóz powinien mieć włączone niebieskie światła błyskowe - dodaje Ciska i jako podstawę prawną wskazuje §3 Rozporządzenia MSWiA w sprawie kontroli ruchu drogowego oraz §13 pkt 2 Zarządzenia nr 30 KGP w sprawie sposobu pełnienia służby.
Sporo zgłoszeń do Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa
Tyle, jeśli chodzi o teorię. Zapytaliśmy więc policję o ten konkretny przykład zatrzymania radiowozu na pasie wyłączonym z ruchu na wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą.
- Jeżeli chodzi o al. Macieja Płażyńskiego i tunel pod Martwą Wisłą, to częstsze kontrole na tych ulicach wynikają z faktu, iż na Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa internauci zgłosili zagrożenie polegające na przekraczaniu dozwolonej prędkości - podkreśla Ciska. - Realizując te zadania w pojeździe oznakowanym i za pomocą ręcznego miernika prędkości, ze względów bezpieczeństwa nie ma możliwości pomiaru prędkości w samym tunelu, tak więc policjanci wykonują te zadania w miejscu najbliższym tunelowi, które spełnia wymogi bezpieczeństwa. W przypadku pomiaru prędkości w tunelu za pomocą vidorejestratora nie ma także możliwości, aby sprawcę takiego wykroczenia zatrzymać do kontroli w tunelu, dlatego osoba popełniająca wykroczenie polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości, zgodnie z obowiązującymi przepisami i z uwagi na bezpieczeństwo, jest zatrzymywana dopiero zaraz po wyjeździe z tunelu, właśnie na powierzchni wyłączonej z ruchu.
Opinie (307) 3 zablokowane
-
2019-10-01 14:56
Przy tych metalowych barierkach też nie mogą, gdyż odbija się nich sygnał radaru.
- 2 0
-
2019-10-01 15:05
o ile sie nie myle
mandaciarze moga lamac przepisy ale tylko na wlaczonym kogucie (przepisy mowia o uzywaniu ronoczesnie sygnalow swietlnych i dzwiekowych)
- 2 2
-
2019-10-01 16:03
Na ul.Czarny Dwór od al.Hallera do Jana Pawła II to kierowcy raczej nie wiedzą, że przekraczają dozwoloną szybkość.
- 1 1
-
2019-10-01 16:18
Skoro stoi to nie bez powodu ,po to są przepisy aby je przestrzegać .
- 2 1
-
2019-10-01 16:19
Jeżdżę szybko i bezpiecznie ... ZKM
Ci to dopiero pędzą, na czerwonym, wymuszenia, na czołówkę....
- 1 0
-
2019-10-01 17:46
wszystko!
Yanosik i wiem gdzie stoją :D
- 1 0
-
2019-10-01 18:04
3000 osób ginie.
Na polskich drogach rządzą inne zasady przecież.
Np. Jeśli jest ograniczenie do 50 można jechać 70. Dziwne że jak się wjeżdża do Czech , Niemiec , Szwecji itp. To przy ograniczeniu do 50 wszyscy jadą 45. Tam mandat można dostać za przekroczenie o 3km/h. U nas ??? Wielkie krzyki i lament.- 1 1
-
2019-10-01 18:08
Jak to skąd wszędzie mogą
- 0 0
-
2019-10-01 19:05
Słabo z wiedzą u tej pani
pojazd uprzywilejowany to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi
W tym przypadku o sygnale dźwiękowym nie ma mowy... A więc?- 2 2
-
2019-10-01 19:35
tam dostałem mandat
dokładnie tam (zdjęcie) dostałem mandat 104/70. Radiowóz stał na bombach, policjant był miły, dostałem 200 i 6 pkt. I nic złego w tym nie widzę, może poza tym, że teraz pamiętam o 70 w tym miejscu ;).
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.