• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy na komunikację?

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Bilety tygodniowe na SKM zlikwidowano w marcu, ale dopiero teraz - latem - byłyby najbardziej przydatne dla pasażerów. Bilety tygodniowe na SKM zlikwidowano w marcu, ale dopiero teraz - latem - byłyby najbardziej przydatne dla pasażerów.

Czy tygodniowy bilet na SKM lub całą komunikację miejską jest potrzebny? Turyści i mieszkańcy skarżą się na jego brak przy dłuższych pobytach wakacyjnych w Trójmieście lub niepełnym miesiącu pracy, ale organizatorzy nie planują zmian.



Bilety ważne dłużej niż 72 godzinny byłyby szczególnie przydatne turystom, podróżującym intensywnie przez kilka dni po Trójmieście. Bilety ważne dłużej niż 72 godzinny byłyby szczególnie przydatne turystom, podróżującym intensywnie przez kilka dni po Trójmieście.
Bilet tygodniowy w trójmiejskiej komunikacji nie byłby wcale nowym rozwiązaniem. Jeszcze niedawno był obecny w ofercie Szybkiej Kolei Miejskiej.

- Bilet tygodniowy był doskonałym rozwiązaniem zwłaszcza w okresie wakacyjno-urlopowym. Korzystali z niego turyści, ale także pracownicy, którzy mają tydzień-dwa do urlopu i nie opłaca się im kupować biletu miesięcznego. Przykładowo bilet jednorazowy Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. kosztuje 5,7 zł, podczas gdy bilet tygodniowy kosztował ok. 40 zł - zwraca uwagę czytelnik Trojmiasto.pl.

W podobnym tonie wypowiada się także inny czytelnik, pan Maciej - Bilet miesięczny jest opłacalny, ale jeżeli faktycznie planujemy regularnie jeździć przez cały miesiąc do pracy. W okresie wakacyjnym przy dwutygodniowym urlopie pozostaje korzystać w biletów jednorazowych, podczas gdy wcześniej wystarczyło kupić dwa bilety tygodniowe. Komu to rozwiązanie przeszkadzało?

Bilet tygodniowy na kolei został zlikwidowany 1 marca br. wraz z wprowadzeniem nowej oferty biletowej, w tym biletu dobowego. I, jak przyznają pracownicy SKM-ki, od tego czasu nikt nie skarżył się na brak możliwości jego nabycia.

- Nie planujemy w tym momencie wprowadzenia biletów kilkudniowych. Bilety tygodniowe były kupowane tylko przez ok. 2 proc. korzystających z biletów okresowych i stąd nasza decyzja o wycofaniu ich z oferty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Co ciekawe, nim zlikwidowano bilet tygodniowy na SKM, poszerzenie o taką ofertę rozważano w ubiegłym roku w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Była to inicjatywa Gdańskiej Organizacji Turystycznej, która chciała ułatwić podróż turystom po całej aglomeracji (obecnie w ramach tzw. Karty Turysty, oferującej różne zniżki, można zakupić bilet na aglomerację o ważności maksymalnie 72 godzin za 53 zł).

- Pomysł ten nie zyskał akceptacji wszystkich uczestników MZKZG. Nie było wówczas zgody na zwiększenie dopłat do biletów. Bilet tygodniowy miał być dostępny w identycznej formie jak bilety metropolitalne długookresowe, a więc jako kolejowy, kolejowo-komunalny dwóch organizatorów oraz kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów - mówi Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Bilet miesięczny albo jednorazowy. A co z kilkudniowymi?

Czy potrzebny jest bilet kilkudniowy w trójmiejskiej komunikacji?

Pasażerom, którzy chcą skorzystać z komunikacji miejskiej dłużej niż jeden dzień (bilet dobowy) i krócej niż 30 dni, pozostaje więc oferta wyłącznie w postaci biletu 72-godzinnego MZKZG. Jest on jednak nieopłacalny dla pasażerów, korzystających wyłącznie z usług SKM.

Bilet 72-godzinny MZKZG na podróż pojazdami wszystkich organizatorów zrzeszonych w MZKZG, w tym kolejowych (SKM, jak i Przewozy Regionalne) to wydatek 40 zł.

Trzydniowa podróż wyłącznie SKM-ką na biletach jednorazowych na trasie Gdańsk Gł. - Gdynia Głowna kosztuje 34,2 zł (sześć podróży z biletem za 5,70 zł). Jeszcze taniej wychodzi skorzystanie z biletu dobowego strefowego SKM Pruszcz Gdański - Wejherowo, którego koszt to 12 zł, a więc trzydniowe korzystanie z tego i tak wyjdzie mniej niż najdroższy bilet 72-godzinny metropolitalny.

Niezależnie od oferty, z której skorzystamy, podróż na takich biletach i tak traci na atrakcyjności, biorąc pod uwagę cenę biletu miesięcznego SKM - 116 zł dla odcinka tam i z powrotem Gdańsk Gł. - Gdynia Gł oraz 304 zł za bilet kwartalny na takim samym odcinku.

Obecnie ewentualne zmiany taryfowe, w tym wprowadzenie nowych biletów, rozważa się dopiero po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc w przyszłym roku. Dzisiaj trudno jednak powiedzieć, czy i na ile nowa trasa kolejowa zrewolucjonizuje cennik MZKZG.

Niewykluczone, że wcześniej, bo na przełomie 2014 i 2015 r. może dojść do wymiany sprzętu używanego przez kontrolerów biletów na taki, który umożliwiłby błyskawiczne sprawdzenie biletu nabytego przez telefon komórkowy. To z kolei pozwoli na wprowadzenie długo wyczekiwanej oferty biletów 24- i 72-godzinnych w tym właśnie kanale dystrybucji.

Czytaj też: Bilety metropolitalne i SKM wreszcie w jednej aplikacji

Miasto Tczew chce do MZKZG

Przedstawiciele miasta Tczew zgłosili kilka tygodni temu chęć dołączenia do MZKZG. Obecnie rozpoczynają się rozmowy o zasadach, na jakich mają być honorowane bilety metropolitalne, a szczególnie na odcinku kolejowym między Cieplewem (położonym najbardziej na południe członkiem MZKZG) a Tczewem. Planuje się, że ostateczne ustalenia dokonane zostaną nie wcześniej niż za kilka miesięcy.

Miejsca

Opinie (139)

  • Nawet przy dwutygodniowym urlopie nie opłaca się kupować biletów jednorazowych. Ja płacę 65 zł za metropolitarny, na całe Trójmiasto, świątek, piątek i niedziela. Przy założeniu, że pracuję przez 7 dni w tygodniu (grafik) a w jedną stronę dojeżdżam dwoma autobusami (przesiadki) wydałabym majątek. Kiedyś to przeliczyłam i wyszło mi ok 40 zł za bilety przy czym urlop miałam trzy tygodniowy więc został mi tydzień pracy, dwa weekendy na zajęcia w szkole i załatwianie rożnych spraw na mieście czy jakiekolwiek wyjście.

    Przeliczcie sobie, bo potem się okaże że przepłacicie.

    • 0 0

  • TURYSTY jesteście to PŁAĆCIE!!! (1)

    TU SEZON raz w roku!! CENY EUROPEJSKIE!! standardy raczej nie, molo płatne 24h /na dobę (przez świra), bilet SKM to kropla w morzu wydatków.. ZAPRASZAMY

    • 3 0

    • to teraz śwr zatrzyma się i kupi bilet?!?!

      • 2 1

  • Bilet rodzinny

    Znizke na przejazd rodzinny tez zlikwidowali bo pewnie za malo osob korzystalo

    • 2 0

  • polska

    najgorsze warunki...najwyzsze ceny

    • 4 0

  • marzyciel

    niby "trojmiasto" a wszystko osobno tak naprawde...albo Gdansk albo Gdynia...i malutki biedny Sopocik ktory bez monciaka by nie istnial na mapie. Jesli mamy mowic TROJMIASTO to niech w koncu zrobia bilety wspolne!! a nie ze czlowiek ktory chce jechac np. z Obłuża do Osowej autobusem niema szans...a przesiadki wyjda fortune... . Nawet glupia skm jesli chce sie jechac z Chyloni do Wrzeszcza i spowrotem to trzeba pół dniówki wydac...chore!!!!

    • 4 0

  • (2)

    Rozmieszczenie wobec siebie Gdańska, Sopotu i Gdyni oraz ich ukształtowanie terenu pozwala na to, że do każdego punktu Trójmiasta można dotrzeć pieszo albo rowerem i nie korzystać z zatruwającej środowisko oraz zajmującej przestrzeń publiczną komunikacji.

    • 1 23

    • Matka wie że ćpiesz?

      • 2 0

    • coraz słabszy ten twój trolling,

      a akurat położenie Trójmiasta pozwala na to, żeby efektywnie łączyć transport szynowy z rowerowym (zwłaszcza jak dojdzie PKM)

      • 8 2

  • 2000 lat za Europą

    W każdym turystycznym mieście za granicą bilet kilkudniowy bez problemu można nabyć ( 5, 7 dni) i to w atrakcyjnej cenie. Widocznie nikomu w tym mieście nie zależy na turystach. Bo i po co jak się z mieszkańców zdziera.

    • 3 0

  • Bardzo potrzebny (1)

    w czym im przeszkadza posiadanie jak najszerszej oferty?

    • 2 0

    • juz gluszek ci uzasadni
      za uzasadnianie wiekszych bzdur mu placa
      ja bym wolal los tirowki

      • 1 0

  • bilet tygodniowy (1)

    hmm !skoro SKM w 2013 r przewiozła 35 000 000 pasażerów tzn z biletów tygodniowych skorzystało 700000 ludzi.Bagatela ! spokojnie można taką liczbę pasażerów olać !.Panie Głuszek,myślę ,że jest Pan niedouczonym marketingowcem.Na świecie takie przedsięwzięcia są opłacalne.Może w ramach urlopu podpatrzy Pan jak to się robi!Gorąco zachęcam,turyści będą wdzięczni

    • 10 0

    • ja to olewam, mojej ulgi wszystkich ulg ustawowych
      w bilecie tygodniowym nie bylo
      musial bym albo kupowac 100% tygodniowy
      albo miesieczny z moją ulgą
      więc mam to gdzieś

      natomiast cierpie przez to ze nie ma wspolnego biletu
      jednorazowego czasowego, waznego jak w Wawie, 30' 60' i 120'

      • 1 0

  • dlaczego bilet metropolitalny

    jest taki drogi? komu to ma służyć? kto wymyślił taki zaporowy cenowy bubel?

    pamiętajcie, wy, chłopy proste z zarządu komunikacji, jesteście na stanowiskach w służbie mieszkańców naszej aglomeracji, nie na własnych włościach.

    teraz oddal się prosty chłopie i obniż cenę biletów metropolitalnych...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane