• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy przejazd autostradą zdrożeje nawet o 30 proc.?

Maciej Naskręt
7 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Bramki na autostradzie A1 w Rusocinie. Bramki na autostradzie A1 w Rusocinie.

Prawdopodobnie rząd w tym roku podejmie decyzję o podwyżce opłat za przejazd pomorskim odcinkiem autostrady A1. Niewykluczone, że podróż będzie kosztować nawet 25 gr brutto za kilometr, czyli o 30 proc. więcej niż dzisiejsze 19 gr brutto. Dodatkowe pieniądze zasilą fundusz drogowy, z którego finansowana jest budowa dróg w Polsce.



Czy korzystałbyś z autostrady, gdyby jej cena wzrosła?

Obecnie pokonanie kilometra pomorskiej autostrady samochodem osobowym kosztuje 19 gr brutto. To oznacza, że za przejazd z Gdańska do Torunia samochodem osobowym płacimy 29,90 zł.

Możliwe, że w 2016 r. przyjdzie kierowcom pożegnać się z dotychczasową ofertą - będzie trzeba głębiej sięgnąć do portfeli podróżując autostradą A1 na Pomorzu. Mowa jest nawet o opłacie 25 gr brutto za kilometr. Cena wtedy za podróż z Gdańska do Torunia wyniosłaby 37,50 zł.

Podwyżka - powyżej 25 gr - byłaby raczej nie do przełknięcia dla kierowców, choć na autostradzie kierowcy płacili już kiedyś nawet 27 gr za kilometr, o czym piszemy niżej.

Dodatkowe pieniądze trafią na budowę dróg

Warto podkreślić, że środki pobrane przez zarządcę pomorskiej autostrady A1 - firmę GTC - przy bramkach nie zasilają bezpośrednio jego konta. Przekazywane są do kasy Krajowego Funduszu Drogowego, który wydzielony jest z budżetu państwa. Jeśli rządowi uda się w funduszu zgromadzić większą pulę pieniędzy, wtedy mniej środków z budżetu centralnego trafi na budowę dróg.

Tymczasem potrzeby finansowe państwa na budowę dróg w kraju są ogromne. Po przejęciu władzy okazało się, że PO planowało budowę dróg do 2023 r. za kwotę 198 mld zł w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Nowy minister infrastruktury i budownictwa z PiS - Andrzej Adamczyk - wskazał, że zabezpieczono na inwestycje drogowe tylko ok. 107 mld zł, co oznacza, że brakuje w budżecie państwa 91 mld zł.

Obecne władze nie chcą cięć w inwestycjach, dlatego szukają rozwiązań. Receptą miałaby być zmiana technologii budowy lub parametrów planowanych dróg. Jeśli to się nie powiedzie, ministerialni urzędnicy mogą wziąć pod uwagę wspomniane wcześniej podwyżki na bramkach autostrad.

- Każde zwiększenie wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego oznacza przyspieszenie realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - przyznaje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w Gazecie Prawnej. Urzędnicy zaznaczają jednak, że chcą szukać optymalnego rozwiązania, by zmiany nie były zbyt dotkliwe dla kierowców.
Władze zarządcy autostrady A1 - firma GTC - nie podejmują żadnych działań.

- Stawki pozostają bez zmian - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki GTC.
Płatny odcinek autostrady A1. Płatny odcinek autostrady A1.
Bez podwyżek od otwarcia autostrady

Decyzję o zmianie opłat na autostradzie A1 zgodnie z umową koncesyjną podejmuje Minister Infrastruktury i Budownictwa. Warto przypomnieć, że żaden z dotychczasowych szefów tego resortu nie skorzystał z tego uprawnienia od chwili powstania pierwszego odcinka koncesyjnej autostrady - w 2007 r.

Przez chwilę - w roku 2008 i 2009 - kierowcy płacili za przejazd autostradą A1 14 gr brutto za kilometr. Cenę wynegocjowało z koncesjonariuszem ministerstwo w związku z pracami drogowymi na sąsiedniej drodze krajowej nr 1. Chciano w ten sposób zachęcić kierowców do omijania remontowanej trasy.

14 października natomiast koncesjonariusz autostrady A1 otworzył dla ruchu nowy odcinek autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia o długości 62 km. Decyzją ministra Sławomira Nowaka wtedy kierowcy jeździli za darmo przez prawie pięć miesięcy nową drogą.

Film archiwalny z maja 2015 r.

Drożej już było

Niewielu kierowców jednak pamięta, że za przejazd autostradą A1 trzeba było płacić dużo więcej. Od zimy 2008 r. na odcinku Rusocin-Swarożyn za kilometr trzeba było płacić aż 27 groszy. Przejazd niespełna 25-kilometrowym odcinkiem kosztował 6,5 zł.

Ceny wtedy okazały się zbyt wysokie, co spowodowało minimalny ruch na autostradzie. W maju 2008 r. ministerstwo obniżyło opłatę z 27 groszy brutto na wspomniane wcześniej 14. W efekcie ruch wzrósł o 57 proc. Zwiększyły się także oczywiście przychody.

Moment pierwszego otwarcia bramek na bezpłatnej autostradzie w 2014 r.

Przejazd za darmo latem mocno krytykowany

Przypomnijmy, że latem 2014 i  2015 r. ówczesne władze rządowe zrobiły ogromny prezent dla kierowców. We wszystkie wakacyjne weekendy, w przypadku natężonego ruchu, autostradą A1 kierujący poruszali się zupełnie za darmo. Dotyczyło to pojazdów osobowych jak i ciężarowych.

Kierowców, którzy pojechali autostradą w tamtym czasie decyzja władz ucieszyła, ale niemal w każdy weekend letni państwo traciło ok. 5 mln zł, więc nie do końca był to darmowy przejazd. Jak nietrudno się domyślić, ruch był znacznie większy niż zwykle.

Otwarcie bramek na autostradzie A1 było odpowiedzią na ogromne korki, które tworzyły się przy punktach poboru opłat. Decyzję jednak krytykowali kierowcy, którzy korzystali z innych dróg płatnych - domagali się oni równego traktowania i otwarcia np. autostrady między Katowicami a Krakowem. Opozycja przekonywała, że to marnowanie publicznych pieniędzy i kiełbasa wyborcza.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (282) 5 zablokowanych

  • Ropa na giełdzie 35$ za baryłkę... To jest 160 złoty za 160 litrów ropy... A będzie jeszcze taniej. Tylko u nas podatki, sr*tki... Ceny idą w górę. :F

    • 4 0

  • PiSie... (1)

    DZIĘKUJEMY !!!! Mówisz- Partia, myślisz- JAROSŁAW!!!!

    • 6 6

    • Gdzie jest Tusk ?

      olał nas ? znaczy was towarzyszu !

      • 0 2

  • (2)

    Budowa A 1 przez GTC została rozpoczęta w lipcu 2005 r. jeszcze za rządów SLD. Po zwycięstwie PiSu minister Polaczek chciał inwestycję utrącić, ale już się nie dało, gdyż banki dały pieniądze i pilnowały , aby nic sie wywaliło i nadzór inwestorski powiedział veto. Za to zacząl mieszać na odcinku Nowe Marzy Toruń. A było to tak. W roku 1997 jeezszce według starego prawa spółka GTC uzyskała w formei decyzji administracyjnej koncesję na budowe i eksploatację autostrady A 1 na odcinku Gdańsk Toruń. Aby można bylo zacząć budowę konieczna była umow akoncesyjna, która za czasow SLD zostala podpisana ale tylko na odcinek Gdańsk -Nowe Marzy. Spółka uzyskała zamknięcie finansowe i rozpoczęła w 2005 r. budowę. Jeszcze przed wyborami w 2005 roku był gotowy projekt umowy koncesyjnej na odcinek Nowe Marzy -Toruń, ale nie zdążono go podpisać. Kaczyńskiemu zas nie pasowało , że w konsorcjum GTC jednym ze śladowych udziałowców jest spółka NDI , gdzie jakiś prominetny działacz SLD byl wicedyrektorem. Byl on więc częścią "Układu" jaki tropił PiS. Tym samym całe GTC należało już do "układu" Zatem trzeba było inwestycję utrącić. Możliwie było to jednak tylko w stosunku do odcinka Nowe Marzy Toruń.

    • 10 1

    • co ty bredzisz? (1)

      Odcinek Nowe Marzy-Toruń jest zarządzany właśnie przez GTC

      • 0 0

      • tak

        ale umowę koncesyjną podpisano dopiero po odejściu PiS od władzy, Stało ise to roku 2009

        • 1 0

  • (2)

    Za Jarosława K w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady.
    Wrzesień 2015
    Obecnie w użytkowaniu jest juz ponad 3200 km autostrad i dróg szybkiego ruchu, z czego 2600 oddanych za rządów PO. Ponad 900 km w budowie i 800 w przetargach. Kolejne 400 jest do przetargów przygotowywane

    • 7 5

    • jeszcze dodaj ile za Mieszka I

      • 2 2

    • Im więcej budowano tym więcej można było kraść

      to tajemnica "sukcesu" najdroższych autostrad swiata

      • 2 1

  • Już niedługo..

    obecność w kościele będzie obowiązkowa + opłata na tace min. 10 zł.

    • 10 5

  • place za moj odcinek 4,90 (25km) (1)

    czasem jezdze A1 ale generalnie dokladnie obok mam zwykla droge za darmo! Jesli podwyzsza ceny zrezygnuje z A1 calkowicie no moze poza bardzo trudnymi warunkami na drodze zwyklej jak oblodzona droga czy polamane drzewa.
    Te ceny sa smieszne. Z naszych podatkow wybudowane i jeszcze z nas kroja dodatkowa kase. Dziwne, ze w wielu krajach oplaca sie sprzedawac winiety za 100 czy 200 zl na caly rok na wszystkie autostrady.

    • 6 2

    • Przecież odcinek Rusocin-Toruń nie był budowany ze środków publicznych, więc o co się plujesz? Na tym polega idea takiego budowania, koncesjonariusz (GTC S.A.) finansuje budowę, w zamian może pobierać opłaty, a po ustalonym okresie (2039 r.) przekazuje nieodpłatnie obiekt stronie publicznej.

      • 0 2

  • Nic dziwnego że brakuje pieniędzy

    skoro PO by wygrać wybory robiła wielokrotnie takie prezenty warszawskim lemingom jak darmowy przejazd nad morze i z powrotem. Przecież rząd wpłacał na konto GTC, z naszej kasy utracone przez firmę dochody. Te przejazdy były darmowe dla lemingow, ale kosztowały nas wszystkich. Wkurzona niewygodami warszawka mogłaby przecież nie zagłosować na partię miłości.

    • 3 7

  • Chciwość!

    I tak to już najdroższa autostrada w Europie,jeszcze pasibrzuchom mało.

    • 2 2

  • No ale będzie 500 na dziecko. TYlko, że autostrady w górę, banki podniosą opłaty, hipermarkety podniosą ceny, trzeba będzie płacić abonament RTV itd

    • 4 2

  • macie te swoje 500 zł na dziecko

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane