• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy staruszkowie za kierownicą znikną z dróg?

Maciej Naskręt
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Czy starsze osoby za kierownicą znikną z naszych dróg po nowelizacji prawa? Czy starsze osoby za kierownicą znikną z naszych dróg po nowelizacji prawa?

Politycy chcą, aby 60-latkowie, posiadający prawo jazdy, poddali się testom psychomotorycznym. Odbierając uprawnienia do jazdy autem, pozbawią niezależności osoby starsze czy poprawią bezpieczeństwo na drogach?



Czy przeszkadzają Ci starsi kierowcy na drogach Trójmiasta?

Rada Ministrów przyjęła nowe założenia do ustawy o kierujących pojazdami. Kierowcy po ukończeniu 60-tego roku życia obowiązkowo będą musieli poddać się testom, które stwierdzą ich możliwości do prowadzenia samochodów lub motocykli. Ci, którzy nie przejdą testu pozytywnie, stracą prawo jazdy.

- Projekt nowelizacji jest krzywdzący. Od 50 lat mam prawo jazdy i z tego powodu nie czuję się gorszym kierowcą. Osoby starsze z zasady jeżdżą wolniej, bezpieczniej. Stąd powodują mniej wypadków oraz kolizji. Często kierowca w podeszłym wieku ma więcej wyobraźni, niż niejeden młodzieniec - mówi Jan Pawłowski, 73-letni kierowca, należący do Polskiego Związku Emerytów i Rencistów.

Zdecydowana większość młodych i krewkich kierowców nie przepada za wolno jadącymi starszymi osobami. Zawalidroga, moher, wapniak, stary zgred - to najmniej obraźliwe wyzwiska. Są jednak kierowcy, którzy chylą czoła wobec doświadczenia starszych uczestników ruchu.

- Mój tata, Jerzy, skończy niebawem 60 lat. Jest mistrzem Polski na fiacie 126p z 1975 roku. Jeździ zdecydowanie lepiej, bezpieczniej, niż wielu 20-letnich amatorów trójmiejskich dróg. Tak dobrych kierowców, niekoniecznie z rajdowym doświadczeniem, jest na pewno więcej. Dla nich testy psychotechniczne są zbędne - sugeruje 25-letni Michał Starnawski, mistrz Polski w rajdach samochodowych w klasie A z 2005 roku.

Policjanci przyznają, że starsi kierowcy jeżdżą bezpiecznie. - Tylko 9 proc. wszystkich wypadków w 2008 r. na drogach województwa pomorskiego było spowodowanych przez kierowców po 60-ce. Natomiast 26 proc. z nich spowodowali zmotoryzowani w wieku 18-24 lat - mówi Janusz Staniszewski, szef Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Statystyka nie uwzględnia jednak proporcji wypadków do ogólnej liczby młodych i nieco starszych kierowców. Uniemożliwia to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kto jeździ bezpieczniej.

Zmotoryzowani po ukończeniu 60 roku życia zazwyczaj staranniej, niż młodzi kierowcy, przygotowują się do jazdy za kierownicą swojego auta. Wielu kierowców w wieku emerytalnym decyduje się na podróż w ciągu dnia, najczęściej o poranku, gdy ruch jest niewielki. Omijają kręte i wąskie drogi. Nie spieszą się. Wybierają trasę stosowną do swoich możliwości. Czy myślą o tym młodzi zmotoryzowani?

Opinie (585) 6 zablokowanych

  • witam

    starsi ludzie jeżdżą bezpieczniej niż ci małolaci

    • 3 1

  • Jestem za

    Juz kilka razy "dziadkowie" probowali mnie rozjechac na przejsciu dla pieszych... z tego co widzialam albo zauwazyli mnie albo zorientowali sie dopiero na przejsciu. lub ogladajac sie za siebie, tuz "za"...ze ktokolwiek tam przechodzil...a przechodzilam w bialy dzien i nie mam zwyczaju wyskakiwac pod auta. Raz taki starszy pan mnie na przejsciu dla pieszych potracil...bo mial zielona strzaleczke i sie nie zatrzymal...i sie spieral ze to moja wina. Mam wrazenie ze spora czesc z tych osob po prostu ma takie problemy ze wzrokiem lub wlasnie szybkoscia reakcji ze naprawde stanowia zagrozenie na drodze.

    • 4 1

  • JESTEĆ PO GORZALE! możesz jechać! JESTEŚ NA HAJU !? prosze bardzo! Masz 60-kę !? na śmietnik!

    A kurski może wszystko na szosie! I można jemu skoczyć!

    • 4 1

  • Zagrozeniem ze strony starszych ludzi,

    ale niektorych,jest ich stan zdrowia-cukrzyca,zaniki pamieci ,poczucie,ze wszystkie rozumy pozjadali i wiedza wszystko lepiej.Poza tym czesto nie chce im sie poznawac nowych zasad ruchu drogowego-bo oni wiedza lepiej-i dawniej to bylo lepiej,wiec po co im sie przystosowywac .Nie mowie o wszystkich.Sama jestem osoba po 50-ce,ale mam kontakt z osobami starszymi i jestem zadziwiona ,nie zawsze,ich skostnialym podejsciem do zmieniajacego sie swiata.I do tego,ze sa nowe,szybkie auta,ze niekoniecznie staruszek w maluchu jest najwazniejszy na jezdni.Z calym szacunkiem dla osob starszych-ale ,niestety,wiek i choroby robia swoje.jestem za badaniem.Sama czesto przeceniam swoje mozliwosci i sily,i chce pokazac,jaka to jestem silna,trendy,itp.Ale przynajmniej slucham,co mowia inni,i nie zaperzam sie .

    • 3 1

  • Jestem za badaniem

    dla bezpieczenstwa nawet tych starszych ludzi.Czesto nie zdaja sobie sprawy z ograniczen,szybkosci reagowania,slabego wzroku itp.A poza tym u mezczyzn b.czesty jest daltonizm-nie odrozniaja kolorow.Mlody szybko reaguje chocby wyczuciem i obserwacja,starszy-bedzie sie jeszcze upieral,ze ma racje.Nikt nie lubi byc traktowany jak niepelnosprawny,ale rozsadek powinien byc cecha ludzi starszych i powinni nie tylko zgodzic sie na badania,ale widziec w tym pozytyw.

    • 4 2

  • Szczegółowym testom należy poddać również młodych kierowców.

    • 5 0

  • I BARDZO DOBRZE

    • 2 2

  • I BARDZO DOBRZE

    Odczepczcie sie od mlodych, starsze osoby jak umieją jeżdzic to test zdadza bez problemu. A staruszkowie zostana z niej usunieci.

    • 2 2

  • Emeryci na badania

    Skąd raptem służba zdrowia weźmie moce przerobowe na badanie kierowców emerytów i za czyje pieniądze. Panowie posłowie, czy nie lepiej uruchomić piecyk w Treblince i zafundować wszystkim emerytom ostatnią podróż? Wtedy szaleńcy w wypasionych brykach będą mieli więcej miejsca na szosie, a parlamentarzyści i ZUS więcej pieniędzy dla siebie i znajomków

    • 2 1

  • Nie dopuszczać młodych kamikadze

    Jak to się ma do zawodowych kierowców,którzy spędzili za kółkiem całe życie.Ich tez po 60-tce odstawić na boczny tor.Dopuścić młodych zbyt wcześnie za kierownicę to już nie raz były tragedie.Nie zapomnijmy katastrofę autokaru pod Grenoble, i wiele innych

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane