• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy staruszkowie za kierownicą znikną z dróg?

Maciej Naskręt
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Czy starsze osoby za kierownicą znikną z naszych dróg po nowelizacji prawa? Czy starsze osoby za kierownicą znikną z naszych dróg po nowelizacji prawa?

Politycy chcą, aby 60-latkowie, posiadający prawo jazdy, poddali się testom psychomotorycznym. Odbierając uprawnienia do jazdy autem, pozbawią niezależności osoby starsze czy poprawią bezpieczeństwo na drogach?



Czy przeszkadzają Ci starsi kierowcy na drogach Trójmiasta?

Rada Ministrów przyjęła nowe założenia do ustawy o kierujących pojazdami. Kierowcy po ukończeniu 60-tego roku życia obowiązkowo będą musieli poddać się testom, które stwierdzą ich możliwości do prowadzenia samochodów lub motocykli. Ci, którzy nie przejdą testu pozytywnie, stracą prawo jazdy.

- Projekt nowelizacji jest krzywdzący. Od 50 lat mam prawo jazdy i z tego powodu nie czuję się gorszym kierowcą. Osoby starsze z zasady jeżdżą wolniej, bezpieczniej. Stąd powodują mniej wypadków oraz kolizji. Często kierowca w podeszłym wieku ma więcej wyobraźni, niż niejeden młodzieniec - mówi Jan Pawłowski, 73-letni kierowca, należący do Polskiego Związku Emerytów i Rencistów.

Zdecydowana większość młodych i krewkich kierowców nie przepada za wolno jadącymi starszymi osobami. Zawalidroga, moher, wapniak, stary zgred - to najmniej obraźliwe wyzwiska. Są jednak kierowcy, którzy chylą czoła wobec doświadczenia starszych uczestników ruchu.

- Mój tata, Jerzy, skończy niebawem 60 lat. Jest mistrzem Polski na fiacie 126p z 1975 roku. Jeździ zdecydowanie lepiej, bezpieczniej, niż wielu 20-letnich amatorów trójmiejskich dróg. Tak dobrych kierowców, niekoniecznie z rajdowym doświadczeniem, jest na pewno więcej. Dla nich testy psychotechniczne są zbędne - sugeruje 25-letni Michał Starnawski, mistrz Polski w rajdach samochodowych w klasie A z 2005 roku.

Policjanci przyznają, że starsi kierowcy jeżdżą bezpiecznie. - Tylko 9 proc. wszystkich wypadków w 2008 r. na drogach województwa pomorskiego było spowodowanych przez kierowców po 60-ce. Natomiast 26 proc. z nich spowodowali zmotoryzowani w wieku 18-24 lat - mówi Janusz Staniszewski, szef Wydziału Ruchu Drogowego w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Statystyka nie uwzględnia jednak proporcji wypadków do ogólnej liczby młodych i nieco starszych kierowców. Uniemożliwia to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kto jeździ bezpieczniej.

Zmotoryzowani po ukończeniu 60 roku życia zazwyczaj staranniej, niż młodzi kierowcy, przygotowują się do jazdy za kierownicą swojego auta. Wielu kierowców w wieku emerytalnym decyduje się na podróż w ciągu dnia, najczęściej o poranku, gdy ruch jest niewielki. Omijają kręte i wąskie drogi. Nie spieszą się. Wybierają trasę stosowną do swoich możliwości. Czy myślą o tym młodzi zmotoryzowani?

Opinie (585) 6 zablokowanych

  • prawo jazdy od minimum 21 roku !

    i dodatkowo również testy psychoanalityczne i narkotyczne
    z spowodowanie wypadku w 1. roku - zbierane dożywotnio!
    a czemu nie?

    • 9 0

  • Ludzi starszych po 65 latach już nie wsadzają do więznienia (ze wzgladu na stan zdrowia zazwyczaj odstępuje sie od wykoniania

    kary) Jak jeszcze mają małe dochody to nie wejdzie im komornik na dochody (gorzej jak na samochód) wiec bedą sobie jeździć bez prawka heehhe

    • 5 3

  • Nastepny poroniony pomysl!

    To bardzo ciekawe ze ludzie po 60-ce moga nie dawac sobie rady za kierownica ale sa w pelni sprawni do jakiejkolwiek pracy zawodowej do min 65 roku zycia a nasza wladza kochana chce jeszcze ten wiek podniesc. Chory kraj, chory rzad. Brakuje slow na to co w tym kraju sie wyprawia.

    • 22 0

  • Prawda jest taka, że starsi kierowcy nie stanowia istotnego zgrozenia w ruchu drogowym. Jest ich mniej, jeżdżą ostrożniej. Niemniej jest to grupa kierowców najbardziej niebezpieczna dla SIEBIE. Stany Zjednoczone, majace najwieksze doświadczenie w tym względzie do tej pory nie potrafiły wprowadzić jednolitych rozwiazań tego problemu. Przepisy stanowe różnią się bardzo między sobą.Radziłbym zapoznać sie z literaturą fachową na ten temat. A potem podejmowac decyzję. Nic pochopnie.

    • 10 0

  • (2)

    cofnijcie się do szkoły, bo chyba nie umiecie czytać... to mają być TESTY PSUCHOMOTORYCZNE! TESTY A NIE ZABIERANIE PRAWA JAZDY! i nie rozumiem tutaj opinii osób, które bulwersuja sie zabieraniem prawa jazdy... skoro starsze osoby nie przejda testów to znaczy ze nie nadaja sie do prowadzenia pojazdów...

    mój dziadek w zeszłym roku spowodował wypadek. powód: wymuszenie pierwszeństwa.

    i ja jestem jak najbardziej za takim rozwiązaniem!

    • 7 12

    • Jezeli tak

      to robmy testy psUchomotoryczne wszystkim kierowcom madralo, a nie tylko powyzej 60 roku zycia...

      • 0 1

    • sam cofnij się do szkoły, pracuję w medycynie pracy i widzę wyniki badan które przechodzą kierowcy zawodowi około 30% ledwo przekracza minimum znaczna większość nawet niw otrzymuje 50% punktów najlepiej to widać na aparacie krzyżowym. Ostatnio był u nas młodzik (25 lat) dwóch rąk mu zabrakło a testu nie przeszedł osiagnął 40% na krzyzowym. A ilu takich jest którzy grzeją w starych bmw lub golfach a nie przekroczyli jeszcze nawet 27 roku. Tak wiec jak wprowadzać obowiazkowe testy to dla wszystkich

      • 2 1

  • Szlag mnie trafia jak czytam o takich idiotycznych pomyslach...

    W cywilizowanycm swiecie jezdzi 3 razy wiecej starszych ludzi czy inwalidow niz u nas i jakos nikomu to nie przeszkadza - wystarczy zajrzec za zachodnia granice. Starsi ludzie moze i jezdza wolniej, bywaja 'zawalidrogami' ale jezdza tez ostroznie i bezpiecznie. Nie widze powodu zeby im utrudniac zycie jeszcze bardziej. Poza tym kiedys kazdy z nas bedzie stary. Zycze zeby urzednicy na wlasnej skorze przekonali sie jak to jest. A tak wogole to powinni sie raczej wziac za nastolatkow z rocznym, dwuletnim prawem jazdy - to dopiero prawdziwe zagrozenie na drodze.

    • 18 0

  • to jest PO prostu uPOkarzające, dyskryminujące, faszystowskie, ksenofobiczne i antysPOłeczne (4)

    • 12 6

    • coż dziadzia, na zawsze pożegnasz się z prawkiem :-) ale za to masz monitor 22" cale z DVI, matryca 2ms i szwedzki fotel :) (1)

      • 4 2

      • ten dziadzia nie prawka bo diziadzia rzadko trzeźwieje

        • 1 0

    • sr@lux

      ale ty jesteś głupi i tępy! Jeśli ktoś nie spełnia wymogów to nie może prowadzić auta - przecież projekt nie zakłada bezwzględnego zabierania prawka wszystkim ludziom po 60-tce.A jeśli nie rozumiesz słów to ich nie używaj bo akurat o dyskryminacji, faszyzmie, ksenofobii i o upokarzaniu innych ludzi można poczytać w każdej twojej wypowiedzi.Jesteś w tym zakresie "specjalistą"

      • 1 0

    • a Ty

      to chyba na każdym forum się udzielasz hihi

      • 0 0

  • KU.... MAĆ....

    I znowu jakiś urzędas wpadł na genialny pomysł. Biednych emerytów pozbawić resztek godności.

    Bolą mnie urzędnicze absurdy. Myślę, że urzędników odpowiedzialnych za tworzona fikcje i bezmyślność powinno sie publicznie pokazywać w mediach.

    BY BYŁA JASNOŚĆ.. SAM JESTEM URZĘDNIKIEM!

    Pozdrawiam

    • 15 1

  • Generalnie nie przeszkadzaja, ale...

    ostatnio miałam 2 przypadki, któe nieco spłoszyły otoczenie: starszy pan jechał na awaryjnych (pomimo migania otoczenia, nadal nie wyłączał, ale jechał). A drugi, pani w zaawansowanym wieku czuła wstręt do kierunkowskazów. Ostrzegł mnie kierowca obok, który na nią trąbił - jechała szybko i wspaniale zmieniała zarówno pasy, jak i brała zakręty. Nie słyszała reakcji otoczenia... raczej na pewno.... :D

    • 8 2

  • (1)

    weźmy sobie jako przykład USA-tam prawko maja chyba włąsciwie wszyscy-od 16 lat do 80 i więcej.
    I co?
    I maja niska wypadkowośc.
    A dlaczego?
    A co bardziej myslący odpowiedza sobie sami, a więc nie w tym pies pogrzebany czy młody czy stary.
    Taki pomysł uważam za uwłaczający ludziom.

    • 17 1

    • w USA akurat takie testy są obowiązkowe dla kierowców

      posprawdzaj, a potem się wypowiadaj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane