- 1 Nocna komunikacja do poprawki (171 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (366 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (70 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (52 opinie)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (329 opinii)
- 6 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (131 opinii)
Czy stoczniowe dźwigi ocaleją?
Stoczniowe dźwigi są dla wielu większym symbolem Gdańska niż fontanna Neptuna. Dziś jednak tylko te najstarsze są objęte ochroną konserwatorską. Co będzie z pozostałymi? Czy pójdą na żyletki?
W czym tkwi problem i dlaczego żurawiom poświęcono debatę? Dziś w granicach Młodego Miasta, w którym ma powstać nowa dzielnica mieszkaniowo-handlowa jest kilkanaście żurawi. Część z nich należy do firmy BPTO, właściciela postoczniowych terenów, część do ISD Polska, właściciela Stoczni Gdańsk. Lecz jedynie dźwigi o napędzie parowym z początku XX wieku, stojące przy nadbrzeżu stoczni, mają zapewnioną ochronę konserwatorską. Nie wiadomo natomiast jaka będzie przyszłość tych z lat 70., które najbardziej wpisują się w panoramę Gdańska.
- Mamy problemy z tożsamością, i to w miejscu tak wyraźnie nią nacechowaną. Żurawie są ikonami gdańskiego krajobrazu, gdyby zniknęły nie wiedzielibyśmy w jakim mieście jesteśmy. Zatem czy możemy być mądrzy przed szkodą? - pytał retorycznie poseł Arkadiusz Rybicki.
- Te dźwigi tylko częściowo mają cechy zabytków. Mimo to istnieje interes społeczny, aby jako wartości kulturowe tutaj pozostały. Jeżeli te dźwigi będą w użytkowaniu i będą pracowały, to tu pozostaną. Później jednak ktoś będzie musiał się nimi zaopiekować - wyjaśniał Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków.
Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska, podkreślał, że wpisanie do rejestru zabytków tych obiektów, których historia jest krótka, nie byłoby właściwe.
- Są miejsca, w których dźwigi mogłyby się dobrze komponować. Są to "Droga do Wolności" oraz stoczniowe nabrzeża. Trzeba się tylko zastanowić, kto i za ile zajmie się dźwigami?
- Utrzymanie ich to ogromne koszty. Mam świadomość, że nie da się zachować wszystkich dźwigów, to byłby bezsens, lecz nie mogą one całkowicie zniknąć z panoramy miasta - zaznaczał senator Rachoń.
- Pomóżmy stoczni, by mogła produkować, to i dźwigi zostaną - apelował Bogdan Oleszek, przewodniczy Rady Miasta Gdańska.
- Jeżeli Gdańsk chce się znaleźć na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, powinien zachować nie tylko część dźwigów, ale jak najwięcej z zabytkowych hal Stoczni Cesarskiej, bo stocznia jest unikalnym na europejską skalę skarbem - podkreślił poseł Arkadiusz Rybicki.
Poseł poinformował, że zwróci się do rządu o opracowanie programu, który miałby ocalić dźwigi w stoczni.
Wydarzenia
Opinie (257) ponad 10 zablokowanych
-
2009-04-08 09:23
Niech obejmą jeszcze ochroną konserwatorską bloki z wielkiej płyty (1)
z lat 70tych. Też już się wpisały w krajobraz 3miasta (i nie tylko). I kominy węglowych elektrociepłowni też.
- 3 7
-
2009-04-08 15:47
dokladnie :)
.
- 0 0
-
2009-04-08 12:36
Przetopić te nikomu nie potrzebne dzwigi i odlać z nich pomnik pana prezydenta, mędry europejskiego Lecha Wałęsy. (1)
Tylko PO pan Palikot, Tusk, Czuma, Nowak, Ćwiąkalski i pani Pitera.
- 4 5
-
2009-04-08 15:45
No
No to przynajmniej jestjakis konkretnuy pomysł
Nie jestem przeciw!- 0 1
-
2009-04-08 10:56
W planach znalazł się m.in. projekt nowego centrum handlowego (największego w północnej Polsce o powierzchni handlowej 60 tys. (2)
m kw). mam nadzieje że przy głównym wejściu znajdzie się wielki napis
"O TOM WALCZYŁYŚMY"
;D- 14 1
-
2009-04-08 15:43
LEKKA PRZESADA
Same delikatnie mówiąc nieścisłości. Po pierwsze nie 60 a 40 tys. m2. po drugie nie największe centrum w Polsce pł., bo są większe. Po trzecie to nie centrum handlowe, tylko obiekt wielofunkcyjny (oprócz handlu bedzie tam : biurowiec na 18 tys. m2, dwa wieżowce mieszkane z 360 mieszkaniami, zespół kinowy z 18 salami + I-MAX - kino "trójwymiarowe", bowling na 12 torów, fitnness z odnową biologiczną i ok. 25 tys. m2 ogrodów na dachu obiektu).
A poza tym umieszczenie takiego tekstu w tym akurat kontekście (dźwigi) sugeruje, że obiekt ma powstać na miejscu dźwigów - oczywista nieprawda.- 0 0
-
2009-04-08 13:21
Nie. Lepiej żeby była ciemna komuna jak w 80tym.
A w sklepie ocet i denaturat. Reszta na kartki.
- 0 6
-
2009-04-08 15:08
Fajne by było to Młode Miasto jakby co kawałek na rogu ulicy taki dźwig stoczniowy stał.
- 3 1
-
2009-04-08 14:54
CDN
Te dźwigi tak tu pasują jak niestety teTrzy Krzyże - symbol ale arichtechtonicznie - straszne badziewie.
Możemy pójść dalej niech każda waląca się firma w Polsce wyeksponuje przed upadkiem jakiś zabytek: FSO Fiata, czy Poloneza W Bielsku - 126 P a w Gdańsku to Telewizor "Neptun", produkowany tam gdzie dzisiaj (O Zgrozo) mieści sie I Urząd Skarbowy...
Coś było ale sie skończyło a wszystkm "chętnym na dźwigi" proponuję ich wykup w normalnym przetargu...
Postawcie sobie w ogródku jako symbol minionej epoki i módlcie sie do nich...
Komuno wróć!!!- 2 4
-
2009-04-08 14:45
ja bym jakos je wykorzystał
np. zrobic fajny plac na koncerty, które mogłyby pomieścić sporo ludzi a poza tym dxwigi robiłyby ciekawa atmosfere. no albo zrobic cos dla młodych, jakis park rozrywki wraz ze skomponowanymi metalowymi dźwigami.!!
- 3 1
-
2009-04-08 12:41
A na ch..j tam to centrum handlowe???? (2)
przepraszam, ale inaczej nie mogłam tego ująć, to takie irytujące...
- 12 0
-
2009-04-08 14:38
A na ch..j tam te dźwigi? Przecież nie mają tam już co dźwigać.
- 0 2
-
2009-04-08 13:20
Prosze mi podpisu nie podbierać ;))
- 0 0
-
2009-04-08 07:09
Brawo!!! (10)
Brawo rząd, brawo posłowie, brawo miasto, brawo związki zawodowe i wreszcie stoczniowcy(część). Polska bez przemysłu stoczniowego-długo na to wszyscy pracowaliście. Gdzie są dzisiaj ci co kiedyś prowadzili robotników Stoczni Lenina pod gąsienice czołgów?
- 43 14
-
2009-04-08 09:28
Zapomniałeś durniu podziękować przedewszystkim sowietom, (5)
że przestali zamawiać statki u nas i z zawsze nierentownych zakładów stocznie stały się mega-nierentowne.
- 1 3
-
2009-04-08 11:43
Co za głupoty (4)
a wiesz chociaż ile to chińczycy u nas statków zamawiali ? Wiesz jakim powodzeniem cieszyły się polskie konstrukcji ?
Gdzie ostatnio remontowano norweska platformę wiertniczą, która ucierpiał w wyniku sztormu ?
Pojęcia nie masz a piszesz.
Od oświecona ...- 2 0
-
2009-04-08 13:32
Jasne tylko że inne stocznie robiły to 10 razy mniejszą ilością ludzi. (2)
- 1 0
-
2009-04-08 13:43
Nie pisałem (1)
że stocznia jest idealna ... wymaga modernizacji ale nie likwidacji !!
A argumenty, osób nie zorientowanych w temacie - np.: brak zamówień, gdy w Stoczniach była kolejka zamawiających jest ... hmmm... delikatnie mówiąc nie na miejscu- 2 0
-
2009-04-08 14:33
Ale już byy inne stocznie, które robiły to szybciej, lepiej i taniej.
Nikt nie będzie czekał, aż się stocznie łąskawie pozwolą zrestrukturyzować. Nigdy by na to Związki nie pozwoliły. Czy sie stoi czy sie leży 1500 sie należy.
- 0 0
-
2009-04-08 13:38
Co to ma do rzeczy?????? To, że chińczycy zamawiali, nie oznacza
automatycznie że stocznia była rentowna. To że jakąś platformę remontowali też nie oznacza, że byłarentowna? Walnij się w ten zakuty łeb!! Gdzie się ekonomii nauczyłaś? Na rynku na Przymorzu? Wszystkie stocznie w Polsce zawsze były przeludnione. W Gdyni dział projektowy liczył kilkaset osób!!! KILKASET!!!! Największe stocznie na świecie mają góra po kilkadziesiąt projektantów, a nie kilkaset którym płaci się co miesiąc ciężkie pieniądze!!!
- 0 0
-
2009-04-08 08:53
Ci, co kiedyś prowadzili robotników Stoczni Lenina (niekoniecznie (2)
pod gąsienice czołgów) zajmują eksponowane stanowiska tu i ówdzie. Niektórzy nawet chcieli wyjechać z Polski i oddać wszystkie nagrody :)
Jak to zwykle bywa zwykły Stoczniowiec który zapierd.... idzie na bruk. Komuna z Rakowskim nie wykończyła Stoczni - sól w oku tamtego systemu a zrobiła to z łatwością nasza wspaniała UE. Dziękujemy wam urzędniki za walkę o Polski przemysł. Musicie sobie koniecznie premię wypłacić za dobrą i skuteczną pracę.- 15 3
-
2009-04-08 11:40
Dokładnie...
UE zrealizowała wszystko sprawnie.
Państwo z dostępem do morza - bez przemysłu stoczniowego, bez przemysłu rybackiego ...
Mam patrzeć jak Niemieckie,Francuskie i inne statki pływają po Polskim akwenie i czerpią z niego nieprzebrane korzyści ?
UE kpi z nas a my co ... ?- 8 0
-
2009-04-08 09:27
Ile Ty masz lat, że Cię to dziwi jeszcze?
Do szkoły idź bo już druga lekcja się zaczęła a Ty w domu na kompie jeszcze
Może kiedyś jak będziesz uważał na lekcjach historii to zrozumiesz pewne powtarzające się sytuacje w histroii świata i zauważysz zalezności. Niewielu się to udaje, ale jak się skupisz to może sie uda... powodzenia- 1 6
-
2009-04-08 10:05
BRAWO
Ci co kiedyś prowadzili Ludzi pod gąsienice czołgów. Siedzą teraz w sejmie biorą pieniądze za nic i okradają Polskę
- 6 0
-
2009-04-08 08:02
ZOSTAWIĆ (1)
Zostawić stoczniowe żuraiwe..... Niech architekci wkomponują je w nowoczesną zbudowe Młodego Miasta..... Będzie nowocześnie, będzie orginalnie i nawiązująco do tego terenu!! ZOSTAWIĆ STOCZNIOWE ŻURAWIE :D
- 18 6
-
2009-04-08 14:23
Młode Miasto, lofty, wkomponowane dźwigi - to byłoby naprawdę warte zachodu miasta.
- 1 0
-
2009-04-08 10:10
Tak dla Dżwigów!!! (1)
Ludzie to wizytowka naszego miasta!!! One wpisay sie w krajobraz jak mało co... Czy niektorzy z was naprawde nigdy nie byli na górze gradowej i nie patrzeli w strone stoczni??!!
Dżwigi maja zostac, niech osiedle i centrum handlowe dopasuje sie do wygladu naszego miasta. Dżwigi sa integralna czescia miasta tak jak Neptum, Żuraw czy dwór Artusa!!!- 13 5
-
2009-04-08 13:49
Widać rozum nie jest integralną częścią twojej osoby.
Gdzieś się zagubił.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.