• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • Czy budowa dróg w ogóle ma sens? (1)

    Nie lepiej za te pieniądze nakarmić głodne dzieci?

    • 5 11

    • Jak się będziemy rozwijać to dzieci zostaną nakarmione

      a jak nie to nikt już nie będzie miał z czego karmić

      • 3 0

  • jeszcze jedno (4)

    W artykule pobrzmiewa lekceważący stosunek autora do mieszkańców okolicznych gmin pracujących w gdańsku. Jeżeli przyjeżdżają tu do pracy to wydaję się że są potrzebni. Taki ton wypowiedzi o mieszkańcach kaszub jest ostatnio coraz powszechniejszy i nie wydaje mi się właściwy.

    • 20 23

    • To prawda (3)

      Nie podoba mi się lekceważący stosunek do mieszkańców z poza Trójmiasta. Jedyne co może się nie podobać to pracowanie w Gdańsku ale płacenie podatków w Kilbudach czy Żukowie.

      • 9 1

      • o podatkach (2)

        Nie płacenie podatków przez ludzi pracujących w Trójmieście a mieszkających poza nim mnie osobiście nie razi. Takie są czasy że ludzie są mobilni. Jeżeli ja mieszkam w gdyni i pracuję w gdańsku to czy jest w tym coś nie właściwego? Tak samo ktoś kto mieszka w wejherowie i pracuje w którymkolwiek z miast trójmiasta nie robi nic złego. Firma w której jest zatrudniony odprowadza podatki miastu. Taki człowiek zostawia dużą część swoich zarobków w mieście w którym pracuje. Korzysta z usług i tak dalej.

        • 5 4

        • (1)

          Zgadza się, dlatego irytuje brak wspólnego biletu i spójnej polityki w ramach trójmiasta

          • 5 0

          • niech by bilety były nawet osobne
            ale wzajemnie honorowane
            przecież technicznie dało by się od dziś...
            ale przez czyste matołectwo i złośliwość - nie bo nie

            • 0 2

  • 2 miliardy? (1)

    za 2 miliardy ni huhu nie warto, prawdziwe ścieżki rowerowe lepiej wszedzie

    • 12 8

    • daj spokój ścieżkom rowerowym

      Za taką kasę można wyremontować cały Gdańsk i zostanie na bilet w kosmos dla budynia i ekipy (w jedną stronę oczywiście)

      • 4 3

  • nowa droga jest koniecznością (1)

    • 8 12

    • czemu się rozdrabniać
      i chcieć
      2 ooo ooo ooo za małą dziurkę pod małą górką
      od razu chciejmy
      2 ooo ooo ooo ooo za tunel bezpośrednio z Oliwy do A1

      • 1 1

  • Czy warto pisać durne artykuły? I denerwować ludzi od rana... (3)

    Ten tunel jest konieczny, w przeciwnym razie Gdańsk pozostanie wiochą! Ten tunel odciąży Oliwę i Sopot. Oliwa ma szansę stać sie perełką, a przez światłych urbanistów pozostanie pewnie zadupiem!

    • 16 21

    • Nie zostanie (2)

      W artykule chodzi o transport - samochód nie jest jedyną formą przemieszczania się.

      • 9 6

      • tylko w teorii (1)

        niestety w obecnych warunkach samochód to jedyne sensowne rozwiązanie. trzeba dojechać do pracy, poodwozić dzieci do szkoły i przedszkola, po pracy je stamtąd zebrać, załatwić jeszcze coś po drodze i kupić coś do domu. niestety ani rower, ani autobusy, ani kolejka tu nie pomoże. samochód jest koniecznością w tym miejscu i w tym czasie.

        oczywiście życzę sobie aby kiedyś istniał transport publiczny z prawdziwego zdarzenia. ale jak jest teraz to każdy widzi.

        • 4 9

        • Aby istniał transport publiczny z prawdziwego zdarzenia

          należy po pierwsze rozwiązać Biuro Rozwoju Gdańska.

          • 0 1

  • (2)

    Autor artykułu zapomniał, nie chodzi tylko o mieszkańców Osowy ale i TIRy, które nie mogą jeździć przez Sopot i rozjeżdżają Oliwę żeby dostać się do obwodnicy. Poza tym i tak poza ul. Opata Rybińskiego duże korki powstają na ul. Czyżewskiego. Ludzie mieszkający na Czyżewskiego i jego odnogach mają problem z dojechaniem do domu po 15:00 gdy jadą od strony Sopotu, muszą stać w długim korku choć do domu mają paręset metrów.

    • 18 0

    • Czyżewskiego zmodernizować,a na Rynek zakazać tirom wjazdu i EGZEKWOWAĆ to. (1)

      • 0 3

      • I co Seba ? Tiry przerzucić z Opata na Czyżewskiego? Twoje niedoczekanie !!!

        • 1 0

  • (3)

    Pomysł BPBK z Nową Opacką kosztem części parku w Oliwie jest bardziej niedorzeczny niż budowa tego tunelu, który pewnie też nie powstanie i uważam, że całą ta dyskusja jest bez większego sensu niestety z uwagi na to, że pieniędzy nie znajdą w budżecie

    • 6 4

    • ML - patrz na mapę ze zrozumieniem (2)

      Kolego, tam już nie ma Parku Oliwskiego, tylko tereny TVP O.Gdańsk, wystawione niedawno na sprzedaż. Żałujesz, że nie powstanie tam hipermarket?

      • 5 0

      • Gates - sam dokładnie popatrz (1)

        Tereny TVP są za cmentarzem, a jego na 100% nikt nie ruszy. Coś mi się zdaję, że nie znasz topografi tego miejsca

        • 0 0

        • Sorry - zwracam honor

          Rzeczywiście Nowa Opacka nie idzie śladem "starej" Opackiej, ale jakoś nie widzę miejsca na 4 pasy Czyżewskiego przy zjeździe do Katedry, a przez to "wąskie gardło" korków się nie zlikwiduje

          • 1 0

  • Tak warto budować (4)

    Po otwarciu będzie można zamknąć ulicę Opata od pętli do skrzyżowania z Polanki. Zrobi się deptak wzdłuż parku, zmniejszy ogrodzenie. Dzielnica ożyje i będzie super.
    Ludzie pootwierają knajpki i będzie klimat.

    • 20 5

    • tez jestem dokladnie za takim rozwiazaniem

      W Oliwie jest pelno miejsc wypoczynkowych, park, zoo, dlatego taki deptak byl by idealnym dopelnieniem. Juz teraz jest tam pare knajpek, ale poki jest Opata to niestety nie ruszy dalej. Do kazdej posesji na Opata mozna sie dostac od drugiej strony (Mickiewicza).

      • 4 3

    • bzdura (2)

      Klimat za 2 miliardy to moze sobie szejk w Dubaju robic, a nie Sopocianie i Oliwianie na koszt olbrzymiej większości Gdańszczan. Potrzenne sa RACJONALNE KOSZTOWO rozwiazania.

      • 2 4

      • jak sie nie podoba (1)

        to zamkniemy Opata w Oliwie i problem sie rozwiaze (bo nigdzie nie dojedziesz).

        • 4 1

        • trzeba by to jakoś zorganizować... może na forum portalu Stara Oliwa?

          • 2 0

  • Ten tunel ma jedyną szansę powstać właśnie teraz za unijne piniędze. (1)

    W przyszłości Unia już kasy na to nie da, a Gdańsk kasy na to nie ma. I co ważne dofinansowanie unijne byłoby znacznie mniejsze gdybyśmy pieniądze przeznaczone na tunel władowali w rozwój innych dróg w mieście.

    • 13 14

    • łożesz khur... się zdenerwowałem

      skoro celem jest okradnięcie Unii (a niby Unia to nie my?) a nie zrobienie czegoś z cieniem sensu,

      to może lepiej zamiast dziury w ziemi zrobić jednak to lotnisko w Kossakowie? i w Malborku? i kosmodrom w Pryszczu? i kolejkę krzesełkową z Westerplatte na Hel (może dostalibyśmy ją, jak by ja nazwać Wyciągiem Imienia Żydów Polskich?)

      • 6 2

  • (3)

    Panie Pancewicz popatrz pan mna te tłumy młodych ludzi zdających na prawo jazdy ... i kupujących samochody. Parcie młodych ludzi jest wieksz niz starszego pokolenia. Mam 19-letnia córke i widze ilu jej znajomych jeżdzi samochodem. A 95% ma juz prawo jazdy. Nie opowiadaj więc pan bzdur na temat preferencji młodych ludzi.

    • 10 12

    • fakt ! (2)

      Prawie 100% to otłuszczeni gofrożercy

      • 7 0

      • fakt. (1)

        a jak jeżdżą rowerem to wypasionym, w modnym wdzianku
        a rower wożą autem do parku

        • 2 2

        • fakt.

          prawie kazda rodzina w Osowie ma dwa samochody... -:)

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane