• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • (2)

    Przede wszystkim rozbudować węzły drogowe w Oliwie
    i Osowie.

    Po drugie zrobić ruch jednokierunkowy w Oliwie.
    W kierunku Osowy wjazd tylko przez Czyżewskiego (2 pasy).Powrót Rybickiego (2 pasy w jedną stronę).
    Mieszkańcy Bloków przy Czyżewskiego jadący do Oliwy mogą zawrócić przy Katedrze.

    Co do węzła w Osowie. Po pierwsze umożliwić wjazd
    na pas zjazdowy z Obwodnicy samochodom wyjeżdżającym z parkingów centrum handlowego (Podobnie jak przy Ikei).
    Po drugie zlikwidować wyjazd z Reala w kierunku Osowy(zlikwidować światła). We wszystkich kierunkach można by dojechać z pasa zjazdowego obwodnicy o którym pisałem powyżej. Nieliczne samochody jadące do centrum z Oliwy mogą zawrócić na rondzie przy Castoramie.

    Koszt tych wszystkich zmian byłby stosunkowo symboliczny a poprawiło by sytuację na lata.
    I można było by to zrobić już tym roku.

    Słuchajcie ludzi, kierowców !!!

    • 2 5

    • stosunkowo symboliczne to jest xvideo com

      róbcie se sopociaki własne drogi
      albo gadajcie z Gdynią, o szerszej drodze przez Karwię

      • 1 0

    • To prawda, ulice jednokierunkowe + ZAKAZ tranzytu bardzo poprawią sytuację!

      • 0 0

  • Połączenie obwodnicy z Sopotem (1)

    Najbogatsze miasto w Polsce Sopot powinno wraz z Gdańskiem,wybudować drogę po dwa pasy w każdym kierunku.Inwestycja nie jest tylko dla Osowy.

    • 3 2

    • niech se Sopot odetka Reja
      droga już jest, dobra i krótka
      i zamknięta szlabanem by męty na Leśnej Polanie miały ciszę

      • 1 1

  • Oczywiście (1)

    a,później METRO!Kto głosował na Budynia?

    • 0 0

    • ja

      a co?

      • 1 0

  • ? (7)

    To nie tylko droga dla kierowcow z/do Osowy. To rowniez polaczenie z obwodnica. Poza tym dlaczego mowi sie o alternatywie Trasy Slowackiego i Trasy W-Z. A co jesli ktos jedzie na polnoc? Ma jechac najpierw na poludnie trasa alternatywna...?

    • 103 21

    • spacerowa jak sama nazwa wskazuje (2)

      nie może być trasa szybkiego ruchu... A na poważnie, to cala Oliwa jest jednym wielkim zabytkiem i robienie tam trasy szybkiego ruchu jest kompletnym idiotyzmem (bardziej prawdopodobnym już jest ze będziecie się teleportować). Także tunel jest jedynym rozwiązaniem jeśli chce się udroznic tam ruch. Albo zamknąć Opata i problem korkow się rozwiaze, bo nikt nie będzie tam jechal.

      • 2 0

      • Zamknięcie Opata jest dosyć srogim rozwiązaniem (1)

        Jednak nadmierną nadwagę leczy się przez zmniejszenie żołądka.

        W takim wypadku należałoby jednak spacerową na całej długości zmienić w 2x2 (lub 1x1 + 1 zmienny w zależności od pory dnia) i dodać bus pasy, przy stacji PKP/PKM duży parking + jakaś linie autobusowe dowożące do tej stacji.

        • 0 2

        • Operacja zmniejszenia żołądka czasem kończy się zgonem pacjenta.

          Jest ostatecznością, kiedy 365 innych metod zawodzi.

          Za mało miejsca na bus pasy.

          • 0 0

    • masz skm (3)

      • 5 14

      • Taaaak (2)

        I SKM przewieziesz kontener z portu do Kartuz. A może nawet dwa. Brawo, tak trzymać.

        • 11 5

        • Można koleją do Kartuz,

          tylko trzeba było jej nie likwidować. Ale to nie problem Gdańska, tylko Kartuz.

          • 1 1

        • Jedziesz z portu na trasę sucharskiego z niej na POG z niej na obwodnicę

          i wtedy do kartuz.

          A nie TIRy przez środek miasta. Ponoć są tam korki. Słyszałem, że mieszkają też jacyś ludzie.

          Czy wszyscy mają się wyprowadzić do Kartuz, bo ktoś chce TIRem przejechać najkrótsza drogą? po co zatem obwodnice.

          Przywróćmy też ruch na Długiej. Ile to skróci drogę TIRom z Elbląskiej na Hucisko.

          • 10 1

  • tunel zdecydowanie na TAK (14)

    skorzysta na tym rozjeżdżana stara Oliwa, Żabianka, planowana w Sopocie przy Rzemieślniczej strefa biurowa, cały pas nadmorski Przymorza

    • 116 52

    • Dla kogo to (5)

      Nikt nie kazał się na zadupia wyprowadzać, wiedzieli ludzie co brali i jaki jest dojazd, ale pchali się na zadupia, więc jakim prawem teraz my wszyscy mamy dopłacać do kaprysów panów nowobogackich "GKA" i "GDA" !, Są ważniejsze rzeczy niż topienie grubej kasy w inwestycje drogowe bo kilkunastu tysiącom ciułaczy zachciało się domu za miastem i teraz pretensje do wszystkich że nie mają dojazdu jak we Wrzeszczu, co za egoizm najwyższych lotów !!!

      • 20 15

      • Jak już, to egoizm banków.

        Dają takie sumy kredytów hipotecznych, że można zapomnieć o mieszkaniu w mieście. Niewielu ma luksów wyboru. Ale wszyscy są podatnikami. Kraj z dobrobytem to taki, w których transport wszystkich i wszystkiego jest szybki, tani i bezproblemowy. Skąd w tobie tyle nienawiści? Ci ludzie są klientami Twojej firmy, albo jej dostawcami.

        • 1 0

      • szczegolnie, ze podatki czesto placa w innych gminach (2)

        Ale pretensje do Gdansk o brak drog na wioske maja najwieksze.

        • 22 1

        • Jo, jo na "wioske". Tedy jo. Wiesz ze wsi wyjedziesz ale wiocha z Ciebie nigdy... (1)

          • 3 3

          • w oryginale

            "Chłop ze wsi wyjdzie, ale wieś z chłopa nigdy".

            Wtedy ma to większy sens i szybciej bawi.

            • 0 0

      • dla mieszkancow Oliwy naprzyklad...

        jestem za tym aby zamknac dla ruchu kolowego Opata.

        • 7 1

    • trasa Słowackiego alternatywą? (7)

      nawet po przebudowie są tam już straszne korki !

      • 13 20

      • i tak na Spacerowej będą korki (6)

        Dopóki "planiści" i kierowcy nie zrozumieją że to nie brak dróg jest przyczyną korków, a ilość samochodów!

        w berlinie i innych niemieckich miastach mamy 300 aut/1000 mieszkańców. W trójmieście 500-600/1000. Dziwić się że się u nas stoi... Tłum gka gks gda nie pomaga...

        także to będzie kasa wywalona w błoto. Lepiej wydać to na poprawę jakości skm i wspólny bilet

        • 39 5

        • W Polsce jest inna mentalność

          Samochód jest w Polsce Bogiem dla większości ludzi, których i tak będzie przybywać pomimo straszenia wymieraniem narodu. A będzie przybywać dlatego, że na Kaszubach, pomimo medialnego biadolenia o wymieraniu narodu, mamy przyrost muzułmańsko-afrykański i dlatego, że w czasach niepewnych fanatycy dochodzą do władzy.

          • 4 2

        • GKA nie przyjedzie z Chwaszczyna SKM (2)

          • 3 3

          • jak będą wagony dla samochodów, to przyjadę, do kolejki się nie zmieszczę...

            nie wszyscy "śmigają" Tico, jak Ty Panisko!

            • 3 3

          • ale podpis, aż mam dreszcz obrzydzenia ...

            • 10 1

        • (1)

          jedno nie przeczy drugiemu.

          aktualnie sytuacja na spacerowej jest tragiczna niestety i problem musi być rozwiązany ( nie wiem czy konkretnie tunelem, chociaż kto był w okolicy to wie, że nie za bardzo jest tam miejsce do poszerzania ulicy więc tunel jest dobrym pomysłem)

          • 7 5

          • Stałeś kiedyś w korku w dłuższym tunelu?
            Przeczytaj sobie "Bastion" Kinga...

            • 5 0

  • oczywiscie ze warto! (1)

    nie zgadzam sie z jedna teza w tym artykule ze Spacerowej korzystaja tylko mieszkancy Osowy, korzystaja praktycznie wszyscy ktorzy chca dojechac do obwodnicy/z obowdnicy - do pracy, na wakacje, takze osob tych jest zdecydowanie wiecej.
    Po drugie taki tunel mega upraszcza dojazd do Grunwaldzkiej, bo jest w linii prostej i bedzie duzo bardziej przepustowy.
    Po trzecie Oliwa zyska bo stanie sie miejscem gdzie Gdanszczanie moga wypoczac, przyjechac do parku, potem pojsc na jakies wydarzenie kulturalne, do jakies kawiarni, ktore moglby powstac na zamknietej dla ruchu Opata Rybickiego, na koncert/impreze itd. Oliwa bylaby czyms w rodzaju Sopotu ale bez warszawki, bo dla Gdanszczan. Po prostu fajnym miejscem gdzie mozna odpoczac, bawic sie, ukulturalnic itd.

    • 13 8

    • pewnie ze warto

      tylko nie robcie z Oliwy Monciaka :)

      • 2 1

  • autor

    Autor bardzo uprościł temat i przedstawił go nieobiektywnie . Jak chce ktoś być decydentem w takich sprawach polecam zapisać się do jednej z partii. Dziennikarz który nie potrafi napisać porządnie artykułu o planowanej drodze .....

    • 3 2

  • po 2 pasy (5)

    na Czyżewskiego i po problemie

    • 3 13

    • totalnie bez sensu... (3)

      popatrz ile na czyzewskiego masz zjazdow do domow osiedli, sklepow, telewizji, szkol itp itd. o swiatlach juz nie wspomne. Trasa "szybkiego ruchu" tam byla by chyba najwolniejsza w polsce :)

      • 4 2

      • ja tam widzę (1)

        tylko rudery do wyburzeń i dużo miejsca na trasę

        • 1 5

        • to popatrz jeszcze raz

          masz około 20 blokow, telewizje, awf, sklepy, WSZYSTKO. Owszem jest pare ruder, ale do reszty musialbys zrobić zjazdy, swiatla a tam nie ma miejsca na to, wiec dalej bys stal.

          • 2 0

      • Nie chodzi o trasę "szybkiego ruchu"... tylko o trasę w miarę przepustową.

        • 0 3

    • a na czas gruntownego przerabiania Czyżewskiego zamknąć:

      -wyższą szkołę fikołków
      -szkołę ogrodniczą
      -katedrę
      -kościół św.Jakuba
      -szkołę nr.23
      -szkołę nr.35
      -telewizornię
      -"kilka" mieszkań
      -cmentarz
      -park

      nie dając alternatywy (może ludziska nie zauważą?)

      • 6 3

  • 2 miliardy ???

    Dlaczego nikt nic nie mówi że są realne szanse na 80% dofinansowania z Unii ?
    Durniejszego projektu jak ta Nowa Opacka to nie widziałam. Gdzie się maja zmieścić te cztery pasy na Czyżewskiego?
    Dwa skręty o kącie 90 stopni na pewno usprawnią ruch. Jak można taką drogę prowadzić przy zabytkowej części Oliwy.
    Tylko tunel !

    • 6 2

  • zaorać spacerową i nie bedzie korków

    przecież jest Słowackiego i obwodnica południowa

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane