• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • A może

    A może dalszy ciąg Nowej Wałowej, tunel pod Marwą Wisłą,bo ta droga już budowana prowadzi do ....?

    • 6 4

  • Tunel w tym miejscu i w tym czasie i za te pieniadze jest bez sensu

    2 mld zlotych mozna lepiej wydac i rzeczywiscie zmniejszyc korki.

    • 25 13

  • NIE dla tunelu. (8)

    co ranek jadę spacerowa do góry i widzę kto jedzie tam w dół. auta z kaszub głównie GWE GPU GKA GKS GST wiec argument ze to dla mieszkańców Osowy odpada. zresztą kto im kazał się tam osiedlać?

    • 37 35

    • To Rosi zmieniło siedzibę, że do pracy musi do góry spacerową jechać? (2)

      • 3 7

      • gka gda gwe się wypowiadają

        Postawa roszczeniowa - my nie płacimy ale niech Gdynia i Gdańsk zbudują

        • 10 1

      • Chyba rozi , na sajmprzód naucz sie nazw.

        • 2 2

    • co ranek jedziesz

      i tez masz rejestracje GWE

      • 2 1

    • Nikt mi nie kazał, sam chciałem, bo to piękna dzielnica.

      A tobie nic do tego. Pewnie sam(a) przyjechał(a) do miasta z jakiegoś pierdzichówka i teraz zgrywa gadańszczanina.
      A tak w ogóle, to po co ranek jedziesz spacerową w górę.

      • 2 0

    • To chyba jednak nie jeździsz tą drogą albo zmyślasz.

      Na tej drodze większość to GD i o dziwno GA i służbówki, a inne auta to zaledwie 20%.

      • 1 0

    • TAK dla tunelu

      tunel jest dla mieszkancow Oliwy zbawieniem

      • 4 4

    • Jedziesz Spacerowa do góry ale gdzie. ?

      Jedziesz Spacerowa do góry ale gdzie, na Kaszuby.
      czy jako mieszkaniec dokładasz się do tych dróg.

      • 0 0

  • BPBK

    Niech oni lepiej się trzymają z daleka od tego projektu. Wystarczy jeden bubel od nich - Trasa Słowackiego.

    • 13 8

  • Wyburzyć Osową i po kłopocie!

    Kiedyś gdy Osowa była wioską nie było korków i kłopotów.
    Należy zlikwidować ich przyczynę - czyli osiedla domków, zaorać i zostawić do zdziczenia.

    • 21 12

  • Przecież parę lat temu Skanska wyremontowała Spacerową (9)

    Gdzie byli projektanci którzy zostawili po jednym pasie ulicy?
    Teraz na stos z nimi!
    Gdyby od razu zrobiono dwupasmówkę nie byłoby problemów

    • 35 13

    • Oiwiaku: poszerzanie dróg nie likwiduje korków

      tak jak popuszczanie pasa nie redukuje otyłości. Korki tylko przesuwane są gdzie indziej. Samochód naprawdę nie jest jedynym możliwym sposobem poruszania się po mieście.

      • 13 7

    • (1)

      Zgadzam się, ale korki i tak by były w Oliwie - jakbyś się nie obrócił d... zawsze z tyłu

      • 3 1

      • nie, jeśli by ruch poszedł przez Sopot

        • 1 2

    • Własnie mieszkańcy Osowy zablokowali rozbudowę. (4)

      W projekcie były dwa pasy w każdą stronę, ale lobby mieszkańców Osowy wymogło budowę po jednym pasie bo obawiali się ze zwiększy to ruch tranzytowy przez ich dzielnice....wiec niech teraz pija to piwo co sami naważyli..... Wiem bo uczestniczyłem w pracach i konsultacjach nad tym projektem.

      • 18 4

      • (3)

        Nie wiem na jakim etapie uczestniczyłeś, ale przy projektowaniu oświetlenia były już tylko 2 pasy + ścieżka rowerowa, która jak wiadomo i tak nie została zbudowana

        • 1 1

        • (2)

          Na samym początku były dwie koncepcje. pierwsza trzy pasy i w zależności od potrzeb pasy w górę albo w dół. lub po dwa pasy w każdą stronę wtedy okazało sie ze mieszkańcy i ekoterrorysci nie odpuszczą.

          • 7 2

          • Osowę odpępnić od Trójmiasta, niech se sami się kiszą! (1)

            Oni zablokowali tez kładkę przez obwodnicę dla pieszych i rowerzystów... by im więcej pieszych i rowerzystów się nie pętało, jakkolwiek niewiarygodnie głupio to brzmi, to fakt

            ci ludzie to jakaś masakra

            • 9 1

            • Argumentem mieszkancow Osowy przeciwko kladce byl zarzut ze za duzo siatek z hipermarketu bedzie walalo sie po ulicach

              • 7 0

    • ale co ma do tego projektant

      skoro to Inwestor (miasto) określa w warunkach przetargu zakres jaki projekt ma obejmować. A z tego co się orientuję, to fakt że nie zdecydowano się (miasto się nie zdecydowało) na przekrój 2x2 wynikał z a) braku pieniędzy, b) w tym czasie nie było jeszcze specustawy drogowej i wykup gruntów leśnych był procedurą która trwała 1-2 lata.

      Absolutnie nie usprawiedliwiam nikogo, decyzja o budowie w przekroju 1x2 była najgorszą z możliwych, ale projektant do gadania tu nic nie miał.

      I od razu odpowiadam - nie, nie projektowałem tej trasy :)

      • 7 1

  • Postawiliscie stadion i hale w centrum miasta to teraz zróbcie porządne dojazdy !. Droga zielona ma być tranzytem dla całego północnego Gdańska. Dzięki tunelowi pod martwą i pod pachołkiem mielibyśmy zagwarnatowne dwa wyloty na główną obwodnicę i na droga na warszawę. Zróbmy choć raz coś do końca,a nie jak z Słowackiego gdzie brakuje małego odcinka do ul Hallera.

    • 20 13

  • Chyba tunel jest potrzebny - choć w obecnej sytuacji brzmi to jak utopia (3)

    Ale.
    Gdyby nawet Spacerowa miała 6 pasów, to pozostanie Opata Rybińskiego i Stary Rynek, absolutnie nieprzejezdne w godzinach szczytu.
    Nawet już taryfiarze, jadąc z Oliwy/Żabianki na lotnisko wybierają opcję przez Wrzeszcz i Słowackiego.
    Tylko jak okaże się, że ze względów geologicznych Pachołek jest nie do przekopania, a na dodatek wkroczą eko-terroryści, bo znajdą gatunek rzadkich mrówek - budowę tunelu mamy z głowy.

    • 22 10

    • (2)

      Zenek, powiedz mi, dlaczego wolisz stać w korku w betonowej studni 20 metrów pod ziemią niż w lesie na ul. Reja?

      • 4 2

      • Mnie to i tak nie obchodzi ponieważ nie korzystam z samohodu w Gdańsku (1)

        A piszę o tunelu jako o dodatku do zakorkowanej starej Oliwy.

        • 2 0

        • nie odpowiedziałeś dlaczego koniecznie tunel, a nie droga po powierzchni przez Świrowo?

          • 0 2

  • wszystko to bez sensu

    Taka droga z pewnością jest potrzebna ale nikt nie wyłoży tyle pieniędzy. Argument że jeżdżą tam tylko mieszkańcy kaszub i gdańsk nie powinien tej drogi z tego powodu budować jest co najmniej dziwaczny. Argument że przyszłe pokolenie nie będzie korzystać z samochodów i dlatego jest bezzasadne budowanie nowych dróg też jest moim zdaniem nie trafiony. Trudno mi jest wyobrazić sobie tysiące ludzi pedałujących po pracy w górę spacerową do osowej i dalej na kaszuby. Może lepiej od razu przekształcić spracerową w ścieżkę rowerową ;) Cały artykuł jest w moim odczuciu próbą kreowania rzeczywistości i zbiorem pobożnych życzeń

    • 21 4

  • Same koszty projektu tunelu

    wystarczą na sfinansowanie dużej części remontów jezdni w całym Trójmieście. Zamiast budowy nowych tras "szybkiego ruchu" korkujących się codziennie w godzinach szczytu (vide: Słowackiego) lepiej opracować porządny plan remontów jezdni i tworzyć atrakcyjne alternatywy dla motoryzacji indywidualnej.

    • 29 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane