• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy widok z kamer Tristara będzie dostępny dla wszystkich?

Maciej Naskręt
8 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Kierowcy z Trójmiasta domagają się, by obraz z kamer systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - był dostępny w ich domach dzięki Internetowi. Kierowcom łatwiej wtedy byłoby zaplanować podróże po Trójmieście. Postanowiliśmy sprawdzić, czy mieszkańcy poranki niebawem będą zaczynać od sprawdzenia sytuacji drogowej zamiast na przykład kawy.



Od trzech lat w Trójmieście trwa budowa systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar, który ma nie tylko usprawnić poruszanie się kierowcom po ulicach, ale przede wszystkim usprawnić podróże komunikacją miejską. Samorządy Gdańska, Gdyni i Sopot na budowę systemu przeznaczą 133 mln zł. Prace wykonuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Niedawno okazało się, że kamery systemu już działają a to, co zarejestrowały mogą to oglądać już także policjanci. Stąd teraz dostęp chcą mieć też kierowcy, którzy podróżują po Trójmieście.

- System kierowcom powinien ułatwiać podróżowanie. Działanie Tristaru wyobrażam sobie tak, że wstaję rano, po czym włączam telefon lub komputer i sprawdzam jakie niespodzianki na mnie czekają nad ranem na drogach i w ruchu komunikacji miejskiej. Bez tej opcji cały system będzie kulawy - mówi Tomasz Szygłowski, nasz czytelnik.

Dane będą w jednym miejscu

Przypomnijmy, że zarządcą systemu Tristar w Gdańsku i Gdyni będą Zarządy Dróg i Zieleni. Obecnie trwają procedury odbiorowe. Plan jest taki, by system zaczął działać jeszcze w grudniu, choć i tak będzie to półroczne opóźnienie. Tristar miał funkcjonować już w czerwcu tego roku. Prace wykonawcy skomplikowały prace przy jezdni prowadzone przez inne firmy posiadające sieci podziemne.

Zobacz jak działa Tristar.

Czy jest zatem szansa, że aktualne informacje z dróg trafią do mieszkańców?

- Tak, wykonawca przygotowuje specjalny serwis, na razie wewnątrz sieci, który będzie dostępny potem w Internecie i ułatwi pozyskiwanie informacji drogowej i ruchu komunikacji miejskiej - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

- Pojawią się tam też informacje związane z aktualnymi warunkami pogodowymi - dodaje dyrektor gdyńskiego ZDiZ.

Czy będzie to jeden serwis dla całego Trójmiasta, czy też dla poszczególnych miast dowiemy się w najbliższych dniach po przeprowadzonych testach.

Czy dane o sytuacji drogowej z Tristara powinny być powszechnie dostępne?

Urzędnicy danymi z Tristara będą się dzielić

Przyszli zarządcy systemu inteligentnego zapewniają, że najważniejsze dane zebrane z urządzeń wpiętych do systemu Tristar będą też udostępniane na zewnątrz - firmom. - Dane powinny być powszechnie dostępne. Jeśli ktoś zwróci się do nas o udostępnienie informacji o zatorach, czy też obrazu z kamer w celu informowania o utrudnieniach w ruchu nie wykluczone, że taką zgodę dostanie - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku

Trafią one wtedy nie tylko na portal, który przygotowywane jest w ramach systemu Tristar, ale także do aplikacji mobilnych czy na strony www o tematyce drogowej.

- Marzę o tym, by rano przed wyjściem z domu do pracy pić kawę i w tym czasie sprawdzać sytuację drogową za pomocą właśnie Tristara. Tak jak cała rzesza kierowców nie lubię stać w korkach - dodaje dyrektor.

Jakie dokładnie będą dane udostępniane przez ZDiZ na razie nie wiadomo. Wszystko okaże się po dokonaniu odbiorów całego systemu. Jedno jest pewne, nie będą to na pewno informacje wrażliwe.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • .. kiedy to guano zwane TRISTAR bedzie działac dla mnie, podatnika???

    .. kiedy to guano zwane TRISTAR bedzie działac dla mnie, podatnika???

    • 8 1

  • JAK NIE WIADOMO JAKIE DANE? KTO CHCE TEN WIE (1)

    Panie Naskręt bzdury Pan piszesz, a systarczylo zajezec na stronę www - z danymi do przetargu na system TRISTAR - http://www.gdynia.pl Masz tam Pan kilka GB informacji poczytaj Pan to się dowiesz, że bezie serwis www, aplikacja mobilna z obrazem z kamer. Dziennikarze wiedzieli to juz 3 lata temu, co Pan przez tyle lat robil?
    Aha i przestań Pan pisać cały czas bzdury o fotorejestratorach - to zupelnie inne kamery niz te obserwujące ruch, poza tym one robia tylko zdjecia tablicy tejestracyjnej, a nie calego pojazdu, czy warunków ruchu. Obraz na portalu będzie udostpniany z KAMER OBROTOWYCH!

    • 5 0

    • dziękuję

      • 0 0

  • Wyrok na kierowcach.

    Teraz posypią się mandaty za przekraczanie prędkości.

    • 7 1

  • Za takie pieniądze można 10 Tristarów zrobić. (2)

    dodaj koszty bieżące i wychodzi paranoja.

    Kiedyś był JEDEN budynek U.M w Gdańsku , dzisiaj jest rozbudowany a dodatkowo powstało wiele nowych budynków U.M w różnych częściach miasta.
    Nawet Żaka zajeli.

    Nie zapominajmy o komputeryzacji ułatwiającej pracę... KIEDY TA SITWA PRZESTANIE PASOŻYTOWAĆ NA MIESZKAŃCACH ??

    • 15 1

    • nigdy

      • 4 0

    • Pamiętaj kto głosy liczy................

      • 6 0

  • ja nie potrzebuje widoku takego

    bo mam BWM

    • 4 0

  • Niespójne te fakty...

    W każdym kolejnym artykule o Tristarze jest podawany coraz wyższy procent poprawienia płynności ruchu, zaczeło się od 7% potem nagle 20%, teraz 30%...
    A prawda jest taka, że ledwo te 7% może wyciśnie system Tristar

    • 10 0

  • Ale mają ludzie rano marzenia...obejrzeć tristara

    ja wolałbym przez ten czas bzyknąć żonkę...sąsiada

    • 11 1

  • "firmy posiadające sieci podziemne"

    40 lat temu wyszła książka "Praktyczna Ameryka", w której mądry obserwator z ZSRR chwalił amerykańskie podejście do budowy dróg: w każdej nowo budowanej drodze czy ulicy są od razu wbudowywane podziemne przepusty dla wszelkich instalacji podziemnych. Każdy właściciel czy użytkownik nowej podziemnej instalacji dzierżawi od właściciela drogi taki przepust za określoną opłatę. I nie ma potem żadnego prucia gotowej drogi, bo sobie ktoś przypomniał o konieczności przejścia na drugą stronę z nową instalacją. Mądry nie traci pieniędzy ani czasu na głupoty, ale zanim my się czegoś od Amerykanów nauczymy?

    • 12 1

  • A pieszych to mamy w ... (3)

    Tak na razie działa ten system, że piesi są na przejściach z sygnalizacją przetrzymywani ponad wszelka miarę, np. na przejściu przez ul, Grunwaldzką w pobliżu Żaka. Z kolei w centrum Wrzeszcza na przejściu koło przystanków tramwajowych "Jaśkowa Dolina" system uparł się, żeby ćwiczyć cierpliwość pieszych: dla samochodów pali się już czerwone od kilkunastu sekund, ale dla pieszych zielonego nie ma! Oczywiście w takich sytuacjach zawsze znajdują się niecierpliwi przechodzący na swoim czerwonym. Jeśli to ma zachęcać do bezpiecznych nawyków, to jest to ca najmniej dziwne.

    • 8 2

    • eh (2)

      zielonego dla pieszych nie ma ponieważ auta jadące w stronę bałtyckiej dalej mają zielone. A z uwagi na to ze cale przejscie jest "jednoetapowe", to przechodzący na przejsciu blizej biedronki musza poczekac az auta w strone baltyckiej przestana jechac i wtedy zielone zapala sie na 2ch czesciach przejścia.

      • 2 1

      • na klonowej to samo, wieki na zielone dla pieszych trzeba czekać (1)

        • 1 1

        • Max 90s.

          • 0 1

  • Tristar (2)

    a może ktoś uświadomi kierowcom że jest takie coś jak pętla indukcyjna.Przed sygnalizacjami świetlnymi są w jezdni zainstalowane takie pętle i trzeba na niej stanąć aby włączyło się zielone światło.Do tego przejeżdżając trzeba się trzymać blisko poprzedzającego auta aby przejechać na zielonym,dłuższy dystans powoduje zmianę światła na czerwone i płynność ruchu jest zachwiana.Ale większość o tym nie wie.

    • 10 5

    • Rozwalają mnie takie osły... (1)

      które stoją na światłach ze strzałką, która najczęściej pali się kilka sekund i nie są gotowi do jazdy, nie ruszają płynnie zaraz za poprzednim autem, zagapiają itd...

      • 5 0

      • ale wyprzedzać innych i łamiąć jeszcze inne przepisy to potrafią

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane