• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelniczka o PKM: podnosicie ceny biletów, tniecie rozkłady, ale dajcie coś w zamian

Katarzyna
3 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy PKM to wciąż nierozwiązany problem. Na zdjęciu pasażerowie nie mieszczący się w wagonie we wrześniu 2021 r. Przepełnione składy PKM to wciąż nierozwiązany problem. Na zdjęciu pasażerowie nie mieszczący się w wagonie we wrześniu 2021 r.

Krótkie, a przez to przepełnione pociągi, cięcia w rozkładach jazdy, droższe bilety i opóźnienia - tak zdaniem naszej czytelniczki wyglądają od początku września podróże pociągami na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Rozumiem, że składy są spalinowe, paliwo drogie, jest inflacja, wojna w Ukrainie i inne czynniki, którymi każdy tłumaczy podwyżki, ale dajcie coś w zamian - apeluje pani Katarzyna. Oto jej list.



Od redakcji: Nasza czytelniczka formułuje swoje zarzuty wobec Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W rzeczywistości jednak właściwym adresatem powinien być Urząd Marszałkowski jako organizator przewozów kolejowych i Szybka Kolej Miejska oraz Przewozy Regionalne, będące przewoźnikami na linii PKM. Spółka PKM jest jedynie spółką prowadzącą inwestycje infrastrukturalne Województwa Pomorskiego oraz zarządcą infrastruktury kolejowej na linii PKM.


Jak często korzystasz z pociągów PKM?

Piszę do portalu Trojmiasto.pl jako jedna z setek, jak nie tysięcy pasażerów oburzonych rozkładami jazdy PKMki. I na wstępie zaznaczam, że nie jest to ujadanie malkontenta, któremu nudzi się podczas jazdy, a realny opis sytuacji. Kto nie wierzy, niech sprawdzi.

Pociągami PKM dojeżdżam do pracy z Gdańska Jasienia do Gdyni od początku ich istnienia i tak źle, jak do tej pory, nie było nigdy. Pociągi są przeładowane (zrobiłabym zdjęcie, jednak nie mam miejsca, żeby nawet wyciągnąć rękę), przez co jazda nimi ma niewiele wspólnego z bezpieczeństwem, zwłaszcza, że oprócz pasażerów w przestrzeni pociągu wiszą jeszcze rowery, o które łatwo się uderzyć lub zwyczajnie w tym tłoku pobrudzić.

Zlikwidowano dwa z trzech porannych kursów



Na przestrzeni ostatnich miesięcy, w godzinach szczytu porannego zlikwidowane zostały połączenia na mojej trasie czyli Gdańsk Jasień - Gdańsk Wrzeszcz (gdzie przesiadam się na SKM). Teraz żeby dotrzeć do pracy na godz. 8:00 nie mam szans bez spóźnienia. Jeszcze w czerwcu z przystanku Jasień odjeżdżał pociąg o godz. 7:02, 7:07 i 7:16, z czego zlikwidowano 7:02 i 7:07.

Jak podróżować w takich warunkach? - zastanawia się nasza czytelniczka (zdjęcie z września 2021 r.) Jak podróżować w takich warunkach? - zastanawia się nasza czytelniczka (zdjęcie z września 2021 r.)
O ile jeszcze w wakacje było ciasno (człowiek na człowieku), tak teraz, żeby jedna osoba mogła wysiąść z pociągu, skład musi opuścić 20 innych osób. Przez taki stan rzeczy pociągi mają opóźnienia.

Sytuacja jest skandaliczna. Pociąg jest krótki, przeładowany, a na domiar złego w lipcu bilet miesięczny trójmiejski podrożał aż o 20 zł! Rozumiem składy spalinowe, paliwo drogie, inflacja, wojna w Ukrainie i inne czynniki, którymi każdy tłumaczy podwyżki, ale dajcie coś w zamian!

W nowym rozkładzie nie dodano żadnego połączenia



Nie piszę już o tym, żeby przejazd odbywał się w komforcie, ale w zwyczajnie ludzkich warunkach. Podróż PKMką nie zachęca, aby przesiąść się z auta do pociągu, nawet przy tak wysokich cenach paliw. Łudziłam się, że w spółce PKM pracują myślący ludzie i liczba połączeń w szczycie komunikacyjnym zostanie zwiększona, jednak nic bardziej mylnego. W propozycji zmiany rozkładu jazdy, która będzie obowiązywała od 4 września, nie dodano żadnego połączenia.

Zapraszam szanownych "układaczy" rozkładów jazdy do przejazdu w tych warunkach. O ile w ogóle zdołają wsiąść do pociągu. W normalnym świecie dąży się do transportu zrównoważonego, zachęca się pasażerów do jazdy komunikacją zbiorową, co ma mieć wymiar i ekonomiczny, i ekologiczny, jednak nie wszyscy, jak widać, to rozumieją.
Katarzyna

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (559) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Wyleciało sporo kursów bo Kartuzy remontują tory przy dworcu. I tak przez kolejny rok lub dwa. Fakt jednak, że w takim razie powinni dołożyć kursy z Gdynii Głównej via Osowa by zapewnić częstotliwość. Lub z Koscierzyny więcej... lub pomyśleć o rozbudowie dworca i torów w Żukowie by mogła być nawrotka - tereny wokół stacjii Rebiechowo Pepowo Zukowo Gdansk Osowa bardzo szybko się urbanizuja i naprawdę potrzeba tutaj jakiś rozwiązań bo auta wszystkiego nie załatwia.

    • 38 3

    • Mialo byc to zrobione przez Rzad

      Rządowa spolka pkp plk od kilku lat zapowiada te inwestycje. Na pewno winny poślizgowi jest Tusk. Trzeba pytać Tuska.

      • 0 0

  • (2)

    Jechałam PKM'ką kilka tygodni temu w weekend. Na rozkładzie i tablicy wyświetleń podany jeden peron ale w ostatniej chwili dostajemy info, że jednak inny peron. Ludzie z ciężkimi walizami i rowerami biegają, cudzoziemcy zdezorientowani nie kumają co się dzieje. Serio trzeba tak ludzi ćwiczyć?

    • 64 0

    • To jest życie

      To decyzja spolki pkp plk za którą odpowiada rząd.

      • 0 1

    • Podziękowania dla pkp plk

      • 7 0

  • Szanowna Pani... (1)

    Projekt PKM nie powstał swojego czasu po to, żeby komukolwiek coś ułatwić, albo komukolwiek zrobić dobrze, ale podobnie jak Tristar, Mevo, a teraz Fala po to, żeby odpowiednie grono ludzi zyskało na krótszy lub dłuższy czas dostęp i możliwość uznaniowego rozdysponowania pokaźnej sumy publicznych, w tym głównie unijnych pieniędzy.
    Więc bardzo proszę nie marudzić i spadać na drzewo :)

    • 71 11

    • Bzdury

      Większych bzdur nie czytałem!!! Może mi odpowiesz na jedno pytanie: czy zwiększenie zainteresowania przejazdem pkm do 4,2 mln osób to efekt który opisałeś. Jeżeli to jest efekt tego o czym piszesz to trzeba popierać te inwestycje!!!

      • 0 2

  • (7)

    Niestety cięcia pociągów, częste zmiany rozkładu jazdy to typowe dla PKM. Mieszkam przy stacji we Wrzeszczu, pracę mam blisko stacji Osowa. Chciałbym jeździć pociągiem, ale ten dowozi mnie tak, że się spóźniam do pracy, wcześniejszy zaś mam 35 minut prędzej, więc musiałbym czekać pod zamkniętym zakładem pracy. Do tego mam pracę na 7:00, więc 35minut wcześniej oznacza pobudkę o nieludzkiej porze i zmęczenie przez cały dzień. Mam wrażenie, że ta inwestycja miała jedynie charakter PRowy, bo kontynuowana jest polityka obniżania popytu na podróże pociągiem

    • 153 8

    • (3)

      Już bez jaja... Mają się dostosować od godzinę Twojej racy. Może ludziom wysiadającym na innych przystankach akurat pasuje w punkt. Może jeszcze karteczka z zarezerwowanym siedzeniem?

      • 2 19

      • (1)

        Bez przesady. Chodzi o to, żeby pociągu jeździły w szczycie czesciej chociaż, co 15-20 minut (co i tak nie jest jakimś wielkim wymaganiem moim zdaniem). Wtedy PKM będzie konkurencyjna, bo autem jade tam 20 minut (akurat na tej trasie nie ma korków). Do tego często zmieniający się rozkład jazdy, co powoduje, że kolej jest nieprzewidywalnym środkiem transportu

        • 6 0

        • Fakt

          Droga kolejowa to nie jest to samo co droga kołowa. To nie Marszałek zmienia i ogranicza liczbę kursujących pociągów a zarządcy torów nie pozwalają na kursowanie większej liczby pociągów. Napisz do zarządców dlaczego tak jest

          • 0 1

      • To był tylko przykład

        Ale skoro przerwa między pociągami w porannym szczycie to raz 30 min, a kolejna 70 min to brzmi jak kiepski żart i takich przykładów można brać jak z rękawa.

        • 20 1

    • Tak to już w tej naszej Polsce jest (2)

      Wybudować łatwo (bo dotacje i na kredyt).
      Ale zarządzać i dbać przez kolejne lata to już za ciężkie zadanie.

      • 8 0

      • "to już za ciężkie zadanie"

        więc trzeba "wygasić popyt"...

        W tym pomorscy urzędnicy mają dużą wprawę.

        • 3 1

      • o! to! to!

        To!

        • 4 0

  • Spoko, spoko (9)

    Zaraz będzie pismo od rzecznika PKM, że jest wspaniałe, że są nowe składy, że dodali połączenia, że zmieniają rozkład i na bieżąco monitorują sytuację, aby jak najlepiej wypełniać misję, jaką ma w swym zamierzeniu spełniać ma PKM'ka

    • 142 6

    • Akurat rzecznik PKM-ki odpowie, że to nie ich sprawa (7)

      Tzn. trwa elektryfikacja i to wpływa na rozkład, ale to rzecznik Marszałka powinien zabrać głos w sprawie szczegółów rozkładu i długości składów. Że o nie działającej klimatyzacji w składach obsługiwanych przez SKM nie wspomnę.

      • 20 1

      • Rzecznik ani marszałek nic o tym nie powiedzą. (6)

        Bo ten złom, którym SKM i Polregio jeździ po PKM to własność marszałka.

        • 7 4

        • No i? (5)

          Ale to nie Marszałek dba o składy, tylko przewoźnik. Pociągi SKM są zapuszczone w stosunku do tych używanych przez PolRegio.

          • 5 5

          • pociągi sa utrzymywane w zakresie i kosztach określonych umową. (2)

            One nie są własnością przewoźników a ci robią to, za co im zapłacono.

            Zrozumiałe?

            • 3 2

            • Czy sa w umowie ograniczenia?

              To sk i pllregio odpowiada za tabor w okresie dzierżawy. Dostali nowy tabor I mają o niego dbać. A ty piszesz bzdury!!! Pewnie za duża im Marszałek płaci o za mało nakłada kar.

              • 0 1

            • Musisz być kolejarzem. Z etosem. I wąsem.

              • 5 0

          • Zapuszczone składy a kto je ,,zapuszcza" Pasażerowie ktorzy śmieca i brudzą i niszczą co tylko się da a potem (1)

            pretensje do przewożnika który ma wybór albo naprawiać skład i niezrealizować kursów lub jechać ale nie naprawionym po zniszczeniach rozwydrzonych nastolatków taborem , co lepsze ? . Na niektórych liniach powinny jeżdzic tylko wagony towarowe ale i te by zniszczyli.

            • 4 7

            • Tak

              Dla kolejarzy największym problem są zawsze pasażerowie.
              Oni nawet klimatyzację psują!

              • 7 2

    • Nic takiego rzecznik PKM nie napisze bo to nie PKM realizuje kursy. Ilość połączeń zamawia UMWP a kursy realizują Polregio i skm. pkm wyłącznie udostępnia infrastrukturę do tego celu...

      • 12 2

  • Opinia wyróżniona

    Korzystałem z PKM od 2016 roku, w tym przestałem (10)

    W pełni zgadzam się z autorką listu... Linia PKM rozwiązywała moje podróże do pracy ładnych kilka lat. Mieszkam w Migowie, pracuję w Oliwie. Dzięki PKM byłem w stanie w 30 minut dotrzeć z domu do pracy - w tym samym czasie niezależnie od korków i pory roku. Miało to dla mnie duże znaczenie, gdy musiałem odebrać dzieci z przedszkola czy szkoły - zawsze wiedziałem, że zdążę na tę samą godzinę. Kursów nie było dużo, ale wystarczyło by ułożyć sobie życie. Po cięciach w tym roku nie jest to już możliwe. Rano na stacji Jasień jest niemal 50 minut przerwy między kursami do Wrzeszcza (6:30 i 7:19). W popołudniowym szczycie na Strzyży w kierunku Jasienia - ponad pół godziny przerwy (15:30 i 16:07). Do tego pociągi zapchane tak, że nie ma żadnej gwarancji że człowiek się zmieści. Moje połączenie którym jeździłem kilka lat zniknęło a pozostałe stały się nieprzewidywalne.

    I niestety alternatywnej sensownej komunikacji publicznej w tym kierunku nie ma. Można próbować tramwajem, ale 12-tka z okolic Migowa do OBC jedzie według rozkładu niemal 50 minut - to nie ma sensu. Zostaje rower (25-35 minut) lub samochód (czas nieprzewidywalny z powodu korków - od 20 do 60 minut). Pytanie tylko jak miasto zajmie się drogami dla rowerów gdy nadejdzie zima...

    • 297 2

    • dlatego zlikwidowano (2)

      142.

      Bo podobno dublował PKM.
      A co dubluje PKM, że jest likwidowane?
      Chyba tylko dubluje problemy urzędnikom. Więc chcą się ich pozbyć w klasyczny dla nich sposób, zakazać, zlikwidować.
      Nikomu do głowy nie przyjdzie, aby rozwiązać.

      • 22 0

      • Nie do końca z tym 142 (1)

        Zlikwidowano, bo podobno dublował tramwaj (10). Ogólnie to największa głupota, jaką mogli zrobić na tej trasie, bo to było świetne połączenie, również z Wrzeszczem. Teraz bez przesiadek nie da się dojechać sensownie do dworca we Wrzeszczu z połowy Moreny...

        • 10 1

        • Ja nie mogę odżałować, że zlikwidowano 142

          Chcąc dojechać do dworca PKP we Wrzeszczu, muszę dojechać/ dojść do Piecewskiej i czekać na 162. Ogólnie te przesiadki są niezwykle irytujące, bo jak jeden autobus się spóźni to drugi, który przyjedzie punktualnie to mi zwiewa. Często tego doświadczam, bo jeszcze korzystam z 249.

          • 4 0

    • Problem

      Ten problem powinien się skończyć po zakończeniu elektryfikacji pkm. Wtedy powróci rozklad, który funkcjonował. Oczywiscie może pkp plk zacznie modernizację linii na odcinku kkoscierzyna - somonino, ale tu jue powinno być problemu. Jednak Kartuzy to jest i będzie problem, który może odbijać się na pociagi pkm

      • 0 1

    • Dlatego już od jakiegoś czasu wysyłam do ZTM (3)

      Prośbę o zrobienie szybkiej linii autobusowej z Jasienia przez Morenę, Słowackiego, dalej Polanki i Bażyńskiego do OBC i Alchemii. Autobus mógłby robić pętlę w Oliwie.
      Może gdyby ludzie się skrzyknęli i masowo wysyłali takie zapytanie...

      • 29 2

      • Po to jest PKM by nie stać na Słowaku (1)

        Busy by sie przydały do lokalnych do dojazdów do PKM, zamiast zagęszczać przystanki

        • 6 2

        • Ale skoro ta PKM nie działa tak jak trzeba

          To może jednak bus to dobry pomysł?

          • 4 2

      • Miasto po prostu powinno traktować PKM jako specyficzny tramwaj

        I dopłacić do częstszych kursów.

        • 24 1

    • Kolejny problem

      którego źródłem jest zupełny brak rzeczywistego planowania miasta w ostatnich dwudziestu, może nawet trzydziestu latach.

      • 9 1

    • Miasto się zaćmieniami rok temu.

      Pług zepchnie śnieg z różowej na szara stronę chodnika.

      • 5 1

  • Brawo za list! Tak źle naprawdę nie było. (3)

    Ja mam to nieszczęście jeździć 2 razy w tygodniu rano z Gdańska do Kartuz. Wcześniej to było perfekcyjne połączenie. Czas przejazdu do Kartuz ze strzyzy około 50 minut l, szybciej niż samochodem. Potem na czarnym koniu wjechał PKP kt uznał ze ma w dpie 2 miliony mieszkańców metropolii i remontuje kosztem połączenia nikomu niepotrzebna linie z Bydgoszczy do Gdyni (przecież jest magistrala centralna!) i olewając remont linii z Somonina do Kartuz. W efekcie jazda do Kartuz odbywa się PKmkami do koscierzyny z przesiadka do somonina autobusami i trwac nawet około 1 h 23 min. 35 km pociągiem w 1 h 23 min! A to czasy rozkładowe. PKm zapomniała tylko ze w Somoninie jest remont drogi i busy zastępcze stoją w korku. Dodajmy do tego to ze ten rozpierdl trwa do odwołania czyli na zawsze. A pierwszy i jedyny kurs poranny jest o 6.38 z wrzeszcza i dociera do stolicy Kaszub o magicznej godzinie 8.04 gdzie wszyscy pracownicy i uczniowie są spóźnieni. Jak PKm myśli ze to mała skala to mówimy tu o kilkuset osobach

    • 5 2

    • akurat linia 201 z Bydgoszczy do Gdyni to jedna z najważniejszych inwestycji

      gdyż docelowo ma obsłużyć ruch towarowy z portu i do portu, bez którego spora część mieszkańców województwa może szukać nowej pracy, być może u Bauera.

      • 0 0

    • Głupstwa piszesz. (1)

      Linia 201 jest ważna i należy ją zmodernizować. Problemem jest tempo w jakim to się dzieje, tutaj PLK daje ciała na całego.

      • 2 2

      • Nie należy skoro nie ma alternatywnej trasy regionalnej a 201 ma

        • 1 1

  • bydlęcy wagon

    i jeszcze mandat za psa yorka 40 zl xD
    Za psi hu wiecej nie wsiadę, raz mi wystarczy, konduktorzy ubecy i wagon bydlęcy przepelniony jak te co w 1946 przyjechaly z wilna, dramat

    • 3 0

  • Ja zrezygnowałem jazdę pkm z rowerem na kaszuby szkoda nerwów, wybieram inne kierunki też super się jeździ, a może i lepiej.

    • 0 0

  • rozwiazanie problemu tloku

    podwyzka biletow i likwidacja ulg

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane