Fakty i opinie

stat

Deweloper buduje parking na miejskich gruntach

Kilkanaście miejsc parkingowych powstaje w miejsce trawnika przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu.
Kilkanaście miejsc parkingowych powstaje w miejsce trawnika przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. fot. trojmiasto.pl

Trójmiejski deweloper Hossa buduje niewielki parking w bezpośrednim sąsiedztwie dawnych koszar wojskowych we Wrzeszczu. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że powstaje on na terenie miasta.



Najnowsza koncepcja zagospodarowania terenu Garnizonu w obrębie ul. Szymanowskiego. W dolnym lewym rogu widać pomysł wprowadzenia ruchu aut pod ziemię, zaś w prawym nowy wjazd z al. Grunwaldzkiej.
Najnowsza koncepcja zagospodarowania terenu Garnizonu w obrębie ul. Szymanowskiego. W dolnym lewym rogu widać pomysł wprowadzenia ruchu aut pod ziemię, zaś w prawym nowy wjazd z al. Grunwaldzkiej. mat. inwestora
Parking to właściwie niewielki placyk zdolny pomieścić ok. dwudziestu pojazdów. Powstaje w miejsce zaniedbanego trawnika, znajdującego się się przy blokach stojących wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Cześć mieszkańców jest negatywnie zaskoczona decyzją o zamienieniu skrawka zieleni w parking.

- Jestem bardzo zdziwiony, że nikt nie raczył skonsultować tego z nami, ani nawet poinformować nas o takiej inwestycji - dziwi się pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl. - Tym bardziej, że w mojej ocenie ten parking jest niepotrzebny. Mieszkańcy parkują po drugiej stronie bloków, parkingi są na sąsiednim osiedlu Hossy, miejsca parkingowe mają też okoliczne biurowce oraz sklepy.

Ponieważ rzadko mieszkańcy protestują przeciwko miejscom parkingowym powstającym w ich otoczeniu, postanowiliśmy przyjrzeć się tej inwestycji bliżej. Udało nam się ustalić, że parking przy al. Grunwaldzkiej rzeczywiście jest na swój sposób wyjątkowy. Otóż powstaje on za prywatne pieniądze, ale na miejskim gruncie.

Czy deweloper powinien zapewnić ogólnodostępne miejsca parkingowe w takim miejscu?

tak, w końcu przyczynia się do wzrostu natężenia ruchu i zapotrzebowania na miejsca postojowe 66%
tak, ale wyłącznie dla pracowników biur i mieszkańców 7%
nie, w pobliżu funkcjonuje przecież komunikacja tramwajowa oraz SKM 6%
nie, bo to promocja komunikacji indywidualnej kosztem terenów, które można bardziej efektywnie wykorzystać 21%
zakończona Łącznie głosów: 434
- Budujemy ten parking, ponieważ chcemy nieco uporządkować kwestie parkowania na terenach przyległych do naszego osiedla. Okoliczne rozjeżdżone trawniki i zastawione chodniki niekorzystnie wpływają na odbiór naszej inwestycji - tłumaczy Dariusz Belczewski, wiceprezes Grupy Inwestycyjnej Hossa.

Decyzja o budowie publicznego parkingu może jednak nieco zaskakiwać, zwłaszcza w kontekście wprowadzonych niedawno opłat za parkowanie na terenie osiedla Garnizon. Także dzięki temu zabiegowi niemal nigdy nie brakuje tu miejsc parkingowych. Tym bardziej, że mieszkańcy osiedla wolą parkować wzdłuż ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska, aby uniknąć opłat (póki co, nie ma tam strefy płatnego parkowania). Z kolei spory ruch aut generuje za to pobliski biurowiec zobacz na mapie Gdańska, który dysponuje tylko kilkoma stanowiskami do postoju aut.

- Nie zrezygnujemy z opłat na terenie Garnizonu, gdyż to m.in. z nich utrzymujemy odpowiedni porządek i stan miejsc parkingowych na naszym osiedlu. W przypadku nowo powstającego parkingu kwestia opłat za parkowanie zostanie uregulowana przez miasto, które przejmie od nas ten plac - dodaje Belczewski.

Deweloper przyznaje, że pomysł parkingu nie powstał na wniosek mieszkańców okolicznych bloków, którzy być może woleliby na przykład urządzoną zieleń.

- Zieleń urządziliśmy kilkanaście metrów od bloków - bliżej skrzyżowania z ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Ponadto staramy się wykonywać różne projekty także dla lokalnej społeczności - zwraca uwagę wiceprezes GI Hossa.

Niewielki parking to jedynie preludium zmian, które docelowo czekają ten obszar. Pomiędzy budynkami stojącymi przy al. Grunwaldzkiej, a pośrednio także przez nowy parking, przebiegnie w przyszłości główna droga wjazdowa na teren osiedla budowanego na terenie dawnych koszar. Tędy wjechać będzie można też z jezdni al. Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy (powstanie lewoskręt przez tory tramwajowe). Drogą będzie można przejechać m.in. do ul. Szymanowskiego. Co ciekawe, planuje się schować pod ziemię fragment tej drogi w kierunku ul. Chrzanowskiego.

Jak zastrzega deweloper, to jednak długofalowa wizja, przygotowana w oparciu o plan zagospodarowania, która będzie realizowana przez najbliższe kilkanaście lat. Obecnie Hossa skupia się na tworzeniu układu dróg wraz z nowymi budynkami zlokalizowanymi równolegle do ul. Szymanowskiego.

Opinie (101) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.