• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego nie dokończymy Trasy Słowackiego?

Krzysztof Koprowski
19 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz planowany przebieg ulic Nowej Kościuszki i Nowej Gdańskiej z lotu ptaka.

Miasto chce wydać 2 mld zł na domknięcie ramy komunikacyjnej Gdańska z tunelem pod Pachołkiem, podczas gdy można zrobić to samo budując za ok. 100 mln ul. Nową Kościuszki i Nową Gdańską. Okazuje się, że na ten cel nie zarezerwowano żadnych pieniędzy i budowy nie planuje się w najbliższym czasie.



Czy potrzebne są ulice: Nowa Kościuszki i Nowa Gdańska?

Mała rama komunikacyjna, choć rzadko poruszana w mediach, jest równie kontrowersyjna ze względu na swój przebieg. Głównym jej elementem jest bowiem przedłużenie Trasy Słowackiego przez Dolny Wrzeszcz z al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska a stamtąd do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańskawciąż nieukończonego tunelu pod Martwą Wisłą.

Dalszy przebieg ramy stanowi układ dróg: Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska - Zachodnia Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska - Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Zamknięcie małej ramy może więc oznaczać wtłoczenie ruchu aut (w tym transportu do i z portu) prosto do Wrzeszcza. Jednocześnie jednak wielu kierowców obawia się, że układ dróg Dolnego Wrzeszcza i Zaspy będzie niewydolny w momencie uruchomienia przeprawy pod Martwą Wisłą.

Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną. Docelowy układ drogowy z dużą i małą ramą komunikacyjną.
Przeciwnicy drogi mogą na razie spać spokojnie, a jej zwolennicy będą mogli na "żywym" organizmie przekonać się, czy faktycznie mają rację. Brakujący fragment ringu, czyli tzw. ul. Nowa Kościuszki zobacz na mapie GdańskaNowa Gdańska zobacz na mapie Gdańska na pewno nie powstaną w ciągu kilku lat.

- Problemem w realizacji jest brak uregulowanych stanów prawnych - szczególnie na Kolonii Uroda. W związku z tym, że prowadzimy te procesy [regulacji], sięgające nawet czasów przedwojennych, będzie to jeszcze trwało - wyjaśniał podczas ostatniej sesji Rady Miasta Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki. Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z al. Rzeczypospolitej i Legionów. Prosto, na prawo od centrum handlowego ETC, istnieje rezerwa pod ul. Nową Kościuszki.
Ale Kolonia Uroda i ogródki działkowe, środkiem których poprowadzona ma zostać ul. Nowa Gdańska, to tylko połowa brakującego fragmentu. Większy problem stanowi pokonanie odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Tutaj droga pobiegnie w bliskim sąsiedztwie domów, a w dodatku niezbędne są spore wyburzenia.

- Główną przeszkodą przy realizacji są koszty. Realizacja wymaga dokonani rozbiórek w tym budynków Polskiego Rejestru Statków zobacz na mapie Gdańska [w obowiązującym planie zagosp. przy jednej jezdni budynki Rejestru Statków zostają zachowane - dop. red.]. Nie wykonano operatów szacunkowych wyceny nieruchomości, dlatego nie możemy podać wartości kosztów gruntów i wyburzeń. Są to jednak koszty rzędu kilkunastu milionów zł - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Ale miasto nie tylko nie szacowało kosztów wyburzeń, ale nie rozpoczęło starań o realizację dróg.

- Nie zostały podjęte żadne działania z realizacją tego fragmentu [Trasy Słowackiego - dop. red.], a tym samym nie wydatkowano żadnych środków. Odcinek znajduje się w planach realizacyjnych jednak tym etapie nie jest możliwe podanie daty kiedy taka realizacja nastąpi. Ze względu na swoją specyfikę przedmiotowe połączenie nie kwalifikuje się do wsparcia ze środków unijnych. Projekt jest na liście inwestycji rezerwowych ponieważ jego koszt wykracza poza możliwości finansowe miasta do 2020 r. - dodaje Piotrowski.
Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej. Ulica Nowa Kościuszki znajdować się ma między ETC i Gildią a domami przy ul. Krzemienieckiej.
Na razie więc nowy układ drogowy wciąż pozostaje w sferze marzeń planistów. Ci zarezerwowali dla niego niezbędne tereny w planach zagospodarowania.

W planie zaakceptowanym przez Radę Miasta w 2004 r. ul. Nowa Kościuszki definiowana jest jako droga główna, jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, z szerokością pasa drogowego w liniach rozgraniczających co najmniej 25 metrów (przestrzeń, w której oprócz jezdni można wykonać chodnik, drogę rowerową, oświetlenie itp.).

Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną. Ogródki działkowe, środkiem których przebiegać będzie ul. Nowa Gdańska. W oddali widać wykonane już częściowo skrzyżowanie z Drogą Zieloną.
Ponad 10 lat temu szacowano też, że "skutkiem realizacji ustaleń planu na terenie przebiegu ulicy Nowej Kościuszki, będzie konieczność wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych położonych po południowej stronie ulicy Kopalnianej, małej stacji paliw przy al. Hallera, części zespołu garaży na północ od ul. Kopalnianej (ok. 60, wszystkie na gruncie gminnym), parterowych zabudowań usługowych, ewentualnie jednej trafostacji i części przybudówki przy pawilonie meblowym."

Podobną kategorię drogi przyjęto dla ul. Nowej Gdańskiej (plan zagospodarowania przyjęty uchwałą w 2007 r.), czyli łącznika przez ogródki działkowe al. Hallera i Drogi Zielonej (formalnie zbudowanej jako element Trasy Słowackiego). Tu także przewiduje się jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, a szerokość rezerwacji pasa drogowego wynosi 40 metrów. Dodatkowo zaplanowano obustronne szpalery drzew.

Niewykluczone jednak, że drogi te będą szersze niż planowano w oparciu o analizy ruchowe sprzed kilku lat.

Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe. Skrzyżowanie Drogi Zielonej i ul. Uczniowskiej. Do tego skrzyżowania podłączona ma być też ul. Nowa Gdańska, prowadzona przez ogródki działkowe.
- Z założenia ciąg Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska będzie kontynuacją Trasy Słowackiego. Parametry techniczne i zakres będą zbliżone do funkcjonujących elementów trasy. Najprawdopodobniej jednak budowa ulic będzie etapowana. Obecnie o zakresie i rozwiązaniach technicznych nie jesteśmy w stanie więcej powiedzieć - wyjaśnia Michał Piotrowski.
Szacunkowy koszt przy parametrach technicznych zbliżonych do obecnych odcinków Trasy Słowackiego to dla ul. Nowej Kościuszki (dł. ok. 1,9 km) ok. 48 mln zł, zaś dla Nowej Gdańskiej (dł. ok. 1,4 km) - 44 mln zł. Kwoty te nie uwzględniają niezbędnych wyburzeń i mieszkań zastępczych.

Opinie (227) 7 zablokowanych

  • Panie redaktorze a co Pan proponuje mieszkańcom Osowy? (12)

    Krytykuje Pan Nową Spacerową - to może jak Pan taki mądry niech wskaże jak mieszkańcy Osowy mają podróżować do Oliwy, Przymorza Sopotu.

    • 30 45

    • jechać do Rębiechowa na stacje PKM

      • 23 7

    • Niech się przeprowadzą (1)

      jak mają słaby dojazd. Wyprowadzacie się na skraj miasta i oczekujecie, że miasto zbuduje wam drogę. Za ułamek kwoty na tunel można zbudować brakujące połaczenie tramwajowe z Okolic Strzyży - Zaspa - Szpital/deptak - Hallera - Marynarki Polskiej/stadion. Na pewno skorzysta na tym więcej mieszkańców. Da to dodatkowo połączenie tramwaju na Chłopskiej z Wrzeszczem.

      • 26 14

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Ale po co oni podróżują do Oliwy Sopotu? Ja nie podróżuję do Osowy. Po co?

      • 22 5

    • niech miasto wybuduje im tramwaj (2)

      albo puści ekobusy Reja do Sopotu. Koszt minimalny, efekt ZERO korków.

      Droga: efekt minimalny, koszt absurdalny

      • 18 7

      • (1)

        Tramwaj na Osową? HAHAHAHAH - to koszt 400 mln złotych BEZ TABORU!

        Koszt Tunelu pod Pachołkiem wraz z Drogą Zieloną i Nowa Kielnieńską dla (uwaga!) miast Gdańska i Sopotu? 200 mln złotych maksymalnie do podziału!



        Weź się p***nij w dekiel.

        • 6 12

        • Koszt budowy tunelu to 900 mln zł.

          • 10 1

    • Osowa to nie Gdańsk

      Włączenie Osowy w granice Gdańska to był duuuuży błąd. To powinna być gmina Kartuzy i tyle. Wszystko to co poza obwodnicą to nie Gdańsk. Tylko teraz problemy z ta Osową

      • 11 15

    • dla Osowy

      zbudowano PKM
      najtaniej, najszybciej i najwygodniej

      • 12 2

    • i dlatego mają zniszczyc przymorze parki by wieś roszceniowa z osowy mogla sobie zmrodzic i zatruwac srodowisko

      od tego jest komunikacja miejska a nie autostrada i macie teraz PKM taniej niz wczesniej bilety na autobusy

      • 11 7

    • Nic.

      Przypominam że mieszkańcy Osowy zablokowali poszerzenie spacerowej przy okazji budowy trasy kaszubskiej. Wtedy nie przeszkadzało im, ze ciężko do miasta dojechać?

      • 2 2

    • Pamiętam jak mieszkańcy Osowy oprotestowali budowę trasy Kaszubskiej

      sami zatem sobie zaklinowaliście przelot.
      A na ekstra dolot zabrakło funduszy.

      • 3 1

  • Nowa spacerowa jest niezbędna (6)

    Redaktorku nie chce mi się tutaj pisać elaboratów, więc powiem krótko. Przestań manipulować ludźmi. Nowa spacerowa jest niezbęna dla takiego miast jak gdańsk. Gdynia buduje, wycina lasy bo ma mądrego prezydenta, który ma w d..Ie ekologów itp. My w gdańsku mamy budyń, który tylko obiecuje. Skoro już przy ostatnich wyborach obiecał nową spacerową i tunel pod pachołkiem to niech coś z obietnic w końcu zrealizuje. Czy pkm jest zbędna? Chyba raczej nie. Zbędne inwestycje i wyrzucenie w końcu naszych pieniędzy to zdecydowanie: europejskie centrum solidarności i teatr szekspirowski.

    • 45 73

    • tak jest

      olejmy rozwój intelektualny, asfaltujmy się tylko, wycinajmy drzewa, żebyś mógł szybciej jeździć autem między pracą, lidlem i domem. bo mieszkasz na takim wygwizdowiu, że piechotą dotrzesz najwyżej do monopolowego, a gdybyś miał jechać autobusem do centrum, to by Ci to zajęło godzinę czasu.

      chciałeś mieć parę metrów kwadratowych więcej w spokojnej dzielnicy (czytaj: kawał drogi od centrum, bo centrum przecież takie złe, takie hałaśliwe, i wszystko pod ręką, kto by tego potrzebował?) to teraz nie nudź.

      • 27 12

    • tramwaj albo ekobus ul. Reja (3)

      budowanie drogi jest bez sensu. Samochód nie służy do jazdy po mieście!

      • 7 14

      • troszeczkę przegiąłeś i za chwilę pojawią się wpisy sprowokowanych trolli

        samochód nie jest jedynym, a nie powinien być traktowany jako główny rodzaj transportu w mieście.

        Jak na razie wielu osobom służy do jazdy po mieście: sztuka jest doprowadzić do sytuacji, w której korzystający z niego zastanowią się nad sensem wyboru innej opcji i zauważą, że jak inni na coś takiego się zdecydują, to im będzie łatwiej jeździć.

        Miasto skądinąd powinno energiczniej ułatwiać życie korzystającym z alternatyw samochodu - na przykład tworząc skróty między przystankami kolei a dzielnicami mieszkaniowymi i miejscami pracy.

        • 8 3

      • (1)

        Ekopsycholu dopóki mam taką ochotę i płace kuriozalne podatki w benzynie to będę jeździł autem ile trzeba. Tobie ekofaszysto g do tego.

        • 3 8

        • póki trujesz innych ludzi spalinami swojego auta - to bardzo wiele nam do tego

          • 2 2

    • chyba do spacerów

      ale juź niedługo będziesz spacerował na spacerniaku. po 1 godzinę dziennie

      • 2 3

  • Panie Koprowski ! Skończ Pan z tym Pachołkiem (7)

    Po raz kolejny wprowadza Pan czytelników w błąd. Dlaczego Pan nie mówi że w sprawie tunelu może być 85% dofinansowania unijnego? Dlaczego Pan pisze że miasto chce wydać 2mld, Przecież to kłamstwo. Nie w smak Panu że Radni jednak przegłosowali. Swoim działaniem skazuje Pan Oliwe na całkowity paraliż.

    • 43 32

    • (5)

      A właśnie, że nie. Nie kończ pan panie Koprowski tylko drąż pan dalej ten temat.
      1) 2 mld to jest fakt, a 85% dofinansowania to tylko spekulacje - w praktyce dofinansowanie może być mniejsze.
      2) Nawet jeżeli miasto dostanie 85% dofinansowanie to i tak musi wyłożyć 300 mln. To jest mnóstwo pieniędzy za które można rozwiązać wiele problemów mieszkańców (remonty dróg, chodników, szkół, zakup nowych tramwajów, budowa ulic i linii tramwajowych na południu itp.)
      3) Tunel i Droga Zielona nie rozwiązuje problemu korków a jedynie przenosi w inne miejsce. Oczywiście mieszkańców Oliwy to nie interesuje. Mamy zdewastować pas nadmorski, wszyscy mieszkańcy miasta mają się zrzucić wasz tunel kosztem inwestycji w innych rejonach Gdańska? I to za jedyne 2 mld? Naprawdę?

      • 13 13

      • kolejne kłamstwa (1)

        nowa droga wcale nie oznacza żadnej "dewastacji" terenów nadmorskich.
        można tę drogę zbudować tak, aby wilk był syty i owca cała, a tunel po Pachołkiem uratuję Oliwę

        • 14 11

        • Nie można. Droga ma być budowana w ramach poprawy dostępu do portu a to powoduje, że musi powstać przelotówka dla ciężarówek.

          • 12 1

      • Co za bełkot !!

        • 4 2

      • Pkt 3 - jakie 2 mld? Tych pieniędzy przecież nie ma ! Jak nie pójdą na tunel to na inne inwestycje nie pójdą, ile razy trzeba to powtarzać?

        • 7 4

      • 2 miliardy to może dużo, ale 300 milionów dla takiego miasta jak Gdańsk to już nie tak bardzo

        • 8 3

    • łatwo wmawiac nawiniakom i rozdawac kase ktorej niedostali!!

      A co daja gwarancje ze dostaną finansowanie z UE!!Jak zawswze trzeba frajerom lemingom wmawiac ze bedzie kasa i jeszcze z UE .Prawda jest taka ze niewaidomo czy dostana z UE chocby 1 grosz!!jeszce niedawno twierdzieli ze niewiedza czy bedą mieli jaka kolwiek kase teraz juz sie okazuje ze wszystko UE pokryje bo oni maja taki kaprys!!

      • 1 2

  • Plany przedłużenia obecnej Trasy Słowackiego mieli już Niemcy przed wojną.

    Ale socjalistyczni pseudoplaniści i ich kontynuatorzy zamienili się z kurą na mózgi, więc mamy bałagan taki jak widać

    • 42 6

  • kiedy metro? (2)

    • 12 12

    • Metro

      Gdansk lezy na terenach podmoklych wiec sam wiesz, po drugie masz overground'a.

      • 6 2

    • U nas budowa metra byłaby dość droga (podmokłe tereny). Ale nawet, dopóki nie mamy 1 mln mieszkańców to nie ma sensu nawet myśleć nad metrem. Obecnie ta linia miałaby jedynie sens wzdłuż Grunwaldzkiej. Ale kto wie, za 20 lat... ;) Teraz należy zająć się drogami (w sensie jakiś sensowny układ dróg szybkiego ruchu (w dobrym kierunku idziemy, trzeba jedynie dokończyć kilka projektów) i komunikacją miejską (tutaj tak naprawdę chodzi o zrealizowanie planów i zrobienie wreszcie tego biletu metropolitarnego jak powinno być (ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo, SKM i PKM).

      • 10 0

  • Haha (2)

    1 nowa kosciuszki itd ... Ja od razu wiedzialem ze ten wiadukt we wrzeszczu jakis matol zaaprobowal, po1 nitce szalency zeby za pare lat drugi stawiac i niszczyc wrzeszcz ... Nie skomentuje
    2 nowa spacerowa tak ale nie jako polaczenie duzej ramy komunikacyjnej trzeba wywalic ruch z oliwy szkoda tych malych uliczek

    • 24 8

    • Nie ma kłopotów z przepustowością tego wiaduktu (1)

      Wrzeszcz jest tak ważnym punktem, że cześć tu wjeżdż/wyjeżdża a "tranzyt" wiaduktem to tylko część ruchu.

      • 8 1

      • ....

        Jak polacza ta mala rame to bedzie

        • 1 1

  • Co to jest 100 mln dla takiego miasta jak Gdańsk? (1)

    ....a droga pozostanie na wiele, wiele lat i życie kierowców będzie łatwiejsze.
    Dojazdy do roboty będą szybsze i więcej czasu zostanie na cieszenie się życiem zamiast gnić w korkach. Warto też pamietać że ruch się zwiększa z roku na rok bo coraz więcej osób ma auta i co wtedy będzie np za 5 lat? Jeden wielki korek? I wtedy nowe drogi byłyby jak złoto

    • 26 7

    • Zwłaszcza jak na tunel chcą wydać 2 mld.

      • 3 2

  • 100% śmichu z kierowców (5)

    nudzicie codziennie o tych korkach i płaczecie, że nie ma dróg, a ja sobie tymczasem mieszkam w centrum miasta i jak się uprę, to mogę wszystko na piechotę załatwić. a jak średnio 2 razy w miesiącu jadę gdzieś autem, to się zastanawiam, jak można jeździć nim po mieście na co dzień. No, ale oczywiście niektórzy "nie mają wyboru". I te miejsca parkingowe takie płatne... albo brak. I trzeba niszczyć trawniki i zastawiać chodniki:( ojojojoj

    • 34 17

    • Emeryci to mają fajnie.

      • 9 10

    • Mam podobną ideologię (1)

      nie po to mieszkam w mieście żeby wszędzie jeździć jak na wsi :D
      ale nasze społeczeństwo jeszcze długo tego nie zrozumie
      nie mówię o ludziach którzy w pracy używają samochodów tylko o stadzie dojeżdżających choćby 500m po bułki do sklepu czy do pracy oddalonej o 2km (której nie opuszczają do końca czasu pracy) "bo daleko" i mówiących "ale te korki panie" :) wielkie LOL z nich :D

      • 16 0

      • Nonsens

        Ciekawe gdzie wszyscy z poza centrum zmieścili by się w centrum? Jeśli wiecie o co mi chodzi i jakie to było by centrum gdyby nie było innych dzielnic. Po prostu miasto rośnie a wszyscy się w centrum i na terenach dourbanizowanych nie zmieszczą

        • 5 8

    • mieszkalem w centrum, nie zazdroszczę, nigdy więcej. takiego syfu i spalin to nie ma nigdzie. tu mam kawal lasu dostep do parku krajobrazowego. pozdr

      • 4 8

    • Kłamiesz

      Najbardziej na korki narzekają tacy zakompleksieni frustraci jak ty.

      • 3 2

  • Wybudować lotnisko w Gdyni i niech ludzie z Gdańska do Gdyni latają samolotem.. (3)

    .. na drogach będzie luźniej , a "innowacyjne" pomysły unia na pewno zasponsoruje.

    • 32 5

    • Po co do Gdyni jak lepszy skansen jest we Wdzydzach ;)

      • 5 3

    • o widać akcje trolli z nowych ogrodów (1)

      to ich metoda gdy niebezpieczna dla chlebodawcy czyli budynia dyskusja zagęszcza się to wrzuca się jakis temat gdyński by rozgorzał spór kibolski podwórkowy

      • 2 7

      • a lechia znów przegrała

        i tak wypadnie z ekstraklasy

        • 0 2

  • A gdyby tak złożyć w unii wniosek (2)

    O dofinansowanie projektu polegającego na budowie deptaka na planowanej trasie Nowej Kosciuszki do Hallera? Deptak do organizowania parad równości LBGT, poparcia multikulti, antyklerykalnych i podobnych. Powinni to zaakceptować. A potem po cichutku czy też po okresie wymaganym zmienić funkcję na drogę. Hmm ....

    • 27 9

    • W takim przypadku należy wystąpić o całkowite sfinansowanie przez Unię

      Jeśli brać, to jak najwięcej

      • 5 2

    • a na ogródkach działkowych zainstalować ta tęcze z Warszawy

      ostatecznie tęcza z ogrodnictwem nie powinna się zagryzać i nikt poza działkowcami nie bedzie tym drażniony

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane