• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego w centrum Gdańska jest coraz mniej przejść?

Ewa Palińska
18 listopada 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa przed pojazdami.
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa nad pojazdami.

Przejścia dla pieszych to nie tylko część infrastruktury, ale również kluczowy element bezpieczeństwa i wygody. O to niestety w centrum Gdańska coraz trudniej, bo namalowanych pasów ze świecą szukać. Zdarza się też, że te, które już są, znikają, a wraz z nimi znaki D6 oraz uprawnienie do pierwszeństwa spacerowiczów przed jadącym pojazdem.



Zbyt długie dystanse pomiędzy dostępnymi przejściami skłaniają pieszych do niebezpiecznych manewrów, takich jak przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych. To zjawisko zwiększa ryzyko wypadków drogowych i stwarza realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.

Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje. Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje.

Spacerowiczów tłumy, a przejść dla pieszych coraz mniej



Czy zawsze przekraczasz jezdnię zgodnie z prawem?

Wydawać by się zatem mogło, że w miejscach, w których spacerowiczów jest najwięcej, jak np. gdańskie Śródmieście, takich przejść powinno być jak najwięcej. Tymczasem, na co zwrócił uwagę nasz czytelnik, liczba takich przejść w okolicy dworca Gdańsk Główny nie tylko wydaje się niewystarczająca, ale wręcz maleje.

- Od Madisona do City Forum nie ma ani jednego przejścia, a przecież z uwagi na bliskie sąsiedztwo dworca, centrów handlowych i biurowców, ruch - zarówno pieszy, jak i samochodowy - jest tam przecież ogromny - zwraca uwagę nasz czytelnik pan Michał. - Te przejścia natomiast, które jeszcze do niedawna funkcjonowały, są likwidowane, choć nawyk pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem przechodniom pozostał. Szczególnie przy moście z kłódkami miłości przy ul. KorzennejMapka.
Przejście przy ul. Korzennej, o którym wspomniał nasz czytelnik, nie jest jedynym w tym rejonie, które zostało zlikwidowane. Pozostałości po pasach na jezdni można zobaczyć też np. po sąsiedzku, na ul. GarncarskiejMapka.

Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej. Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej.

Samochody jadą wolno, więc można przechodzić, gdzie się chce?



Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie widzi potrzeby i nie planuje zwiększania liczby przejść dla pieszych w tej części miasta, bo skoro samochody jeżdżą tam wolno, to piesi mogą przekraczać jezdnię w różnych miejscach.

- Ulice Korzenna i Heweliusza znajdują się w strefie uspokojonego ruchu tempo 30 i prędkości utrzymują się w zalecanych granicach. Dlatego w takich sytuacjach nie kanalizujemy ruchu pieszego wyłącznie do miejsc wyznaczanych przejść i przyzwyczajamy kierowców do możliwości pojawienia się w takim obszarze pieszego w wielu lokalizacjach - tłumaczy Patryk Rosiński z GZDiZ. - W zakresie rejonu Ratusza Staromiejskiego można obserwować ruch pieszych przekraczających jezdnie w wielu miejscach bez utrudnień czy ryzyka wynikającego z nadmiernej prędkości pojazdów. Dlatego nie planuje się obecnie wyznaczania przejść dla pieszych w tym obszarze.


GZDiZ: liczba przejść dla pieszych nie decyduje o bezpieczeństwie



GZDiZ tłumaczy, że decydujący wpływ na bezpieczeństwo pieszych ma coś zupełnie innego niż wyznaczone miejsca, gdzie mogą przekroczyć jezdnię z zachowaniem pierwszeństwa przed pojazdami.

- Należy podkreślić, że o bezpieczeństwie czy komforcie ruchu pieszego nie decyduje liczba wyznaczonych przejść dla pieszych, ale takie kształtowanie otoczenia, które wymusza zmniejszenie prędkości pojazdów i zachowanie szczególnej uwagi na niechronionych użytkowników dróg - wyjaśnia Patryk Rosiński z GZDiZ.

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Przejscie (1)

    A co tam na wałach jagiellońskich też zlikwidujmy niech piesi chodzą jak chcą bo po co robić sobie kłopot i pasy malować poluzmy z 5 Garbów od galerii do dworca PKP i puśćmy pieszych luzem to przecież kierowcy będą mieli tylko problem to już przestaje w ogóle być istotne że gdyby nie ci kierowcy i ich pojazdy g...byłoby w tych sklepach i dostawach do domów pieszy szafę albo kanpe na plecach sobie przyniesie

    • 9 8

    • Jasna sprawa

      Sporo osób nie rozumie, że niektórzy mają taki charakter pracy, której wykonanie nie byłoby możliwe bez auta. Komunikacja miejska nie są rady sprostać takim wymaganiom.
      Poza tym komunikacja miejska również pozostanie ściśle powiązana z pieszymi.
      Dziwi mnie tylko to, że piesi nie wymuszają swojego niesłusznego pierwszeństwa przed tramwajem...

      • 1 1

  • (1)

    Polacy to są marudami , wszystko żle i ciągłe nazekanie.

    • 8 6

    • nie uogólniaj, kolego

      próbujący podszywać się pod kogoś innego

      • 2 0

  • wapiennicza (5)

    To samo na wapienniczej. Zlikwidowano przejscie i w tym miejscu parkuja samochody, wiec trzeba sie przeciskac miedzy nimi. Biady tym co jada z dzieckiem w wozku i chca sie dostac na druga strone ulicy

    • 60 48

    • to znaczy, że trzeba bardziej konsekwentnie stosować zasady restrykcyjnej polityki parkingowej w mieście.

      • 10 4

    • Na południu europy (3)

      W miastach stosuje się malowanie krawężników różnymi kolorami, w zależności od rodzaju postoju. Np. odcinek krawężnika pomalowany na żółto oznacza, że nie wolno tam parkować a na niebiesko parkowanie dozwolone.
      W Gdańsku powinien być jakiś rodzaj oznaczenia o zakazie parkowania w miejscu gdzie np. krzyżuje się promenada czy ścieżka chodnika

      • 2 2

      • A w Szwajcarii stosuje się obowiązkowe kolory dla worków na posegregowane śmieci (1)

        To też zaadaptujmy, a nie że samowolka i wyrzucanie śmieci w reklamówkach

        • 0 4

        • Co ma piernik do wiatraka?

          • 0 0

      • Oprócz tego są oznaczone strefy płatnego i bezpłatnego parkowania

        • 0 0

  • Całe Stare Miasto Musi być w Strefie Zamieszkania!

    No może poza np Podwalem Przedmiejskim.
    Od razu skończy się parkowanie gdzie popadało "byle by nie zapłacić w parkomacie" bo parkowanie będzie możliwe tylko w miejscach wyznaczonych
    A przy okazji prędkość spadnie do 20kmh i piesi będą mieli pierwszeństwo.
    Proste rozwiązanie!

    • 13 13

  • Uspakajany jest ruch (pieszy) (2)

    • 3 6

    • Rowerzysci na Tir-y!

      • 3 1

    • ruchu pieszych nie trzeba uspokajać

      uspokajanie ruchu samochodowego przynosi korzyści także kierowcom - wówczas ruch kołowy odbywa się płynniej a wszyscy są bezpieczniejsi.

      • 2 1

  • no jasne (2)

    Niektórzy to by chcieli żeby przejście było koło przejścia. Najlepiej co 4 metrów. No niestety tak się nie da, i bardzo dobrze. Są tacy którzy by chcieli aby do Śródmieścia w ogóle nie można było wjeżdżać samochodem. Jak komuś przeszkadzają samochody to niech się przeprowadzi do lasu.

    • 14 12

    • nie udawaj, że nie masz kłopotów ze znalezieniem miejsca do parkowania w centrum miasta

      źródłem trudności z parkowaniem jest zachowanie takich jak ty osób uzależnionych od samochodu. To się leczy.

      • 1 5

    • Chcesz jeździć po mieście - kup sobie wrotki? Tyle właśnie sensu ma "zsyłka" pieszych do lasu.

      • 0 0

  • Raczej coraz więcej (1)

    niepotrzebnych przejść naziemnych!

    • 11 6

    • przejście naziemne przed dworcem PKP jest na pewno potrzebne

      Każda poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do węzłów przesiadkowych komunikacji kolejowej przynosi korzyści również kierowcom. Warto byś to swoją wyobraźnią zaczął ogarniać.

      • 2 1

  • Słaby artykuł

    • 7 2

  • Dobrze ze likwidują (4)

    Pieszy moze przejsc po drodze jak nic nie jedzie,w kontekscie nowych przepisow meczacych kierowców bardzo dobry ruch

    • 18 11

    • tu akurat pieszy może przechodzić wszędzie i ma pierwszeństwo (2)

      • 1 5

      • To NIE jest strefa zamieszkania, więc nie ma żadnego pierwszeństwa!

        • 5 0

      • Bzdura!

        Tam nie ma strefy zamieszkania.
        W sumie, to zapraszam pod koła jadącego auta, wezwanie policji po wypadku i wtedy okaże się kto dostanie mandat i będzie sprawcą wypadku. Zachęcam wszystkich "mądrych" pieszych do weryfikacji.

        • 1 0

    • Owszem może

      ale poza strefą zamieszkania nie może stwarzać zagrożenia i nie ma pierwszeństwa przed jadącymi pojazdami.

      • 1 0

  • Bardzo dobra decyzja

    Nie rozumiem ludzi, którzy chcą uregulować wszystko.

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane