• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego w centrum Gdańska jest coraz mniej przejść?

Ewa Palińska
18 listopada 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa przed pojazdami.
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa nad pojazdami.

Przejścia dla pieszych to nie tylko część infrastruktury, ale również kluczowy element bezpieczeństwa i wygody. O to niestety w centrum Gdańska coraz trudniej, bo namalowanych pasów ze świecą szukać. Zdarza się też, że te, które już są, znikają, a wraz z nimi znaki D6 oraz uprawnienie do pierwszeństwa spacerowiczów przed jadącym pojazdem.



Zbyt długie dystanse pomiędzy dostępnymi przejściami skłaniają pieszych do niebezpiecznych manewrów, takich jak przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych. To zjawisko zwiększa ryzyko wypadków drogowych i stwarza realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.

Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje. Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje.

Spacerowiczów tłumy, a przejść dla pieszych coraz mniej



Czy zawsze przekraczasz jezdnię zgodnie z prawem?

Wydawać by się zatem mogło, że w miejscach, w których spacerowiczów jest najwięcej, jak np. gdańskie Śródmieście, takich przejść powinno być jak najwięcej. Tymczasem, na co zwrócił uwagę nasz czytelnik, liczba takich przejść w okolicy dworca Gdańsk Główny nie tylko wydaje się niewystarczająca, ale wręcz maleje.

- Od Madisona do City Forum nie ma ani jednego przejścia, a przecież z uwagi na bliskie sąsiedztwo dworca, centrów handlowych i biurowców, ruch - zarówno pieszy, jak i samochodowy - jest tam przecież ogromny - zwraca uwagę nasz czytelnik pan Michał. - Te przejścia natomiast, które jeszcze do niedawna funkcjonowały, są likwidowane, choć nawyk pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem przechodniom pozostał. Szczególnie przy moście z kłódkami miłości przy ul. KorzennejMapka.
Przejście przy ul. Korzennej, o którym wspomniał nasz czytelnik, nie jest jedynym w tym rejonie, które zostało zlikwidowane. Pozostałości po pasach na jezdni można zobaczyć też np. po sąsiedzku, na ul. GarncarskiejMapka.

Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej. Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej.

Samochody jadą wolno, więc można przechodzić, gdzie się chce?



Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie widzi potrzeby i nie planuje zwiększania liczby przejść dla pieszych w tej części miasta, bo skoro samochody jeżdżą tam wolno, to piesi mogą przekraczać jezdnię w różnych miejscach.

- Ulice Korzenna i Heweliusza znajdują się w strefie uspokojonego ruchu tempo 30 i prędkości utrzymują się w zalecanych granicach. Dlatego w takich sytuacjach nie kanalizujemy ruchu pieszego wyłącznie do miejsc wyznaczanych przejść i przyzwyczajamy kierowców do możliwości pojawienia się w takim obszarze pieszego w wielu lokalizacjach - tłumaczy Patryk Rosiński z GZDiZ. - W zakresie rejonu Ratusza Staromiejskiego można obserwować ruch pieszych przekraczających jezdnie w wielu miejscach bez utrudnień czy ryzyka wynikającego z nadmiernej prędkości pojazdów. Dlatego nie planuje się obecnie wyznaczania przejść dla pieszych w tym obszarze.


GZDiZ: liczba przejść dla pieszych nie decyduje o bezpieczeństwie



GZDiZ tłumaczy, że decydujący wpływ na bezpieczeństwo pieszych ma coś zupełnie innego niż wyznaczone miejsca, gdzie mogą przekroczyć jezdnię z zachowaniem pierwszeństwa przed pojazdami.

- Należy podkreślić, że o bezpieczeństwie czy komforcie ruchu pieszego nie decyduje liczba wyznaczonych przejść dla pieszych, ale takie kształtowanie otoczenia, które wymusza zmniejszenie prędkości pojazdów i zachowanie szczególnej uwagi na niechronionych użytkowników dróg - wyjaśnia Patryk Rosiński z GZDiZ.

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Tu chodzi o nowe przepisy... (1)

    ...które wprowadziły pierwszeństwo dla pieszych na_przejściach_dla_pieszych. Oczywiście niektórym samochodziarzom się to nie podoba. Co więc zrobić żeby to samochód miał pierwszeństwo? To proste - zilkwidować przejście dla pieszych, tzn. znaki D-6. To właśnie robi GZDiZ - dyskryminuje pieszych.

    • 7 9

    • Nie dyskryminuje, tylko przywraca normalność.

      Masz strefę 30? Po to są nowe u nas przejścia sugerowane, żeby z nich korzystać. A jeśli tak bardzo podniecasz się 'zachodem', to przejedź się do Niemiec i tam policz ile jest przejść z zebrą bez sygnalizacji w całym mieście. Świetny przykład takiej zebry u nas, to wysepka we Wrzeszczu. Nie do pomyślenia w jakimkolwiek cywilizowanym kraju.

      • 2 0

  • jest takie cos jak przejscia sugerowane i tam to zdaje egzamin

    • 4 2

  • Wręcz przeciwnie

    Brak przejść. Włącza myślenie pieszych i uwagę kierowców. Wspólne zaufanie zbuduje bezpieczeństwo, uspokoi ruch, upłynni. Zlikwiduje agresję, nerwy uzyskujac serdeczność ze strony kierowców, wdzięczność pieszych

    • 9 5

  • (2)

    Jezdnie są dla aut !!

    • 11 9

    • napisz jeszcze, że ziemia jest dla ziemniaków

      jezdnie są dla ludzi. Nie parkuj na chodnikach: one są do chodzenia.

      • 2 1

    • Wzdłuż tak, ale w poprzek już nie koniecznie. Gdzieś to musi się krzyżować z chodnikami. Może tak budować chodniki ciągłe a w wyznaczonych miejscach robic przejazdy dla smochodow?

      • 1 0

  • Stare Miasto to jedno a Siedlce?

    Ulica Bema i rondo z Zakopiańskæ i częściowo Kartuską. Wjazd z Kartuskiej i zero przejść na długim odcinku Zakopiańskiej, na Bema zero!
    To droga do szkoły dla wielu dzieci z tej części dzielnicy, jest znak uspokojonego ruchu...i wszyscy tam lecą na łeb na szyję.

    • 5 3

  • Tam można przechodzić w dowolnym miejscu drogi (1)

    dlatego zlikwidowali zebry. Ot i cała tajemnica

    • 7 2

    • Tylko bez zebry w razie wypadaku będzie wina pieszego.

      Kierowcy więc nie muszą się zbytnio przejmować :/

      • 2 2

  • w strefie Tempo 30 można przekraczać jezdnię w każdym miejscu (3)

    więc malowanie pasów jest już zbyteczne

    • 5 12

    • nieprawda

      • 5 0

    • Poczytaj czym jest strefa "tempo 30" a czym jest czym jest "strefa zamieszkania".

      Strefa "tempo 30" bez wyznaczonych przejść jest niebezpieczna dla pieszych.

      • 4 1

    • Czyli na ul Rajskiej trzy jest 30? Bo jakoś zasuwają tamtędy.

      • 2 1

  • Przejście (1)

    Po co przejście naziemne przy bramie Wyżynnej ? Przy dworcu też jest zbędne przejsci naziemne. Wymazać...

    • 10 6

    • A po co tam są światła w miejscu do nawracania. Można to zrobić na Hucisku.

      • 3 1

  • Od Madisona do City Forum?

    Bez przesady.

    • 6 0

  • co sie dzieje

    polikwidowali dużo koszy nie śmieci teraz likwiduja przejscia dla pieszych czyli to co jest potrzebne a kasa może idzie na pierdoły

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane