• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego w centrum Gdańska jest coraz mniej przejść?

Ewa Palińska
18 listopada 2023, godz. 15:00 
Opinie (284)
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa przed pojazdami.
  • Z przejścia przy ul. Korzennej korzysta wielu spacerowiczów, w tym ci, którzy chcą sobie zrobić zdjęcia przy "Moście Miłości". Wiele osób nie zwróciło uwagi na to, że po likwidacji przejścia nie mają tam już pierwszeństwa nad pojazdami.

Przejścia dla pieszych to nie tylko część infrastruktury, ale również kluczowy element bezpieczeństwa i wygody. O to niestety w centrum Gdańska coraz trudniej, bo namalowanych pasów ze świecą szukać. Zdarza się też, że te, które już są, znikają, a wraz z nimi znaki D6 oraz uprawnienie do pierwszeństwa spacerowiczów przed jadącym pojazdem.



Zbyt długie dystanse pomiędzy dostępnymi przejściami skłaniają pieszych do niebezpiecznych manewrów, takich jak przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych. To zjawisko zwiększa ryzyko wypadków drogowych i stwarza realne zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.

Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje. Na Google Street View przejście dla pieszych możemy jeszcze zobaczyć. W rzeczywistości od dłuższego czasu nie funkcjonuje.

Spacerowiczów tłumy, a przejść dla pieszych coraz mniej



Czy zawsze przekraczasz jezdnię zgodnie z prawem?

Wydawać by się zatem mogło, że w miejscach, w których spacerowiczów jest najwięcej, jak np. gdańskie Śródmieście, takich przejść powinno być jak najwięcej. Tymczasem, na co zwrócił uwagę nasz czytelnik, liczba takich przejść w okolicy dworca Gdańsk Główny nie tylko wydaje się niewystarczająca, ale wręcz maleje.

- Od Madisona do City Forum nie ma ani jednego przejścia, a przecież z uwagi na bliskie sąsiedztwo dworca, centrów handlowych i biurowców, ruch - zarówno pieszy, jak i samochodowy - jest tam przecież ogromny - zwraca uwagę nasz czytelnik pan Michał. - Te przejścia natomiast, które jeszcze do niedawna funkcjonowały, są likwidowane, choć nawyk pierwszeństwa przed nadjeżdżającym pojazdem przechodniom pozostał. Szczególnie przy moście z kłódkami miłości przy ul. KorzennejMapka.
Przejście przy ul. Korzennej, o którym wspomniał nasz czytelnik, nie jest jedynym w tym rejonie, które zostało zlikwidowane. Pozostałości po pasach na jezdni można zobaczyć też np. po sąsiedzku, na ul. GarncarskiejMapka.

Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej. Na ul. Garncarskiej można zobaczyć resztki pasów po dawnym przejściu. Takich miejsc jest w Śródmieściu więcej.

Samochody jadą wolno, więc można przechodzić, gdzie się chce?



Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie widzi potrzeby i nie planuje zwiększania liczby przejść dla pieszych w tej części miasta, bo skoro samochody jeżdżą tam wolno, to piesi mogą przekraczać jezdnię w różnych miejscach.

- Ulice Korzenna i Heweliusza znajdują się w strefie uspokojonego ruchu tempo 30 i prędkości utrzymują się w zalecanych granicach. Dlatego w takich sytuacjach nie kanalizujemy ruchu pieszego wyłącznie do miejsc wyznaczanych przejść i przyzwyczajamy kierowców do możliwości pojawienia się w takim obszarze pieszego w wielu lokalizacjach - tłumaczy Patryk Rosiński z GZDiZ. - W zakresie rejonu Ratusza Staromiejskiego można obserwować ruch pieszych przekraczających jezdnie w wielu miejscach bez utrudnień czy ryzyka wynikającego z nadmiernej prędkości pojazdów. Dlatego nie planuje się obecnie wyznaczania przejść dla pieszych w tym obszarze.


GZDiZ: liczba przejść dla pieszych nie decyduje o bezpieczeństwie



GZDiZ tłumaczy, że decydujący wpływ na bezpieczeństwo pieszych ma coś zupełnie innego niż wyznaczone miejsca, gdzie mogą przekroczyć jezdnię z zachowaniem pierwszeństwa przed pojazdami.

- Należy podkreślić, że o bezpieczeństwie czy komforcie ruchu pieszego nie decyduje liczba wyznaczonych przejść dla pieszych, ale takie kształtowanie otoczenia, które wymusza zmniejszenie prędkości pojazdów i zachowanie szczególnej uwagi na niechronionych użytkowników dróg - wyjaśnia Patryk Rosiński z GZDiZ.

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Pożyczyc farbę od Gdyni i po problemie.Serdecznośni i uśmiechu,pamiętajcie o lajkach na fejzbuczku.

    • 20 20

    • Pojawiasz się i znikasz jak murzyn na przejściu dla pieszych

      • 6 3

  • Jest wystarczająco dużo przejść dla pieszych. Uważam że wiele złego zrobiła nowelizacja przePiSów dotycząca zatrzymania (13)

    auta w momencie podejścia pieszego do przejścia. Moim zdaniem pieszy powinien sygnalizować próbę przejścia na przykład podnosząc dłoń :))))))))))))))))))))))))

    • 32 63

    • Kulawy

      Ty tu nie fantazjuj głupot

      • 5 2

    • Pierwszy

      Raz kciuk do góry.

      • 4 6

    • A może ma ukleknąć...to takie "modne" w tym kraju. (1)

      A może wyznaczyc godziny kiedy mozna przez jezdnię przechodzić, by szoferzy i szoferki mogły jeździć komfortowo. wiecie co? Życzę wam coraz więcej korków, które nota bene sami powodujecie jeżdżąc np na dachach.

      • 6 4

      • A ja

        życzę tobie utknięcia w takim korku, kiedy będziesz w karetce, korku spowodowanym przez nadmierną ilość przejść dla pieszych, gdzie piesi będą ładować się na każde z takich przejść po drodze do szpitala.

        • 3 4

    • najlepiej komórką i słuchawkami które ma na uszach

      • 6 1

    • Manipulujesz jak pis przed wyborami

      Nie ma i nigdy nie było obowiązku zatrzymania auta w momencie podejścia pieszego do przejścia. Krytykujesz przepis istniejący wyłącznie w twojej głowie.

      • 3 5

    • przecież w tej strefie można przechodzić w dowolnym miejscu (4)

      więc po co przejścia dla pieszych

      • 3 3

      • Strefa 30 =\= strefa zamieszkania.

        Mimoto uważam, że przejścia z zebrą powinny być likwidowane. Po to wprowadzono przejścia sugerowane.

        • 4 2

      • Znajomośc przepisów na poziomie ameby

        Pieszy ma pierwszeństwo i moż eprzechodzić w strefie zamieszkania, a nie w strefie 30 :/

        • 5 0

      • Ograniczenie (1)

        prędkości do 30 km/h mówi już samo za siebie, że nie jest to strefa zamieszkania. Zapraszam wszystkich do zapoznania się z przepisami zanim umieścicie wpis.

        • 2 0

        • Oni tak samo znają przepisy ruchu drogowego jak i konstytucję, w której niby obronie kiedyś protestowali....

          • 1 1

    • "dotycząca zatrzymania auta w momencie podejścia pieszego do przejścia"

      Kulawy, podaj ten przepis, cwaniaczku z miodem w uszach. Podjudzasz, kłamiesz, kręcisz. Jak zawsze.

      • 4 0

    • Zgadzam

      się z tym. Piesi, szczególnie młodzi potrafią stać grupami przy samym przejściu i dają swoim zachowaniem bardzo niejasne sygnały czy zamierzają przejść, czy nie. To wcale nie jest śmieszne i stawia kierowcę w trudnej sytuacji.
      Jednak czego się spodziewać po osobach, które nie mają pojęcia o tym jak duża odpowiedzialność ciąży na kierowcy.

      • 3 3

  • Banda wariatów dowodzi tym miastem (5)

    Usuwają przejścia tam gdzie potrzebne i dodają tam gdzie zbędne XDD

    • 77 22

    • A gdzie niby są zbędne? (4)

      • 5 14

      • (2)

        tam gdzie niedawno powstały powodując paraliż miasta

        • 18 4

        • Korki jak były tak są, różnicy nie widać.

          • 5 12

        • Dokładnie

          • 2 0

      • Np koło lotu

        • 10 4

  • Zaiste,nawet tak prostej sprawy jak przejścia dla pieszych Jej Serdeczność nie może ogarnąć?

    • 37 10

  • przykładowe zdjęcie dawnego przejścia z ul Garncarskiej (13)

    to jest skrzyżowanie, a na skrzyżowaniu - jeśli nie ma wskazanego przejścia dla pieszych - pieszy przechodzi na takich samych zasadach jak gdyby to przejście było, czyli ma pierwszeństwo przed nadjeżdżającymi pojazdami
    Sytuacja na ulicy Korzennej jest taka, że ruch aut jest tam znikomy, przechodzę tamtędy kilka razy w tygodniu i problemu nie widzę.

    • 24 45

    • Nie wprowadzaj w bład. Ma jedynie pierwszeństwo przed pojazdem który przecina jego kierunek ruchu zmieniajac swój kierunek ruchu.

      • 18 2

    • Ja tez nie widze problemu

      Ale człowiek który zwrócił na to uwagę już widzi. Niech się zajmie poważniejszymi problemami a nie traci czas na bzdury

      • 7 9

    • przepis mówi (4)

      że jak nie ma przejścia 100m od nas, to mozna przechodzić

      • 8 3

      • ale haczyk: nie masz wtedy pierwszeństwa. (1)

        • 28 1

        • No

          To chyba jasne

          • 7 0

      • Owszem (1)

        ale zachowując szczególną uwagę i nie zakłócać ruchu pojazdów, które w tym przypadku mają pierwszeństwo.

        • 6 0

        • Powinno być tak, że pieszy ma zawsze pierwszeństwo. W tedy trzeba byłoby pytac się każdego czy można łaskawie przejechać obok samochodem...

          • 0 0

    • Nie ma pierwszeństwa (3)

      Art 13
      2. Daje pozwolenie na przechodzenie przez jezdnię, jeżeli brak przejścia w odległości 100m, daje również możliwość przejścia przez krzyżowanie (bez wyznaczonego przejścia) gdy przejście znajduje się bliżej niż 100m.
      3. Wyraźnie wskazuje, że pieszy przechodzący poza przejściem jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa.

      • 15 2

      • Cytujesz przepisy dla terenu zabudowanego a nie strefy 30 (2)

        W strefie 30 pieszy ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu, nawet gdy nie ma wytycznych przejść

        • 0 17

        • Skąd

          ty takie przepisy wygrzebujesz??? Wszystko poza strefą zamieszkania (20 km/h) jest już drogą publiczną i pieszy nie ma pierwszeństwa.

          • 7 0

        • bzdura

          strefa tempo30 to nie strefa zamieszkania

          • 6 0

    • Jeśli przejście jest nie oznakowane może przejść pod warunkiem że ustąpi wszystkim uczestnikom ruchu pierwszeństwo doczytaj przepisy później pisz

      • 9 2

    • Od wrzesnia ubieglego roku...

      Weszły...głośno przepisy o pierwszeństwie pieszego na przejściu, ale .....po cichu, że poza nim są przejścia sugerowane I musi ustąpić wszelkim pojazdom. Wyjątek znak prostokątny strefa osiedla 20km/h. Natomiast strefy 30 są strefami ruchu!!!

      • 1 0

  • Na Korzennej ruch samochodów jest znikomy, toteż przechodzenie w dowolnym miejscu nie nasuwa problemu. (2)

    Michał Maruda

    • 37 8

    • Przejście

      Akurat mieszkam na Korzennej i pisze pan bzdury.

      • 3 7

    • Korzenna to już przecież obrzeża i ubocze Miasta.

      • 0 0

  • W mieście tylko piesi, rowerki i komunikacja (4)

    Stare auta powinny wylądować na wiejskim złomie. Cieszę się, że mieście i kraju są postępowe władze i niedługo będzie zakaz wjazdu autami do miasta. Czekam.

    • 21 56

    • W mieście tylko samochodziki!

      Marzę o mieszkaniu w getcie odciętym od reszty świata ekspresówkami ze wszystkich stron i jeżdżeniu po bułki do sklepu samochodem, bo nie ma chodnika. Wtedy wreszcie będę wolny!

      • 5 6

    • wystarczy uznać, że w pewne strefy miasta za wjazd samochodem trzeba będzie wnieść opłatę kongestyjną (2)

      to bardzo dodatnio wpłynie na zachowania komunikacyjne: radykalnie zmniejszy liczbę tzw. niepotrzebnych przejazdów samochodami (na krótkie odległości). Wtedy wszyscy mieszkańcy wreszcie odetchną świeższym powietrzem.

      • 1 8

      • Przy okazji w tych strefach (1)

        Radykalnie zmniejszy liczbę klientów biznesów

        • 7 1

        • Twarde dane pokazują, że w sklepach i lokalach położonych przy ulicach i placach uwolnionych od jeżdżących i parkujących

          liczba klientów i obroty rosną, więc nie pisz nieprawdy.

          • 0 0

  • Upewnić się, czy nic nie jedzie (14)

    I przechodzić. Słowo klucz: upewnić. Nie rozumiem o co tyle rabanu. To nie główna arteria tylko uliczki z umiarkowanym ruchem. Kierowcy również mogą się zatrzymać. Pomagajmy sobie nawzajem.

    • 83 13

    • Tego artykułu (4)

      Tu nie powinno w ogóle być. Ja się dziwię redaktorom trójmiasto.pl że o takich bzdurach piszą. Jestem przekonany że masa czytelników pisze z ważniejszymi sprawami które warto by tu opisać.

      • 11 3

      • (3)

        Autorka artykułu pewnie była na spacerku, chciała sobie przejść w miejscu niedozwolonym jezdnię i została obtrąbiona przez prawidłowo jadącego kierowcę.
        Zamiast zreflektować się nad swoim zachowaniem zaczęła szukać winnych, no bo w końcu to nie jej wina!
        Padło na przejście dla pieszych gdyż w tym przypadku ze złowrogim niecnym blachosmrodem by nie wygrała na argumenty.

        • 11 5

        • "Prawidłowo jadącego kierowcę"? (2)

          Przecież takiego trudniej spotkać niż wygrać w Totka...

          • 6 9

          • A co, na Korzennej jeżdżą tyłem?

            • 8 1

          • Człowieku

            Wy nie rozumiecie chyba jedynego dostaliście uprawnienia świętej korowy to nie oznacza że nie chcemy umożliwić wam przejścia,was po prostu często nie widać, pojawiacie się z nikąd jak grzyby po deszczu i wara pisnąć slowo

            • 2 1

    • No właśnie - słowo "klucz" - upewnić. (6)

      Tylko te 35% "przechodzę gdzie chcę" z ankiety z reguły ładuje swoje pupencje na ulicę w ogóle się nie oglądając. Typowe "no brain" - święte krowy - ja idę a wy narody klękajcie. Piesi zatracili resztki instynktu zachowawczego i jakiejkolwiek zdolności do myślenia w ruchu drogowym.

      • 6 5

      • Dlatego należy nosić ze sobą cegłę. (2)

        Nagle kierowcy przypominają sobie, że w strefie zamieszkanej pieszy ma pierwszeństwo.

        • 3 7

        • Zapraszam

          do lektury o strefie zamieszkania. Kodeks ruchu drogowego się kłania. Na ul. Korzennej nie ma strefy zamieszkania. Pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami.

          • 2 1

        • Cegła

          super pomysł. Skutecznie użyta pociągnie za sobą kilka ciekawych paragrafów dla rzucającego.

          • 3 0

      • przestań stygmatyzować pieszych (2)

        oni mają takie samo prawo do poruszania się po mieście z pełnym poczuciem bezpieczeństwa jak i Ty w swoim samochodzie.

        • 1 6

        • Oczywiście, że mają takie prawo. (1)

          Na chodnikach - tam gdzie ich miejsce w ruchu drogowym.

          • 6 2

          • Niestety

            Na chodnikach rządzą zaparkowane samochody i rowerzyści

            • 1 2

    • a policja z mandacikiem już poczeka

      • 1 1

    • Problem polega na tym

      Iż Graniczy z cudem spotkac rozsądnych przechodniów którzy noszą odblaski

      • 1 1

  • w strefie zamieszkania można przechodzić w dowolnym miejscu (3)

    przejścia dla pieszych nie są już potrzebne

    • 37 12

    • ale to nie jest strefa zamieszkania

      • 13 0

    • Żeby była strefa zamieszkania

      najpierw musi być znak D-40, gdzie piesi faktycznie mają pierwszeństwo przed pojazdami, a ograniczenie prędkości jest do 20 km/h. Na ul. Korzennej nie ma strefy zamieszkania, to droga publiczna z ograniczeniem prędkości do 30 km/h i pieszy nie ma tam pierwszeństwa.

      • 9 0

    • w strefie zamieszkania pieszy ma pierwszeństwo więc nigdzie nie trzeba przechodzić można iśc środkiem drogi ale tu nie strefę zamieszkania w ogóle chodzi - czytać artykuły!

      • 1 0

  • (2)

    Na ul.Obrońców Wybrzeża zrobiono parę lat temu ścieżkę rowerową i brak na niej przejść dla pieszych. Pod komisariatem i na skrzyżowaniu z ul.Dąbrowszczaków. To chyba nowa moda.

    • 13 6

    • (1)

      Nie ma już ulicy imienia komunistycznych bandytów...

      • 4 10

      • Tybjestesxgorszy od nich.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane