• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody: kiedy i jak się zmienią

Maciej Naskręt
18 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.

Po sukcesie przebudowy ul. Stągiewnej, która z brzydkiej, zastawionej autami ulicy, stała się popularnym deptakiem, rośnie apetyt, by ucywilizować także ulicę Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Sprawdziliśmy miejskie plany dla tej ulicy, która dziś jest głównie wielkim parkingiem.



Jak oceniasz plan przebudowy ul. Długie Ogrody?

Ulica Długie Ogrody, która łączy Bramę Żuławską zobacz na mapie Gdańska Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska to dzisiaj dwie wąskie jezdnie przedzielone szerokim parkingiem. To najlepsze zaplecze parkingowe dla osób przyjeżdżających do centrum Gdańska. Miejsc jest dużo, dodatkowo są one bezpłatne. Efekt? W godzinach od 8 do 16 trudno znaleźć wolne miejsce postojowe.

Po II wojnie światowej podjęto decyzję o nieodbudowywaniu Długich Ogrodów według przekazów historycznych, w tym planu Buhsego, czyli m.in. w formie alei lipowej. Wręcz przeciwnie, dzisiejszą ul. Długie Ogrody miała pobiec szeroka arteria na wzór ul. Podwale Przedmiejskie.

Na szczęście ta wizja nigdy nie została zrealizowana w całości. Przypominają o niej natomiast stojące przy Długich Ogrodach wysokie bloki.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia. Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia.

Apetyt na przebudowę ul. Długie Ogrody



W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa ul. Stągiewnej. Droga, dotąd rozjeżdżana i zastawiana przez parkujące samochody, zamieniła się w pełen spacerowiczów deptak. Stąd też apetyt, by w podobnym duchu uporządkować jej przedłużenie, a więc właśnie Nowe Ogrody.

- Przebudowa ul. Długie Ogrody to konieczność. Ulica to parking, przy którym trudno mieszkać. Brakuje tu miejsca do spacerów i drogi rowerowej. Potrzebne są tu duże zmiany, które ożywią ulicę - mówi Marta Mężyk, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy.
Miasto chciało starannie przygotowywać się do zmian.

- Ze względu na zabytkowy charakter ulicy, zarządca drogi pozyskał w roku 2016 koncepcję kompleksowego zagospodarowania Długich Ogrodów. Koncepcja zakładała m.in. wprowadzenie alei spacerowej, zmianę geometrii jezdni, wprowadzenie lub uzupełnienie szpalerów drzew wzdłuż chodników po obu stronach ulicy - mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej. Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej.
Zakres pożądanych prac okazał się tak szeroki, że przebudowa ulicy nie mogła zostać zrealizowana w ramach standardowej modernizacji chodników.

- Podjęto więc decyzję o zaprogramowaniu przebudowy ulicy jako oddzielnego zadania, które byłoby konsekwentną kontynuacją przywrócenia świetności głównej zabytkowej osi Głównego Miasta, czyli ul. Długiej i Długiemu Targowi - tłumaczy Dariusz Wołodźko.
Czytaj też: Kościół łowców kaczek na Długich Ogrodach

Jak mogłyby wyglądać Długie Ogrody?



Plan zagospodarowania przestrzennego dla Długich Ogrodów obowiązuje od 2000 r. Co ważne, zapisy w planie przewidują przywrócenie alei lipowej, która funkcjonowała tutaj przed wojną.

Na pytanie, jak mogłaby wyglądać ulica po rewitalizacji, kilka lat temu odpowiedziała Paulina Rubinowska, wówczas studentka ASP, która tej ulicy poświęciła swoją pracę dyplomową.

Opracowanie powstało w oparciu o ustalenia obowiązującego planu.

Przede wszystkim przewidywała ona likwidację północnej jezdni i zamienienie jej w deptak z aleją lipową.

  • Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • W koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej jedna z jezdni zmieniłaby się w deptak dla pieszych, ocieniony szpalerem drzew.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
Ciekawą propozycją jest symboliczna odbudowa południowej nawy kościoła św. Barbary, która nie została odtworzona po wojnie. Przechodnie mogli swobodnie poruszać się pod jej konstrukcją, nie zasłaniałaby też ona widocznych od strony ulicy kościelnych witraży.

- Piesi idący przez nawę widzieliby ponadto Bramę Żuławską nieco jak w oknie. Cały obiekt stanowiłby domknięcie ul. Długie Ogrody na odcinku od ul. św Barbary do ul. Szafarnia - mówi Paulina Rubinowska, autorka koncepcji, dziś architekt w studiu projektowym Kreatura.

Co z ogromnym parkingiem?



Jej wizja zakładała także likwidację części miejsc parkingowych, zlokalizowanych dziś wzdłuż całej ulicy. Wpisuje się to w wizję miasta, które zakłada, że powstanie tu parking podziemny.

Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie). Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie).

- W ulicy Długie Ogrody, w rejonie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, planowane jest wykonanie parkingów naziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, których realizacja przewidywana jest na lata 2020-2021. Ma się tam zmieścić ok. 400 aut - mówi Dariusz Wołodźko.
Miejsca postojowe pozostaną także wzdłuż jezdni, ale trzeba się spodziewać, że cała ulica Długie Ogrody zostanie do czasu jej przebudowy objęta strefą płatnego parkowania w celu zapewnienia rotacji samochodów.

Najpierw Droga Królewska



Ci, którzy liczą na szybką przebudowę ul. Długie Ogrody, muszą się uzbroić w cierpliwość. Miasto planuje najpierw przeprowadzić znacznie trudniejszy i znacznie ważniejszy remont ul. Długiej i Długiego Targu.

- Ta inwestycja jest w trakcie programowana. Uzyskanie koncepcji przebudowy i modernizacji planowane jest do połowy 2018 roku - zastrzega Dariusz Wołodźko.
Prace przy przebudowie Drogi Królewskiej mają być realizowane w latach 2019 i 2020 r. Dopiero wtedy będzie można zacząć myśleć o przebudowie ul. Długie Ogrody.

Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary. Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary.

Zmieni się też otoczenie ul. Długie Ogrody



Tymczasem w połowie przyszłego roku gdańscy urzędnicy będą mieli w ręku projekt przebudowy ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska, od ul. Podwale Przedmiejskie do ul. Długie Ogrody. Fragment ten ma przypominać odcinek tej samej ulicy, wyremontowany kilka lat temu w ramach rewitalizacji Dolnego Miastazobacz na mapie Gdańska.

Niedawno z pieniędzy dewelopera (cała dzielnica się intensywnie rozbudowuje, o czym pisaliśmy parokrotnie) przebudowano ok. 150 m ul. św. Barbary. Całość ulicy - od ul. Długie Ogrody do ul. Angielska Grobla - ma być gotowa w 2019 r.

W planach na 2018 r. jest także przebudowa ulic: Angielska Grobla (od ul. Szafarnia do ul. św. Barbary), ul. Na Stępce (od ul. Szafarnia do ul. Dziewanowskiego), a także ul. Dziewanowskiego.

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • ) (27)

    Zbudować parking podziemny na 1000 i naziemny na 2000 aut i po kłopocie.

    • 123 88

    • (1)

      ale rowerów

      • 16 15

      • rowery

        to do Motławy wrzućcie i po kłopocie

        • 6 9

    • i godzina parkowania za 10 zł

      • 17 8

    • i kolejny bedzie stał pusty jak na jana z kolna? (11)

      • 44 5

      • a koszty utrzymania kto poniesie?

        • 15 3

      • (8)

        Bo Polak sepi 3zl i woli godzine jezdzic po okolicy szukajac miejska, a na koncu i tak zaparkuje na choniku albo trawniku.

        • 50 8

        • Polak sępi tak bardzo że zamiast wybierać wygodny transport samochodem (7)

          Potrafi zimą jeździć na rowerze

          • 11 15

          • stać na tdika i paliwo to stać i na parking (2)

            • 10 3

            • Oczywiście że stać (1)

              Jest to po prostu uciążliwe. W twojej zebraczej głowie ciągle tylko chodzi o pieniądze

              • 4 3

              • Ale co jest uciążliwe: zapłacenie 3 pln czy szukanie darmowego miejsca?

                • 3 0

          • (2)

            Ograniczony człowieku. A nie wpadłem np na to że ktoś lubi jeździć na rowerze? Jak ktoś mieszka w centrum i do pracy ma 15min jazdy rowerem a samochodem 10minut to gdzie widzisz sens jazdy autem do pracy? Poza tym jeśli dla ciebie stanie w porannych korkach to komfortowa jazda to trochę mi ciebie szkoda. Pozdrawiam

            • 9 5

            • Samochodem się jeździ nie tylko do pracy czubie (1)

              I osób które mają 15 min jest garstka

              • 6 4

              • Jestem czułem i jeżdżę do pracy na rowerze przy temperaturze - 6

                • 3 1

          • rower według jego użytkowników także jest wygodnym i szybkim sposobem poruszania się po mieście

            sprawdzone w Kopenhadze na reprezentatywnej próbce ankietowanych

            75% rowerzystów korzysta tam z niego przez cały rok, między innymi dlatego, że odśnieżanie dróg dla rowerów i chodników ma tam priorytet przed odśnieżaniem jezdni.

            • 3 1

      • na jana z kolana

        jest pusty bo chyba nie będziesz szedł 2km na Długą.
        To jest parking, który dopiero będzie wykorzystany jak wybudują kolejne denne biurowce, ale najpierw niech zburzą te paskudne czworaki z tą patologią w środku.

        • 3 11

    • Wystarczy teraz dac parkowanie 7zl za godzine i nie bedzie problemu z miejscem (10)

      Pamietajmy, ze pieniadze publiczne sie biora z podatkow. TYLKO i wylacznie od obywateli.

      Czyli aby zbudowac parking za 100 mln zlotych potrzeba zabrac obywatelom pieniadze. Dlaczego ktos, kto nie ma samochodu (albo zawsze parkuje na platnych parkingach) ma w podatkach zaplacic za parking dla kogos innego?

      Placenie za usluge w modelu "plac, gdy uzywasz" jest zwyczajnie uczciwsze.

      Jak po wprowadzeniu takiej opłaty (której cały zysk powinien być pierwotnie odkładany na parking) nadal brakowaloby miejsc parkingowych to w koncu by sie uzbieralo na parking.

      • 26 5

      • kup samochód, utrzymaj go i potem się wypowiadaj nędzarzu (9)

        • 12 33

        • (8)

          Chyba jednak ty jesteś nedzarzem skoro stać cię jedynie na kupno"auta" które było nowe ok 15-20 lat temu, a teraz nie masz nawet na płatny parking.

          • 20 13

          • To kup takie auto i je utrzymaj żebraku i potem możemy pogadać (7)

            • 4 17

            • (6)

              Nie jestem miłośnikiem aut retro, ani zbieraczem złomu.

              • 17 6

              • Czyli mówiąc wprost (5)

                Nie stać Cię nawet na kilkunastoletni samochód, nędzarzu. Jak tramwaj ci ucieka to biegniesz czy dumnie idziesz powoli i czekasz na następny?

                • 6 17

              • (4)

                Nie stać mnie na stanie w korkach i szukanie miejsca parkingowego. Zaoszczędzone pieniądze przeznaczam na wakacje, hobby itd.

                • 15 10

              • Wakacje do Koszalina i basen raz w miesiącu w aquapark w redzie (3)

                Współczuję ci żebraku. Takie tam pitolenie o staniu w korkach. Po prostu nie masz siana żeby wydać miesięcznie tysiąc na paliwo i kilka tysięcy rocznie na OC + oczywiście eksploatacja

                • 4 18

              • o rety (2)

                trafił nam się krezus, który na utrzymanie auta wydaje w roku pod 20 koła, utratą wartości się nie przejmuje

                może nawet na AC go stać?!

                Panie, bijemy pokłony co za wzór wszelkich cnót, człowiek sukcesu, jeździ własny automobilem!

                • 12 4

              • Szydź Szydź (1)

                Co nie zmienia faktu że nie stać Cię na tak podstawowy środek lokomocji jak samochód

                • 3 6

              • podstawowym środkiem lokomocji

                są moje nogi i dobre buty na nich, na dobrym chodniku nie rozjeżdżanym przez parkujące nielegalnie limuzyny z XX wieku

                • 4 1

    • Debil zawsze pierwszy dodaje komentarz

      • 0 2

  • (14)

    Zmienia sie juz porzadnie jak bedzie tam...czysto!

    • 60 14

    • (7)

      Kto przyjedzie do Gdańska jak nie będzie gdzie zaparkować. A komunikacja miejska wiemy jaka jest, wieczna awaria.

      • 12 16

      • (2)

        Parking na Jana z Kolna stoi pusty. Kolo stadionu parking pusty, parking na Olowiance pusty. Ale ludzie chce wjechac najlepiej na Dlugi Targ i zaluja kilku zlotych.

        • 20 12

        • Parking

          Galeria metropolia też ma duży parking, też stale pusty. O czymś to świadczy. trzeba budować parkingi tam gdzie jest taka potrzeba, a nie gdzie popadnie.

          • 6 1

        • Odkąd jest kładka

          Ja parkuję na Ołowiance koło Filharmonii. Tanio i zawsze jest miejsce.

          • 3 1

      • Komunikacją miejską ktoś przyjeżdża do Gdańska? (3)

        Chyba z Pruszcza lub Otomina. Turysta często przylatuje samolotem lub przyjeżdża pociągiem, później albo chodzi piechotą albo jeździ taksą, tramwajem lub (tylko czasem) wynajmuje auto. Jak turyści przyjeżdżają autami to odstawiają na parking hotelowy lub do hali garażowej - i tak chodzą lub korzystają ze zbiorkomu czy taksówek. I akurat brak jednego parkingu nie jest tu przeszkodą.

        • 1 3

        • Popatrz sobie latem głupi słoju ile jest rejestracji spoza Trójmiasta (1)

          I nie kompromituj się

          • 1 3

          • Jak ktoś ma inne zdanie

            to w twoim patolskim mniemaniu już od razu słój? I naucz się patolu czytać ze zrozumieniem. Co ma rejestracja spoza Gdańska do przyjazdów komunikacją do centrum miasta?

            • 1 0

        • Z Gdyni, Sopotu, Wrzeszcza, Oliwy, z południa itd.

          • 1 0

    • (3)

      Patrzę na dawne zdjęcie i robi się żal.

      • 13 2

      • (1)

        robi Ci się żal germańskiego gdańska?? po której stronie serce masz ty potomku zaborców???

        • 1 14

        • Po co się kłócisz z historią? Taka jest prawda, 70% ludzi w Gdańsku mówiło po niemiecku. Wielu starych Kaszubów do tej pory preferuje niemiecki po kaszubskim. Choćbyś się z***ał, to tak właśnie jest. Jestem tak samo gdańszczanka i muszę to akceptować.

          • 2 0

      • To won do Berlina

        • 0 8

    • Inwestycja Długie Ogrody 18 (1)

      W końcu. Teraz ulica będzie wyglądać zupełnie inaczej.

      • 7 2

      • Tylko czy lepiej?

        • 0 0

  • A po co chcą zmieniać? (6)

    Nie mają na co pieniędzy wydawać przed świętami?

    • 48 114

    • z**b

      • 3 1

    • można zmienic w sensie poprawic (4)

      ale robic deptak kóry bedzie ,przedłużenie Długiej" to jakas paranoja, przecez to nie jes tętniaca zyciem ulica, tam nie ma knajp, klubow czy restauracji bo robic deptak i zabierac parking, mieszkam obok i juz teraz nie ma gdzie zaparkowac pod blokiem na sw barbary. miasto dla mieszkancow ale parkingi tez sa potrzebne a nie wszedzie deptaki turystyczne

      • 4 3

      • Chcą żeby było jak za PRL żeby ludzie jechali stłoczeni awaryjnymi tramwajami i autobusami

        • 3 5

      • jak nie będzie tylu parkujących samochodów (2)

        ulica zacznie tętnić życiem, tak jak Stągiewna.

        O tym nie pomyślałeś?

        Ulice z nadmiarem jeżdżących i parkujących samochodów obumierają.

        Ulice odzyskiwane dla ludzi ożywają.

        • 3 1

        • (1)

          na segiewnej bylo mniej wiecej tyle samo knajp co teraz jest, zabierajac parking i robiac depak na dlugich ogrodach nie zmieni sie infrastruktura tam jets pare sklepow i am nie bedzie wiecej restauracji czy klubow bo nie ma do tego miejsca! sama nie mam auta i nim nie jezdze ale uwazam ze parking tam jes porzebny, od stęgiewnej do wrzeszcza wszedzie sa parkomerty i problem z parkowaniem, dlugie ogrody to ostatni bastion parkinfowy blisko centrum!

          dodam ze obok madisona tez chca zrobic deptak, czy naprawd miaso chce wykrzyc wszystkic mieskzancow by sie przesiedlili na szadółki, kowale i inne takie banina? w cenrum coraz gorzej sie zyje!

          A o przejezdzie rowerem od stegiewnej do dworca bądz przez kladke mozna pomarzyc, wszedzie bruk, schody i bak pzejazdu....

          • 1 1

          • ,,za zmianami" i ,,za deptakami" sa mieszkancy peryferiów gdańska, typowi janusze, a co z lolalesami? to oni powinni miec prawo głosu

            • 0 2

  • (7)

    pomysł z dobudowaniem nawy przy kościele kiepski, a co z miejscami do parkowanie

    • 50 82

    • Nawa i tak nie była na ulicy więc miejsc by nie ubyło.

      • 10 3

    • A kto sfinansuje nawę dla klechy? (3)

      • 10 9

      • (1)

        Ja

        • 3 4

        • Przecież Ciebie utrzymują rodzice

          • 5 4

      • TACA plus

        TACA plus

        • 6 3

    • (1)

      Ja to bym cały ten kościół rozebrał, miejsca by więcej było, plac zabaw dla dzieci by się postawiło.

      • 3 9

      • Przecież tam już jest plac zabaw

        • 4 0

  • nasi włodarze z Gdyni powinni brać przykład. (4)

    Też potrzebujemy inwestycji.

    • 49 20

    • być może będą mobilne biletomaty w autobusach i trolejbusach - pisali na trójmiasto.pl (3)

      • 5 4

      • przed poprzednimi wyborami szczur też to obiecał.

        • 5 1

      • jak to mobilne? (1)

        to one będą się poruszały ?

        • 0 1

        • tak, razem z autobusem

          • 2 0

  • Jak można być tak głupi ? (13)

    Przecież jak usuniecie parking, to z tej waszej uroczej ścieżki nic nie zostanie, bo ludzie i tak tam będą i nie tylko tam parkować

    • 46 116

    • To nie ludzie. To bezmyślne bydło.

      • 35 6

    • a co wtym głupiego jest głupku który własnie swoja głupota sie pochwaliłes :) (5)

      • 13 7

      • (4)

        Postawi się słupki dla baranów parkujących byle gdzie.

        • 5 4

        • To nie Gdynia (3)

          • 3 2

          • Pod tym względem to akurat szkoda. (2)

            Widać, że chyba na niektórych tylko słupki działają.

            • 2 1

            • To wyjedź do Gdyni kmiocie (1)

              Dla ciebie - słoja to i tak bez znaczenia, zawsze będziesz wieśniakiem

              • 2 2

              • A teraz mnie pocałuj, patolu.

                • 0 0

    • (4)

      Na Długich Ogrodach nie ma żadnej ścieżki rowerowej. To maźnięcie farbą od dawna jest nieaktualne i można, a nawet należy, jeździć jezdnią.

      • 10 2

      • A wiesz chociaż że tam są skrzyżowania równorzędne (3)

        i jak się pchasz na jezdnię to też Ciebie obowiązują?

        • 5 1

        • nie pcham się na jezdnię, tylko korzystam ze swoich praw poruszania się po mieście (2)

          Skrzyżowania równorzędne są obowiązujące dla kierowców, widziałem wiele przypadków nadużywania zaufania, ale przy uspokojonym ruchu zagrożenie kolizją jest pomijalnie małe

          • 3 2

          • Te, cyklista (1)

            Jako uczestnik ruchu też podpadasz pod PORD. I dopóki bujasz się na DDRze to mam to w d*pie, ale jak pociskasz w rajtuzach po jezdni to masz jeździć zgodnie z przepisami.

            • 1 4

            • napisz coś do kolegów kierowców

              na przykład by nie traktowali ograniczenia prędkości jako dolnej granicy dopuszczalnej prędkości jazdy.

              Hejterom bezrefleksyjnie samochodowym (zwykle trójpedalarzom) nasze stanowcze NIE!

              • 2 0

    • tam nie ma drogi rowerowej odkąd jest ograniczenie do 30

      • 1 1

  • (18)

    Wspaniale! Parkingi powinny być przy stacjach kolejowych i pętlach tramwajowych nie w centrum.

    • 100 65

    • Powiedział zebrak bez samochodu (12)

      • 10 16

      • Samochód... (11)

        ... najwyższym dobrem. Normalnie trzeci świat. Poczytaj sobie coś z dziedziny współczesnej urbanistyki, zanim błyśniesz mądrością.

        • 14 12

        • Nie najwyższym tylko standardem (10)

          Tak jak markowe buty. Jak go nie masz to świadczy tylko o twoim nędznym budżecie

          • 6 14

          • faktycznie, ale ze mnie biedak (9)

            nie mam auta i klepię biedę

            a nie, czekaj

            jak Ty liczysz rok do przodu, jak święta przypadają, ja sobie pracuję i robię wolne kiedy chcę i śmigam na urlop średnio raz na dwa miechy + długie weekendy

            no a ty za tą kasę dojeżdżasz sobie zza obwodnicy, spoko:)

            • 12 6

            • I do tego mam kasę żeby sobie w wakacje polecieć na wyspy Cooka na dwa tygodnie (8)

              A ty żebraku? Woodstock i do babci na wieś

              • 1 5

              • (6)

                Ty najwyzej na wyspy Cocka:) Juz sie nie kompromituj popisami swojego "bogactwa" bo najwyrazniej czegos tobie brakuje. Posiadanie samochodu o niczym nie swiadczy. Predzej czy pozniej do centrum nim nie wjedziesz a wtedy zalejesz sie lzami idac pieszo.

                • 4 3

              • Natomiast brak samochodu już o czymś świadczy (5)

                Osoba o przeciętnych dochodach decyduje się na samochód bo to po prostu praktyczne oraz duża oszczędność czasu jak musisz pozałatwiać na mieście kilka spraw w różnych miejscach

                • 2 4

              • (3)

                Dla mnie jest to niepraktyczne marnowanie pieniedzy bo nie musze korzystac z samochodu. Chce jechac samochodem to biore taksowke a komunikacja miejska, rowerem i motocyklem tez sie nie brzydze:)

                • 5 3

              • dla ciebie tak bo twoje biedne życie nie jest zbyt skomplikowane i do codziennego kursowania między punktem a i b wystarcza (2)

                rowerek i tramwaj.
                Już widzę jak bierzesz taksówkę, chyba jak musisz szybko trafić na OIOM do szpitala to wtedy zrzuta i jadziem

                • 2 5

              • (1)

                Haha, nedza umyslowa i kompleksy szaraka bija od ciebie:)

                • 1 3

              • natomiast od ciebie bije nędza finansowa

                a kompleksy idące z tego że żyjesz z miesiąca na miesiąc starasz się ukryć emotkami

                • 3 6

              • do czasu jazdy samochodem dolicz czas na zarabianie na paliwo

                opłaty i podatki na infrastrukturę do korzystania z niego w korkach.

                W zimie dolicz czas na odśnieżanie i odladzanie bryki, wtedy średnia prędkość okaże się porażająco niska.

                • 4 1

              • Aleś błyskotliwy.

                Taki bogacz i na trójmiasto.pl siedzi. Kompleks zbyt krótkiej fujarki? Pewnie SUVem jeździsz ;) Białym?

                • 3 0

    • Matoł

      • 1 1

    • nie przy wszystkich stacjach kolejowych (3)

      ma sens budowa parkingów - wystarczy tam parking kiss and ride.

      Co innego stojaki parkingowe dla rowerów - one powinny być przy każdej stacji SKM i PKM

      • 2 1

      • Jest ich coraz więcej (2)

        W 90% stoją puste. Zwłaszcza dziwnym trafem o tej porze roku. Chyba cykliści też odlatują do ciepłych krajów jak bociany. Muszą tylko uważać, bo do bocianów islamiści strzelają.

        • 1 2

        • A Ty g*wniarzu w szkole nie powinienś być?

          Jazda do nauki a nie w internecie głupoty pisać.
          Ciekawe jak jesteś przygotowany do lekcji?
          Jak Cię wywołają do odpowiedzi to już taki mądry nie będziesz cwaniaczku z miodem w uszach.

          • 2 2

        • sprawdź na dworcu Gdańsk Główny

          wypełnione w 90% przez okrągły rok.

          • 0 0

  • Wreszcie! (1)

    Szkoda tylko, że tak późno :(

    • 70 28

    • Bardzo dobrze, że powstaje nowa zabudowa wzdłuż ulicy. Tego najbardziej brakowało od długich lat. Ulica będzie domknięta z obu stron, a projekt budynku jest do zaakceptowania (choć szkoda, że to nie typowe kamienice).

      • 11 0

  • Serio (3)

    Serio parkingi naziemne w tym miejscu ?
    Przeciez to bedzie znow jedno wielkie klepowisko parkingowe. Powinien byc nakaz niewazne jakim kosztem usuwania parkingow pod ziemie, a nie na. Szczegolnie w tej czesci miasta.

    Jesli ktos twierdzi ze lepiej jak jest naziemny parking to moze od razu zburzyc cale srodmiescie i zrobic parking na 10000 aut :/

    • 119 24

    • i po co się wypowiadasz żebraku bez samochodu ?

      • 9 31

    • wiesz buraku ile kosztuje wywiezienie ziemi (1)

      i zalanie to betonem???, a wystarczy postawić piękną i lekką konstrukcję obłożyć szkłem najlepszej jakości i ehhh powstanie cudowny naziemny parking dla vipów

      • 2 6

      • No pewnie i na pewno bedzie to dobrze wygladac. Puknij sie w czolo. Zobacz kolo Zieleniaka jak ten parking odstrasza. Nawet jakbys to szklem ogarnal to bedzie to straszydlo i tyle. Architektura parkingow jest "prosta" i nie da rady tego upiekszyc. Jedyna opcja jest ich umiejscowienie pod ziemia

        • 6 0

  • Po co zmieniać! (10)

    Postawić tam największy w Polsce pomnik....wiadomo kogo!

    • 69 68

    • troll-debil sąsiad tuska

      • 13 24

    • twojej matki

      jedna z dzielniejszych kobiet na ziemi, musi utrzymywać takiego darmozjada

      • 20 0

    • (5)

      ale kogo? Lecha W czy Pawła A.

      • 7 7

      • Ryżego Niemca

        Który się kompromituje w Brukseli w wywiadach które można obejrzeć na YouTube

        • 11 11

      • moze Jarka K (3)

        ktory zabil brata

        • 8 5

        • To się nadaje do prokuratury (2)

          • 3 3

          • Moderacja lewicowa w tym portalu (1)

            Same panie z POglądami

            • 2 3

            • tego, który wydał polecenie przez satelitarny...

              • 2 0

    • Debil

      • 0 2

    • wiadomo - Adamowicza pomnik!

      z budyniu..

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane