• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody: kiedy i jak się zmienią

Maciej Naskręt
18 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.

Po sukcesie przebudowy ul. Stągiewnej, która z brzydkiej, zastawionej autami ulicy, stała się popularnym deptakiem, rośnie apetyt, by ucywilizować także ulicę Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Sprawdziliśmy miejskie plany dla tej ulicy, która dziś jest głównie wielkim parkingiem.



Jak oceniasz plan przebudowy ul. Długie Ogrody?

Ulica Długie Ogrody, która łączy Bramę Żuławską zobacz na mapie Gdańska Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska to dzisiaj dwie wąskie jezdnie przedzielone szerokim parkingiem. To najlepsze zaplecze parkingowe dla osób przyjeżdżających do centrum Gdańska. Miejsc jest dużo, dodatkowo są one bezpłatne. Efekt? W godzinach od 8 do 16 trudno znaleźć wolne miejsce postojowe.

Po II wojnie światowej podjęto decyzję o nieodbudowywaniu Długich Ogrodów według przekazów historycznych, w tym planu Buhsego, czyli m.in. w formie alei lipowej. Wręcz przeciwnie, dzisiejszą ul. Długie Ogrody miała pobiec szeroka arteria na wzór ul. Podwale Przedmiejskie.

Na szczęście ta wizja nigdy nie została zrealizowana w całości. Przypominają o niej natomiast stojące przy Długich Ogrodach wysokie bloki.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia. Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia.

Apetyt na przebudowę ul. Długie Ogrody



W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa ul. Stągiewnej. Droga, dotąd rozjeżdżana i zastawiana przez parkujące samochody, zamieniła się w pełen spacerowiczów deptak. Stąd też apetyt, by w podobnym duchu uporządkować jej przedłużenie, a więc właśnie Nowe Ogrody.

- Przebudowa ul. Długie Ogrody to konieczność. Ulica to parking, przy którym trudno mieszkać. Brakuje tu miejsca do spacerów i drogi rowerowej. Potrzebne są tu duże zmiany, które ożywią ulicę - mówi Marta Mężyk, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy.
Miasto chciało starannie przygotowywać się do zmian.

- Ze względu na zabytkowy charakter ulicy, zarządca drogi pozyskał w roku 2016 koncepcję kompleksowego zagospodarowania Długich Ogrodów. Koncepcja zakładała m.in. wprowadzenie alei spacerowej, zmianę geometrii jezdni, wprowadzenie lub uzupełnienie szpalerów drzew wzdłuż chodników po obu stronach ulicy - mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej. Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej.
Zakres pożądanych prac okazał się tak szeroki, że przebudowa ulicy nie mogła zostać zrealizowana w ramach standardowej modernizacji chodników.

- Podjęto więc decyzję o zaprogramowaniu przebudowy ulicy jako oddzielnego zadania, które byłoby konsekwentną kontynuacją przywrócenia świetności głównej zabytkowej osi Głównego Miasta, czyli ul. Długiej i Długiemu Targowi - tłumaczy Dariusz Wołodźko.
Czytaj też: Kościół łowców kaczek na Długich Ogrodach

Jak mogłyby wyglądać Długie Ogrody?



Plan zagospodarowania przestrzennego dla Długich Ogrodów obowiązuje od 2000 r. Co ważne, zapisy w planie przewidują przywrócenie alei lipowej, która funkcjonowała tutaj przed wojną.

Na pytanie, jak mogłaby wyglądać ulica po rewitalizacji, kilka lat temu odpowiedziała Paulina Rubinowska, wówczas studentka ASP, która tej ulicy poświęciła swoją pracę dyplomową.

Opracowanie powstało w oparciu o ustalenia obowiązującego planu.

Przede wszystkim przewidywała ona likwidację północnej jezdni i zamienienie jej w deptak z aleją lipową.

  • Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • W koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej jedna z jezdni zmieniłaby się w deptak dla pieszych, ocieniony szpalerem drzew.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
Ciekawą propozycją jest symboliczna odbudowa południowej nawy kościoła św. Barbary, która nie została odtworzona po wojnie. Przechodnie mogli swobodnie poruszać się pod jej konstrukcją, nie zasłaniałaby też ona widocznych od strony ulicy kościelnych witraży.

- Piesi idący przez nawę widzieliby ponadto Bramę Żuławską nieco jak w oknie. Cały obiekt stanowiłby domknięcie ul. Długie Ogrody na odcinku od ul. św Barbary do ul. Szafarnia - mówi Paulina Rubinowska, autorka koncepcji, dziś architekt w studiu projektowym Kreatura.

Co z ogromnym parkingiem?



Jej wizja zakładała także likwidację części miejsc parkingowych, zlokalizowanych dziś wzdłuż całej ulicy. Wpisuje się to w wizję miasta, które zakłada, że powstanie tu parking podziemny.

Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie). Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie).

- W ulicy Długie Ogrody, w rejonie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, planowane jest wykonanie parkingów naziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, których realizacja przewidywana jest na lata 2020-2021. Ma się tam zmieścić ok. 400 aut - mówi Dariusz Wołodźko.
Miejsca postojowe pozostaną także wzdłuż jezdni, ale trzeba się spodziewać, że cała ulica Długie Ogrody zostanie do czasu jej przebudowy objęta strefą płatnego parkowania w celu zapewnienia rotacji samochodów.

Najpierw Droga Królewska



Ci, którzy liczą na szybką przebudowę ul. Długie Ogrody, muszą się uzbroić w cierpliwość. Miasto planuje najpierw przeprowadzić znacznie trudniejszy i znacznie ważniejszy remont ul. Długiej i Długiego Targu.

- Ta inwestycja jest w trakcie programowana. Uzyskanie koncepcji przebudowy i modernizacji planowane jest do połowy 2018 roku - zastrzega Dariusz Wołodźko.
Prace przy przebudowie Drogi Królewskiej mają być realizowane w latach 2019 i 2020 r. Dopiero wtedy będzie można zacząć myśleć o przebudowie ul. Długie Ogrody.

Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary. Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary.

Zmieni się też otoczenie ul. Długie Ogrody



Tymczasem w połowie przyszłego roku gdańscy urzędnicy będą mieli w ręku projekt przebudowy ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska, od ul. Podwale Przedmiejskie do ul. Długie Ogrody. Fragment ten ma przypominać odcinek tej samej ulicy, wyremontowany kilka lat temu w ramach rewitalizacji Dolnego Miastazobacz na mapie Gdańska.

Niedawno z pieniędzy dewelopera (cała dzielnica się intensywnie rozbudowuje, o czym pisaliśmy parokrotnie) przebudowano ok. 150 m ul. św. Barbary. Całość ulicy - od ul. Długie Ogrody do ul. Angielska Grobla - ma być gotowa w 2019 r.

W planach na 2018 r. jest także przebudowa ulic: Angielska Grobla (od ul. Szafarnia do ul. św. Barbary), ul. Na Stępce (od ul. Szafarnia do ul. Dziewanowskiego), a także ul. Dziewanowskiego.

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • dlaczego w 1934 wszystko wyglada ladniej i czysciej????? (1)

    Dlaczego syf szarosc marazm i dzikie projekty tumanow architektow niszcza obraz miasta i trzeba ogladac to wylane z betonu szkaradzienstwo???
    Jak to jest ze przed wojna mogli budowac ladnie i utrzymywac czystosc , ze o tramwajach nie wspomne, a dzis ani klasy ani stylu ani smaku , tylko chole. rne betonowe straszaki napchane szybami i kaza sie cieszyc jakie to piekne.
    Ja wiem ze architekci odeszli a zastapili ich palanty po szkolkach niekoniecznie bo chcieli cos projektowac tylko tatus kazal. Nie rujnujcie zabytkowego miasta straszakami.
    Parking??? chyba wam sie cos popsulo w glowie.

    • 67 8

    • Z jednej strony jest tak jak piszesz, ale z drugiej dochodzi do tego że w Polsce praktycznie nie ma żadnej ochrony konserwatorskiej co i jak się buduje. Z tego powodu powstają takie szkaradne budynki np w starej, zabytkowej części miasta, lub wykłada się rynek ohydną kostką Bauma. Dodatkowo nie czuwa nad tym ani urbanista, ani plastyk miejski, co sprawia że każda wspólnota mieszkaniowa maluje sobie kawałek klatki na inny kolor (najczęściej jarmarczny, wybierany przez panią Basię z 1ego piętra, w odcieniach majtkowego różu lub brązowej sr*ki). Brak ustawy krajobrazowej powoduje chaos reklamy o bilbordowy. Dodaj do tego bezkarnie rozjeżdżające dosłownie wszystko samochody i zastaniesz krajobraz typowego polskiego miasta.

      • 3 1

  • Developer buduje i od razu plany przebudowy.

    • 38 4

  • (1)

    Wywalic samochody zastawiajace chodniki, posadzic drzewa, naprawic ulice bo developerzy wszystko rozwalili.

    • 35 11

    • Przed deweloperami było zielono i drogi całe...

      • 1 2

  • Tam aż się prosi by zrobić parking podziemny a na wierzchu park (3)

    Zarówno teraz jak i po przebudowie wg wizji miasta zostaną samochody na wierzchu co wygląda bardzo słabo

    • 38 8

    • (1)

      Przecież Janusze i tak na nim nie zaparkują bo będą musieli zapłacić 3zł.

      • 13 3

      • No to zlikwidować parking i zrobić park

        • 8 2

    • Tam się prosi, by wrócił tramwaj - przez Łąkową do Dolnego Miasta i przez Łąkową i Długie Ogrody do Siennickiej

      Jak kiedyś. Strata czasu na przejeździe żadna w stosunku do dalszego odcinka Podwala, bliżej Głównego Miasta, parking wystarczy przy Bramie Żuławskiej i przy Ołowiance. Od razu można zrobić tą część Łąkowej bo tam niezły Bejrut jest, byłoby ładniej i lepiej skomunikowane. Zyskaliby i mieszkańcy i turyści.

      • 0 1

  • a słuchaliście kolędy dla Prezydenta?

    • 17 7

  • ostatni darmowy parking (3)

    Tylko patrzeć jak zlikwidują i każą płacić. W imię czego ? Sprawiedliwości społecznej ? Jak nie wiadomo o co chodzi to...

    • 38 34

    • (2)

      Za darmo nic na świecie nie ma, czas się przestawić.

      • 24 5

      • tylko że ktoś chce wydać miliony, żeby inni musieli się męczyć i płacić (1)

        Ja tego nie rozumiem. Jaki sens ma niszczenie tego miejsca za Nasze pieniądze ?

        • 7 8

        • Co niszczyć? Betonową, dziurawą pustynię zastawiona samochodami gdzie popadnie? To miejsce właśnie teraz jest zdewastowane.

          • 8 4

  • (5)

    A gdzie ścieżki rowerowe . Tylko się myśli o blachosmrodach. A przecież wiele osób jeździ rowerem. Brak też parkingów rowerowych. To poważny błąd.

    • 16 38

    • (2)

      W strefie 30 jedziesz ulicą.

      • 10 1

      • (1)

        Załóż okulary. Widziałeś aby ktoś jechał tam trzydziestką. Przeważnie 50 i więcej.

        • 1 11

        • To dzwoń na Policję i SM. Ja tam jeżdżę rowerem i daję radę. A że kierowcy jeżdżą jak powaleni to norma w Polsce.

          • 9 1

    • ja tam żadnych "sciezek" nie chce. utrudniają tylko poruszanie się rowerem.
      drogi dla rowerów owszem się sprawdzają ale w miejscach o niższym natężeniu ruchu. jako bardziej trasy tranzytowe. w centrum tylko jezdnia (ewentualnie pas rowerowy na jezdni można domalować)

      • 7 3

    • Dekiel

      • 1 1

  • przecież Męzyk nie mieszka przy Długich Ogrodach a na Krowoderskiej (2)

    • 10 7

    • czy to ważne gdzie mieszka, ważne że działa
      A jak juz jestes taki/taka dociekliwa to notabene mieszka na ul Angielska Grobla

      • 3 1

    • Czy sądzicie Państwo że Rady Dzielnicy są ostatnia instancjia zatwierdzajaca wszelkie plany szkoda że tak mało mieszkańców uczestniczy w akcjach na Naszeklj Dziełlnicy nie należę do żadnej partii i nie obawiam się podpisać J.Wojciechowska jedna z radnych więcej empatii Wesołych Swiat

      • 1 0

  • (2)

    Z droga rowerową to ktoś się rozpędził. Jest tak strefa 30 więc jedzie się ulicą. Poza tym nie ma tamtędy gdzie jechać bo dojazd do miasta Stągiewną zablokowany przez ogródki restauracji itp. Droga rowerowa na iść Podwalem Przedmiejskim.

    • 13 9

    • no właśnie miała. miasto zabiera się do przebudowy jak pies do jeża...

      • 7 1

    • To całe badziewie czyli Stągiewna/Dłgie Ogrody będzie można objechać rowerem......

      ..... tunelem pod Motławą (nowa Wałowa -> okolice Siennickiej).
      Tylko że ten tunel powstanie w roku pańskim 2158.

      • 0 0

  • Parkingi (1)

    jest to zaplecze parkingowe dla ścisłego centrum,po przebudowie znaczna część tych samochodów wjedzie do centrum.Nie mam nic przeciw rozbudowie,ale parkingi bezpłatne o dużej pojemności powinny pozostać nawet dalej od centrum,tak aby można było dojechać tramwajem.

    • 25 11

    • po zbudowaniu płatnego parkingu wielopoziomowego będzie on stał pusty

      tak jak szkieletor przy Jana z Kolna.

      Wprowadzenie opłat za parkowanie nie tylko zwiększa "rotację" jak napisał autor artykułu, ale także zniechęca do przyjazdu samochodem do centrum miasta.

      Po prostu większość ludzi wie, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i zaczyna korzystać z innych opcji, jeśli miasto stworzy odpowiednią infrastrukturę.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane