• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody: kiedy i jak się zmienią

Maciej Naskręt
18 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.

Po sukcesie przebudowy ul. Stągiewnej, która z brzydkiej, zastawionej autami ulicy, stała się popularnym deptakiem, rośnie apetyt, by ucywilizować także ulicę Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Sprawdziliśmy miejskie plany dla tej ulicy, która dziś jest głównie wielkim parkingiem.



Jak oceniasz plan przebudowy ul. Długie Ogrody?

Ulica Długie Ogrody, która łączy Bramę Żuławską zobacz na mapie Gdańska Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska to dzisiaj dwie wąskie jezdnie przedzielone szerokim parkingiem. To najlepsze zaplecze parkingowe dla osób przyjeżdżających do centrum Gdańska. Miejsc jest dużo, dodatkowo są one bezpłatne. Efekt? W godzinach od 8 do 16 trudno znaleźć wolne miejsce postojowe.

Po II wojnie światowej podjęto decyzję o nieodbudowywaniu Długich Ogrodów według przekazów historycznych, w tym planu Buhsego, czyli m.in. w formie alei lipowej. Wręcz przeciwnie, dzisiejszą ul. Długie Ogrody miała pobiec szeroka arteria na wzór ul. Podwale Przedmiejskie.

Na szczęście ta wizja nigdy nie została zrealizowana w całości. Przypominają o niej natomiast stojące przy Długich Ogrodach wysokie bloki.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia. Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia.

Apetyt na przebudowę ul. Długie Ogrody



W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa ul. Stągiewnej. Droga, dotąd rozjeżdżana i zastawiana przez parkujące samochody, zamieniła się w pełen spacerowiczów deptak. Stąd też apetyt, by w podobnym duchu uporządkować jej przedłużenie, a więc właśnie Nowe Ogrody.

- Przebudowa ul. Długie Ogrody to konieczność. Ulica to parking, przy którym trudno mieszkać. Brakuje tu miejsca do spacerów i drogi rowerowej. Potrzebne są tu duże zmiany, które ożywią ulicę - mówi Marta Mężyk, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy.
Miasto chciało starannie przygotowywać się do zmian.

- Ze względu na zabytkowy charakter ulicy, zarządca drogi pozyskał w roku 2016 koncepcję kompleksowego zagospodarowania Długich Ogrodów. Koncepcja zakładała m.in. wprowadzenie alei spacerowej, zmianę geometrii jezdni, wprowadzenie lub uzupełnienie szpalerów drzew wzdłuż chodników po obu stronach ulicy - mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej. Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej.
Zakres pożądanych prac okazał się tak szeroki, że przebudowa ulicy nie mogła zostać zrealizowana w ramach standardowej modernizacji chodników.

- Podjęto więc decyzję o zaprogramowaniu przebudowy ulicy jako oddzielnego zadania, które byłoby konsekwentną kontynuacją przywrócenia świetności głównej zabytkowej osi Głównego Miasta, czyli ul. Długiej i Długiemu Targowi - tłumaczy Dariusz Wołodźko.
Czytaj też: Kościół łowców kaczek na Długich Ogrodach

Jak mogłyby wyglądać Długie Ogrody?



Plan zagospodarowania przestrzennego dla Długich Ogrodów obowiązuje od 2000 r. Co ważne, zapisy w planie przewidują przywrócenie alei lipowej, która funkcjonowała tutaj przed wojną.

Na pytanie, jak mogłaby wyglądać ulica po rewitalizacji, kilka lat temu odpowiedziała Paulina Rubinowska, wówczas studentka ASP, która tej ulicy poświęciła swoją pracę dyplomową.

Opracowanie powstało w oparciu o ustalenia obowiązującego planu.

Przede wszystkim przewidywała ona likwidację północnej jezdni i zamienienie jej w deptak z aleją lipową.

  • Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • W koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej jedna z jezdni zmieniłaby się w deptak dla pieszych, ocieniony szpalerem drzew.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
Ciekawą propozycją jest symboliczna odbudowa południowej nawy kościoła św. Barbary, która nie została odtworzona po wojnie. Przechodnie mogli swobodnie poruszać się pod jej konstrukcją, nie zasłaniałaby też ona widocznych od strony ulicy kościelnych witraży.

- Piesi idący przez nawę widzieliby ponadto Bramę Żuławską nieco jak w oknie. Cały obiekt stanowiłby domknięcie ul. Długie Ogrody na odcinku od ul. św Barbary do ul. Szafarnia - mówi Paulina Rubinowska, autorka koncepcji, dziś architekt w studiu projektowym Kreatura.

Co z ogromnym parkingiem?



Jej wizja zakładała także likwidację części miejsc parkingowych, zlokalizowanych dziś wzdłuż całej ulicy. Wpisuje się to w wizję miasta, które zakłada, że powstanie tu parking podziemny.

Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie). Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie).

- W ulicy Długie Ogrody, w rejonie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, planowane jest wykonanie parkingów naziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, których realizacja przewidywana jest na lata 2020-2021. Ma się tam zmieścić ok. 400 aut - mówi Dariusz Wołodźko.
Miejsca postojowe pozostaną także wzdłuż jezdni, ale trzeba się spodziewać, że cała ulica Długie Ogrody zostanie do czasu jej przebudowy objęta strefą płatnego parkowania w celu zapewnienia rotacji samochodów.

Najpierw Droga Królewska



Ci, którzy liczą na szybką przebudowę ul. Długie Ogrody, muszą się uzbroić w cierpliwość. Miasto planuje najpierw przeprowadzić znacznie trudniejszy i znacznie ważniejszy remont ul. Długiej i Długiego Targu.

- Ta inwestycja jest w trakcie programowana. Uzyskanie koncepcji przebudowy i modernizacji planowane jest do połowy 2018 roku - zastrzega Dariusz Wołodźko.
Prace przy przebudowie Drogi Królewskiej mają być realizowane w latach 2019 i 2020 r. Dopiero wtedy będzie można zacząć myśleć o przebudowie ul. Długie Ogrody.

Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary. Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary.

Zmieni się też otoczenie ul. Długie Ogrody



Tymczasem w połowie przyszłego roku gdańscy urzędnicy będą mieli w ręku projekt przebudowy ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska, od ul. Podwale Przedmiejskie do ul. Długie Ogrody. Fragment ten ma przypominać odcinek tej samej ulicy, wyremontowany kilka lat temu w ramach rewitalizacji Dolnego Miastazobacz na mapie Gdańska.

Niedawno z pieniędzy dewelopera (cała dzielnica się intensywnie rozbudowuje, o czym pisaliśmy parokrotnie) przebudowano ok. 150 m ul. św. Barbary. Całość ulicy - od ul. Długie Ogrody do ul. Angielska Grobla - ma być gotowa w 2019 r.

W planach na 2018 r. jest także przebudowa ulic: Angielska Grobla (od ul. Szafarnia do ul. św. Barbary), ul. Na Stępce (od ul. Szafarnia do ul. Dziewanowskiego), a także ul. Dziewanowskiego.

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • zrobic tam platna strefe! (1)

    wszystkie Janusze z kaszub tam parkuja, na caly dzien zostawiajac passaty i jak jedziesz cos zalatwic to nie ma gdzie stanac.
    masakra z miejscami jest.
    czemu tam jeszcze nie ma parkometrow????
    2zl/h i polowy aut by nie bylo, bo Janusz sobie znajdzie inne miejsce za darmo.

    • 15 7

    • Drogi Marku - zapominasz o jednym: jak ci "Janusze" tam nie zaparkują, to nie zostawią też w centrum miasta swoich pieniędzy - tylko pojadą gdzie indziej.
      Jakoś nikt nie zauważa, że tam nie ma komunikacji miejskiej - bo na pewno alternatywą nie jest spacer z Podwala Przedmiejskiego.

      • 2 0

  • (2)

    Z droga rowerową to ktoś się rozpędził. Jest tak strefa 30 więc jedzie się ulicą. Poza tym nie ma tamtędy gdzie jechać bo dojazd do miasta Stągiewną zablokowany przez ogródki restauracji itp. Droga rowerowa na iść Podwalem Przedmiejskim.

    • 13 9

    • To całe badziewie czyli Stągiewna/Dłgie Ogrody będzie można objechać rowerem......

      ..... tunelem pod Motławą (nowa Wałowa -> okolice Siennickiej).
      Tylko że ten tunel powstanie w roku pańskim 2158.

      • 0 0

    • no właśnie miała. miasto zabiera się do przebudowy jak pies do jeża...

      • 7 1

  • Może wreszcie należy zastosować radykalne środki. Chcesz mieć samochód w mieście to wykup miejsce parkingowe. Jeżeli nie masz miejsca nie możesz zarejestrować. Reszta parkingów płatna za godziny.

    • 5 3

  • W kwestii porozumienia narodowego oświadczam że WIDZĘ CIEMNOŚĆ !

    • 1 0

  • A po co chcą zmieniać? (6)

    Nie mają na co pieniędzy wydawać przed świętami?

    • 48 114

    • można zmienic w sensie poprawic (4)

      ale robic deptak kóry bedzie ,przedłużenie Długiej" to jakas paranoja, przecez to nie jes tętniaca zyciem ulica, tam nie ma knajp, klubow czy restauracji bo robic deptak i zabierac parking, mieszkam obok i juz teraz nie ma gdzie zaparkowac pod blokiem na sw barbary. miasto dla mieszkancow ale parkingi tez sa potrzebne a nie wszedzie deptaki turystyczne

      • 4 3

      • jak nie będzie tylu parkujących samochodów (2)

        ulica zacznie tętnić życiem, tak jak Stągiewna.

        O tym nie pomyślałeś?

        Ulice z nadmiarem jeżdżących i parkujących samochodów obumierają.

        Ulice odzyskiwane dla ludzi ożywają.

        • 3 1

        • (1)

          na segiewnej bylo mniej wiecej tyle samo knajp co teraz jest, zabierajac parking i robiac depak na dlugich ogrodach nie zmieni sie infrastruktura tam jets pare sklepow i am nie bedzie wiecej restauracji czy klubow bo nie ma do tego miejsca! sama nie mam auta i nim nie jezdze ale uwazam ze parking tam jes porzebny, od stęgiewnej do wrzeszcza wszedzie sa parkomerty i problem z parkowaniem, dlugie ogrody to ostatni bastion parkinfowy blisko centrum!

          dodam ze obok madisona tez chca zrobic deptak, czy naprawd miaso chce wykrzyc wszystkic mieskzancow by sie przesiedlili na szadółki, kowale i inne takie banina? w cenrum coraz gorzej sie zyje!

          A o przejezdzie rowerem od stegiewnej do dworca bądz przez kladke mozna pomarzyc, wszedzie bruk, schody i bak pzejazdu....

          • 1 1

          • ,,za zmianami" i ,,za deptakami" sa mieszkancy peryferiów gdańska, typowi janusze, a co z lolalesami? to oni powinni miec prawo głosu

            • 0 2

      • Chcą żeby było jak za PRL żeby ludzie jechali stłoczeni awaryjnymi tramwajami i autobusami

        • 3 5

    • z**b

      • 3 1

  • Czy też zauważyliście że tekstów propogandysty Przekręta nie da się spokojnie czytać?

    Tak są zakłamane? Gość zawsze pisze dokładnie to czego chcą jego zleceniodawcy z UM, firm developerskich I GDDKiA.

    • 1 2

  • bajer majster

    bardzo kufa ładne to je =]

    • 1 0

  • Struś łeb w piasek i strusia nie ma....

    można by tak rzec. Buduje się budynek pod niebiosa, ale terenu dla samochodów jest dla połowy numerów mieszkań czyli od początku za mało.Niektórzy kupią miejsce w hali garażowej, ale niektórzy wcale nie, bo tanie to ono nie jest. I mamy problem na osiedlu bo przyjechać do kogoś to albo same blokady,albo tak naćpane że tylko taryfa albo tramwaj. W mieście, na dzień dzisiejszy samochód nie wjedzie tylko tam gdzie się nie zmieści. Albo te udawane "tereny zielone" miejscami rachityczna trawka lub inne zaniedbane pokurcze, którymi się nikt nie interesuje od czasu posiania czy posadzenia.Albo parking albo zieloności.Trzeciej drogi nie ma.Zachód to dawno zrozumiał i skumał Teren zielony ma być zadbany i zielony i wtedy niech ktoś na to wjedzie....mandat na pół wypłaty rozumu nauczy. No ale Straz Miejska musi swoje DE ruszyć .Niechlujstwo ogromne jest i po stronie miasta a i Suweren też za uszami swoje ma. -" oni mi mogą......"-

    • 2 2

  • (14)

    Zmienia sie juz porzadnie jak bedzie tam...czysto!

    • 60 14

    • (7)

      Kto przyjedzie do Gdańska jak nie będzie gdzie zaparkować. A komunikacja miejska wiemy jaka jest, wieczna awaria.

      • 12 16

      • Komunikacją miejską ktoś przyjeżdża do Gdańska? (3)

        Chyba z Pruszcza lub Otomina. Turysta często przylatuje samolotem lub przyjeżdża pociągiem, później albo chodzi piechotą albo jeździ taksą, tramwajem lub (tylko czasem) wynajmuje auto. Jak turyści przyjeżdżają autami to odstawiają na parking hotelowy lub do hali garażowej - i tak chodzą lub korzystają ze zbiorkomu czy taksówek. I akurat brak jednego parkingu nie jest tu przeszkodą.

        • 1 3

        • Popatrz sobie latem głupi słoju ile jest rejestracji spoza Trójmiasta (1)

          I nie kompromituj się

          • 1 3

          • Jak ktoś ma inne zdanie

            to w twoim patolskim mniemaniu już od razu słój? I naucz się patolu czytać ze zrozumieniem. Co ma rejestracja spoza Gdańska do przyjazdów komunikacją do centrum miasta?

            • 1 0

        • Z Gdyni, Sopotu, Wrzeszcza, Oliwy, z południa itd.

          • 1 0

      • (2)

        Parking na Jana z Kolna stoi pusty. Kolo stadionu parking pusty, parking na Olowiance pusty. Ale ludzie chce wjechac najlepiej na Dlugi Targ i zaluja kilku zlotych.

        • 20 12

        • Odkąd jest kładka

          Ja parkuję na Ołowiance koło Filharmonii. Tanio i zawsze jest miejsce.

          • 3 1

        • Parking

          Galeria metropolia też ma duży parking, też stale pusty. O czymś to świadczy. trzeba budować parkingi tam gdzie jest taka potrzeba, a nie gdzie popadnie.

          • 6 1

    • (3)

      Patrzę na dawne zdjęcie i robi się żal.

      • 13 2

      • (1)

        robi Ci się żal germańskiego gdańska?? po której stronie serce masz ty potomku zaborców???

        • 1 14

        • Po co się kłócisz z historią? Taka jest prawda, 70% ludzi w Gdańsku mówiło po niemiecku. Wielu starych Kaszubów do tej pory preferuje niemiecki po kaszubskim. Choćbyś się z***ał, to tak właśnie jest. Jestem tak samo gdańszczanka i muszę to akceptować.

          • 2 0

      • To won do Berlina

        • 0 8

    • Inwestycja Długie Ogrody 18 (1)

      W końcu. Teraz ulica będzie wyglądać zupełnie inaczej.

      • 7 2

      • Tylko czy lepiej?

        • 0 0

  • zamiast budowy osiedla "długie ogrody" trzeba bylo zrobic sobie park

    ale lepszy beton

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane