• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody: kiedy i jak się zmienią

Maciej Naskręt
18 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.

Po sukcesie przebudowy ul. Stągiewnej, która z brzydkiej, zastawionej autami ulicy, stała się popularnym deptakiem, rośnie apetyt, by ucywilizować także ulicę Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Sprawdziliśmy miejskie plany dla tej ulicy, która dziś jest głównie wielkim parkingiem.



Jak oceniasz plan przebudowy ul. Długie Ogrody?

Ulica Długie Ogrody, która łączy Bramę Żuławską zobacz na mapie Gdańska Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska to dzisiaj dwie wąskie jezdnie przedzielone szerokim parkingiem. To najlepsze zaplecze parkingowe dla osób przyjeżdżających do centrum Gdańska. Miejsc jest dużo, dodatkowo są one bezpłatne. Efekt? W godzinach od 8 do 16 trudno znaleźć wolne miejsce postojowe.

Po II wojnie światowej podjęto decyzję o nieodbudowywaniu Długich Ogrodów według przekazów historycznych, w tym planu Buhsego, czyli m.in. w formie alei lipowej. Wręcz przeciwnie, dzisiejszą ul. Długie Ogrody miała pobiec szeroka arteria na wzór ul. Podwale Przedmiejskie.

Na szczęście ta wizja nigdy nie została zrealizowana w całości. Przypominają o niej natomiast stojące przy Długich Ogrodach wysokie bloki.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia. Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia.

Apetyt na przebudowę ul. Długie Ogrody



W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa ul. Stągiewnej. Droga, dotąd rozjeżdżana i zastawiana przez parkujące samochody, zamieniła się w pełen spacerowiczów deptak. Stąd też apetyt, by w podobnym duchu uporządkować jej przedłużenie, a więc właśnie Nowe Ogrody.

- Przebudowa ul. Długie Ogrody to konieczność. Ulica to parking, przy którym trudno mieszkać. Brakuje tu miejsca do spacerów i drogi rowerowej. Potrzebne są tu duże zmiany, które ożywią ulicę - mówi Marta Mężyk, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy.
Miasto chciało starannie przygotowywać się do zmian.

- Ze względu na zabytkowy charakter ulicy, zarządca drogi pozyskał w roku 2016 koncepcję kompleksowego zagospodarowania Długich Ogrodów. Koncepcja zakładała m.in. wprowadzenie alei spacerowej, zmianę geometrii jezdni, wprowadzenie lub uzupełnienie szpalerów drzew wzdłuż chodników po obu stronach ulicy - mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej. Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej.
Zakres pożądanych prac okazał się tak szeroki, że przebudowa ulicy nie mogła zostać zrealizowana w ramach standardowej modernizacji chodników.

- Podjęto więc decyzję o zaprogramowaniu przebudowy ulicy jako oddzielnego zadania, które byłoby konsekwentną kontynuacją przywrócenia świetności głównej zabytkowej osi Głównego Miasta, czyli ul. Długiej i Długiemu Targowi - tłumaczy Dariusz Wołodźko.
Czytaj też: Kościół łowców kaczek na Długich Ogrodach

Jak mogłyby wyglądać Długie Ogrody?



Plan zagospodarowania przestrzennego dla Długich Ogrodów obowiązuje od 2000 r. Co ważne, zapisy w planie przewidują przywrócenie alei lipowej, która funkcjonowała tutaj przed wojną.

Na pytanie, jak mogłaby wyglądać ulica po rewitalizacji, kilka lat temu odpowiedziała Paulina Rubinowska, wówczas studentka ASP, która tej ulicy poświęciła swoją pracę dyplomową.

Opracowanie powstało w oparciu o ustalenia obowiązującego planu.

Przede wszystkim przewidywała ona likwidację północnej jezdni i zamienienie jej w deptak z aleją lipową.

  • Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • W koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej jedna z jezdni zmieniłaby się w deptak dla pieszych, ocieniony szpalerem drzew.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
Ciekawą propozycją jest symboliczna odbudowa południowej nawy kościoła św. Barbary, która nie została odtworzona po wojnie. Przechodnie mogli swobodnie poruszać się pod jej konstrukcją, nie zasłaniałaby też ona widocznych od strony ulicy kościelnych witraży.

- Piesi idący przez nawę widzieliby ponadto Bramę Żuławską nieco jak w oknie. Cały obiekt stanowiłby domknięcie ul. Długie Ogrody na odcinku od ul. św Barbary do ul. Szafarnia - mówi Paulina Rubinowska, autorka koncepcji, dziś architekt w studiu projektowym Kreatura.

Co z ogromnym parkingiem?



Jej wizja zakładała także likwidację części miejsc parkingowych, zlokalizowanych dziś wzdłuż całej ulicy. Wpisuje się to w wizję miasta, które zakłada, że powstanie tu parking podziemny.

Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie). Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie).

- W ulicy Długie Ogrody, w rejonie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, planowane jest wykonanie parkingów naziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, których realizacja przewidywana jest na lata 2020-2021. Ma się tam zmieścić ok. 400 aut - mówi Dariusz Wołodźko.
Miejsca postojowe pozostaną także wzdłuż jezdni, ale trzeba się spodziewać, że cała ulica Długie Ogrody zostanie do czasu jej przebudowy objęta strefą płatnego parkowania w celu zapewnienia rotacji samochodów.

Najpierw Droga Królewska



Ci, którzy liczą na szybką przebudowę ul. Długie Ogrody, muszą się uzbroić w cierpliwość. Miasto planuje najpierw przeprowadzić znacznie trudniejszy i znacznie ważniejszy remont ul. Długiej i Długiego Targu.

- Ta inwestycja jest w trakcie programowana. Uzyskanie koncepcji przebudowy i modernizacji planowane jest do połowy 2018 roku - zastrzega Dariusz Wołodźko.
Prace przy przebudowie Drogi Królewskiej mają być realizowane w latach 2019 i 2020 r. Dopiero wtedy będzie można zacząć myśleć o przebudowie ul. Długie Ogrody.

Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary. Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary.

Zmieni się też otoczenie ul. Długie Ogrody



Tymczasem w połowie przyszłego roku gdańscy urzędnicy będą mieli w ręku projekt przebudowy ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska, od ul. Podwale Przedmiejskie do ul. Długie Ogrody. Fragment ten ma przypominać odcinek tej samej ulicy, wyremontowany kilka lat temu w ramach rewitalizacji Dolnego Miastazobacz na mapie Gdańska.

Niedawno z pieniędzy dewelopera (cała dzielnica się intensywnie rozbudowuje, o czym pisaliśmy parokrotnie) przebudowano ok. 150 m ul. św. Barbary. Całość ulicy - od ul. Długie Ogrody do ul. Angielska Grobla - ma być gotowa w 2019 r.

W planach na 2018 r. jest także przebudowa ulic: Angielska Grobla (od ul. Szafarnia do ul. św. Barbary), ul. Na Stępce (od ul. Szafarnia do ul. Dziewanowskiego), a także ul. Dziewanowskiego.

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • a ja sie pytam kiedy wreszcie zacznie sie wyburzanie blokow rodem z prl? (4)

    Czy juz do konca swiata zmuszeni bedziemy ogladac te koszmarki? Jak mozna bylo wybudowac takie gnioty w miejsce tak pieknych kamienic? Kazdy kto dolozyl do tego swoja reke powinien sie spalic ze wstydu.

    • 13 13

    • a te nowe osiedle wzdluz ulicy bedzie ładniejsze? niewiele

      • 1 5

    • (2)

      A kto miał płacić za odbudowę prywatnych kiedyś kamienic? Kamienice były piękne od frontu ale z drewnianymi stropami , wychodkami na półpiętrze i kaflowymi piecami. Zresztą jedna stała długo po wojnie, na parterze był zakład szewski, ale ogólnie to była liszajowata rudera. Trzeba by było długo tłumaczyć ludziom, którzy czekali na mieszkania,że by poczekali jeszcze dziesięć lat bo będziemy się bawić w odbudowę kamieniczek. Pogięło was z tą pruską zabudową. Chyba po dziadku w Wehrmachcie. Zresztą dalej, za kościołem stoją te oryginały i co? Piękne?

      • 5 3

      • pierdzielisz od rzeczy. w planie zagospodarowania wpisujesz jaki typ zabudowy powinien być i developer by zrobił. Jakoś obok inne osiedla jakoś wyglądają i się komponują (np. nowa grobla)

        • 6 0

      • ja rozumiem, ze w tamtych latach nie bylo innego wyjscia, ale czasy sie zmienily i powinnismy wreszcie skupic sie na upiekszaniu miasta, a to dziadostwo spychac na peryferie. Tak jest wszedzie na swiecie - blokowiskowe getta na przedmiesciach, w centrum/starym miescie kamieniczki.

        • 1 1

  • Brak miejsca do spacerow? (1)

    Co za bzdury. Tylko ktos PO moze w zywe oczy rak klamac.Chodnik szeroki z pasem trawnika, ławki, pizzeria,knajpka, cukirnia.Moze to nie jest poziom Paryża ale miejscowi czują się dobrze. Sciezka rowerowa po co skoro to parking to nie jest trudne przejechać. Te rady dzielnic to delefatura PO w mniejszych jednostkach administracyjnych, ktora przejmuje inicjatywę społeczną i zastępuje ją dyrektywami z góry podejmowanymi wyłącznie w interesie deweloperów. A potem przedstawia jako realizacje potrzeb apolecznych. Żeby przejąć rady dzielnic finansuja kampanię wyborcza swoim członkom. Zwykli ludzie z dzielnicy mają mniejsze szanse i potem aa w mniejszości. Są tylko po to aby legitymizować dyktaturę PO.

    • 7 9

    • Chyba miejscowi menele czują się tam dobrze.

      Proszę cię, ja jestem miejscowy, ale aż mi żal chodzić przez Długie Ogrody. Chodnik szeroki, ale tak nierówny, że po deszczu połowa jego szerokości zajęta jest przez kałuże. Ławki, pizzeria, knajpka, cukiernia - ok, są, ale z ich perspektywy patrzenie na otaczającą brzydotę i wielki parking no nic przyjemnego.

      • 1 1

  • Skandal, płacimy w tym mieście podatki i chcemy utrzymania darmowych parkingów na Długich Ogrodach. (2)

    Planowane zmiany uderzą w sklepikarzy i gastronomów. Proponowane zmiany to skandal.
    W odniesieniu do tekstu przypomnę, że deweloper remontując ul. św. Barbary zniszczył zabytkowe ogrodzenie cmentarne. Gdzie byli urzędnicy miejscy.

    • 8 7

    • (1)

      Stagiewna rozkwita po zmianach i tak bedzie rowniez w tym miejscu.

      • 4 1

      • Kosztem innych miejsc.
        Jeśli ktoś tego nie dostrzega, jest ślepcem.
        łatwo jest zrobić enklawę jaką jest Stągiewna, nie da sie tego pomysłu jednak poszerzyć, bo właśnie wtedy ta "wyjątkowość" nie będzie już niezwykła a problemy logistyczne tylko się pogłębią. Zdumiewa też nie dostrzeganie faktu, iż z drugiej strony budynków "Sp-ni Stągiewna" czyli wzdłuż ul. Żydowskiej (od 1938 r, Spichrzowa) jest komunikacyjna rzeźnia.
        Zawsze jest Yang-Yin, jak jest dobrze, to musi być też źle.

        • 2 3

  • Ten portal się od pewnego czasu stacza. Ten artykuł to stek kłamstw. (4)

    I lobby deweloperskie. Mieszkańcy nie chcą takich zmian w mieście.

    • 12 10

    • Chcemy:)

      • 8 2

    • (1)

      Ja chcę

      • 8 2

      • ja też

        • 4 2

    • I JA TEZ CHCE!

      • 2 0

  • Należy pozostawić te darmowe miejsca parkingowe. Miasto ma się rozwijać, a nie kurczyć.

    Jakoś Zarząd Dróg i Zieleni nie jest w stanie tego zrozumieć. Ciekawe ile w ostatniej 4 letniej kadencji ta instytucja wybudowała darmowych miejsc parkingowych, W mieście miejsca się ogranicza. Ta instytucja nie dorosła do realiów zmieniającego się świata. Mieszczańscy będą mieć coraz więcej samochodów czy komuś się to podoba czy nie.

    • 10 6

  • Po co ma byc tu deptak? Gdzie oni chcą spacerować?

    Przecież są szerokie chodniki po obu stronach to niech sobie po nich spacerują od rana do nocy.

    • 6 8

  • (2)

    Niemcy to dziwny naród, bo kiedy sie patrzy na to zdjęcie z 1936 roku, widać bardzo ładne budynki i ulice. Potem Niemcy wywołują wojnę i wszystkie te budynki bombardują bo na zdjęciu powojennym juz żadnych budynków nie ma a tylko pustka i linia tramwajowa. Tyle w tych Niemcach agresji....dlaczego......?

    • 1 6

    • (1)

      Gdansk zburzyli Rosjanie w marcu 1945. Reszty dokonali Polacy podczas pseudo odbudowy.

      • 4 3

      • Oczywiście dzicz zakakauska i zauralska przyłożyła tu swe "podpalające ręce" ale zwalanie wyłącznie na nich jest zdumiewające, zwłaszcza gdy rozkazy obrony były jednoznaczne, nie pozostawić niczego!!!

        • 1 0

  • tramwaj bliżej Głównego Miasta

    Tam powinna powstać pętla uliczna Podwale Przedmiejskie- Nowe Ogrody-Łąkowa-Podwale Przedmiejskie.

    • 4 4

  • Autobusy z turystami

    Czy mi się wydaje czy ten parking na długich ogrodach to jedyne miejsce aktualnie, gdzie mogą parkować busy turystyczne? Jeżeli chcemy zarabiać na turystach to gdzieś w głównym powinien być zaplanowany parking dla busów. Nie może też być za daleko by emerytowany Niemiec doszedł nad Motławę i wydał swoje euro na bursztyn ;-). Przy zmianach nie wylejmy dziecka z kąpielą.

    • 11 1

  • Zadnychspacerniakow! Niech parking zostanie (2)

    Zadnych spacerniakow!!!! Jest dosc miejsca na spacery, choc fakt - chodniki trzeba odtworzyć aby sie na nich nie potykac. Aleja lipowa ok fajny pomysl. Ale usuniecie parkingow? To jakas pomylka! Projektanci nie maja pojęcia jak istotne jest zachowanie tego parkingu!!!

    • 11 14

    • (1)

      jest komunikacja miejska
      samochody wynocha z miast!

      • 3 2

      • miasto.dla.ludzi - komunikacja miejsca to tam jest, ale na zdjęciach z 1934 r. Teraz komunikacji miejskiej tam po prostu nie nie ma. Bo spacerek od Podwala Przedmiejskiego komunikacją miejską nazwać nie można. Zresztą całe Główne Miasto jest praktycznie pozbawione dostępu do sprawnej komunikacji.
        Więc owszem - samochody "wynocha" - ale po stworzeniu przyjaznego systemu komunikacji miejskiej.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane